Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-04-05 21:11:48 följande:
    Vilken underbar läsning =)
    Ska hålla alla tummar jag har att hennes besvär hela tiden berott på bakterien!

Jo tack de mår ok. Tilde har bara besvär vid ansträgning just nu.
    Bella står på sin underhållsdos ( 3 airomir och 6 pulmi ( ska egentligen ner till 4 men än är hon inte redo ) och en påse singulair ) och mår helt ok. Får hosta vid ansträning och en del på natten och morgonen. Men annars ok =) Kan få lite indragningar och bukandning vid lek men det känns också som om det kommer mycket mer sällan nu. När vi testade att ta bort medicinen kom det till och med bara av att hon åt. Nu krävs det lite mer ;)
    Piper något på utandningen vid vila men det är knappt hörbart =)
    Men henner eksem är helt borta nu när vi tagit bort ALL tomat ur hennes kost. Dessutom sköter sig magen bra med..

I morgon ska hon göra svettest..Är lite nervös faktiskt !
    men åh så skönt!
    Blir så glad av att "höra" att allt är påväg åt rätt håll även för er!
    Det är så jobbigt när de små har det jobbigt hela tiden.

Vad är det för svetttest ni ska göra?

Angel Gbg: Jag säger som ViFrånLandet, har tyvärr ingen pepp att ge, men Kram! {#emotions_dlg.flower}
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-05 21:30:50 följande:
    Svettest är ett test för att se om barnet har Cf ( cystisk fibros ) en lungsjukdom. Så vi håller tummarna att det inget visar..

Angel : Skickar en kram jag med !
    Nej men usch!
    Ja det håller vi verkligen tummarna för. ska tänka på er imorn!
    Hoppas allt går bra. Får ni svar direkt eller får ni vänta en evighet?
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-04-06 07:56:35 följande:
    Undrar om jag ska säga åt dem på dagis att E inte behöver specialkost längre eller om man ska vänta till sommaren? Fast ha han inte reagerat nu kan han ju inte behöva det!?
    Jag tycker gott och väl att du kan vänta lite. Ge det lite tid så att inte blir för mycket på en och samma gång.
    vet ju inte riktigt hur det fungerar, men vad jag har förstått så kan de tåla vissa mängder så då kan det väl vara bra att mjukstarta lite. Eller vad tror du?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-05 21:37:26 följande:
    Tack <3

Ingen aning. Antagligen en evighet..brukar vara så när det gäller sjukvården ;)
    Lycka till idag! {#emotions_dlg.flower}
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-04-06 12:41:20 följande:
    Miralicia: ja de visste ju om att de skulle ha våffeldag då kunde de ju förberett lite. Vi har ju t ex fått ta med glass så han har när de firar födelsedagar annars hade han väl fått ett äpple...
    Men fy så dåligt!!
    När alexander fyllde år i mars frågade jag om de hade något barn som var allergisk mot något eftersom han skulle ta med sig glass och jag inte ville att någon skulle bli utan. då svarade de att de inte hade det för tillfället men att de alltid har glass i frysen om det är så att de har barn som är allergiska. För att de inte ska bli utan om barn som fyller år tar med sig något. Tycker det borde vara så överallt!
  • mithrandil

älsklingen: Gick det bra att göra svetttestet idag?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-07 05:26:37 följande:
    Mithrandil: ja det gick jätte bra. Hon var kanon duktig. Men tydligen var hon lite dålig på att svettas så det drog ut på tiden. Från ena armen fick de inget svett alls. Men de skickade iväg det de lyckats få in så får vi hoppas att det räcker så vi slipper göra om det
    Okej. Hoppas det lilla räcker då så att ni slipper göra om det.
    Håller tummarna för att det blir ett bra resultat också.
  • mithrandil
    Lindreas skrev 2011-04-07 22:15:39 följande:
    Hej!

Jag behöver er hjälp. Jag googlar som en galning, men antingen är det jag som är kass på att googla eller så är det något annat, jag hittar inte vad jag söker! :S Min son är 6 månader och äter bara fast föda, förutom vällingen morgon och kväll. Han gillar bäst burkmat och ratar nästan all mat jag lagar, om det inte är köttfärssås. Hans favoriter är all mat med tomat i (lasagne, köttfärssås och liknande...). Han äter bra, en stor burk per måltid, och gärna lite frukpuré till efterrätt.

Så problemet då... Flera gånger har han plötsligt fått stora utslag på ryggen, de ser ut som myggbett, men de verkar inte klia eller störa honom på något vis. De försvinner efter ett par timmar, och jag har oftast sett att de kommer när han ganska nyligen ätit. Han är inte röd någon annanstans. Dessutom gråter han ibland hejdlöst när han får mat, och det var inte förrän idag som jag reagerade på att det kanske svider och kliar i munnen på honom?! Snacka om att känna sig som en kass mamma... Han stoppar gärna in ett finger i munnen och suger på emellan tuggorna, men han gör det aldrig när han får gröt eller fruktpuré. Eftersom det är tomat i många rätter som han gillar så äter han det ju nästan dagligen, så denna gråt kommer vid både lunch och middag. Han vill ha nappen då och han lugnar sig, men tar jag bort den så börjar han gråta igen.

Hans pappa tålde inga röda saker när han var liten, och när jag åt färska tomater så kliade det i munnen på mig, men ingen av oss har längre några allergier mot födoämnen. Kan det vara så enkelt att han inte tål tomat? Är det någon som har en fundering som kan hjälpa en smått förvirrad förstagångs-mamma?
    utslagen du pratar om som han har på ryggen, kan de vara nässelutslag?
    Alltså kan de påminna lite om de typ av märken man får om man bränner sig på en brännässla?
  • mithrandil

skickade inna jag hann skriva klart.
    Vad det är han får i sig som han inte tål kan nog bara ni veta, ett tips är ju att föra matdagbok så man har något att gå tillbaka till och kolla precis vad han ätit då han får dessa utslag.

• mithrandil
    Lindreas skrev 2011-04-07 22:53:46 följande:
    Mith - det ser inte ut som nässelutslag riktigt. Eller ja, lite kanske, men mer som myggbett. En tydlig, ganska väl avgränsad upphöjning som är röd, och det röda fortsätter sen lite utanför upphöjningen. Första gången jag såg det trodde jag han blivit myggbiten, men vi har inga mygg inne...
    Okej.., nä då vet jag tyvärr inte vad det kan vara.
    När alexander hade nässelutslag så var förhöjningarna vita och rött runt omkring.
Svar på tråden Allergitråden