Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

hur tillförlitliga är prick, rast och patch/lapptest? Om det inte visar ex rast, kan det då visa på patch eller tvärtom?
    Varför är det så att vissa barn inte visar allergi på proverna? Kan de verkligen ändå vara allergiska då eller är allt bara inbillning?
    Kan någon som inte visar på prover få allvarliga reaktioner?
    Vilka födoämnen bör man testa ifall man inte har en susning om vad som ger problem?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-04-19 21:38:02 följande:
    mithrandil: Tusen tack! :)
    Inget att tacka för.. det var det minsta!
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-04-19 21:41:06 följande:
    smart, har inte ens tänkt på att man kan göra välling på vetemjöl, är så insnöad på ris och majs. Hade hoppats att det skulle funka med någon färdiggröt som jag kan ge på morgonen, är så jobbigt att koka gröt när han är hungrig och jag är trött. 
    Ingen orsak.
    När jag kokade till Amanda så kokade jag upp 2dl vatten (plus lite extra eftersom lite alltid kokas bort. ) blandat med 2tsk vetemjöl och lät koka i ett par min. Svalnade av och hällde i 6 skopor neocate.

Det receptet stod i min brochyr jag fick när vi fick neocate utskrivet.

3busfrön: Nässelutslag, räknas inte det som en reaktion som borde visas på prover?
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-19 22:42:20 följande:
    Lite snabbt Angels C reagerar med andnöd på mjölk och hon visade inget på något test som bebis... Så man kan få allvarliga reaktioner även utan att det visar på tester.

RAST och prick är snabba reaktioner patch är långsamma (eksem, magproblem).

De de brukar testa i kba är mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg... Och det är ju även de vanligaste allergierna bland barn tillsammans med nötter och torsk.
    Konstigt.
    Läkaren här i varberg sa att de brukar "leta eksem" och att har man eksem som symtom så visar det på proverna om man är allergisk. Sen sa hon också att eftersom amanda inte visar på rast så kommer hon heller aldrig få en allvarlig reaktion när vi provocerar så att vi bör provocera med ganska mycket första gången istället för att dumma sig med teskedar.

Ska testa alexander nästa torsdag och jag har ju egentligen ingen susning.
    Misstänker ägg och soja men eftersom han ALLTID är dålig i magen kan det lika gärna vara något annat för han äter ju nästan aldrig ägg eller soja. Då tänkte jag de behöver testa vete/gluten och mjölk också som är något han äter dagligen. räcker det med det till en början? ägg, soja, vete/gluten och mjölk?
  • mithrandil
    lolo21 skrev 2011-04-20 07:31:53 följande:
    Kan Lova vara allergisk mot sin pappa? Flört igår gick han o bar henne liggandes på armen, hon skulle sova, och sen var hon superröd på kinden,  och likadant en gång till när pappa burit. Konstigt!

Tänkte fråga er som vet allt; nån bra hostmedicin till treåring? Min Wille hostar heeela nätterna, lite småkrupp. Vi har lepethon hemma men den har ju inga roliga biverkningar..
    Det är inte så att pappa är varm av sig?
    Brukar vara lika här hemma, min sambo är väldigt varm och det är också mina barn. Båda barnen har blivit röda på kinden om de legat och sovit emot hans arm eller likannde.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-20 09:51:02 följande:
    Ja, mjölk, ägg, soja, vete, torsk, jordnöt och gluten är väl det första man brukar testa och de vanligaste allergierna.
    tack! Då får det bli det.
    Hoppas nu de tar proverna direkt på vc så att vi inte måste vänta på remiss till barnmott. Då lär väl allt ta en hel evighet och alexander har varit väldigt dålig i magen ett tag här nu. Börjar märkas på humöret också.
    Han har haft 9dagar som han varit ett solskensbarn, sen åt jag ägg till frukost och efter det har han haft lös avföring och nu börjar han vråla så fort något går emot igen och hör inte alls vad man säger till honom.
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-04-20 11:18:49 följande:
    img.skitch.com/20110420-fuiuwdkcy4gntx82n41m8....jpg någon som kan se ifall detta kan vara utslag pga. allergi? Det är en massa små upphöjda röda prickar, mest på halsen men lite på kinderna och ner på magen och i nacken. 

