Inlägg från: skånegås |Visa alla inlägg
  • skånegås

Allergitråden

Sephyria skrev 2012-03-07 10:26:52 följande:
    Mmn1: sojalecitin finns i lite allt möjligt. Kakor, smörgåsrån och tidigare i sempers mjölkfria välling, men efter vad jag förstått har dom nu bytt till sojamjöl istället.

Jag uteslöt inte sojalecitin från början utan tog bort det för att sonen aldrig blev bra efter en mjölkprovokation. Då blev han bra igen men vet inte om det egentligen kanske berodde på att sojalecitinet påminde om mjölken och det var därför han reagerade. Har i allafall inte testat med sojalecitin igen utan tänkte vänta tills han mår helt bra. Har fortfarande inte klurat ut alla allergier än..

Vet inte om man brukar utesluta det eller inte men ett alternativ är ju att ta bort det till en början och sen testa när han mår bra.
    Precis! Tror sojalecitin finns i Mildas mjölkfria bakmargarin, samt i choklad och kakor... Vissa korvbröd och andra bröd har börjat innehålla sojamjöl och ev guarkärnmjöl/fruktkärnmjöl. E410-E417 är sojasläktingar och finns i mycket, bl.a. majonäs och andra röror...

Och jag tar alltid matsäck med mig då vi ska bort....
  • skånegås
    annahoj87 skrev 2012-04-20 11:53:54 följande:
    Jag har ersatt med havreprodukter. Man ska väl inte använda soja?
    Prova ris-produkter istället.

Skriver här med...

Liten sover skrutt om nätterna och är dålig i magen, inga vattniga diarreer men för löst, för ett par dagar sedan förstoppning och då och då är han röd på kinder, runt munnen och under hakan... Vaknar MINST 5 ggr och snuttar läääänge varje gång innan han förhoppningsvis somnar om. Vaknar alltid med gnäll som snabbt eskalerar till skrik om man inte grejar och pysslar och ammar och byter sida och stryker på rygg och huvud och... Helt slut är jag. Separerade från barnens pappa för några veckor sedan och har alla nätterna själv.

Han har reagerat på mjölk, soja, baljväxter och havre. Tester visar inget. Snuttar mycket dagtid med och äter ofta dåligt. Gnäller massor dagtid.

Fick prova neocate och magen var bättre ett par dagar,men fick inte mer då han tydligen inte ätit tillräckligt mycket av det utan blivit bra ändå. Nu rekomenderar dietisten att vi ska prova sinlac istället för att kunna dra ner på amningen och han ska kunna vara hos sin pappa, men jag törs inte. Orkar inte sova ännu sämre... Och han är ju inte bra nu. För tillfället är tänder på gång och han har haft vattkoppor. Fick då tavegyl och sov riktigt bra enstaka nätter. Bästa nätterna sedan i oktober...

Har provat ge det enstaka kvällar sedan med men vet inte om det blir något bättre av det. Var snorig och skällhostig igårkväll och jag tyckte att det lättade efter att han fick tavegylen... kan det vara allergisymtom med? Han fick bricanyl utskrivet för hostan, men den hjälpte inte.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Dietisen försökte jag ringa i måndags, men telefonen var avstängd på telefontiden och den igår missade jag. Så det blir till att vänta tills på måndag... Funderar starkt på att lämna sonen till pappan på nätterna i helgen för jag måste få sova lite. Men känner mig jätteelak och det känns verkligen grymt Han är ju helt beroende av snuttandet.... Fick just ett sms att pappan är med på att försöka...

