Inlägg från: skånegås |Visa alla inlägg
  • skånegås

Allergitråden

Trasan0606 skrev 2012-02-02 13:47:36 följande:
    Nu har vi varit på Astrid Lindgrens barnmottagning i city och träffat en barnläkare och gjort pricktest. Testade för mjölk,soja, vetemjöl, fisk och ägg. Gav enbart utslag på mjölk så de ville inte ta blodprov utan vill att jag börjar äta en sak i taget för att se om det blir reaktion - precis vad jag gjort tidigare men så skulle det vara sa dom. Visade tom bilder på hur han såg ut med nässelutslag EFTER att jag slutat med mjölk så det måste vara något annat. De sa att pricktesterna inte alltid ger utslag men ville ändå inte göra något blodprov nu... Bemötandet var bra och hon var kunnig men jag blir ändå lite irriterad när jag gjort så mycket själv hemma...

Hon skrev ut tavegyl som vi ska ge utifall att nässelutslagen över hela kroppen blossar upp igen.

Har funderat lite och tänker def inte testa ägg då jag är 99,9% säker på att han reagerar på det men kanske vågar testa lite ärtor (i min kost). Vad tror ni?

Ialla fall skönt att få något bekräftat, mannen min tyckte det var bra att det BARA var mjölk men då fick han onda ögat av mig!
    Jobbigt!!! Hoppas mannen inser snart. Det är jobbigt att jobba i motvind i vårdapparaten och ännu värre att bli tvivlad på av livskamraten...

Själv utesluter jag hellre för mycket än för lite och hoppas på att få komma till läkare som vet nåt snart... om det är till nån hjälp.
  • skånegås
    Bobbosmamma skrev 2012-02-02 20:02:12 följande:
    JA. Det är detta som jag tycker är så jäkla allvarligt. Bland annat. Om man har ont i princip hela tiden o därtill sover kasst, inte sjutton orkar man utveckas motoriskt på samma sätt. Motorikens utveckling kan hänga ihop med hjärnans utveckling. Min tjej, snart 20 mån och nu för tiden, på rätt kost ("utan allt") en riktig klätterapa, vägrade ens ligga själv på golvet fram till 6,5 månader. Hon låg aldrig nånsin på golvet. Vi bar o bar. Då är det ju omöjligt att utvecklas motoriskt! Detta är en av anledningarna till att det är så viktigt att inte "dissa" allergier. Så som åtminstone jag upplevt att många i barnsjukvården gör. Min tjej kröp vid 10 mån, men jag är 110 % säker på att det hade lossnat långt tidigare, hade hon varit smärtfri. Min tjej är också "sen" socialt pga att hon hade så ont sitt första år att hon inte orkade med människor o andra barn. Här har hon fortfarande att hämta in... 
    Alltså... hänger en hel del i autismtråden med och DÄR pratar de om att en jättestor del av de autistiska barnen har problem med magen.. Finns det nåt samband kanske??
  • skånegås

Ringde barnmottagningen igår efter det fruktansvärda bvc-läkarbesöket. Och idag ringde de tillbaka och vi får komma redan på måndag...

• skånegås
    Allrona skrev 2012-02-04 14:21:59 följande:
    Skånegås - Det finns coconut creame på tetra. Annars kan man använda vanlig kokosmjölk men inte skaka den så att den håller sig skiktad, då är den tjocka grädden högst upp i burken/tetran.
    Var finns det? Vid kokosmjölken på Ica eller?? Låter ju trevligt... Blir så tråkigt att laga mat utan någon slags grädde och kan man ha den till bakverk och efterrätter så är det ju ännu bättre

Kom igår på att cocosbollar faktiskt funkar Riktigt smaskigt. Det mest gräddlika jag ätit på lääääänge.
  • skånegås

Choklad utan soja och mjölk har jag också funderat  över, men inte hittat någon alls som inte innehåller spår av... ska leta jag med!

