Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

Sousafon skrev 2012-05-11 08:52:43 följande:
    Å, så mycket elände med den lille. Hoppas att hjärtat och avföringen är ok. Bra i alla fall att huden är fin och att ni har en läkare som går vidare med saker! Hoppas att allt går fint.
    Ja, hoppas att det inte är ngt fel. Men hoppas lite att det ska visa ngt på avföringsprovet så man kanske vet varför han är dålig i magen hela tiden! :/
    Ja, jag älskar hans läkare! =) Hon är underbar! Tar verkligen tag i saker o lyssnar på vad jag säger o kommer med "idéer".
    Trottoarbonden skrev 2012-05-11 19:27:43 följande:
    Det låter tungt för er... önskar er lycka till!

Fler än jag som känner igen det med maginfluensa? Min äldste son (som har många födoämnesallergier) blir magsjuk stup i kvarten. Om någon bara viskar magsjuka så kräks han och slipper sällan lindrigt undan! Jag är hysteriskt noga med hygienen vid magsjuka och många gånger så klarar sig övriga tre i familjen.
    Ja, blev lite mkt nu! Tack
    Ni kanske också ska ta avföringsprov, eller undersöka refluxen! Min son har magsjuka på magsjuka på magsjuka.........
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • LokesMammi
    Färgen skrev 2012-05-20 08:38:01 följande:
    Angie: kan trösta dig med att kvalsterallergi inte är speciellt jobbigt, min dotter är kraftigt allergisk mot kvalster och den enda åtgärden vi fått göra är att ha kvalsterskydd i sängen..
    Hur vet man om barnet är allergisk mot kvalster? Har funderat på o köpa kvalsterskydd. Tror vi ska testa det med pricktest eller blodprov i höst.
    Förra året misstänkte jag att han reagerade på kvalster o bäddade rent hans o våran säng varje vecka. Sen funderade jag på pollen (som också ska testas i höst), sen övergick jag till o tro damm (som jag tror också han ska testas för) vilket resulterade i manisk städning 2-3ggr/vecka till sambons förtret. hehe
    Så himla svårt o veta vad han är allergisk mot, eftersom han kliar sig hela tiden. Vet inte om det är allergi som gör att han kliar sig eller om han kliar sig "bara för att han kan" och det är det enda han vet! =)
    (har ju kliat sig sen han var pytteliten "trots att han inte hade allergi").
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • LokesMammi
    Färgen skrev 2012-05-21 17:09:47 följande:
    Lokesmammi: vi har gått igenom en lång resa innan vi hittade att det var kvalster som orsakade all klåda och eksem.. Vi hittade det först med ett lapptest. Pricktest och blodprov visade inget men lapptestet visade på kraftig reaktion.. Kvalsterskydd är väldigt dyrt så att köpa bara för att testa är nog dumt, det kostar typ 3700kr, man får det på försäkringen om ni får en diagnos och har rätt barnförsäkring (Länsförsäkringar kräver astma som symptom tex)
    Aha, ok. Ja, får se vad läkaren säger sen. Sonen kliar sig hela tiden, men har inga utslag/exsem
    barefoot skrev 2012-05-21 19:30:28 följande:
    Vi har kvalsterskydd trots att han troligtvis inte är allergisk mot kvalster. Just nu har vi kvar det eftersom det är praktiskt att ta med på resor - så att vi kan "kapsla" in allergenerna som de flesta madrasser troligtvis bär på...
    Ok, ja vi har inte varit på så många resor med honom. Har vi rest nånstans har vi sovit hos familj. Men vill nog ta med eget lakan när man sover på hotell......
  • LokesMammi
    Färgen skrev 2012-05-23 07:54:28 följande:
    Enbart klåda kan vara ett tecken på kvalsterallrgi speciellt om klådan kommer på natten. att bara byta lakan/sängkläder är ingen garanti att det hjälper. Kavlsterna bor inte i sängkläderna utan inne i täcke/kudde/madrass så det enda man gör när man tvättar sängkläderna är att sköljer bort deras "bajs" som de lämnar efter sig samt eventuella slöa kvalster som inte krupit tillbaka in. Kavlsterna dör heller inte i 60grader utan man måste tänka på att skölja sängkläderna en extra gång så man kan skölja bort så mycket som möjligt. Min dotter som är kraftigt allergisk mot kvalster klarade sig inte på att vi bäddade rent en gång i veckan (plus tänkte på hur vi tvättade sängkläderna), det är först nu när vi fått kvalsterskydden som hon inte sängen är blodig på morgonen pga av hennes klåda (å då har hon ändå fått Travegyl tidigare). Men som jag nämnde innan så är kvalsterskydd väldigt dyrt så är man inte säker tycker iallafall jag det är onödigt att lägga över 3000kr på att köpa det, då kanske man ska tänka på enkla saker man kan göra för att minska kvalster
    *tvätta allt i sängen (gosedjur täcken kuddar sängkläder) i 60grader + en extra sköljning
    *ha det ljust och svalt i sovrummet
    *hänga ut och skaka av täcken etc med jämna mellanrum

