Inlägg från: skånegås |Visa alla inlägg
  • skånegås

Allergitråden

LadyM skrev 2011-12-19 11:24:04 följande:
    Måste bara berätta om vårt blivande dagis igen, som fortsätter överraska (kanhända jag som har för låga förväntningar/krav?) De ringde iallafall precis och berättade att de tagit in extra städ, så det kommer en städare/ska efter VARJE måltid för att lilleman inte ska kunna hitta nåt "farligt" på golvet. Avdelningen blir även prioriterade vid sjukfrånvaro och dylikt så det alltid ska vara så erfaren personal där som möjligt. Med en väldigt sympatisk och tillmötesgående fskchef så tror jag faktiskt personalen passar på att göra detta till en win-win situation.... Inte mig emot! *glad*
    Vad härligt!!!!! Hoppas det blir så när lilleman ska börja dagis om allergierna är kvar då..

Inatt sov han dålig trots att båda är utan säd helt. Vaknade åtminstone 10 ggr, men skrek iaf om han fick snutta....

Jag undrar om någon kokat knäck på risgrädde??? Tänkte försöka med det...
  • skånegås
    skånegås skrev 2011-12-19 13:43:49 följande:
    Vad härligt!!!!! Hoppas det blir så när lilleman ska börja dagis om allergierna är kvar då..

Inatt sov han dålig trots att båda är utan säd helt. Vaknade åtminstone 10 ggr, men skrek iaf om han fick snutta....

Jag undrar om någon kokat knäck på risgrädde??? Tänkte försöka med det...
    Skrek iaf INTE skulle det vara..
  • skånegås
    Kavat skrev 2011-12-19 13:49:20 följande:
    Ja, du... Frågan är om magen vänjs eller om det bara blir värre och sämre?

Egentligen om man nu egentligen tål allt, varför skulle man reagerar överhuvudtaget när man tar bort något i kosten. Laktos är ju det så med "vetenskapligt" eller vad man ska säga. Men att man ska behöva vänja kroppen vid andra födoämnen. Nje.. Den köper jag inte riktigt.
    Men gör man stora kostförändringar så måste ju magen vänja in sig. Iaf på mig. Jag märker i magen när jag slutar med mjölk att den reagerar (inte enbart positivt). Likaså reagerar den på om jag äter för mycket bröd/kolhydrater... Har hört samma sak av de som går över till eller från vegetarisk kost. Första gången man äter kött efter lååångt uppehåll så får man ont i magen, trots att man tål... Men har man vant in långsamt så borde reaktionen försvinna på en eller ett par dagar iaf tycker jag om det inte är allergi/överkänslighet...

Fick han lite bröd till att börja med också? eller en hel macka på en gång??
  • skånegås

Liten sover skrutt igen.. Känns så omotiverat att undvika massor av mat då han ändå sover dåligt och vi inte har några klara tecken på att han inte tål...

Fast sen funderar jag... Är inte havre och ris släkt, närmare än havre-vete??

• skånegås

Hallåj och god JUL på er!! Hoppas ni klarat er bra med all julmat!!

Här har vi haft det jättebra!!! Liten har ätit bröd utan problem med alla sädesslag i. Jag testade tom att äta Jansson med grädde i igår och ett par riktiga chokladbitar och än har vi inte märkt något. Sovit jättebra i natt och sonmade t.o.m lättare i går än han gjort senaste veckan. Idag bär det av till svärföräldrarna och då har jag tänkt äta mjölkfritt igen för att vänta ut och se om det blir någon reaktion om någon dag eller två... Hoppas hoppas hoppas!!! Och jag är mätt, alldeles nöjd och längtar inte efter någon mat alls (det var längesen...)

• skånegås

Om jag som ammande mamma äter antihistamin tabletter (pga katt eller pollenallergi) hur påverkar det i så fall mitt allergiska barn? Ska göra allergitest på honom och funderar på om jag törs prova några loratadin då jag känner av katten (läkaren sa att man inte fick ta under amning, men sen har jag läst att man får..)? Påverkar det symtom hos bebis, eller tester?? Bebis är 10 mån och tål inte mjölk, soja och troligen baljväxter och kanske havre... eller ngt annat.