Ang psoriasis så fick min kusins dotter det och de tyckte det var så konstigt för ingen i släkten hade det. Efter mycket om och men kom det dock fram att min farmor hade det, men bara några år under puberteten. Sen gick det över... Så det kan ju vara svårt att veta om det finns i släkten eller inte. Farmor var ju 80 år när barnbarnsbarnet föddes och hade hon avlidit före det så hade vi aldrig fått veta....

• skånegås
    billybiceps skrev 2012-02-05 19:36:53 följande:
    Hur reagerar ni/era barn om ni/dom får i er något som ni inte tål? Blir symtomen lika starka som när problemen var som värst? Hur länge förblir symtomen, snackar vi timmar, dagar, veckor eller till och med månader? Avtar dom sedan successivt eller brukar förbättringen komma fort när den väl kommer? 

Tacksam för svar!

MIn lille 10 mån nu verkar reagera på mjölk, soja, baljväxter och havre.
    Mjölken spyr han av, blir förstoppad och väldigt gnällig.
    Sojan skriker han av likaså baljväxter
    Havren visar sig så att han vaknar ca 10 ggr/natt och skriker. Somnar lätt om om man går upp och går lite...

Symtomen blir inte lika illa som när han var nyfödd och vi inte klurat ut vad han inte tålde, då skrek han timvis och vaknade av kräkningar nattetid. Vägrade äta om han inte var störthungrig bl.a. När jag ätit mjölk i en vecka började matvägran bli riktigt besvärlig och han hade matuppehåll från 9-17, var då ca 4,5 mån.

Han reagerar på sojan efter några timmar om jag ätit, baljväxter han ätit inom ett par timmar, mjölken tar 2-3 dagar och havren är väldigt diffus. Blir långsamt sämre...

Hoppas du blivit lite klokare..
  • skånegås

Plamils "vanliga" choklad kan ju innehålla spår av soja, gör inte rismjölkchokladen det??
    Förstår inte varför de inte kan ha både helt mjölk och sojafritt i samma...

• skånegås

Här finns 4 sorter ljus choklad utan soja och mjölk:
    http://www.tantensgrona.se/57-choklad-ljus?p=2

Riktigt mörk:
    http://www.tantensgrona.se/choklad-mork/552-zotter-labooko-dubbelchokladkaka---90-bolivia--100-peru.html
    Lite mindre mörk:
    http://www.tantensgrona.se/choklad-mork/553-zotter-labooko-dubbelchokladkaka---60-peru--80-peru.html
    http://www.tantensgrona.se/choklad-mork/569-mascao-ekologisk-mork-85-choklad.html

Med hampa och spår av vete:
    http://www.tantensgrona.se/choklad-mork/1797-renee-voltaire-mjolkchoklad-med-hampafron.html

Så lite finns, men planering krävs...

• skånegås
    mithrandil skrev 2012-02-05 22:28:54 följande:
    Gissar på att det på baksidan står en liten varning om att den kan innehålla spår av mjölk och/eller soja. :)      
    På de andra chokladerna står det att det kan innehålla spår av under innehållsförteckningen, men inte på dessa, så jag tycker de borde vara helt fria från.. men man kan ju mejla/ringa och fråga...
    tes 75 skrev 2012-02-06 06:57:30 följande:
    på Bonvitas hemsida står efter ingredienslistan "This product is made in a factory that handles nut and dairy products." is41.introweb.nl/cgi-bin/bonvita.storefront/4...

Tyvärr..
    Varför står det då utskrivet på vissa men inte alla???

Här blir nätterna märkbart bättre och bättre Nu är vi nere i 2-3 snuttningar/uppvak per natt och det är helt ok!!! Jag vaknade pigg i morse. Första gången på bortåt ett år... Jag är säker på att det beror på att vi tagit bort havre helt eller kanske alla sojalika E-nummer. Maken tror det beror på att han blir större Tycker jag verkar underligt. Är ju inte direkt normalt att gå från att vakna och skrika 10 ggr/natt och sedan bara snutta 2-3 ggr på ett par veckor och vilket sammanträffande, just när vi ändrat kosten... och det har varit liknande de andra 2 gångerna vi tagit bort havre...

Idag bär det av till barnmott med förhoppning om att få träffa en bra läkare...
Svar på tråden Allergitråden