• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA
    Färgen skrev 2013-07-10 13:26:21 följande:
    Nu har vi varit hos allergiläkaren och fått provsvaren som visade att hon var väldigt allergisk mot jordnöt, men med tanke på ambulansfärden var det ju ingen överraskning. Det lustiga är att vi fått kämpa med förskolan för att få ha adrenalinspruta där och nu när de gått med på det tyckte läkaren att det är helt onödigt för förskolan MÅSTE garantera att det inte finns jordnöt. Suck! Jaja vi kommer se till att det finns medicin på förskolan iallafall!
    Hej! Som förskollärare, och mamma till ett allergisk barn, så kan jag med stor säkerhet säga att förskolan INTE kan garantera något. Jag har varit med om att det ramlar ur/plockas ur kakor, godis och snacks ur fickor och väskor. Glömt sedan helgen tex. Den risken kan man inte komma ifrån, även om man informerar föräldrar. Jag har också varit med om att jag kommer till förskolan för att hämta min allergiska son, för att hitta honom i kapprummet 20 cm ifrån ett storasyskon som sitter och äter nötter. Trots all info till föräldrar om allergier så tar alltså en förälder med en påse blandade nötter och ger storasyskonet i hallen medan hen går in och hämtar. En klok förskolepedagog vet alltså att vi ALDRIG kan garantera detta till 100 %.
  • Färgen

Fenomena; ja jag förstår inte varför vi ska behöva övertala alla att det borde finnas medicin på förskolan, det borde vara självklart både för pedagogerna och för läkaren!

• stor grön drake

Alltså, vissa läkare... Hade ett samtal med den lokala allergiläkaren förra veckan, det har tagit ett tag att smälta. Huvuddelen, att vi initiallt ska undvika röda saker och citrus känns lite sådär (iom att vi vet att ahn ätit röda saker, tex tomat, dagligen utan reaktion) men jag tappade precis allt förtroende för lökaren när hen säger "Men detta ska ni bara göra hemma, daghemmet ska ge helt vanlig kost, fast fri från nötter då." Ursäkta mig, emn vad är det för j@vla nytta att vi utesluter det, om majoriteten av hans matintag inte gör det? Vi ska alltså utesluta och sedan skriva upp vad han ätit de senaste 12-24 timmarna om ahn får en reaktion. För att utesluta vad det kan vara. Men det blir ju helt meningslöst om han ska äta rött och citrus på dagis. Jag fattar inte. Och vi skulle återkomma med hur det hade gått i SEPTEMBER. Det är två månader dit. Nästan så jag överväger ringa BVC igen, deras läkare bokade iallafall blodprovsremiss utan bekymmer.

• LokesMammi

Hej! En liten fråga. Testar havre på sonen, har köpt knäckebröd med havre i från glutenhyllan o gett honom. Kan inte se reaktioner o hans avföring är som vanligt. Vad r nästa steg och göra? Köpa glutenfri havre o göra gröt?

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • shine

Min glädje blev kortvarig med min lilla bebis. Jag har uteslutit mjölkprotein, soja, ägg och vete ur min kost då min 2 åriga son är allergis mot detta. Det är ju förhöjd risk att även syskonen får allergi. Han har varit en solstråle, inte haft några utslag (bara lite torr) och sover om nätterna. Men häromdagen så blåssade det upp utslag över hela kroppen störst är på benet som ni kan se bild på.

Vad mer födoämnen är vanligt att man reagerar med utslag som jag kan utesluta ur min kost?

• Trasan0606

Shine- äter du baljväxter? Kanske fisk, det är inte helt ovanligt.

Säker på att du inte råkat få i dig något av misstag? Kan ju hoppas på det. Vet precis hur jobbigt det är.

• shine
    Trasan0606 skrev 2013-08-12 20:31:59 följande:
    Shine- äter du baljväxter? Kanske fisk, det är inte helt ovanligt.

Säker på att du inte råkat få i dig något av misstag? Kan ju hoppas på det. Vet precis hur jobbigt det är.
    Tack för tipsen! Jag ska genast ta bort allt som har med skaldjur och baljväxter. Åt senast i går sockerärter :(

Jag har smörjt in honom med kortisonsalva, känns inte så bra men det verkar lugna vissa av utslagen. 
  • Bobbosmamma

Hej.. fråga om förstopnning, min 3åring äter kost utan mjölk, ägg, sädesslag, lax, majs, soja mm. Har hittat en (extremt tråkig) kost där vi upplever att hon "mår bra"; ingen hyperaktivitet, inget magont, inga eksem, ok sömn. Ändå har hon så himla lätt att bli förstoppad. Hon äter minst en burk katrinplommon (nestle) varje dag för att hålla igång magen.

Det funkar väl, men det gnager i mig, särskilt när vi försöker utöka kosten, VARFÖR hon är förstoppad. Vad äter hon som hon inte tål? Eller är hon bara förstoppad ändå? Tex när vi provat leverpastej i två omgångar (mjölkfri, glutenfri såklart) så blir hon JÄTTEförstoppad, men inga av hennes vanliga allergisymptom (ont i magen, extremt lättirriterad, kasst humör, hyperaktiv).

Hur är era barn på den symptomfria kosten, bajsar dom som dom ska :)?? 

• LokesMammi

Gav min son lite Bregott på ena hörnet av hans smörgås idag. Han är över allt o ingen stans just nu! hehe. En reaktion?
    Ikväll ska vi äta kräftor, vet inte om han tål skaldjur då jag själv var allergisk till över 20års åldern. Tänkte ta på honom när jag tagit i kräftor o se om det blir en hudreaktion. Är väl som pricktest sånt? 

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • längtan 80

Bobbosmamma: Det är fullkomligt normalt med denna kost! Dietisten tjatade på oss- mycket fibrer- mycket frukt- mycket vätska... vi fattade inget. Hon bajsade normalt, lite löst kanske i bland... vad vi inte fattade var att det doldes en till allergi- soja- ärt-baljväxter.... när vi tagit bort det så -BINGO! STENHÅRT! Det är normalt med denna kost. vi ger hela tiden mosad päron, eller päronpure... om du ger plommonpure måste du vara säker på att mycket vätska åker in samtidigt, annars kan det ha motsatt effekt.

Nu behöver tösen helt klart så mycket fiber, grönt och vätska som dietisten tjatat om- mycket mer än andra barn. Min tös är 3 år 4 mån