Har man alltid dålig mage som glutenintolerant?? eller kan det visa sig med dålig sömn (med svårigheter att somna om) och tendenser till förstoppning? Kan det vara så diffust? och utan diarreer?

• skånegås

Ok, då ska jag vara försiktig med det då... Så här stod det på janus om loratadin:

Passerar över till bröstmjölk i låg grad. Baserat på data från sex kvinnor kan den relativa barndosen beräknas till 0,8 %. Kliniska data saknas. Loratadins farmakokinetik och farmakodynamik innebär att risken för barnet anses vara försumbar vid terapeutiska doser.

Kan det funka efter att tester är gjorda?? Längtar inte efter våren, även om det funkar rätt bra vissa år. Blir såå himla trött bara och vill bara sova... Antihistamin är som doping för mig. Det är inte alls jobbigt med den vanliga joggingrundan då, man kan ju få in tillräckligt med luft

Fick nässpray med antihistamin utskrivet istället, men DET blir jag trött av... Min svullnad sitter ju liksom i hela halsen. Första gången jag provade började det sticka i halsen efter en halvtimme och jag var säker på att den skulle svullna igen, men det var när svullnaden gick bort. Görhäftigt!

Finns något annat?? Nasaleeze (eller hur det stavas) hade jag då jag var gravid och det funkade väl hyfsat. MEn det måste man ju hålla på och sniffa i sig hela tiden...

• skånegås
    LadyM skrev 2012-01-26 20:44:55 följande:
    Njae, han har visat på test (3) på baljväxyer o hans eksem i ansiktet försvann när vi slutade med sinlac. Men sen har vi så smått börjat med ärtor, någon gång bönor, inte uteslutit guarnkärnmjöl utan att det har hänt nåt (lite klåda av ärtor förvisso). Men plötsligt en sån storvreaktion, på linser som dessutom aldrig testat förr? Känns ändå inte helt rätt.... FAST man kan ju prova 100 ggr innan reaktionen kommer, så. Aaarrggh, avsky allergih*vetet!

Kocken på dagis lagar mycket "raw food" och hettar upp grönsaker till max 45 grader. Kanske därför? Å så har lillen vart magsjuk o ätit knappt nåt på 1,5 v - kan det påverka?
    Min förre mjölkallergiska son reagerade på linssoppa. Det var enda baljväxten vi märkte, men han skrek bara... men det var precis samma reaktion som på mjölk. Exakt 45 min otröstligt skrik...
  • skånegås
    Kavat skrev 2012-01-26 20:03:20 följande:
    Läs igen. Man kan ha sk. tyst celiaki, och då har man alltså inga symptom alls.
    Jag hade stora sömnsvårigheter. Och man kan likaväl vara förstoppad som att ha diarré. Eller både ock.
    Usch o fy då. Då kan det ju vara det också... Får väl vänta och se..
  • skånegås

grodan81 här

Tack Miralicia!! För säkerhetsskull väntar jag nog till efter testerna, men vore helt underbart att kunna äta till våren!!! Har haft funderingar på att göra oss av med katten, men det är ju bara ett par vintermånader det blir för mycket, annars är hon och vi mest ute och så flyttar vi ut på landet om ett par månader och då är hon ju bra att ha... Hon ska få sin plats i pannrummet med egen kattlucka ut. Jättelyxigt! Så tills dess är det väl bara att stå ut.

Vi utesluter nu havre både för liten och mig (men jag tog lite proviva då vi har magsjuka.. för det är nog ändå värre än hans allergi). Han skriker inte på nätterna längre utan nöjer sig med att snutta (ganska ofta dock) och orkar vara vaken längre tid på förmiddagen. Hoppas hoppas det blir ordning på nattsömnen nu, för den behöver vi!!!

mithrandil skrev 2012-01-26 23:20:26 följande:
    Kan jag inte påstå. :)
    Nej, vi har inte hittat allt ännu, eller så behöver vi bli ännu nogrannare med hantering.
    Missar sker kanske på dagis och barnens pappa är inte så "duktig" på det där ännu trots att det gått ganska lång tid. Har vi tur är barnen bra 1 vecka. Oftast så har vi ett par tillfällen med eksem, dålig mage eller liknande per vecka.   
    Fy vad jobbigt det låter... hoppas ni hittar orsaken snart.
Svar på tråden Allergitråden