Tips? Idéer?
  • skånegås

Liten ska sova hos pappan i natt... Känns som jag vill trappa ner på amningen väldigt mycket. Har börjat längta efter pizza och choklad... som ju skulle bli verklighet om jag slutade helt och så skulle vi slippa de oändligt många resorna mellan här och pappan om han kunde sova där och inte behövde ammas direkt på morgonen. Men samtidigt så vill jag ju att han ska få i sig det han behöver och det är ju en väldig trygghet...

annahoj87 skrev 2012-04-20 16:53:00 följande:
    E koder har jag nog inte stenkoll på eftersom att vi ännu inte har fått träffa en dietist:( Jag har så sjukt dåligt samvete varje gång han ska äta, eftersom att han mår som han gör och jag inte vet vad det är han reagerar på som han får. Vet du om det är mer vanligt med vissa allergier som hänger i hop?
    Det vanligaste jag hört är: mjölk, ägg, soja, fisk, baljväxter, havre och vete... Sojasläktingar döljer sig under E409-E417 (ungefär) och gummi arabicum, guarkärnmjöl, finns i curry och lite mer (fanns jättebra text om det i allergitråden för kanske 2 mån sedan), mjölk har jag inte stött på under nåt E-nummer. Ägg har jag inte koll på. I Carlshamns havregrädde finns sojasläkting liksom i de flesta majonäser och dressingar.
  • skånegås
    annahoj87 skrev 2012-04-20 17:11:22 följande:
    Mjölk och ägg har vi ju tagit bort, fisk har han inte ätit på drygt fyra veckor heller. Då kan det ju va så illa att han reagerar på soja, för jag har använt carlshamns havregrädde en gång och deras luftig visp tills hans födelsedag. Vad arg jag blir, det är verkligen jättesvårt det här i början. Men vi kanske ska pröva med risprodukter i stället. Var brukar ni köpa det? 
    Finns på de flesta mataffärer, ricedream eller carlshamns risdryck. Så kokosmjölk istället för grädde i maten. Oatlys havregrädde är utan sojasläkting... men med havre...
  • skånegås
    annahoj87 skrev 2012-04-20 17:51:07 följande:
    Vilka mat och smörgåsfetter är okej?
    Matoljor, vi kör mest rapsolja och ibland olivolja och carlshamns mjölkfria är helt utan soja med. Mildas mjölkfria smörgåsmargarin tror jag också är utan, men bakmargarinet från Milda innehåller sojalecitin (vilket de flesta tål, men provar man kan det vara bra att utesluta och sedan testa...). Vi kör bara carlshamns, de har även flytande margarin.
  • skånegås
    Trasan0606 skrev 2012-04-20 19:11:17 följande:
    Annahoj87 - bort med allt som heter soja. Har även sett att sojalecitin finns i vissa läkemedel (om du ska vara riktigt petig..).

I början känns allt hopplöst och jobbigt men det går ganska snabbt över. Jag uteslöt mjölk, soja, ägg, alla baljväxter och fisk i ca tre månader och kan nu äta fisk och baljväxter igen (ammar fortfarande, lillen är 9 mån). Men får han i sig fisk el ärtor själv så får han eksem så jag vet inte om han är allergisk el bara känslig.

Skånegås - saknar också en massa mat och skulle mer än gärna trycka i mig en pizza. Kom nyligen hem från en härlig semester och på hemresan så måste de ha slarvat med min allergikost för lillen har fått utslag, kräks och sover skitdåligt, förmodligen pga magen som gör ont. Han äter jättedåligt på dagarna också, gör din det med efter reaktion?
    Jo han gör det... Utslag är tveksamt, men spyor, ont i magen, hård eller lös avföring, dålig aptit (troligen illamående) och USEL sömn...
    Han sov hos sin pappa inatt. Det gick bra. Vaknade lika ofta som tidigare men ville inte äta förrän kl 4. Ammat honom nu på dagen och så blir det en natt till hos pappan... Hoppas han vänjer av nattätningen lite...

