• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mandelskorpan

Goji: en så liten skulle jag testat på enbart mjölkfri ersättning, helst Neocate, så att magen får vila. Men du får höra vad dr säger. Ni har alltså inte fått remiss än till allergi-mottagning? Vilka ersättningar har ni provat?

• goji

Hej igen och tack för svar "spökplumpen" och "mandelakorpan"!

Visst är det trist att vården allt som oftast verkar gå efter standardsvar- och inte är så pigga på att utreda vidare. Därför känner jag att jag måste vara så förberedd som möjligt när vi ska träffa Bvc. Och gärna komma med förslag på en plan. Allt som oftast finns det inget helhetstänk, dvs att ta reda på de ev bakomliggande faktorerna. Som i vårt fall: "ja, en del bebisar blir hårda i magen av ers, därför är det viktigt att man doserar rätt". Ehhh, ja men hallå!
    Eller:"mkt vätska och massor med puré så ska nog magen ge med sig". Som om vi inte gör det redan. Sonen får både plommonpure och pärobpure och dricker mkt vätska. Laktulos fick jag själv ge som förslag.

Vi har provat hipp, Holle, semper (vanlig), semper lemolac och semper bifidus. Nan har jag inte provat. Har ej provat någon utan mkölkprotein. Har förstått att vissa innehåller vassle etc. Är neocate "mildare"? Vad är skillnaden mot ex Nutramigen, profylac och Altherea el vad den heter...? Kan man köpa dessa receptfeitt på Apoteket?

• Jkpg Deluxe
    spökplumpen skrev 2013-05-15 10:06:53 följande:
    Precis så där ser mina barn ut också. Men allergicentrum vill få det till att det är helt normalt. Jag som ser effekterna däremot när jag utesluter ämnen ser en tydlig skillnad. När de äter sånt som de inte tål får de knottror  och när de bara äter sånt som de tål så försvinner de. De försvinner inte helt, men så pass att man inte ens tänker på det. Det är bara om man går igenom hela kropparna med händerna som man känner att det kan finnas några kvar. 

Jag tampas hela tiden med allergicentrum i linköping eftersom de tycker att jag ska ge barnen sånt jag ser att de reagerar på, men eftersom de reagerar så "snällt" så tycker vården att då ska de minsann pinas och lida varje dag. Och i förlängningen även vi, eftersom vi inte heller får sova då när minstingen skriker och gråter sig genom nätterna.

Nu har jag iaf till sist lyckats få intyg att ge till kökspersonalen som lagar mat till förskolorna (de går på olika) men man kan läsa i dem att de i stort tycker att jag är dum i huvudet men att köket ändå ska gå på det jag säger....typ.

Annars har vi för tillfället fått en bakslag. Min 2-årings mage har inte återhämtat sig från magsjukan som han hade för drygt 3 veckor sen. Minns att det tog 9 veckor för min äldsta att få tillbaka normalt bajs efter hans första kräksjuka. Hoppas att det går betydligt snabbare för minstingen för jag är otålig för att testa nya saker. Känner mig inte alls bekväm med att ha honom på dagis och allt vad han utsätts för där, men efter 2 år i kö så vågade jag inte tacka nej när han fick ett erbjudande i mars att börja. (Hade velat ha honom hemma till augusti, då hade vi hunnit testa så mycket mer under helt kontrollerade former.)
    Vad är det du tycker att de reagerar på främst?? Nej Allergicentrum tror nog att jag är en övernojjig mamma med nu.... :/
  • Jkpg Deluxe
    EQ85 skrev 2013-05-15 20:31:37 följande:
    min syster hade ngt som kallas "apelsinhud" som liten. hon var lite knottrig och torr.
    det är bara att smörja med mjukgörande.
    jag kör miniderm till vår tös, man kan också smörja med rapsolja. det gör huden supermjuk
    Apelsinhud? Men när jag googlar det så visas typ bara kvinnor med celluliter?! Obestämd
  • Jkpg Deluxe
    EQ85 skrev 2013-05-15 20:31:37 följande:
    min syster hade ngt som kallas "apelsinhud" som liten. hon var lite knottrig och torr.
    det är bara att smörja med mjukgörande.
    jag kör miniderm till vår tös, man kan också smörja med rapsolja. det gör huden supermjuk
    Ska prova rapsolja istället för miniderm då....billigare men säkert också "Nyttigare"?!
  • Liten elak och intelligent

Min son fick innan jul en reaktion då han behandlades med Amimox (amoxicillin). Nu har vi fått tid för provokation för att verifiera eller avfärda allergi. Men som jag förstått det tänker de provocera med vanlig penicillin, Kåvepenin. Jag är fundersam då det var ett annat antibiotikum han fick reaktion på. Blir detta verkligen rätt eller ska jag ligga på om att de provocerar med Amimox?

• tessan27

Förbaskade pollenallergi. Fick åka in och inhalera med Vincent igår kväll. Trots airius, singulair, flutide, airomir och rinicort så hostar han jättejobbigt. Hans hosta låter alltid kruppig så han fick inhalera adrenalin och det blev lugnare med hostan, men vi han inte ens hem innan han började igen. Natten gick hyfsat men han hostar hela tiden... Får se om vi måste åka in igen under dagen. Har precis gett honom alla mediciner och hoppas att dem hjälper.

• Rosdraken

hälp fort!

ska med förskolan på familjekväll i morgon

tänkte göra wraps eller nått likande bröd som man kan göra typ tunnbrödsrullar med

dottern tål inte mjölkprotein, vete, soja + alla soja släktingar

så behöver recept hjälp nu !! :)         

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12