Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Sicken helsikes nattning det blev här ikväll.
    Kan verkligen en reaktion komma 24h efter intag? Tycker det låter så märkligt.

Amanda somnade gott när hon åt sin välling, men vaknade hysteriskt skrikande efter 30min.
    hade lite indragningar och verka ha ont i magen. Jag hade råkat somna när jag nattade henne så jag försökte söva om henne på direkten men det tog 1,5tim av gråt, skrik och gnäll innan hon lyckades somna.

Tillslut låg hon och blundade och stirrade om vartannat. vände och vred sig hela tiden. bytte liggställning konstant och sparkade in i väggen.

såhär har hon inte varit förut, det liknar mer hennes brors rastlöshet när han ska sova.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-10 20:56:52 följande:
    Mithrandil : hur har hon varit idag ? Varit mer orolig eller ledsen än vanligt ? Har hon bajsat ?
    Tycker mer det låter som att hon kanske drömt något och vaknat på pga av det. Eller kanske någon tand som sprack igenom?
    Hoppas natten blir ok..
    Dagen har varit en rutten dag. Började med att hon var hård i magen, försökte bajsa lite till men då kom det enbart en liten stenhård kula. Spytt till och från under hela dagen, men inga mängder utan mer småpölar. Gnällt och skrikit ifall man går 3 steg ifrån henne och så har hon totalt vägrat sova middag. ville helst inte äta heller men eftersom jag är envisare än henne många gånger så fick jag tillslut i henne maten.

Kan ju hoppas på att tanden kom nu, så slipper hon ha mer ont av den.

Kavat: Ja, jag tänker då inte sluta mata på natten än på ett tag. tycker hon äter bra under dagarna (ja oftast iaf) och hon går upp i vikt nu så då vill jag inte ta bort nattmålet så hon kanske ska stanna av igen.

tes 75: Hur gör ni risvälling?
    Vi kokar rismjöl och vatten och tillsätter sen neocate. tror det är den som gör den så äcklig. Utan neocate är den ganska smaklös. tack för länken till matbloggen!
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-04-10 22:11:46 följande:
    Vi kokade risvälling på havredryck och rismjöl, men det går lika bra med risdryck och blandade sedan i neocate.
    Åh tack! Får testa det. Förhoppningsvis smakar den bättre då.
    Igår drack hon maizena utan att protestera. Kan hända att jag haft för litet napphål. Tog det största igår och då slukade hon hela flaskan.

cocco: Tackar! den ska jag definitivt testa.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-11 09:39:35 följande:
    Mithrandil: hur har natten gått ? Mår hon bättre nu?
    Natten gick jättebra!! Efter att hon väl somnade, sov hon faktiskt för första gången utan att vakna var 15min under hela förnatten och stannade i sängen efter kl 5. vaknade för mat vid 1 nångång och sen sov hon till 6.30.
    Tittade efter precis nu och liten tand har spruckit igenom litegrann.

Hon ville ju inte sova förmiddagslur och när hon väl somnade efter mycket körande i bilen efter vi lämnat Alexander på dagis så vaknade hon alldeles för tidigt men hon verkar gladare än igår.

tackar som frågar!
  • mithrandil

Kavat: Nä, förstoppningen beror nog inte på tänderna. Förra gången hon fick tänder blev hon lös i magen snarare än hård. Men angående humöret har jag nog nästan övertygat mig själv om att hon är mitt uppe i separationsfasen. Jag kan inte gå nånstans utan att hon blir tokig och inte ens pappa funkar.

Angående vikten så gick hon ju ner även att hon aldrig matvägrade på den tiden. Hon åt alltid bra fram tills att vi slutade med mjölken, förutom när hon var sjuk. Winnergård sa att hon gick ner i vikt för att hennes tarmar var så skadade att de inte kunde tillgodogöra sig näringen hon fick i sig.

Skulle aldrig ha uttalat mig förut. nu är hon sitt vanliga tjuriga jag om jag inte sitter på golvet med henne i famnen.
    Så trött på den där ungen. nu får hon lägga av.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-12 20:44:57 följande:
    Mithrandil : Hur är det med lilltjejen ? Har ni fått veta något mer angående hennes järnvärde ? Och blev andningen bättre sen?

ViFrånLandet : Hur går det med G ?? Fått göra några nya allergitester på räkor?
    Ja, hon hade bara problem med andningen ett kort tag. Över natten ungefär och sen vände det.
    Nu är magen nästan i fas igen och min sambo sa att hon har inte gråtit en enda gång från kl 7-14 när jag var och jobbade så förhoppningsvis är det över för den här gången nu. Börjar mer och mer misstänka den där nedrans vetevällingen ändå. Måste få "rövat ur" och ringa och be om ett patchtest på henne. Snart börjar hon dagis och de lär ju inte gå med på att ge henne samma kost vi ger henne. hon äter ju alltid samma saker.

