• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Mala Kolla recepttråden för som sagt där finns massor och om det är något mer så fråga så får du säkert hjälp att modda

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 12:16:13 följande:
    Kavat: JA alltså A är värre än C som du frågar mig och jag märker på C om något duktat fel. Sen är frågan om dom på er förskola har en industridiskmaskin eller en vanlig hemmamaskin för enligt NÄL diskar inte industriversionerna som ofta är på förskolor inte tillräckligt rent.

Nu har jag bakat... skumrutor, kolakakor, fejkade havreflarn, lyxkaka.... hade inte alla förkylningar gjort att vi totalt blir 4 pers hade jag även tänkt göra hallonfeepajen från Miralicia men jag tror det räcker för oss iaf.

C har sista veckan varit katastrof i magen så jag har gjort en bajsdagbok (inte involverat dagis så det som sker där vet jag inte) för att kunna slå i huvudet på gastro.
    Hm, får ta upp det med dem. Svårt när vi inte vet felande länken.
    Köket hade totalkoll och berättade exakt vad det var i hans mat den dagen han fick hemska diarréer. Inget konstigt/fel. Skönt på ett sätt, men lättare att åtgärda om man vet orsaken.... Obestämd
    Sen hade de majonässås till övriga samma dag... Men är mycket tveksam om man kan få diarréer av det luftburet...?
    Har han slickat på något (sina egna fingrar efter att ha tagit i något), eller var det annat som t.ex tallrikar...?
  • Mela78
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 14:29:12 följande:
    Mala Kolla recepttråden för som sagt där finns massor och om det är något mer så fråga så får du säkert hjälp att modda
    Tack, har bestämt mat. Gör det enkelt för mig, blir ett par tre stycken helstekta kycklingar med potatis och så grönsallad till. Efterrätt har varit lite svårare då vi hittat lite väl många att välja mellan. utanallt har varit en bra sida till inspiration för mig!
  • Mama Law
    Angel Gbg skrev 2010-11-11 09:24:21 följande:
    MamaLaw: Jag hoppas ni får det vb ni förtjänar, jag avundas dig inte! Jag hoppas ni dessutom får hjälp på Sacherska.

C fyller 4 på måndag så här städas det och snart ska jag börja baka, dessutom ska jag på vbsamtal imorgon...
    Beslut är fattat och vi kommer få 3/4 med 36% merkostnader på 3 barn. Detta efter att jag skrivit tillbaka och kommenterat på kommuniceringen. Sitter nu och skriver på nästa ansökan då wiking har lite andra problem utöver sina allergier och där man på bup konstaterat att han även har en beteende störning där impulsivitet, överaktivitet och aggression ingår  dock ingen ADJD. Så bara att söka om och hoppas på att det inte tar 9 månader igen, ja nästan 10 månader. Dom kommer inte bli lyckliga men det struntar jag i.

Va jag tycker är svårt är merkostnader, har tagit med mjölk och gluten fri kost, extra tvätt och slitage på kläder osv. Har även tagit upp extra frys då vi köper mycket stor pack. Parkeringspengar hit och dit. Men vad har jag glömt?

Snääälla hjälp mig! 
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mela78

Undrar vad som krävs för att få mer än ni (syftar på alla er i tråden) fått gällande merkostnader och vb? Finns det information/exempel på nätet där man kan läsa vad som krävs tex för att få fullt?
    Tycker ni verkar ha så otroligt mycket jobb med alla allergier, astmor och allt det andra men de siffror ni berättar om att ni blir ersatta med verkar vara så lite. Förstår inte riktigt hur FK resonerar och vad de går efter i sina bedömningar.

