Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-04-04 13:23:08 följande:
    Hade hon druckit och ätit väldigt lite före det första provet, så kan det vara högre då blodet är mer koncentrerat och att det igentligen är detta på 93 hon har. 
    Nä, det var dags för mat strax efter båda proverna.
    Hon äter frukost vid 7 och dom har öppenmott från 9-11. vi kom säkert strax efter 9 båda gångerna.

Barnmott ringde, de verkar inte lika nervösa som hon på 1177 så jag kan nog slappna av lite.
    Hon skulle prata med läkaren och sen ringa upp igen, annars kunde vi säkert avvakta till vår tillväxtkontroll den 15. Skönt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-04-04 13:22:15 följande:
    BVCbesök idag. Lillkotten hade bara ökat 70 g på 3 veckor....viktkurvan vek återigen av nedåt lite. Dock är han ju pigg och verkar må bra, så det är ju inte alarmerande. Undrar mest bara NÄR det ska börja gå uppåt....blir så ledsen när det liksom bara fortsätter att dala. Fick nästa tid för viktkoll 31/5....men jag sade ifrån. Vill ha en tidigare tid eftersom det ser ut som det gör med hans vikt. Så vi ska dit i slutet på april istället. Kändes bra.

Vi satt och pratade en del på BVCbesöket idag (en sköterska från barn-och ungdomsmottagningen satt med av någon anledning också) och jag fick dra hela historien med hur det varit sedan Leo föddes. Kändes skönt att få berätta allt, vi pratade också om att Tyra fått utökad dagistid pga att Leo mått dåligt och att hon blev ett litet "monster" pga detta. När jag sade att sedan hon fick gå mer på dagis, har vi äntligen fått tillbaka VÅRAN Tyra igen, så brast det. Storbölade inne på BVC, kände mig urdum.....Men jag tror att jag inte riktigt har släppt alla fördämningar ännu. Båda barnen har mått dåligt, på olika sätt, och jag har nästan ensam dragit det lasset eftersom det är jag som varit hemma med barnen. Maken har ju kunnat gå till jobbet och fått tid själv. Sköterskan frågade om JAG hade fått en hel dag eller en helg ensam utan barnen sedan Leonard föddes, och jag insåg att det har jag inte. Jag har varit med barnen i detta kaos VARJE dag i 7 månader.....inte konstigt att krafterna håller på att ta slut. Jag insåg nog inte själv hur TRÖTT och SLUT jag egentligen är.....
    KRAM!! {#emotions_dlg.flower}
    Usch så jag känner igen mig i det du skriver! det är jättejobbigt men nu måste det väl snart vända? eller hur! Det är ensamt och tungt att dra det enorma lasset själv. jag har inte heller varit utan barnen i mer än 1-2tim sen amanda föddes. Vi kanske ska kräva en dag på spa som gengäld. hehe. :-P
    skönt att du får prata ut lite idag. jag har faktiskt bett om en psykolog och jag tror att det kommer kännas mycket bättre när man väl får börja prata av sig med någon.

Hoppas ni får det bättre snart!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-04 13:29:46 följande:
    Tål hon nypon? Det innehåller med C-vitamin OCH järn. Mer c-vitamin än citrusfrukter liksom även svarta vinbär gör.

Hallon och blåbär ligger strax under citrus-frukter. Tänkte det är snällare(mildare mot magen och man brukar sällan reagera allergiskt mot iaf svarta vinbär, (hallon och blåbär.)

www.nyfikenvital.org/
    Aldrig provat.. kanske värt ett försök.
    Gäller det även nyponsoppa eller ska det vara nypon?
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-04-04 13:36:35 följande:
    Det jag menade var om hon ätit/druckit dåligt under flera dagar innan. Det är inte katastrofalt lågt och 1177 är alltid nervösa.
    Det var inte värdet i sig hon reagerade på utan att hon sa att det sjunker ganska snabbt.
     Missförstod dig visst. Minns inte hur hon ätit men hon har till och från ätit lite halvkonstigt så då kan det kanske vara det.

Hur lågt kan det vara innan man blir orolig?
  • mithrandil

Lillskruttet: Då kanske det är dags att ta och göra den där behandlingen.

Kavat: Ska testa nyponsoppa då. det brukade alexander dricka då och då när han var liten.
    Tycker jag borde få i henne bra med järn med neocate, broccoli nötkött och leverpastej, så med lite nypon kanske det kan tas upp lättare då.

3busfrön: Ja är det så att det inte har sjunkit något så är det väl ingen fara på taket.

tack för alla råd!