Järnvärdet får vi veta mer om på fredag. ska till barnmott och göra en uppföljning på vikten efter vi slutat med mjölken för att se så att de tycker det är bra. har egentligen tackat för oss där, men de sa att allergimott kunde ta allergierna men att de inte ville släppa hennes tillväxt utifall att det beror på annat än allergi.. Och eftersom det lät vettigt så stannade vi kvar för tillväxt.

de har ju tagit en massa andra prover för att se vad det dåliga järnvärdet beror på men jag hoppas att det bara var infektionen som gjorde det och att det är bra nu igen.

tack så jättemycket för omtanken! Hjärta

Är tilde fortfarande pigg och glad?

tes: Mina barn har alltid fått feber och illaluktande diarre avföringar i samband med tandsprickning. Enligt alla som jag pratat med så säger det att det hör till.. vart har du läst att de inte ska få feber vid tandsprickning? det läser man väl överallt att det är så? Eller har de ändrat sen jag googlade när alex var liten?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-12 21:19:01 följande:
    Håller tummarna att det inte var veten!! Men hon hade väl kunnat äta lite pasta och macka innan utan att reagera ?? Om det nu är så får vi hoppas att det bara var en engångsgrej med magproblemen ;)
    Vad är hon allergisk mot ? Är det mjölk?

Tilde är jätte bra i magen =) Gnäller en hel del igen men det tror jag har med att göra att hon är sååå trött hela tiden. Sover mellan 17/18 - 6 men är ändå dödstrött på eftermiddagarna.
    Nu är det bara denna dumma pollen som besvärar henne =(

Bella hade falsk krupp i natt igen så nu är hennes astma bajs igen..men men. Vad är en bal på slottet som de brukar säga ;)
    Tack för att du frågar !
    Mjölk vet vi, troligtvis även ägg eftersom hon spytt kaskader varje gång (4ggr) hon ätit en burk som innehåller spår av ägg. Men ingenting visar ju på rast, vare sig mjölk, ägg eller gluten så jag vet ju egentligen inte.
    Men vår allergolog sa att vi inte ska mjölk, ägg, fisk eller nötter fram tills hon är gott och väl över 1år så det får vi ju undvika då. Men så är det det här med vetet.. vet inte, men hon klarade ju inte av Enagos gröt eller välling heller men jag kan kanske tänka mig att hon kanske reagerar på lite vad som eftersom hennes mage kanske inte hunnit läka ordentligt? Med alla penicillinkurar och mjölkallergin. Hon har ju fått i sig mjölk av misstag ett par gånger sen vi slutade ge mjölk.

Undra varför hon är så trött? Tycker inte hon borde vara trött när hon sover så länge?

stackars lillan då! Att det aldrig kan få vara lugn och ro?
    Har hon även krupp? Det hade alexander med som liten och det var ju fruktansvärt obehagligt.
    Fick sitta med honom på altanen halva nätterna för att han skulle få luft ordentligt.
    Blir så ledsen ibland. Kan inte bara stackars barnen få lov att vara lite friska då och då?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-12 21:37:02 följande:
    Bella reagerade på allt i början. Precis efter vi konstaterat mjölk och sojaallergi. Hon reagerade till och med på rismjöl och majskrokar =0. Så under nästan 2 månader åt hon endast Althera ( hon var mellan 6-8 månader tror jag,,eller där någonstans i allafall ) för att läka tarmarna. Sedan kunde vi föra in mer och mer livmedel.
    Så vi får väl hoppas det är liknande för Amandas del..är ju trist om det skulle vara mer än mjölk =(

Ja hon har falsk krupp med. Ingen svår så vi behövt åka in men otäck nog ändå. Vi har med fått gå ut i kylan ett flertal ggr . Som "tur" är sitter det bara i en natt oftast för att sedan övergå till astmabesvär istället..

Tilde är alltid trött =/ Det är ju ett av hennes stora problem. Det tillsammans med hennes förstoppningsproblematik , eviga gnäll, att hon ökat endast 500 g på nästan 1 år och bara växt 2.5 cm gör att vi begärt fler allergitester på henne. Nu dröjer det 1 månad till eftersom de inte kunde klämma in henne tidigare. Nu mår hon så pass bra med movicolen att det känns helt Ok att härda ut.
    Men något knas känns det ju som att det är.
    Hon är sedan tidigare allergiskt mot mjölk, gräs och björkpollen. Antagligen också nötter.
    Ja, precis så var amanda. hon blev ju jätteförstoppad av rismjölsvällingen också och även majskrokar.
    Hoppas hoppas att det är samma och att hon kommer kunna tåla en massa grejer hon är känslig för nu sen när magen är läkt.

