• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

Jag tycker att det låter konstigt att laktosintolerans kan ge kliande ögon. Det är ingen allergi och har inte dessa mekanismer som triggar sådana symptom. Kanske annat som triggar?

• Jkpg Deluxe
    längtan 80 skrev 2013-08-31 11:12:06 följande:
    Jag tycker att det låter konstigt att laktosintolerans kan ge kliande ögon. Det är ingen allergi och har inte dessa mekanismer som triggar sådana symptom. Kanske annat som triggar?
    Nej jag håller med dig om att det känns vääääldigt otroligt och långsökt...vet bara inte vad jag ska tänka eller göra härnäst...han klagar på magont med, men allergicentrum är nog inte lönt mer...har 10 mil ENKEL väg och senaste testarna visade inga allergier. 
  • Millis 27

Jkpg Deluxe:  jag jobbar med mat, bla med specialkoster och har precis varit på en utbildning om detta. 

Fick då höra att barn i förskoleålder i princip inte kan vara laktosintoleranta, däremot kan det vara mjölkallergi.

Och när jag nu läste i mina papper så står det att hud symtom och mag-tarm symtom kan vara tecken på mjölkprotein allergi. 

Kanske kan vara värt att kolla upp? Så att din lilla kille inte ska behöva må dåligt.  

• Millis 27

Kanske även kan vara värt att kolla om det är celiaki = glutenintolerans, om det inte redan är gjort. 

Hoppas det löser sig, lycka till 

• längtan 80

Mjölkallergi- är mycket dåliga blodprover på det. testa att vara utan allt ursprung från mjölk i 4-5 v för att se vad som händer. å sedan kollar   du vad som händer om det återinförs.

Och helt bakvänt är det... laktosintolerans får man oftast som ca 5 åring och uppåt. inte som barn och växer ur det. däremot mjölk, är det ofta små barn som har och många växer ur det. Hoppas era doktorer läser på lite så att de kan vägleda rätt. 

• LokesMammi
    Millis 27 skrev 2013-08-31 22:04:40 följande:
    Jkpg Deluxe:  jag jobbar med mat, bla med specialkoster och har precis varit på en utbildning om detta. 

Fick då höra att barn i förskoleålder i princip inte kan vara laktosintoleranta, däremot kan det vara mjölkallergi.

Och när jag nu läste i mina papper så står det att hud symtom och mag-tarm symtom kan vara tecken på mjölkprotein allergi. 

Kanske kan vara värt att kolla upp? Så att din lilla kille inte ska behöva må dåligt.  

När vi prata allergi på min sons förskola sa dom att många av barnen där är mjölk eller laktos intoleranta så dom har inte mjölk i maten, utan havre mjölk/grädde.........
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Millis 27
    LokesMammi skrev 2013-09-01 21:54:53 följande:

När vi prata allergi på min sons förskola sa dom att många av barnen där är mjölk eller laktos intoleranta så dom har inte mjölk i maten, utan havre mjölk/grädde.........
    Använder dom det till all mat? Även till dom som inte är laktosintoleranta eller -mjölk?

Det är ju egentligen bara dom som är -mjölk som behöver sån kost. Till dom laktosintoleranta kan man ju använda laktosfria produkter.

Och dom som inte har nån allergi eller intolerans tycker jag ska få "vanlig" mat . 
  • Fröken Frågvis

Ni som har multiallergiska barn, hur har ni gjort när ni väntat syskon? Har ni undvikit att äta sådant era äldre barn inte tål? Jag vet att läkare säger att man inte kan reagera på allergener när man ligger i magen, men tror faktiskt att min dotter reagerade på mjölkprotein redan då hon låg i magen. På RUL kommenterade sköterskan att hennes mage var större än normalt, sedan föddes hon med en riktig bongo-mage som inte lade sig förrän jag slutade med mjölkprodukter då hon var dryga 2 mån. Hon var också extremt aktiv i magen, vilket ju kan bero på magont, men självklart kan det ju lika gärna vara ett personlighetsdrag.

Jag är nu gravid i vecka 10 och funderar på om, och i så fall när, jag ska utesluta mjölk och ägg. Eller tänker jag helt fel? Är det bättre att utsätta barnen för allergener redan under fostertiden? Hur har ni andra gjort?

• LokesMammi
    Millis 27 skrev 2013-09-02 20:58:56 följande:
    Använder dom det till all mat? Även till dom som inte är laktosintoleranta eller -mjölk?

Det är ju egentligen bara dom som är -mjölk som behöver sån kost. Till dom laktosintoleranta kan man ju använda laktosfria produkter.

Och dom som inte har nån allergi eller intolerans tycker jag ska få "vanlig" mat . 

Om jag uppfatta saken rätt så har dom havre mjölk till allt. Men jag vet inte säkert. På inskolningen fick vi köttfärsgratäng o där hade dom havremjölk i.
    Kanske för o minska specialmat o att barn ska få i sig fel. Dom dricker mjölk till maten dom som vill ha. 
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Molina

Är världens lyckligaste just nu, min Moa klarar att få i sig mjölk utan katastrofala följder:) och hon klarar att inta all soja, en helt ny värld för henne har upptäckts och för oss, hon får helt mjölkfritt men klarar av misstag nu, det här trodde jag aldrig.
    Nu är det sojamjölk/fil ja glass allt är soja och hon njuter och man ser lyckan i henne!