• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EQ85
    shine skrev 2013-01-14 22:31:07 följande:
    Eller neocate som inte innehåller nått mjölk överhuvudtaget. Vår son klarade inte av varken Altherna eller Nutramigen som man vanligtvis ger mjölkproteinallergiska (dom är gjorda på mjölk men är processade så att proteinet ska vara sänderslaget). Det brukar fungera men är man riktigt känslig så fungerar inte dom heller. 
    funderar på neocate som du sa, för Pepticate är precis som Nutramigen & althera (pepticate är också gjorde på mjölk som är sönderslaget)
    2små2stora skrev 2013-01-14 20:31:27 följande:
    Är det bara pepticate ni prövat?

Be att få testa en annan utan laktos i.  Tex nutramigen eller profylac.
    ja. frågan är om man ska be om ngn som är helt utan mjölk och laktos.
    det är svårt med alla ersättningar och hur de är uppbyggda. 
  • LokesMammi

Besök på bvc idag. Sonen har på 2månader gått upp 500g, inte vuxit ngt o huvudets omfång vuxit med 2mm. Så nu ska vi testa potatisfritt till 14feb då det blir bvc besök och läkarbesök. Spännande spännande!

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • längtan 80

Hej.
    Efter en underbar julhelg med en frisk tös som äter som en häst... är det kört igen, 4 dagar på föris. Äter inget, gråt, grin, gnäll, svårt att sova, sur blöja ( i dag först) Är hemma from i dag. Hela hösten har varit förjälvlig, hon har haft svårt att gå upp i vikt och växa på längd sedan hon startat på föris.Vi har några trådar att rycka i.. Pratat med tösens dietist, kommundietisten, köket, personal. 

Tråd 1_ Barnen borstar av sig, tvättar händerna men de har ingen haklapp- all mjölk pålägg osv drälls på tröjorna.
    tråd 2:     rapsy- citronsyra. Kanske blir för mycket. Hon har det i andra produkter också men rapsyn gav de i frdags.. jag har haft slut i jul.
    tråd 3 skall gå in till köket i morgon på möte med chefen och titta på alla produkter.

Hon är hemma minst en vecka, tills hon äter igen och när allt har pratats om och gåtts igenom.

Nu är det stopp snart, det var detta vi fruktade innan förskolestart, ett år senare så är vi här.      

• längtan 80

Hm. lokes- funderar på om det var rätt reaktion jag skrev men jag t´ror att du är glad för att han har gått upp 500... har jag fel... är lite slut i hjärnan

• shine
    längtan 80 skrev 2013-01-15 16:57:07 följande:
    Hej.
    Efter en underbar julhelg med en frisk tös som äter som en häst... är det kört igen, 4 dagar på föris. Äter inget, gråt, grin, gnäll, svårt att sova, sur blöja ( i dag först) Är hemma from i dag. Hela hösten har varit förjälvlig, hon har haft svårt att gå upp i vikt och växa på längd sedan hon startat på föris.Vi har några trådar att rycka i.. Pratat med tösens dietist, kommundietisten, köket, personal.  
    Låter som vår lilla kille på förskolan. Har varit hemma i över en månad nu på grund av sjukdom, julledighet och för att vi inte velat släppa dit honom. Vi hade möte förra veckan och dom skulle föra in en del åtgärder på vår begäran. 

I morgon är det första dagen efter ledigheten så jag är nervös över hur det ska fungera :/ 
  • LokesMammi
    längtan 80 skrev 2013-01-15 17:00:40 följande:
    Hm. lokes- funderar på om det var rätt reaktion jag skrev men jag t´ror att du är glad för att han har gått upp 500... har jag fel... är lite slut i hjärnan

Hade hoppats att han gått upp mer än 500g, men bättre det än att han går ner i vikt! =) Man får vara glad för det lilla. hehe
  • längtan 80

Lokesmammi- förstår det. det är inte mycket men som sagt, bättre än inget. kram och hoppas det blir bättre

• LokesMammi
    längtan 80 skrev 2013-01-15 20:02:53 följande:
    Lokesmammi- förstår det. det är inte mycket men som sagt, bättre än inget. kram och hoppas det blir bättre

Tack! =)

Vill ha 14 feb kl 9 NU! =) 
  • längtan 80

akuttid p@ barn i morgon. vi har skrivit 4 papper p@ datorn. ett i punktform f@r glutensymptom, ett i punktform f@r mj@lk och ett f@r detta ok@nda. sedan har jag strukit med @verstrykningspenna p@ det son @r ett unikt symptom f@rtex just mj@lk. sedan ett paapper med beskrivning om vad det nya kan vara och varf@r jag tror att det @r just det. .... by the way, @ptelefon son vill ha japanskt tangentbord