Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Allrona skrev 2011-02-17 07:57:23 följande:
    Du behöver nog bara köpa första burken själv. Testa och ser ni förbättring ringer ni till läkare el. bvc och får förhoppningsvis recept.

Jag skrev ju tidigare att vi till slut fick läkaren med oss och "fick" testa mjölkfritt. Men övriga allergier har vi först pratat med läkaren och han har sagt att "nääää så är det nog inte", "eksem är oftast inte tecken på allergi" osv. Vi har helt enkelt gått på vår magkänsla och uteslutit det vi trott och sen provocerat, SEN har vi meddelat läkaren vad hon är allergisk mot. Först då tror de en, när man redan har testat.

Mellis kan du ge tex
    smörgås med mjölkfritt margarin el. leverpastej (kolla att den inte innehåller mjölk) el skinka
    smothie gjord på havredryck/risdryck, bär, banan och nån tipsade här om dagen att ha i avokado också. Kan ges i vällingflaska!
    Havreyougurt från yosa
    Och så fruktpureér såklart
    Tack!
    Jag ska prata med läkaren igen idag. vi ska dit kl 10 för att ta fler prover.
    Ska säga som det är att jag kommer att utesluta mjölk med eller utan deras hjälp.
    Lilltjejen har skrikit från vi åkte därifrån igår tills nu. hon är glad kanske 20min när hon precis vaknat men sen vill hon bara vara i famnen och man ska GÅ, absolut inte bara sitta still. Sover dåligt igen och sådär så något måste ju göras för att hon ska få lov att må bra.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Hemma igen. det blev väl egentligen inte alls som vi sagt igår.
    Vi gjorde 2 prover, ett urinprov för att kolla urinvägsinfektion (förstår inte varför?) och ett glutenprov.
    Men någon läkare fick vi inte träffa som de sa och inte heller pratade vi om ytterligare provtagningar som de också sa igår. efter båda proverna var klara så var det tack och hej, vi hör av oss.
    Jävla skit rent ut sagt att de säger en sak men gör tvärtemot, men nu struntar vi i detta och kommer köra mjölkfritt på eget bevåg för att se om lillan blir bättre eller inte. Det är ju egentligen vi som föräldrar, inte några läkare som träffar tösen några minuter som vet hur hon mår.

Behöver hon verkligen ersättning nu när hon är 8mån?
    Vet inte hur pigg jag är på att ge tex althera för den innehåller väl egentligen laktos? Har förstått att det är få som reagerar på laktos men är det lönt att testa?

Tack för erbjudandet iaf kavat!
    Och tack för alla lyckönskningar.

• mithrandil

Jag måste bara fråga, hur kände alla ni andra precis i början med misstanke om allergi?
    Hur blev ni bemötta av era nära?

K Kavat: Ja, jag har nog bestämt mig för att jag absolut måste ha ersättning. Hon äter ju på natten fortfarande och så mellanmålen tycks inte mätta med bara lite smörgås och fruktpure. Om det nu är det som gör det men dagen har varit hemsk. Hon har varit klängig och skrikig hela dagen, om man bortser från när vi var på sjukhuset. då var hon överförtjust i allt hon såg. Vet bara inte vilken man ska välja. Nutramigen hade vi till sonen och för honom var det inga problem. Måste till apoteket imorn och köpa något för hon ska ha sitt första ersättningsmål redan vid 10. Vilken rekomenderar ni?

vet inte om det kan ge resultat direkt, men jag kan ju meddela att hon slukade sin Enago välling ikväll och inte en enda gång sparkade hon eller vred sig. Hon började lite direkt när jag gav henne flaskan men efter bara några sekunder slappnade hon av och åt resten lugnt. Kan ju vara ren tillfällighet men jag ser det som ett gott tecken. från och med imorgon börjar vår första helt mjölkfria dag.

tack för all hjälp och svar på alla hopplösa frågor.

• mithrandil
    Miralicia skrev 2011-02-17 19:33:34 följande:
    Den är fortfarande risbaserad, ungefär som tidigare har jag för mig, ris och sen med sojalecitin. Snabbkikade på den härom dagen i affären
    vad är sojalecitin?
    Är det som det låter en soja produkt?