Jag måste instämma med Alrro, dålig tillväxt, förstoppning och trötthet låter ju onekligen som allergi. troligtvis gluten då.

med tanke på min mammas glutenintolerans (som hon fått konstaterad efter vi kom på amandas mjölkallergi) vågar jag inte hoppas på att amanda tål gluten och alexander är ju inte testad men han ökar också dåligt sen han var 6mån. Sen 18mån har han vuxit 1cm och 400g så jag ska ha en allergiutredning även på honom. misstänker faktiskt mest gluten på honom även att jag vet att han har svårt för ägg. han är alltid dålig i magen och har varit sen han föddes och ägg vill han ju inte äta så då borde det vara något mer. Han är också alltid trött och alltid svart och hålig under ögonen. spänd mage osv. Sen med mammas glutenintolerans i bakhuvudet så vågar man inte hoppas på något annat heller för den delen. eftersom den är ärftlig. Men jag håller tummarna i smyg.

hoppas så att ni får må bra snart.
    tycker det är dåligt att ni inte kunde få en tid snabbare. ska barnet verkligen behöva lida så länge?
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-04-13 07:26:07 följande:
    "Däremot orsakar inte tandsprickningen feber (temperatur över 38 grader). Men om barnet av någon anledning, exempelvis förkylning, har feber ökar den högre kroppstemperaturen aktiviteten i kroppen och påskyndar därvid tandsprickningen." (www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=7...)

"En del föräldrar rapporterar att deras barn också får feber, lös mage eller diarré precis innan en tand kommer fram. De flesta experter anser inte att dessa symptom är direkt förknippade med tandsprickningen, eftersom de inte uppstår alltid eller hos alla. Det är bäst att se dem som separata problem och fråga om råd på BVC eller vårdcentral." (se.babycenter.com/baby/health/teethingdistres.../)

"Tandsprickning orsakar inte feber eller diarré

Många föräldrar skyller på tandsprickning när bebisen har feber, kräkningar eller diarré. Men man kan inte påvisa att bebisen kan få feber eller diarré av tandsprickning. Men bebisen kan få lös mage av det ökade salivet. Om din bebis visar tecken på att det är sjukt bör du uppsöka läkare utan att ta hänsyn till tandsprickningen." (www.minbebis.com/bebis_tander.html)

Bland annat...

Min teori är att allergiska barns immunförsvar är lägre än andras, & därför reagerar våra barn kraftigare än andra på tandsprickning. och att den ökade salivproduktionen skulle vara enda anledningen till diarrén (som nämns i bl a en av länkarna) tror jag inte ett dugg på, för vår dotter har dreglat massor, alltid, & så nu plötsligt, den senaste veckan när hon också haft dessa hemska diarréer, har hon slutat dregla helt.

Hur som helst så är dottern ok i magen nu, så vi tolkar hennes magproblem som tandrelaterade.
    Se där ja.. De måste ha ändrat? Eller minns jag helt fel?
    Är helt säker på att jag googlade när Alexander var liten och att det då stod att de kunde få en temphöjning och även diarre i samband med tandsprickning. Vår dåvarande BVC-sköterska sa också att det var så.

Men du har säkert rätt. Barn som redan har problem med magen har säkert lättare att få problem av andra omständigheter. Min son dregglar också alltid mycket, fast när han får tänder blir han torrare. konstigt det där.
  • mithrandil

Har inte varit inne på evigheter känns det som.
    Allt är verkligen upp och ner, fast det känns lite som om det är påväg att vända här nu.
    Ska försöka ge mig på att läsa ikapp men har ett par snabba frågor.

Min mamma är väl mest troligt glutenintolerant och har (eller ja, mest troligt då) hudceliaki.
    Hon tog bort gluten ur kosten och mådde jättebra, men sen när hon skulle göra prover så började hon äta gluten igen och blev jättedålig. men nu har hon varit utan ett tag igen med några få "misstag" men hon säger det känns som om hon reagerar på nästan allt hon äter nu.

Vad innebär egentligen att äta enbart baskost?

Någon som har bra förslag på vad man kan äta som frukost och mellanmål och liknande om man bara ska äta baskost? hur länge bör man äta baskost innan magen börjar bli något sånär i form igen?

Min mamma fick tipset att äta något som hette L-glutamin, fungerar det för att läka tarmen snabbare?

Svar på tråden Allergitråden