• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    JPL skrev 2010-11-04 08:03:21 följande:

Jag har fått mitt nya beslut om vårdbidrag. Som vanligt ¼ för medtid och avslag på merkostnader. Den här handläggaren tycker att jag inte har någon som helst merkostnad för glutenfri kost eftersom barn under 16 får livsmedelsanvisning *rullar med ögonen*. Hur bemöter jag detta?

Jag tror också att det kan intressera er att jag fått beviljat både mjölkersättning och kalciumtillskott! Tror att det hänger på att jag bad läkaren vara tydlig i läkarintyget ang det.

Jag ska försöka återkomma till dig och mama law, när jag hinner.
    Men jag tycker det är löjligt lite med 1/4 för er... Avslag på merkostnade, men bara vissa utav merkostnaderna eller, eftersom  du fick för mjölk bl.a?
  • Kavat
    strutenssyster skrev 2010-11-13 17:57:54 följande:
    Hej!

Jag är ny här på familjeliv och hoppas mitt inlägg hamnar rätt!  Behöver hjälp och råd!

Jag har en son på 6 och en halv månad som precis börjat med smakisar, har annars bara ammat. Att amma har fungerat toppenbra! Jag gjorde väl inte direkt som de sa på bvc utan lät honom smaka på hipps päronpuré först, vilket han gillade. Dock blev han rödflammig i pannan/tinningarna. Detsamma när han fick smaka päron/aprikos någon dag senare. (Bara någon tesked av båda sorter.) Då fick han istället smaka Sempers banangröt (4 mån) dagen efter. Då fick han nässelutslag i ansiket/halsen. Jag fick panik och ringde 1177. De sa att jag skulle åka in till akuten, vilket jag gjorde. När vi väl kom fram hade utslagen bleknat. De trodde det var mjölkallergi...och att det andra rodnaderna i pannan kan vara överkänslighet? Vad är skillnaden??

Nu ska jag inte äta mjölkprodukter på två månader och han får inte heller äta något med mjölk.  Han har fått lite mosad potatis (han gillar det inte men hittills inga utslag/rodnader) och mosad banan (gillas bättre, ger heller inga utslag/rodnader än så länge). När han fick smaka yttepytte vispad grädde fick han ett nässelutslag på hakan. Idag fick han smaka mango och blev rödflammig (dock inga nässelutslag).

De enda symptom han haft tidigare under amning är en kort period med grönt bajs, samt  nu på senare tid röda prickar/torr hud runt munnen (som bvc sagt är degelutslag).

Jag är såååå orolig för min lille prins...

Vad ska jag ge honom, vad ska jag undvika? Utesluta all frukt utom banan, eller fortsätta ge fast han blir röd? Fortsätta med potatis? Pröva andra grönsaker? Sluta helt med smakisar och helamma tillsvidare? Någon med likande erfarenheter som kan hjälpa? BVC är inte till stor hjälp. Läkaren sa i princip bara att  när du prövar mjölk nästa gång behöver du ju inte vara i ett flygplan eller på en båt.. ???!

Kram// L
    Blå Flygare skrev 2010-11-13 20:41:15 följande:
    Det låter bra att han just inte reagerat på amningen trots att du ätit som vanligt, då är han inte superkänslig iaf. Men en allergi kan förvärras, så läk har nog rätt i att du ska undvika mjölk i din kost framöver. Kanske försvinner den torra huden då om ni har tur. Undvik soja eftersom nära hälften av alla mjölkallergiker utvecklar allergi mot soja.

Jag hade hållit mig till standardplanen vid introduktion av ny mat: först rotfrukterna, sen grönsaker, sen kan ni testa frukt. Alt börja med gröt, men då är problemet att de innehåller flra olika saker. En ny sak i veckan, inte mer så ni vet säkert vad ev. reaktioner beror på. Och börja med max ½ tsk första dagen och öka sakta under veckan upp till ½ dl. Efter en vecka kan ni ge fri mängd av det och samtidigt lägga till en ny smak.
    Hej och välkommen hit!
    Gör precis som Blå Myran skrev. Försök att ge rena saker så som ris för sig första gången osv. Om det är så att du vill kunna ge en viss gröt. Läs innehållsförteckningen och ge en sak i taget ur den och helst i en hel vecka innan nästa. Detta för att du ska i lugn och ro prova klart och märka om det blir reaktion. Sen behöver man för den sakens skulle inte ge 1 dl katrionplommonpuré, för den mängden kommer du nog aldrig att ge någongång Drömmer, men jag tror du förstår?

Man kan reagera på saker som man egentligen tål för att han t.ex ä allergisk mot  mjölk, så det kan vara så att det funkar när han fått vara mjökfri ett tag.

