• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EQ85
    Färgen skrev 2013-06-24 19:13:51 följande:
    Idag var Mannen med Dottern på allergimottagningen för genomgång av adrenalinpennan. Vi önskade att få ha en även på dagis om något liknande skulle inträffa där men det tyckte inte sjuksköterskan skulle behövas då dagis måste kunna garantera att det inte finns jordnötter där. Suck hur lätt är det för dem att garantera? Det räcker ju att ett barn har med sig ett choklad i väskan eller en macka med jordnötssmör hemifrån på morgonen å att Hon får i sig det, de är ju så små barnen så de vet ju inte vad det innebär och alla föräldrar tänker inte på att det finns känsliga barn eller på att läsa alla innehållsförteckningar. Mannen försökte påpeka detta men hon tyckte att om inte personalen kan garantera så måste vi prata med rektorn. Men personalen kan ju inte kolla alla barn när de kommer på morgonen.
    Suck! Sen tog de nytt blodprov för att kolla hur allergisk hon är mot jordnötter , vi ville dessutom att de skulle kolla henne för andra korsallergier samt nötter men så gjorde de tydligen inte, så nu skulle de bara kolla jordnöt:/. Ska dit om två veckor igen för möte med läkaren då hoppas jag att hon kan förklara varför de inte vill testa henne för fler födoämnen, jag vill inte upptäcka fler allergier med ambulans!
    finns det inget allergidagis/förskola i närheten där ni bor? 
    det hade ju annars varit en idé för att vara säkra på att hon slipper utsättas för risker.

{#emotions_dlg.flower} 
  • LokesMammi

I västerås finns det ett allergidagis, o det var fullt när vi sökte!

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Färgen

Det närmsta finns i Kungsbacka men dit är det 2 mil så vill inte byta då skulle hon inte få gå med barn hon kommer gå i skolan med sen.

Men ju mer jag går och tänker på det ju mer irriterad blir jag på förskolan. Vad är det egentligen att fundera på? Det är väl självklart att hon ska ha en adrenalinpennan där?! Går personalen inte med på det tänker jag ringa rektorn! De säger ju själva att de inte kan garantera att det inte kommer in jordnötter så då måste de ju kunna gå med på att ge henne adrenalin om "olyckan" är framme.

• Färgen

Känns som en vinst, förskolan har nu gått med på att ha en adrenalinpenna!!

• Molina
    Färgen skrev 2013-07-01 09:35:49 följande:
    Känns som en vinst, förskolan har nu gått med på att ha en adrenalinpenna!!
    Underbara nyheter:) då kan ni känna er lite tryggare att ha tjejen där och personalen, begriper inte hur dom tänker, när sprutan kom på tal till mig tjej va det inge snack om saken, det skulle finnas en där och all personal fick visning och kolla på film hur den skulle tas!
  • Färgen

Molina: vem gick igenom hur den funkade med personalen? Känns som vi får driva igenom allt så vet inte riktigt vart vi ska börja för att utbilda dem. Dotterns pedagoger hade varit lite tveksamma till sprutan men så hade de pratar med rektorn om det som direkt sagt att den måste finnas där och berättade att på förskolan bredvid vår hade ett barn gått och delat ut M and M's för någon vecka sen. Den hade ju inte varit så kul om det hade hänt på dotterns förskola!

• stor grön drake

Hej, hoppar in här
    Min kille på 3,5 har diverse allergier, bekräftade är hasselnöt och valnöt. Det upptäcktes när han åt två ballerinakex med nougatfyllning och sen tappade rösten och lät som ett bålgetingbo när han andades. En vecka senare gav samma person (trots att jag sa låt bli) honom en geisha godis med resultatet att han nästan genast började klia sig och ville gå och borsta tänderna. Vi tog blodprov och i väntan på resultatet fick han en morgon akut reaktion på något okänt och svällde upp i hela ansiktet, ena ögat svällde igen helt det andra var bara en springa. Ingen andningspåverkan den gången. Vid uppföljningen av blodprov visade det sig att enbart nötsorter hade testats, men de ville inte ta nya eftersom behndlingen var samma. Vi hade redan flytande zyrtec från akuten, kortison och luftrörsvidgande pga astma och fick utskrivet 2x2 adrenalinpennor samt två omgångar kortisontabletter som de gav oss direkt där.
    MEN i helgen åt sonen smultron, och från att ha haft helt perfekt hy i ansiktet flammade den upp i ilskna röda eksem. Igår testades det igen, och efter ca en halvtimme blommade de upp, inte lika kraftigt, men så fick han inte heller lika mycket. Jordgubbar har han vägrat äta i ett år. Saken är den, att ansiktseksemen har han haft till och från, och vi har räknat dem som en del av hans atopiska eksem, men detta tyder ju på att han är känslig för något mer, som vi inte vet om och ger honom lite nu och då. Han har inte förmågan att berätta om något är obehagligt, eller förstå. Däremot sitter han ofta och säger "nej, det är äckligt" innan han ens smakat. Därav vill jag gärna ta nya tester, för att se vad han reagerar på. Det finns ingenting som direkt skulle kunna vara.

• kexan

Hej stor grön drake ! Min son har inte svullnat upp men fått nässelutslag atopiska eksem som kommer och går och nu på sista tiden prickar och röd runt mun upplever honom vitare på läpparna och lite sprickig ! Han har testas och visat allergi för björkpollen men tror att jordgubbar och röda saker ger han dessa besvär men så svårt det är att försöka lista ut! Blir tokig ! Vad smörjer du runt mun som är bra ??