Jag hoppas ni kommer på vad det är som orsakar hans klåda, hittar de inget å prick eller blodprov tycker jag ni ska fråga efter ett lapptest, då det bättre visar långsamma reaktioner.
    Det är inte bara på natten han kliar sig, han kliar sig jämnt! Vi kan inte ha 2delad pyjamas, måste ha heldräkt annars kliar han sönder sig.  Tavegyl hjälper inte!
    Han har inge täcke eller kudde, han är som en väderkvarn i sängen! =)
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2012-05-24 14:39:39 följande:
    Jag upplever det som att de reagerar på det mesta genom amningen. Går efter listan på de vanligaste allergierna i första hand. Majs var lite otippat, men men, så länge alla tål potatis och ris så är jag nöjd.
    Det har jag också sagt, skönt att han tål majs o potatis. Trodde ett tag att han reagerade på potatis genom att få röda o torra kinder, men inte nu längre. Bara för det så kommer nästa unge o vara allergisk mot majs o potatis + ha kolik. hehe
  • LokesMammi
    barefoot skrev 2012-05-24 12:45:17 följande:
    Har talat med flera alt terapeuter som menar att det är vanligare att de senare barnen får allergier, särskilt om de kommer tätt, eftersom mammans näringsstatus då ofta är sämre. Huruvida det finns några studier som bekräftar detta vet jag ej.
    Där lägger jag mig i o säger att det inte stämmer.
    Om man tex ser till mig o min bror; jag är 6år äldre än honom, han har inga allergier, jag har massor
    Min sambos brorsbarn; den äldsta är 6år äldre än den yngre o den äldsta har allergier men inte den yngre.
  • LokesMammi

Hur ser värmeutslag ut? Misstänker att det är det sonen fått nu i denna gassande hettan härborta!
    Små prickar över kroppen, mest mage, nacke o armar. Benen börjar få prickar nu o de verkar klia! Funderar på o börja med Tavegyl igen på kvällarna!
    Eller om han fått allergi mot ngt nytt.........

• LokesMammi
    Lindsey skrev 2012-05-25 09:15:43 följande:
    Lantani:
    Min 11-veckors  som reagerar luftburet på en eller flera saker, vet inte än om det är just pollen då det oftast kommer inomhus men ibland också utomhus. Igår reagerade han så att vi fick gå in när vi satt utomhus. Han fick tom andningsproblem vid en allergireaktion häromdagen, så vi fick tavegyl utskrivet. Blir så trött när man hör läkarna säga att så små barn inte kan bli allergiska...
    Vi frågade läkaren på BB när vi blev utskrivna hur stor chansen är att sonen blir allergisk, med tanke på min svåra allergi. Hans svar var: om man ammar heltid i 6mån så har dom bra immunförsvar mot allergi.
    Ngt sådant sa han. När sonen var 1mån drygt visade sig allergin som bvc avfärdade.
  • LokesMammi

Det måste ha varit värmeutslag som sonen hade. Vi har inte smörjt honom med miniderm nu på många dagar (brukar smörja morgon o kväll annars) o hans hud är nu jätte fin!

Svar på tråden Allergitråden