Oj att mildas mjölkfria smörgåsmargarin har sojalecitin missade jag Vet att de hade det för längesen men sen har de ändrat innehållsförteckningen...
  • skånegås
    Kavat skrev 2012-04-22 16:16:55 följande:
    Jag tror också du ska se till att du får ersättning så du kan berika och göra egen gröt och välling, eftersom det mesta på marknaden numera innehåller mycket sädesslag eller soja/sojasläktingar. Blir barnet sjuk och matvägrar t.ex så är det inte nyttigt för något barn att bara äta t.ex havrevälling 7 gånger per dygn. Då ökar garanterat risken att få problem med magen, om inte alleriger, så är det mycket fibrer.... (Har inte läst ikapp med min misstänker väl inte havreallergi än?)
    Vår dietist ville ju inte ge oss mer. Tyckte han skulle äta sinlac istället.... trots att han reagerar på soja och åtminstone bönor och troligen ärtor med. Jag har inte vågat prova. Men måste väl antar jag om jag ska ha en chans att få någon mer ersättning...
  • skånegås
    Kavat skrev 2012-04-22 19:31:47 följande:
    Om jag hade provat hade jag provat med jätte lite tidigt på dagen och inte direkt innan han ska sova. Att dietisten inte vill ge er mer låter helt sjukt i mina öron. Då föreslår jag att du ber om en motprestation av dietisten att hon ska räkna ut om han får i sig allt han behöver genom att inte äta berikade grötar och leva på risdryck...

Kan hon bevisa att han får i sig allt han behöver utan dem så är det ok. Då behöver du kanske ingen ersättning.

Men oavsett om han reagerar på sinlac eller inte. Vad gör du den dagen han blir sjuk och matvägrar helt. Vad får han att äta då? Vilken välling ska du ge honom när han varit magsjuk/sjuk?  (om han nu dricker välling, alla barn gör ju inte det).

För mig har det varit guld värt att ha välling som han tål och äter.
    Ska ringa dietisten imorgon och hoppas hon svarar denna gång. Jag har svårt att känna att jag vill prova då han redan är lös i magen (enstaka dagar hårt) och sover uselt... iofs brukar han skrika och kräkas också om han får en tydlig reaktion, men är det mer diffust så blir det ju svårt att märka. Skulle gärna vilja få till en hyfsad sömn innan, eller är det dumt?
  • skånegås
    Kavat skrev 2012-04-22 21:09:06 följande:
    Jag tycker du tänker helt rätt.
    Jag tror att du ev behöver ta bort något till eller att något ev är missat.. Men ge det ett tag och se. Hur länge han varit ren från det han inte tål?
    Såg precis att jag missat ditt svar från i lördags... skrev visst samtidigt...

Han sedan nyår ungefär, förutom ett par gånger när han rymt in i diskmaskinen, hittat smörgås på golvet hos såna vi besökt och fått handen i syrrans filtallrik. Jag började ju med havre på inrådan av dietisten, men det blev inte så mycket. Glass ett par gånger och havredryck i tet och ett par knäckebröd med havre i. Sen höll jag upp igen. Håller på med en dra-ner-kraftigt-på-amningen kur. Särskillt på nätterna för att se om det hjälper något för sömnen. För jag orkar inte. Han har iaf ätit mer mat dagtid då.... och nu blir tredje natten, så jag hoppas det börjar ge något resultat snart.
  • skånegås

Nu är jag här igen. Så trött och nedslagen. Liten har rosslat sedan mars/april dock haft flera förkylningar under tiden men jag har insett att det aldrig går över ju. Två gånger har vi sökt läkare pga hosta. Hemsk skrällhosta, den blir bättre men inte bra och kommer och går. Magen är lös efter nästan varje gång han kommer från sin pappa. Då sover han också uselt en natt, pruttar och nån natt har han också haft kväljningar. Nu har han varit väldigt lös i magen sedan i torsdags-fredags. Kräks små, små mängder vattnigt. Gnäller och klänger klänger och har världens kortaste stubin... Sista dagarna har han bajsat löst 3 ggr/dag och blivit alldeles knallröd i baken, små prickar runt munnen och rödglansiga kinder.