3busfrön: tack för tipset!

ELI 79: skönt att de tagit det på allvar.

Alla jag pratat med idag om detta säger att det bara är onödigt att mixtra och att jag ska lyssna på läkarens råd. alla förutom min mamma, hon är helt inne på samma spår som mig själv.. Hon säger att man alltid märkt att något inte stämmer med amanda. eftersom hon är så lättstörd när hon sover, att hon aldrig kan vara still och att hon har en olustkänsla vad hon än gör. Är så tråkigt och man blir så förvirrad och splittrad när alla försöker tala emot ens beslut.
    Min sambo låter mig bestämma i slutändan men han tycker det känns onödigt eftersom hon inte spyr likamycket sen vi slutade med ersättningen. Han säger att jag trodde det var allergier på sonen också men att de inget hittade så det är säkert likadant igen. Men jag får stå på mig. vad gör det om det inte är något fel på henne.. då vet man ju iaf att man gjort allt man kan för att ta reda på det istället för att ge henne mjölk i flera mån till och sen upptäcka att hon inte tål det.
  • mithrandil

Så ni tycker välling istället för ersättning?

tack för blomman kavat!

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-17 19:53:35 följande:
    Hade jag fått välja hade jag valt Pepticate då den smakar mest likt vanlig mjölk. Lättare att byta sedan när mjölk funkar och lättare att vänja dem vid den.
    Andra alternativet är Althéra. Av samma anledning. Den innehåller laktos, och det är ingen nackdel alls om man inte misstänker laktosintolerans.
    Sen vete katten...

Jag slår återigen ett slag för ersättning. Av många anledningar. Man har något som funkar i all gröt och all välling och ersätter bröstmjölk bra som måltidsdryck. Sen när man får det på livsmedelshänvisning så blir det billigare än att köpa snordyra mjölkfria gröter lite beroende på hur man gör gröterna själv.
    Tack! Får åka till apoteket imorn och se vad de har för olika ersättningar. Vi bor i en liten by så misstänker de kanske inte har speciellt många olika.
    Tycker nästan att du har rätt, kan hända att det blir dyrt nu, men det gäller ju bara för en period om 2-3v?
    Kanske är värt det då för jag kommer ju säkert få det på recept senare om det visar sig bli bättre med mjölkfri kost. om de inte blir vansinniga för att jag gått emot vad de sagt. hehe.
    Men med recept så kommer man ju ganska billigt undan.

AIrro: Kanske vore klokast att hålla tyst men jag har velat haft lite medhåll eftersom jag brottas lite med att gå emot vad läkarna sagt, men det fick visst motsatt effekt.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-17 20:00:34 följande:
    Han kräks konstant och är tjorvig i magen.

Jag blev jättesugen på mandelkubb och tänkte inte på att det kunde vara ägg i förrän jag ätit en. 
    Usch så otrevligt! Stackars.. brukar det gå över snabbt?
    Hoppas iaf på det. låter inge roligt!

ELI 79: Är det där en allergisk reaktion?
    Undra då om inte min son ändå har någon form av matallergi.
    Vi har ju utrett honom men inget hittat men han har ofta sådana där kinder fast inte fullt lika röda. brukar ursäkta det med att han busat så mycket att han blivit varm. Utöver det har han haft nässelutslag vid 2 tillfällen och han har böjveckseksem.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-17 20:16:45 följande:
    Han brukar stöka fram till midnatt. Kan bli någon extra amning i natt också.  Vi som precis fått till det med endast 1 amning på natten. 
    Har vi tur så stör det inget om det blir fler amningar en enda natt.
    De brukar ju krävas mer än en natt för att det ska bli en vana!
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-17 20:23:06 följande:
    Vi hoppas på det. Har varit ganska skönt att inte behöva gå förrän vid 03
    ja jag förstår det!
    Vi lyckades skjuta upp nattmålet till 4-5 men nu i det senaste har hon börjat böka på nätterna igen.
    Man känner att det varit skönt att få sova lite längre sammanhängande sömn när det börjar strula igen.
    Håller iaf tummarna!
Svar på tråden Allergitråden