Inlägg från: skånegås |Visa alla inlägg
  • skånegås

Allergitråden

Akut godissugen... Vad äter ni? I vanliga fall kan det bli chokladbollar, men utan havregryn?? njee
    utan mjölk, soja och havre... (och andra baljväxter)

• skånegås
    tes 75 skrev 2012-01-29 09:19:45 följande:
    Barnbajs som luktar jäst, och är en pösig oljig massa, skulle ni säga att det är allergibajs eller magsjukebajs? Det har föregåtts av vattninga diarreer i ett par dagar, och en son som inte vill äta.
    Om det går magsjuka i närheten skulle jag chansa på det.. det är ju såna tider nu. Men även vid magsjuka kan det vara bra att undvika svårsmält mat, som säd och mjölk... Satsa på juice, ris och kött/fisk istället. Man kan bli laktosintolerant av magsjuka... men det brukar gå över så småning om.
  • skånegås
    billybiceps skrev 2012-01-29 12:01:54 följande:
    Har någon ett tips på ett annat rismjöl än Risentas? Är på jakt efter något som inte innehåller spår av soja. 

Dessutom undrar jag: Om ni här inne har fått i er något ni inte tål. Blir det så då att ni den närmsta tiden reagerar på saker ni normalt tål? Typ som att kroppen är extra på sin vakt den tiden? 
    Vi har risentas och det står ingenstans att den kan innehålla spår av soja...??
  • skånegås
    tes 75 skrev 2012-01-29 10:43:53 följande:
    ris & kött är det enda vi äter i vår familj, typ. eller, i alla fall vad vår matvägrande son äter (tycker jag känner igen ditt nick från autismtråden? frågan gäller vår son som förutom allergier också har misstänkt autism/adhd, så matproblemen är rätt stora..)

lillasyster var kass i magen under veckan, men det kopplade vi till tandning. ett par fröknar på dagis hade diarré i veckan, så det kan vara magsjuka. vad som får mig att fundera är att det började efter att han fått smaka några vanliga pastaskruvar från min tallrik (han äter annars bara Orgrans ris/hirs-pasta), han var då orolig på natten & kräktes lite också, därefter började de vattninga diarréerna i torsdags. Vi har börjat ge barnen lite mjukt rågbröd ibland som innehåller lite vete, och dottern verkar bara reagera med prickar runt munnen, men sonens mage kanske fick nog efter durumpastan tänker jag.. eller så är det, ve och fasa, reaktion på allt ris de får i sig. sonen har börjat klaga på att han inte mår bra efter risvällingen han får morgon & kväll, & båda barnens magar svullnar märkbart upp efter vällingen. suck.
    Jo det är jag... men är dålig på att komma ihåg namn och ännu värre nu än vanligt...
    Vi har iaf magsjuka mitt i alltihop... bara jag som klarat mig hittills. Lugnt några dagar har det iaf varit när 7-åringen varit sjuk. Alltid något, men nu är han pigg och bråket igång. Äldsta och yngsta spydde inatt liksom maken.. BLÄ!

Med det du beskriver då du vet att han ätit något han kanske inte tål OCH att det finns magsjuka i närheten så kan det ju absolut vara vilket som. Fast magsjuka brukar ju drabba övriga familjen (men inte alltid). Det är väl bara att ta bort och prova senare om några veckor eller månader eller så... En evinnerlig tid tar det här testandet. Liten sov iaf sin bästa natt på över ett halvår (med tom mage och ingen som helst lust att snutta) så om de andra inte spytt hade jag ju varit pigg idag...

Hoppas han blir bättre snart iaf!! och att ni slipper bli sjuka oavsett om det är magsjuka eller inte!
  • skånegås
    tes 75 skrev 2012-01-29 15:14:13 följande:
    Har sett oldas på Coop. Men den är inte lika finmalen som Risentas.
    Man måste väl kunna skaffa en kvarn och mala själv! Vi har ju tom en vi mal säd i... Kanske ska prova
  • skånegås

Jag fattar inte heller varför det är så farligt att de äter på nätterna. Som tur är har jag inte stött på någon sådan själv. Nattamning till åtminstone 2 år är väl helt ok och då är ju ersättning det med. Välling däremot är tydligen ok. Jag fattar noll.... Man har väl mjölktänder av en anledning...

