• t0va

Allergitråden

oj... låter ju helt knasigt. Mjölk fick vi ju höra är inte alls krångligt att ta bort, var ju det första de rådde oss att göra. 
    Hoppas det blir bättre för er.  

• t0va
    mithrandil skrev 2011-02-16 21:08:48 följande:

Brukar barn bli kallsvettiga av att dricka välling/ersättning? Kanske det också är ett tecken på att hon inte tål, hon brukar ofta bli svettig så att det i princip rinner om henne och hon kan nästan aldrig ligga still när hon äter sin välling heller för den delen. vrider sig och sparkar med benen och gråter ibland. Min mamma brukar säga att hon måste ha myrkryp i benen för att hon aldrig kan vara still.

Svettig minns jag inte om min son blev men krypig och ålar sig gjorde han. Det gick sen så långt att det gick över från att det ser ut som myrkryp till att han spände sig i båge medans han åt för han hade ont i magen. Åt, spände sig, kräktes, grät, åt lite till, kräktes osv... Men det var nog inte förrens han var runt 8 veckor, och då hade han ätit ersättning från dag 2 och enbart ersättning från dag 4. 
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-02-16 21:48:02 följande:
    Ja, jag tror nog att jag ska ta med mig min sambo imorn och hoppas på att han kanske kan hjälpa mig. jag är lite mjäkig och sen när man ska rabbla upp allt som kan vara symtom glömmer man ju hälften. det här om att hon kallsvettas när hon äter har jag inte ens tagit upp med läkaren.
    Men om ni tror att jag kan utesluta mjölk själv utan dietist och utan att göra att hon kommer få någon form av näringsbrist så ska jag gladeligen göra det utan medgivande av någon läkare som egentligen inte vet alls hur vi har det här hemma.

vad är anafylatiska reaktioner?
    Vi ska inte träffa läkare förrens sonen blir 1år och 3 månader ungefär, under den tiden så är han mjölkfri och de har inte sagt något om att han ska få näringsbrist. Dietisten sa tom. att han inte får ersättning efter 6månader utan ska bara äta välling och gröt och mat. Men jag tror det är svårt att få näringsbrist om man utesluter mjölk så länge man äter allsidigt, speciellt under en kort tid när ni testar och ser vad det blir för resultat. 

Anafylaktisk chcok är en allergisk reaktion som är livshotande, man kan ha lindrigare versioner där det kan gå över av sig själv. Men det är allvarliga saker. En av mina vänner är allergisk mot latex och måste ha en adrenalinspruta med sig och ta om han kommer i kontakt med latex för han svullnar igen i halsen och får svårt att andas. 

• t0va
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:16:42 följande:
    Jahaja.. ja något så allvarligt har hon aldrig haft. tack och lov.

Har lite humm om beteckningar och sådär sen sonen, men kan vara bra att läsa på lite igen för om jag minns rätt så var det nästan en hel vetenskap.

Vi kommer nog inte köra med någon mjölkfri ersättning, tror hon är för gammal för att börja ge det? Den smakar ju verkligen vedervärdigt? enago gröt och välling var ju heller ingen höjdare men hoppas på att sempers produkter kan vara något. Men vår tjej kan ju gilla sånt hennes bror ratade också med lite tur.

Men det stora problemet återstår. Vad tusan ska hon äta till mellanmål som kommer kompensera för ersättningen + ge mättnadskänsla?
    Om hon är 8månader nu så är hon inte förstor för ersättning, althera ska smaka bäst säger de som kan det där. Min son har svalt alla sorter vi gett utan problem så jag har inte koll, men allergiläkaren sa att det smakar ungefär som vanlig ersättning. Då kan man blanda i det i gröt och göra välling på så vet man att de får i sig det som de behöver med kalcium och sånt som experterna här har koll på. 

Vi gör gröt på ersättning och rismjöl just nu. Enagos äpplegröt har vi precis provat nu och sonen älskar det. Idag fick han en hel portion för första gången och skrattade och åt som en galning, han försökte tom. att böja sig fram och slicka tallriken. Får hoppas att hon gillar det, jag tycker inte det smakar apa. Är värre med risgröten och rismjölken, den gillar jag inte.  
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:31:03 följande:
    Haha.. smaken är som baken antar jag.
    När sonen skulle äta mjölkfritt provade vi enago gröt och välling och så åt han nutramigen. jag klarar bara inte av att få något utav det i munnen utan att få kväljningar. Men sonen gillade sin nutramigen. Bvc trodde att det berodde på att han åt den första gången redan vid ett par - tre veckors ålder för de sa att äldre barn aldrig brukar godta mjölkfri ersättning om de inte är vana. Men det är säkert olika det med.
    Ja den smakar fruktansvärt.. vi provade profylac först och jag tyckte den smakade blötlagda gamla ostbågar, men nu efter snart 4månader så är det inte lika vidrigt, men vi har gått över till nutramigen nu och jag tycker bebisen luktar fruktansvärt... 