Kolla i trådstarten så finns där även länk till mjölktrådar med en massa bra tips och råd. Kolla även miralicias blogg med bl.a. utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

Angående flyget, så var det nog mest att läkaren ville påtala att ni är hyffsat nära läkarvård om han skulle få andnöd eller någon större reaktion när ni provar mjölk... Men ett dåligt sätt att säga det på....
  • Cs mamma

Kavat: JA alltså A är värre än C som du frågar mig och jag märker på C om något duktat fel. Sen är frågan om dom på er förskola har en industridiskmaskin eller en vanlig hemmamaskin för enligt NÄL diskar inte industriversionerna som ofta är på förskolor inte tillräckligt rent.

Nu har jag bakat... skumrutor, kolakakor, fejkade havreflarn, lyxkaka.... hade inte alla förkylningar gjort att vi totalt blir 4 pers hade jag även tänkt göra hallonfeepajen från Miralicia men jag tror det räcker för oss iaf.

C har sista veckan varit katastrof i magen så jag har gjort en bajsdagbok (inte involverat dagis så det som sker där vet jag inte) för att kunna slå i huvudet på gastro.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • ViFrånLandet

Håller på att kolla upp produkterna man kan få på livsmedelsanvisning (Tack K kavat för den utförliga listan!) Insåg dock ganska snabbt att det är majsmjöl + majsstärkelse i det mesta Obestämd 

Funderar starkt på om vi skulle ha provocerat honom innan vi ska till läkaren bara för att veta säkert, vad tycker ni? Vi vet med säkerhet att han inte klarar av majskorn, spelar ingen roll om de är råa eller kokta, med eller utan skal. Han reagerar även starkt på majspuré, både köpt och hemmagjord. Däremot klarar han av majsglukossirap och modifierad majsstärkelse i Nutran... Om ni anser att en provocering vore lämplig, vad ska vi i så fall börja med?

• Cs mamma

Snart ska vi fika... fejkade havreflarn med russin, kolakakor, lyxkaka och skumrutor... allt utan spannmål, mjölk, ägg, soja mm mm
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Mela78
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 14:12:11 följande:

Snart ska vi fika... fejkade havreflarn med russin, kolakakor, lyxkaka och skumrutor... allt utan spannmål, mjölk, ägg, soja mm mm
    oo, vill du dela med dig recept på havreflarnen?
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 14:12:11 följande:

Kaffe Ser gott ut! Recept vill vi gärna ha!
  • Cs mamma

"havre"flarn är nog dom som jag inte direkt kan säga recept på men det låg i grunden en gång Kavats recept på erhm american cookies???
    Men om jag säger lite så här..
    100g smör/margarin/fast fett av något slag som ska vara rumstempat
    1dl socker
    1dl muscadovosocker
    ½-1dl sirap

2 ägg, Loprofin använder jag så även NoEgg funkar andra ersättningar vet jag inte...
    1 tsk vanlijsocker
    Lite vaniljpulver
    2tsk bakpulver

Haha och nu kommer det... kokosflingor, majsmjöl och Lailas.... lite så där på en höft...
    Tror jag hade 2dl kokosflingor
    1-2dl majsmjöl
    1-2dl lailas gula

Gör bollar 175grader ca 10min

• Mela78
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 14:21:32 följande:

"havre"flarn är nog dom som jag inte direkt kan säga recept på men det låg i grunden en gång Kavats recept på erhm american cookies???
    Men om jag säger lite så här..
    100g smör/margarin/fast fett av något slag som ska vara rumstempat
    1dl socker
    1dl muscadovosocker
    ½-1dl sirap

2 ägg, Loprofin använder jag så även NoEgg funkar andra ersättningar vet jag inte...
    1 tsk vanlijsocker
    Lite vaniljpulver
    2tsk bakpulver

Haha och nu kommer det... kokosflingor, majsmjöl och Lailas.... lite så där på en höft...
    Tror jag hade 2dl kokosflingor
    1-2dl majsmjöl
    1-2dl lailas gula

Gör bollar 175grader ca 10min

Tack! Ska nog baka dessa till nästa helg, kommer att få en del gäster och utmaningen att laga mat och fika som alla kan äta öka iom att förutom våra allergier (bla ägg, nötter, soja, balj, tillsatser, skaldjur (mjölk?)) utökas med gäster med glutenintolerans och lite andra kostrestriktioner och kräsenheter.
  • Cs mamma

Kolakakan är från boken Matspecialuppföljaren som jag inte minns vad den heter.... det receptet och receptet på Lyxkakan har jag lagt i recepttråden. Och skumrutorna hittade jag på miraliciasblogg fast jag tog inte allt som strösocker utan delar av det som sirap

Svar på tråden Allergitråden