• Mama Law
    Mela78 skrev 2010-11-14 16:08:56 följande:
    Undrar vad som krävs för att få mer än ni (syftar på alla er i tråden) fått gällande merkostnader och vb? Finns det information/exempel på nätet där man kan läsa vad som krävs tex för att få fullt?
    Tycker ni verkar ha så otroligt mycket jobb med alla allergier, astmor och allt det andra men de siffror ni berättar om att ni blir ersatta med verkar vara så lite. Förstår inte riktigt hur FK resonerar och vad de går efter i sina bedömningar.
    Jag tror det är för att det finns ett praxis på 1/4 vb för allergier och svår astma. Men jag tycker även att fk går ifrån sin individuella bedömning med sina praxis. Jag ska den här gången begära personligt möte, det kan nog göra de mer förstående med vad det verkligen handlar om och vad vi egentligen gör för våra barn för att de ska må bra och inte bli dåliga.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-11-14 16:08:56 följande:
    Mama Law skrev 2010-11-14 16:12:48 följande:
    Jag tror det är för att det finns ett praxis på 1/4 vb för allergier och svår astma. Men jag tycker även att fk går ifrån sin individuella bedömning med sina praxis. Jag ska den här gången begära personligt möte, det kan nog göra de mer förstående med vad det verkligen handlar om och vad vi egentligen gör för våra barn för att de ska må bra och inte bli dåliga.
    Det undrar jag med. Vad som krävs alltså. Känns ju superlöjligt att de har ett praxis på 1/4 på allergier när de ibland tar hur lång tid som helst att besluta dessutom...Skrikandes
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-11-14 16:40:45 följande:
    Mama Law skrev 2010-11-14 16:12:48 följande:
    Det undrar jag med. Vad som krävs alltså. Känns ju superlöjligt att de har ett praxis på 1/4 på allergier när de ibland tar hur lång tid som helst att besluta dessutom...Skrikandes
    Håller med. För specialkost ska ju räknas som medicin. Och alla barn är inte lika i sina behandlingar och det tar extra tid för alla. Smörjer man dessutom barnen flera gånger om dagen med såriga eksem så tar det faktiskt inte 5 min. Här tar det om vi har en bra dag över 45 min att smörja bara W och det ska göras flera ggr varje dag. Arg blir jag när jag vet om föräldrar som har mindre mertid än vad vi har skickar in efter oss får beslut före oss och dessutom mycket högre än oss. Nä någon rättvisa får det faktiskt finnas.
  • Mama Law

Professor Olle Hernell anser i Vårdbidrag och Handikappersättning 2002 att ” Man ska jämställa en sjukdom som kräver en kostbehandling med en sjukdom som kräver annan medicinsk behandling ”

Lite mer matnyttigt: (lite som jag tagit med i min nya ansökan)

Mer tid och sociala skäl

Särskilt i barnfamiljer kan det finnas sociala skäl att inte särbehandla den som behöver specialkost mer än vad som är absolut nödvändigt. Lagar man "dubbla rätter" till samma måltid tar matlagning och disk också alltid mer tid. Specialkosten i sig innebär ofta att man måste lägga både mer pengar och tid på maten. Tidsåtgången är svår att schablonisera. Mertid för matinköp påverkas till exempel av var man bor och vilket utbud som finns lätt tillgängligt. Av resursskäl har verket inte utrett frågan om vissa mertidsuppgifter skulle kunna schabloniseras.

Rent allmänt kan det i början ta avsevärt mer tid att köpa och laga specialkost. På ett helt annat sätt än tidigare måste varje måltid övervägas. Det blir nödvändigt att lära sig mer om vilka livsmedel och maträtter som är lämpliga och vilka som kräver särskild försiktighet. Det kommer alltid att fordras extra omsorg, och därmed ta mer tid att konsekvent följa en specialkost. Mertiden för att läsa ingrediensförteckningar kan aldrig rationaliseras bort. Livsmedelsindustrin är en bransch som ständigt utvecklar och förändrar sina produkter. Den som måste utesluta vissa ämnen ur sin kost kan alltså inte lita på att gammal kunskap håller.

Med tiden lär man sig mer om varorna och var produkter som passar in i specialkosten kan köpas. Mertiden kan minska, men försvinner knappast helt. Om de vanliga inköpsställena har dåligt utbud av livsmedel som fyller specialkostens krav, kan även inköpen ta mer tid. I hushåll med svår överkänslighet och/eller dålig tillgång till butiker med specialkostanpassat varuutbud kan mertiden för matlagning bli avsevärd. I dessa fall får matlagningen i hög grad baseras på råvaror utan den tidsbesparing som hel- och halvfabrikat kan ge.

Jag menar att dom inte kan hänvisa till dessa riktlinjer när det gäller produkt åtgången och sen strunta i den när det gäller merarbetet. 

Svar på tråden Allergitråden