• t0va

Allergitråden

Lactobaciller innehåller väl inte mjölk? Theo har troligen fått influensa och har diarre nu så vi ska ge vätskeersättning och såg att det var lactobaciller i. 

• t0va
    2små2stora skrev 2011-02-04 21:27:27 följande:
    Nej de ska inte innehålla mjölk.
    var det jag antog, men när han redan mår dåligt så vill vi ju inte chansa. Eller det är full fart i omgångar trots feber och diarre, men det är ju bra tecken i sig. 
  • t0va

Någon som har koll på hur fort man kan få reaktion på gluten? Sonen fick slicka på smörgåsrån och fick diarre, minns inte om det kom före eller efter rånet. Men han är lite sjuk också så det är nog troligen det men kom och tänka på det inatt. Både jag och sambon har varrit sjjuka och min mage har bråkat också... men man vet ju aldrig. 

Om han inte får i sig gluten mer när slutar reaktionen komma?

det är inga andra symtom ialla fall, inatt har han sovit bättre än på länge :)  

• t0va
    ELI 79 skrev 2011-02-07 16:51:07 följande:
    Nu har jag gett mig fanken på att göra ett (sista) desperat försök att få till detta. Ska göra allt superstrikt och ta bort minsta risk för kontamination. Here we go!
    Lycka till. :) 

Här blev magen bättre några timmar efter att jag frågade om glutenreaktion, så det var nog bara influensan som spökade. Men tack för tipsen k kavat :)  
  • t0va

Om man ammar och misstänker att barnet är mjölkallergiker är det inte så att man måste testa längre än en vecka för att få resultat? Hittade en tråd här där de säger att barnet har kolik för att mamman provade en vecka och såg inte resultat, fast hon har skrivit att det blev bättre på mjölkfritt.... men jag fattade det som om man måste prova längre för att vara säker. 

• t0va

I min feberdimma så räknade jag fel på antal burkar profylac som vi hade kvar, så jag glömde beställa i tid och nu hinner vi inte få dem innan vi åker iväg för sonens dop till helgen. Så vi har provat att gå över till nutran vi hade hemma och det har gått kanonbra, ingen förstoppning den här gången. 

Såg att det finns nutra från 6månader, är det bättre än att fortsätta på profylac? Han äter inte vanlig mat än utan enagos gröt och välling och havregrynsgröt är avklarat. Vi ska börja lite smått med potatis och sånt igen. Så nu verkar hans mage ha mognat till.   

• t0va
    Mela78 skrev 2011-02-14 22:23:45 följande:
    Kollade nu på slv.se, det verkar som att de tagit bort den rekomendationen. 
    Till oss sa dietisten att vi inte får mer ersättning när sonen blivit 6månader utan ska ge gröt och välling istället, för det är samma sak. Var inget alls om max antal mål. Fast nu körde bvc över dietisten och fixar ersättning ändå ;) 

Är kanske så att man haft rekomendation för att man inte ska ge enbart välling/gröt utan även riktig mat till barnen. Även om endel barn inte kan följa den rekomendationen.  
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-02-15 07:58:39 följande:
    Min tjej var på samma sätt och det gjorde att hon hann bli 10 mån innan hon tillslut fick helt mjölkfri kost och blev helt bra. 

Semper ska ha kommit ut med sin mjölkfria välling igen och den tror jag är risbaserad. 
    Det går ju att växla mellan välling med gluten i och välling utan gluten. 
    Japp, den är ute. Gröten hittar jag däremot inte, men vi gör så och växlar mellan den och enagos produkter. 
  • t0va
    Mela78 skrev 2011-02-15 13:54:54 följande:
    Just ödlor kan jag nästan inget om. Hade du haft en fråga om ormar eller möss hade jag kanske kunnat svara. Skrattande
    jag har en svärmor så jag kan allt om skräcködlor men det är kanske inte en sån Alrro funderar på Flört

Här har jag bakat i 2 dagar utan att tänka på att Theo kanske reagerar på ägg och allt annat, men det har inte varit något alls så förhoppningsvis så är det bara mjölken som är hans problem. 

I helgen ska vi åka till mina släktingar igen för hans dopkalas, får se om han blir lika dålig den här gången. Får väl sätta en person på att övervaka honom ifall folk vill hålla. Är kanske en uppgift för faddern.  
  • t0va
    Mela78 skrev 2011-02-15 14:01:40 följande:
    Jag har läst på FL förmycket, alla svärmödrar ska tydligen vara skräcködlor... villken tur att just jag fått den som inte blev en ödla utan en underbar ängel Hjärta
Svar på tråden Allergitråden