Jo får de från början är det nog lättare att acceptera smaken.  
  • t0va

Theos kinder blir också sådär röda emellanåt men vi har inte kommit på vad det kan bero på. Om vi ska testa vete vad kan vi ge då som inte är en massa annat i? 

Just nu håller jag på att skriva ner när han blir röd och vad han ätit.

• t0va
    ELI 79 skrev 2011-02-20 21:27:31 följande:
    om barnen har känslig hud så kan de ju reagera med röda kinder på många olika saker också. min son reagerar ju med röda kinder på t ex ketchup som ni läst men han är inte allergisk mot det eftersom han kan äta det I mat utan att få röda kinder. Så har de känslig hud så kanske de reagerar ändå, så skriv matdagbok!
    Det är det jag tror är Theos problem, funderar på om han kan reagera på kaninen. En gång vet jag i alla fall att han fick röda kinder när han låg i sin lekpöl och där hade kaninen suttit innan. Men vi ska skriva upp nu när vi ser det och ha koll på vad han ätit och vad han gjort under dagen. 

Nu har det varit flera dagar som vi inte sett de röda kinderna.  
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-02-22 20:15:37 följande:
    Just det.
    Läkaren ringde ju förut om lillans provsvar, men när hon sa hur vi skulle göra för att utesluta mjölk så sa hon att vi ska göra det i 14 dagar och på den 15e dagen skulle vi blanda en flaska med hälften mjölkbaserad välling med enago. eller allra helst 1/4 Nan med 3/4 Nutramigen. När jag läst här så ser jag ju att det är alldeles för kort tid att utesluta och alldeles för mycket att provocera in. eller har jag fel?
    Vi gav 1 matsked babysemp, fast läkaren på bvc sa 200ml, dvs ett helt mål. Det blev tydlig rektion på 1 matsked och 1 kryddmått kan vara lämpligt som start. 
  • t0va
    Kan de få röda kinder av mjölkprotein? 

Psykologen på föräldrastödet hade också sett att Theo har röda kinder då och då. I morses hade han det men när vi kom dit så hade han det inte men efter en stund så fick han det. Då hade han ätit 200ml profylac och lite smörgåsrån, glutenfritt men det är sojalecitin i den. Han har inga andra symtom förutom varma röda kinder. Sambon hade funderat på om det är den lilla mängden mjölkprotein i maten som gör det. 

Jag har funderat på kaninen men när han får det även när vi är på föräldrastödet så känns det inte riktigt så. visserligen har vi samma kläder på oss men då borde han ju vara röd hela tiden hemma också. 

Tänkte prova resten av dagen att inte ge ersättning och se om något händer. Han får gröt och välling istället.

Fortsätter skriva min matdagbok, så kanske vi kan hitta något samband. 
  • t0va
    Kavat skrev 2011-02-23 14:02:20 följande:
    glutenfritt smörgåskex = vetestärkelse? ligger väl nära till hands???
    Man kan nog få det av allt, men får han det alltid efter Profylac, eller får han det efter smörgåskexen? (vetestärkelse tänkte jag då på i och med att det var glutenfritt? Eller vad innehåller smörgåskexet?)

Min lille blir ju kass (röd prickig/flammig typ varenda gång vi är hemmifrån, men väldigt sällan hemma. Något är han jätte känslig mot men vet inte vad. Än.
    Nej det är inte alltid efter profylac och smörgåsrånen har han precis börjat med fast något i dem kanske är boven. 

Är majsmjöl, potatisstärkelse, sojalecitin, guarkärnmjöl, bakpulver, amoniumkarbonat. Guar har jag sett att andra skrivit om.

Jag tror mest på att det är något annat än maten för jag hittar inte något samband där. Att sambon och föräldrastödet ser samband med måltider tror jag är för att han ofta äter direkt när vi kommer dit, för han sover på vägen. Sambon ser honom på nära håll när han ger mat.

Skulle gissa på en kombination av pussar och något annat i miljön. Ska titta imorgon när vi ska till föräldrastödet igen om han reagerar när vi kommer dit ifall han inte har röda kinder innan. Han lånar ju leksaker där och stoppar allt i munnen även om jag har med mig egna leksaker men det är inte helt lätt att hindra honom från att suga på andra leksaker. Än så länge har han inte snott något annat barns sked vid fikat i alla fall, försöker sätta honom så han inte sitter brevid ett barn utan mellan 2 vuxna.  
Svar på tråden Allergitråden