Äter mjölkfritt, sojafritt, baljväxtfritt, havrefritt men sinlac... undrar om det är den som är boven, men varför blir det värre hos pappan då???

Så jobbigt....

• skånegås

Jo, det kan ju mycket väl vara sinlacen han reagerar på, fast det har han ätit i över 2 månader och det har verkat gå bra, iaf för magen. Rosslig har han varit men också förkyld i flera omgångar.

Nu har vi iaf börjat föra mat- bajs- och sovdagbok. Hoppas det ger nåt, och semperdroppar har jag ju glömt... blir väl en tur till apoteket på måndag.

• skånegås

Hej!
    NU var det längesen jag var in hit. Exet fick ringa och prata med dietisten och då var det ok att sluta med Sinlac och så har vi kostregistrerat under 5 dygn, men hon har 'ännu ej kollat på det då hon är på semester några veckor till. Men det känns bra. Liten har mått bra, somnat lätt och varit bra i magen ända sedan vi slutade med gröten Vi har dessutom börjat med havre igen och det verkar fungera bra. Blir ju inga mängder då vi vant oss från det, men ack så mycket enklare och godare att kunna variera lite. Han MÅR mycket bättre, men har fått lite eksem runt munnen.... funderar på om det beror på de enorma mängder nektariner han äter och kladdar runt med (han stjäl när vi inte ser.... och verkligen älskar dem). Det är bara runt munnen...

Ha det och komihåg att det för de allra flesta kommer en dag då de mår bra, då man hittat rätt kost!!!!! Himlarns vad förtvivlad jag var bara för någon månad sedan och så hela året innan dess...... Tack alla bästaste människor här inne för kunskap och råd!! Ni är värda minst er vikt i guld!!

Så livet flyter på och vi mår rätt bra.

• skånegås

Angående omgivningen och allergier så är det inte lätt. Människor har inte kunskapen, de förstår inte. När t.o.m läkaren på bvc ifrågasätter att min son har en allergi mot mjölk så är det väl inte så svårt att förstå. Jag har ju flera allergiska barn (fast det har vuxit bort på de stora). Och inte förrän nu börjar min mormor förstå att man inte kan ge bara lite eller att det är MER synd om dem om man ger dem nåt med mjölk i än om de får vara utan.

Min f.d svärmor skulle absolut bjuda mig på mat då jag ammade. Jag föreslog att jag skulle ta med. Varje gång slutade det med att jag fick sitta och äta potatis och knäckebröd utan pålägg.... och då var det ju inte första allergiska barnet heller.....

Min pappa har accepterat att jag tagit med mat åt mig och liten. Ofta kommer vi överens så att jag är med och lagar maten. tar undan lite ren kyckling som jag steker själv och så. NU börjar han lära sig att rent kött och ris, potatis funkar bra om man ugnssteker eller använder matolja och rena kryddor.

Mamma har det funkat rätt bra med. Hon är själv känslig mot mjölk. Men jag fattar inte att det ska vara så svårt att förstå!!

Det jag märkt hjälper är iaf om jag berättar att om jag äter en macka med bregott och ammar så gallskriker sonen i exakt 45 minuter. Eller andra sonen som inte sover på 3 nätter efter att han fått i sig nåt. Spyr och får diarre... Och det räcker att han doppat handen i någon annans macka och att jag tvättar av den omedelbart... DÅ BÖRJAR folk att förstå. Konkreta exempel och hur lite som krävs är nog det som ska till. Nu för tiden berättar jag för så många som möjligt. Inte bara för min och litens skull, utan för alla andra allergiska barns med. Mer kunskap måste ju till...

Läkaren på bvc blev väldigt förvånad att liten reagerade med diarre i en vecka då jag ätit en portion jansson på julafton... - SÅ LITE!!! var hans kommentar.....

Svar på tråden Allergitråden