Heja På tOva!! Förstår också att ni hellre vill testa ägg och fisk. Det är ju BRA mat om man tål. Det är aldrig nån som dött av att utesluta säd. Det är inte ens någon "naturlig" mat.. började ju med det först iom bondesamhället....

Lycka till!!!

• skånegås

Nu har jag varit hos läkare. Motarbetad känner jag mig. Han tvivlade på sojaallergin och baljväxtallergi och havreallergi och t.o.m på mjölkallergin. Han växer ju bra... Kräkningar, matvägran, förstoppning är så OVANLIGT. Diarre ska de ha och så ska man prova många gånger med tydligt resultat...

Är väl inte konstigt att han växer bra då han inte ätit det han inte tål några längre perioder just för att vi varit uppmärksamma. Några tester finns inte så man kan göra om det bara är magproblem utan det är bara att prova sig fram. Han började prata om att man antingen kan vara känslig mot laktos eller proteinet. Berättade för honom att bröstmjölken innehåller mer laktos än vanlig mjölk... Han undrade om vi provat smör. NEJ sa jag, han tål det ju inte... Berättade att jag provat Janson på jul, med riktig grädde i och det hade inte alls fungerat. Oj, reagerar han på det lilla, var kommentaren då.

Blir inte klok på dem. De borde väl vara lite tacksamma att jag redan skött en stor del av deras jobb, genom att komma på allergierna på egen hand och sparat dem massor av pengar genom att amma. Så när man kommer och behöver lite hjälp så finns det inte... Onödigt tjafs tycker jag.

MEN efter mycket prat och läkaren 30 min i telefon rådgörande med en barnläkare så fick vi iaf 12 burkar Althera utskrivet. Resten av allergierna får vi klara oss själva med. För det är ju så OVANLIGT att det knappt finns...

Tur att jag inte varit i kontakt med sjukvården tidigare... skulle blivit helt knäckt om jag varit totalt beroende av ersättningen.

• skånegås

T.om maken tvivlar på havreallergi.. Och det var han som lyckades övertala mig att ge upp det före jul och även att prova mjölk. Blir så trött på det här. 10 ggr per natt med skrik EFTER snuttning, som övergått till 4-5 lugna snuttningar per natt räcker tydligen inte som "bevis" för honom ens. TROTS att han och jag varit helt förbi av trötthet...

TUR att jag har ER!!! Hjärta

• skånegås
    Kavat skrev 2012-02-01 18:53:14 följande:
    Fy vad dåligt.  Byt till en läkare som kan något om allergier.

Ok, du vet redan, men mina barn har alltid gått upp som de ska och växt som de ska, trots alla allergier. Klart du ska ha rätt hjälp och speciellt om det är så många allergier.

Patchtest/lapptest borde ni absolut göra.
    Lapptest, vad är det? VIsar det även om det bara är magproblem? FAst jag tycker att han ibland blir omotiverat röd om kinderna. Redan innan kylan kom, men det är bara att smörja med fet salva sa doktorn...

Ska kolla upp om man själv kan kontakta sjukhuset och någon allergikunnig läkare. På BVC här har de bara en som kommer vissa dagar då det är extrem läkarbrist. Han som jobbar nu var skolläkare när jag gick på gymnasiet...
  • skånegås

Jag får komma till en barnläkare!!! På barnmott var de så hjälpsamma så. Hon undrade t.o.m vilken läkare jag varit hos. Kanske berodde på att jag berättade för henne att jag bara sökte hjälp när jag behövde redan innan jag börjat berätta. Eller så var hon bara en bra människa...

Svar på tråden Allergitråden