• mithrandil
    Cocco skrev 2011-04-04 20:04:59 följande:
    hb kan visst sjunka kraftig i samband med infektioner Infektionsanemi

Vanligaste anemiformen - vid bakteriell infektion har små barn ofta lågt Hb! Oftast normocytär. Lågt S-Fe och lågt TIBC. Kan förekomma samtidigt med en järnbrist! Utredning om kvarstående efter infektionsbehandling."

(www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid...)

och i ärlighetens namn är det inte jättestor skillnad på 93 och 100. Det skiljer sig lite beroende på om man är uttorkad och inte och hur man tar provet osv. Det kan diffa rätt ordentligt på olika maskiner och tider på dygnet. Därför bör man och brukar man ta två eller tre prover när man vill vara säkrare på resultatet.

M började med ett hb på 79 i höstas och är nu uppe i 110+(119 men då var han nog lite uttorkad). Hans värde var ju så lågt och framför allt hade han inga järndepåer att han har fått medicin, niferex. Niferex är en medicin med en massa biverkningar.

När det hela uppdagades så var M mer eller mindre helammad. Så det var ju lite lurigt med maten men iaf så har jag gjort så att i princip all mat han äter innehåller järn eller underlättar järnupptaget. När jag gör mat till honom undviker jag att ge kolhydrater i form av pasta, ris eller potatis. Utan han får ofta t.ex bara köttfärsås.
    Sen får han allltid järnberikad gröt. Och en massa smörgåsar med leverpastej har han fått.
    Kyckling är väl ganska fattigt på järn utan satsa på nötkött.
    Milou är ganska liten men säg att han äter kanske en halv barnmatsburk med köttfärsås per matmål. Det är väldigt mycket mer järn än i köpeburkarna som inte bara innehåller lite kött utan också en massa vatten.

Upptaget från ersättingen är ca 10% det är också därför som ersättningen innehåller så mycket mer järn än bröstmjölken där upptaget är mellan 60-90%.
    Tack så jättemycket! Du förklarade så bra att även jag förstod.
    Ja, då behöver jag säkert inte vara helt orolig. Amanda har ju faktiskt haft en bakteriell infektion och har bara ätit antibiotika i 5dagar så då kan det likaväl bero på det då.

Vi ska till barnmott imorn och ta kompleterande prover så det känns ju ganska skönt.

Ska aldrig mer ringa 1177, de skrämde ju livet av mig när de började prata om blödningar och allt vad det var.
    Enligt de där så var det drastiskt att sjunka från 105-93 på en vecka. Herrejösses som de ska överreagera allt. vi som inte förstår bättre kan ju få hjärtattack av deras information.

Så du menar att jag bara ska ge henne kött? Ingenting till?
    Minskar intaget av järn om jag blandar i tex broccoli och potatis i köttfärssåsen?
  • mithrandil

Pratade med barnallergimott som vi går på med Amanda för att få testa alexander.
    Men de ville/kunde inte ta emot honom. vart vänder man sig då?
    Kan man allergitesta på vanlig vc eller måste vi till barnmottagningen?

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-05 15:29:03 följande:
    Japp, de kan testa på vc och på barnmottagning. Föresten så har den bästa läkaren som finns flyttat till din stad.
    Vad heter den läkaren? Jobbar han/hon på barnmottagningen?
    Skulle ju varit skönt att ha en läkare här men jag hatar verkligen läkarna på barnmottagningen här hemma.
  • mithrandil
    Cocco skrev 2011-04-05 12:41:03 följande:
    Nej upptaget minskar inte men eftersom potatis egentligen inte tillför så mycket utan mest stjäl plats från kött och broccoli så hade jag plockat bort det. För barn som äter lite så är det extra viktigt att det de äter är väldigt näringsrikt. Något som många dietister faktiskt tar fasta på och har väldigt rätt i.
    aah, du menar så. Ja, det låter ju logiskt.
    Min dotter äter inte mycket. 1dl mat och 1dl frukt ungefär så då vore det kanske bra att ta bort potatisen och koncentrera oss på det som hon verkligen behöver få i sig. Stort tack för din hjälp!
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-05 20:57:41 följande:
    Mithrandil : Hur är det med lilltjejen nu ? Är hon bättre i andningen ?
    ja hon är faktiskt ganska bra. Har gått ner på 1 puff pulmicort på kvällen och ingen airomir men hon är bara lite smårosslig ibland. Löst slem låter det som så jag ser ingen anledning att puffa henne mer än så.
    Troligtvis är det antibiotikan som gjort det lättare för henne så då kan man ju hoppas på att det hela tiden berott på bakterien hon har/haft.

Hur går det för dina tjejor?
Svar på tråden Allergitråden