• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden

Läser om dagiskaos och är så lycklig över personalen på skolan som hanterar allt över förväntan! Jag lider med er och hoppas på snar förbättring.

Här har vi kommit in i kli-kaos igen! Som innan vi körde baskost i somras nästan. Det kliar på tungan varje kväll. Och det kommer inte i samband med att han äter något, vilket det brukar göra. Så jag vet nästa varken ut eller in.

Det enda jag kan komma på är att det debuterat i samband med att han börjat med Losec, eller ett par dagar efter snarare. Kan det vara det? Jag ska prova utan nu några dagar och se om vi får någon skillnad (förutom att han lär hosta mer när han lägger sig pga reflux).
    Annars brukar han reagera direkt när han får något i munnen, eller när han kommer in i ett rum där något just tillagas/tillagats. Men nu kommer det liksom smygande en stund efter middagen. Han tar Losec i tablettform, sväljer hela. Så hans tunga kommer inte i kontakt med hela medicinens beståndsdelar. Tänker att när kroppen sedan tar upp så kommer reaktionen. Lika logiskt att tungan kliar av något som finns i magen som att man får utslag på huden av något som man äter, trots att jag innan trott att reaktionen kom på tungan på grund av att maten kommer i kontakt med just tungan.

Känns jobbigt att vara tillbaka i ovisshet igen, efter många bra månader.

En positiv nyhet idag! Jag har äntligen, med hjälp av kokerskan på skolan, hittat och testat en korv som sonen tål. Lycka!

Har idag skickat in ansökan om vårdbidrag. Fy så mycket det blev när jag skrev ihop allt. För att inte tala om när jag räknade ihop timmar, minuter och kronor... Nu håller jag tummarna för att de tar oss på alvar. Har tid för telefonsamtal med handläggaren siste februari. Försäkringskassan är riktigt duktiga på långa väntetider....

• LokesMammi
    LokesMammi skrev 2013-01-11 17:54:19 följande:
    Var det nån som hade recept på negerbollar utan havre? Har ny dator och har inga länkar kvar!

Min son fyller år idag så nu har jag tårtformar i ugnen, eller en liten tårtform o en liten sockerkaksform o en stor sockerkaksform i ugnen som är till sonen imorgon när vi ska fira honom!

Ingen? Synd.
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • kohler12

Hej på er 

har inte vart här inne på jättelänge nu på grund av några grejer som hände slutet av 2012,

kan berätta att vi va in till Mora med sonen på återbesök för kontroll av astma o allergier,
    hans astma är ännu värre så medicin dosen är ökad, pälsdjursallergin är värre så vi kanske ska få adrenalin pennor så illa är det, mjölk allergin är kvar o ännu värre
    äpple,päron,röda bär, dem allergiena är med värre ingen bättring på någonting vilket vi inte va så förvånade över, 

detta är min 4åring o inte 6åring :)  

• LokesMammi
    kohler12 skrev 2013-01-12 11:11:15 följande:
    Hej på er 

har inte vart här inne på jättelänge nu på grund av några grejer som hände slutet av 2012,

kan berätta att vi va in till Mora med sonen på återbesök för kontroll av astma o allergier,
    hans astma är ännu värre så medicin dosen är ökad, pälsdjursallergin är värre så vi kanske ska få adrenalin pennor så illa är det, mjölk allergin är kvar o ännu värre
    äpple,päron,röda bär, dem allergiena är med värre ingen bättring på någonting vilket vi inte va så förvånade över, 

detta är min 4åring o inte 6åring :)  

Jobbigt att allt blivit värre. Fel håll! Va tråkigt!

Styrke kramar! 
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • kohler12
    LokesMammi skrev 2013-01-12 12:35:33 följande:

Jobbigt att allt blivit värre. Fel håll! Va tråkigt!

Styrke kramar! 
    Tack :)

ja läkaren sa tyvärr ser vi ingen bättring på någon allergi eller på hans astma
    direkt om han kommer i kontakt med något som han inte tål så bryter astman ut direkt, vi kan inte öppna vanlig mjölk när han är i samma bostad heller 
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2013-01-12 11:10:54 följande:

Ingen? Synd.
    Jag har bytt ut havreflingorna mot boveteflingor
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • EQ85

Det mjölkfria ska ju hjälpa mot svår kolik har en läkare sagt till mig.
    Men ändå sitter jag med en flicka som skriker enormt mkt oavsett tid på dygnet.
    Jag sover ca 2-4h per natt. Jag bryter sakta med säkert ihop.
    Är så utmattad.

Tror ni att en annan ersättning än Pepticate hade hjälpt henne? 

• 2små2stora
    EQ85 skrev 2013-01-14 20:26:04 följande:
    Det mjölkfria ska ju hjälpa mot svår kolik har en läkare sagt till mig.
    Men ändå sitter jag med en flicka som skriker enormt mkt oavsett tid på dygnet.
    Jag sover ca 2-4h per natt. Jag bryter sakta med säkert ihop.
    Är så utmattad.

Tror ni att en annan ersättning än Pepticate hade hjälpt henne? 
    Är det bara pepticate ni prövat?

Be att få testa en annan utan laktos i.  Tex nutramigen eller profylac.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • shine

Eller neocate som inte innehåller nått mjölk överhuvudtaget. Vår son klarade inte av varken Altherna eller Nutramigen som man vanligtvis ger mjölkproteinallergiska (dom är gjorda på mjölk men är processade så att proteinet ska vara sänderslaget). Det brukar fungera men är man riktigt känslig så fungerar inte dom heller. 

• Mandelskorpan

Hej i tråden,

Jag undrar hur era barn som inte tål vete reagerar om de råkar få det?

Vi har testat vete via amning och sonen blev liksom överpigg/speedad.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Istället för att somna vid 10.30-11 och sova ca 2h så var han vaken till ca 15.30. Han är precis ett år ska tilläggas. Han verkade inte ha ont någonstans och han åt bra. Efter ett antal timmar kom det lite lös mage, han bajsade kanske 4ggr på 4h men inte jättelöst.Sen blev han övertrött men verkade fortfarande inte ha ont.

Är det någon som känner igen "speed"reaktion på vete? Inget syns på tester ska kanske tilläggas.