De kom i förrgår efter att han ätit en ny burk mat, var lök, tomat och morot i, förutom ris och kyckling. Jag gissar på tomaten. Igår på morgonen så var bajset jättelöst vid ett tillfälle så det känns som något han reagerade emot. 

Men samtidigt så funderar jag på utslag för att han dregglar så, han är jämt fuktig kring halsen, men då borde det ha kommit tidigare tycker jag.

Om det är allergi pga. något han ätit en gång hur länge kan de sitta kvar, så vi kanske kan avgöra ifall det kan ha varit den engångstillfället eller något som han utsätts för dagligen.  
    Har tidigare i tråden frågat om just likadana prickar.
    Amanda får sådana titt som tätt men de sitter även i nacken och neråt ryggen, förutom på de områden som din kille hade på bilden så jag tror inte de beror på saliv. Men vad de beror på har jag ingen aning om tyvärr.
  • mithrandil

Hej tjejer!
    Inte varit inne på "evigheter" känns det som. Här är allt en enda röra. alexander är jättedålig i magen och börjar få eksemfläckar över hela benen, konstigt eftersom han har diagnosen böjveckseksem. Har blåsor på öronen och börjar sova extremt oroligt. Skönt vi ska till läkaren med honom på torsdag iaf. Amanda är väl som hon är. Tjurig som få och har varit hård i magen ett tag nu, men läget är ändå under kontroll.
    Tillråga på allt verkar det som om man ska bli ensamstående. Förstår itne hur jag ska klara allt det här själv.
    Är hemma hos mina föräldrar nu och tänkte få mig en liten minisemester för att klura ut hur man ska fortsätta.

Hur har ni det?

älsklingen: Har inte kunnat läsa ikapp mig, hur har det gått med neocaten?

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-24 23:00:24 följande:
    Mithrandil, vad tråkigt med separation.. Har ni försökt prata med något proffs på relationer? Det är tufft med småbarnsåren och ännu tuffare med två tätisar och dessutom allergiska... Skriver på mobilen så det blir kort. Men blåsor på öronen får alla här av solen som är superstark, så på med hatt och se om det går ner.
    Jag har tagit upp det vid ett tidigare tillfälle men då har han inte tyckt om iden av att andra ska rota i privata saker.
    Men nu så verkar det försent, han säger att han inte älskar mig längre. Får se hur det går, vi kommer ju ändå behöva bo ihop ett tag och för barnens skull måste vi vara vuxna och prata igenom hur framtiden ska se ut.

tack för rådet om hatt, ska köpa en sån där solhatt han hade förra året. Hoppas bara den får sitta på för hittills har mössa och keps åkt av snabbare än snabbt. Kan man smörja med locobase repair för att lindra eller ska jag låta öronen vara?
  • mithrandil

Tack för alla kramar!
    De var välbehövda.

Älsklingen87: Du vet vart vi finns om det strular sig med dietisten. bara att säga till!

Kavat: Tack! Jag hoppas verkligen att du har rätt och att vi kan hitta tillbaka till varandra på något sätt.
    Hur eller hur kan det väl vara bra med en samtalskontakt, dels för att man ska kunna få rätt hjälp med hur man löser allt praktiskt med barnen och hur man ska gå tillväga för att allt ska gå så smärtfritt som möjligt.

Vi har inte haft mycket tid över till varandra sen alexander föddes, jobbar inte andreas så är han med barnen och under den tiden passar jag på att göra allt man inte hinner att göra när man är ensam. Sen de dagarna andreas är ledig och barnen väl sover sen är jag ofta så slut att jag däckar när jag söver amanda eller så är man så trött så man bara suttit vid datan eller tvn och slappat. Fast man får ju springa in och ut till amanda stup i kvarten så det blir ju inte mycket slappa av heller. Sen sover Andreas tills ett par timmar innan han åker till jobbet så vi ser ju verkligen inet mycket av varandra.

Usch.. allt känns bara skit.
    Är hemma hos föräldrarna nu och det känns som om man hela tiden glömmer bort vad som hänt eftersom allt är som vanligt när vi är här. Det är som ett knytnävsslag i magen varje gång man kommer på hur förändrat allt blivit. På ett sätt vill jag hem igen men samtidigt inte, kommer nog kännas konstigt att gå där med varandra när allt är så annorlunda nu.

Svar på tråden Allergitråden