Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Ursäkta, men nu kommer ett riktigt negativt inlägg.
    Känner mig inte alls på topp, snarare så är jag helt körd i botten.
    Hur klarar ni allt det här? vad får er att fortsätta kämpa?
    Hur gör ni med de äldre syskonen när de små kräver så enormt mycket tid?

allt är total kaos och det blir ingen reda på nånting! Jag blir så trött.
    Alexander är jätteledsen och jättearg. Han hatar mig just nu, såfort han ser mig säger han "mamma bort" eller så skriker han hela tiden och gör allt precis det han vet att han inte ska göra. Han har även börjat slåss och amanda är han på hela tiden. hon får inte göra nånting utan att han slåss eller puttas eller tar allt hon har i händerna.
    Amanda blir ju inte bättre av sin astmamedicin heller känns det som, är det ens förkylningsastma hon har då undrar jag? 4e dagagen med airomir var 3e tim och pulmicort morgon och kväll. När hon vaknade vid 16 efter att ha sovit middag så hade hon indragningar och var allmänt irriterad. inte ville hon somna när det var dags för det heller och stackars alexander fick lov att vara utan saga och somna själv. Sjöng för honom och lovade att komma in såfort amanda somnat och när det väl hände hade han redan somnat.

förstår inte hur man ska klara det här.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Tack för allas era svar!
    Jag kanske klandrar mig själv för hårt men jag känner mig som en värdelös mamma som inte hinner med att tillfredsställa mina barns behov. Jag är ensam med barnen nästan hela dagarna då min sambo typ alltid jobbar, eller sover så jag är van vid att klara det mesta ensam. det har varit tufft, men hittills har det flytit på med några få jobbiga perioder men nu är allt verkligen en enda röra och jag känner att jag behöver hjälp med att komma på fötter igen.

ska ta itu med att ringa barnallergimott och be om att få göra patch/lapp på båda barnen, amandas äggsvar har kommit och det visar inget där heller även att hon fått diarre alla 3 gångerna hon ätit en burk som innehåller spår av ägg. Alexander är konstant rosa om kinderna sen vår ägginsident förra helgen, magen är svullen och hans humör är i botten, fast när hans pappa är hemma är han faktiskt väldigt glad. Jag måste få rett ut allt detta om allergier annars får jag utesluta allting och börja med smakportioner till båda barnen.

Behöver göra som dig trållmor, tvinga min sambo att kliva upp så jag kan få tid till att vara ensam med alexander. Iaf några gånger varje vecka men helst varje dag. Dessutom ska nog jag och Alex åka till min mamma över ett par nätter för jag känner att vi behöver bryta denna cirkel innan det tar livet av mig. Han är så arg på mig. När hans pappa var på jobbet idag bara grät han hela tiden och när pappa kom hem totalt ignorerade han mig men han var iaf glad.

Kavat: Alexander kan nog ha fått i sig ägg många gånger sen förra helgen. Han har varit röd om kinderna (inte ilsket rött som er andras barn, men rött och så är det som elefanthud på de områden och så är det som om hela området är fullt av blodådror) varje dag han kommit hem från dagis och humöret kan säkert vara ett resultat av det. Delvis iaf. men jag tror han får alldeles för lite uppmärksamhet även att jag försöker ge honom allt jag bara kan. Amanda tror jag inte får i sig något. hon äter neocate, rismjölsvälling, päronpure och några få burkar mat. Ofta med potatis och något kött. men det är också allt hon äter. Nu när hon dessutom är sjuk så får jag nästan bara i henne ersättning

• mithrandil
    ViFrånLandet skrev 2011-03-27 22:26:24 följande:
    Skickar en STOR kram och hoppas allt löser sig snart Hjärta
    Tack!
    Det gör det säkert, bara amanda får bli frisk och hålla sig frisk ett tag.
    Det ena har bara avlöst det andra här i det sista så det har nog bara blivit förmycket av allting. {#emotions_dlg.flower}
  • mithrandil

Kavat: behöver du neocate?
    Vi har 6 lådor hemma om du har panik!

• mithrandil

3busfrön: Visst är väl du sjuksköterska?
    Amanda hade 105 hb i fredags. Är det alldeles för lågt eller är det relativt? varför har man lågt hb som liten bebis?
    Läkaren sa bara att det var lågt och att vi ska ge henne vitamintillskott men alla jag hittar är anpassade för mycket större barn än 9mån bebisar.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-28 21:00:37 följande:
    Minns att Bella med hade lite lågt Hb när hon var liten..tror hon var ännu mindre än Amanda..kanske 5 månader.
    Då låg hon kanske runt 100 om jag inte minns fel.
    Vi fick aldrig något svar på varför och sedan har det inte hänt något mer =0

Hur mår hon nu fresten ??
    tycker hon börjar bli lite bättre. Men idag är ju 4e dagen med penicillin och då blev hon även bättre förra gången. Så nu börjar jag se slutet i tunneln igen. Är rosslig och hostig men bara små små indragningar och inga pip.
    Så skönt.

