Cocco skrev 2011-04-04 20:04:59 följande:
hb kan visst sjunka kraftig i samband med infektioner Infektionsanemi
Vanligaste anemiformen - vid bakteriell infektion har små barn ofta lågt Hb! Oftast normocytär. Lågt S-Fe och lågt TIBC. Kan förekomma samtidigt med en järnbrist! Utredning om kvarstående efter infektionsbehandling."
(
www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid...)
och i ärlighetens namn är det inte jättestor skillnad på 93 och 100. Det skiljer sig lite beroende på om man är uttorkad och inte och hur man tar provet osv. Det kan diffa rätt ordentligt på olika maskiner och tider på dygnet. Därför bör man och brukar man ta två eller tre prover när man vill vara säkrare på resultatet.
M började med ett hb på 79 i höstas och är nu uppe i 110+(119 men då var han nog lite uttorkad). Hans värde var ju så lågt och framför allt hade han inga järndepåer att han har fått medicin, niferex. Niferex är en medicin med en massa biverkningar.
När det hela uppdagades så var M mer eller mindre helammad. Så det var ju lite lurigt med maten men iaf så har jag gjort så att i princip all mat han äter innehåller järn eller underlättar järnupptaget. När jag gör mat till honom undviker jag att ge kolhydrater i form av pasta, ris eller potatis. Utan han får ofta t.ex bara köttfärsås.
Sen får han allltid järnberikad gröt. Och en massa smörgåsar med leverpastej har han fått.
Kyckling är väl ganska fattigt på järn utan satsa på nötkött.
Milou är ganska liten men säg att han äter kanske en halv barnmatsburk med köttfärsås per matmål. Det är väldigt mycket mer järn än i köpeburkarna som inte bara innehåller lite kött utan också en massa vatten.
Upptaget från ersättingen är ca 10% det är också därför som ersättningen innehåller så mycket mer järn än bröstmjölken där upptaget är mellan 60-90%.
Tack så jättemycket! Du förklarade så bra att även jag förstod.
Ja, då behöver jag säkert inte vara helt orolig. Amanda har ju faktiskt haft en bakteriell infektion och har bara ätit antibiotika i 5dagar så då kan det likaväl bero på det då.
Vi ska till barnmott imorn och ta kompleterande prover så det känns ju ganska skönt.
Ska aldrig mer ringa 1177, de skrämde ju livet av mig när de började prata om blödningar och allt vad det var.
Enligt de där så var det drastiskt att sjunka från 105-93 på en vecka. Herrejösses som de ska överreagera allt. vi som inte förstår bättre kan ju få hjärtattack av deras information.
Så du menar att jag bara ska ge henne kött? Ingenting till?
Minskar intaget av järn om jag blandar i tex broccoli och potatis i köttfärssåsen?