Jobbade 8-17 idag, tänk att man kan tycka att det är som att åka på semester att få jobba i 9tim. jag är som en helt ny människa faktiskt.

alexander blev dessutom jätteglad när jag kom hem. Han ville att jag skulle fixa hans välling och att jag skulle läsa saga för honom när han skulle sova. det värmer mitt arma mammahjärta.

kavat: okej.. men du vet på ett ungefär vart du hittar oss om det skulle strula sig.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-29 11:14:59 följande:
    Har aldrig hört talas om vitamintillskott till bebisar.

Hb är lite lågt med inte jättelågt.  Johanna ligger där omkring hon med och det är ingen som har sagt något om det. Ger du henne neocate så är den full med järn. 
    Tack! Nä, jag pratade med dom på apoteket och de ansåg att jag verkligen inte skulle köpa kosttillskott för de är anpassade för större barn än amanda. de tyckte vi skulle se om vi kan få upp järnvärdet via mat istället och går inte det får läkaren skriva ut något.

Hon äter ungefär 5mål om dagen med neocate så det är ju underligt om hennes hb är lågt om den ändå är så rik på järn. men kan ju vara att hon varit sjuk mycket.

Läkaren ringde idag och de har hittat något bakterie (Haemophilus influenzae) bakom näsan på amanda som kan vara orsaken till både öroninflammationerna och förkylningsastman. Har vi tur nu så kommer antibiotikan vi fått ta bort alla hennes problem. Har vi tur nu så har hon aldrig haft nån förkylningsastma även om hon fick diagnosen heromdagen.

hek: Tack för ditt svar!!
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-29 21:07:37 följande:
    Det tar ett tag för Hb att stiga. 
    Den kan göra barn riktigt sjuka, håller tummarna för att hon snabbt blir frisk nu. 
    Tack! Ja, jag hoppas verkligen. hade varit skönt att slippa fler öroninflammationer och andningsproblem nu.
    Tänk om det ändå vore så enkelt att allt bara försvinner nu med denna antibiotikakuren.
    Men läkaren sa att denna bakterie är svår att isolera (eller hur hon formulerade sig) och att det fanns möjligheter att antibiotikan gjorde henne bra men att den också kunde vara verkningslös. vet du något om det?
    Vi hoppas ju iaf att det funkar och jag känner mig otroligt hoppfull iaf. Nu måste vi ju ha lite tur.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-29 21:11:56 följande:
    Oj, aldrig hört talas om den =0

Tänk vad skönt om det "bara" varit bakterie och att ni sen kan utesluta förkylningsastma. Det är ju en jäkla djungel det där med. Allergier känner jag mig rätt hemma på nu..men astmasymtom är fortfarande skit svåra att förstå sig på =(
    Håller alla tummar och tår att hon snabbt blir frisk nu och fortsätter vara det <3
    Tack! {#emotions_dlg.flower} Ja, det hade ju varit underbart och jag väljer att tro att det är den där bakterien som har ställt till allt. då kan det ju kanske svara för varför hon inte blir helt bra i andningen av medicinerna.

Hur mår skruttan?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-29 21:16:58 följande:
    Å nu har min dotter ilsket röda kinder! Har ju läst om många andras barn har det med hon har aldrig haft det. Dessutom har hon en hel del eksem i böjveck och på mage och ben. Hon fick ju troligen i sig lite ost i lördags för hon började få reaktion då men det har hon ju aldrig fått röda kinder av förut. . Men vi har ju även provocerat med ägg. Vi har tyckt det funkat men undrar om det blev för mycket nu. Hon fick ägg i hamburgare i helgen, ägg i pannkaka och så ägg i maten på dagis i måndags (jag hade sagt att det var ok bara den gången). Kanske funkar lite ägg nån gång men inte lite varje dag?
    För att använda mig av något jag läst många gånger så kan man väl jämföra det där med vattenglaset.
    det rymmer en viss del innan det svämmar över.
    Säkerligen äggen, alexnader får också röda kinder när han äter ägg och hans eksem blir mer ilskna.
Svar på tråden Allergitråden