Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-02-25 21:48:15 följande:
    Jag hjälper gärna till =) Har ju själv en liten astmahöna här hemma och vet hur man kan oroa sig..

Jo tack. Det är nog på bättringsvägen. Hon har som sagt fått en eldriven inhalator som ångar ut medicinen och den verkar göra mycket mer nytta än de tidigare hon hade.
    Men det är inhalering var tredje timme som gäller ungefär...och hon är ändå påverkad nästan hela tiden =/
    Ska in med henne i morgon igen och se om syresättningen ser bättre ut samt att lungorna låter bättre.
    Vi håller tummarna =)
    ja det håller vi verkligen tummarna för!
    Måste vara jobbigt när de är så små och har problem med att andas. Min mamma har astma (vet inte om all astma är samma men hennes är alltid orsakad av pälsdjursallergi) och jag vet att hon får som panikattacker ibland när hon får sina anfall för att hon tycker det är så otäckt att inte kunna andas normalt.

Men är er tjej alltid dålig i sin astma? Eller har hon bra perioder också?
    Såg filmen i galleriet där hon leker, hon är ju verkligen bedårande.

Klockan tickar. jag måste verklgien i säng. Är så otroligt trött efter 4 dagars bärande.
    Amanda bara gråter och gråter. Kan man verkligen bli så påverkad att man gråter (i princip) varje vaken minut av en vanlig förkylning? det känns skumt men vissa barn kanske är extra känsliga. Men jag hoppas och tror hon är på bättringsvägen för idag har jag fått i henne nästan 3 flaskor välling.

Sov gott och ta hand om dig!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-25 22:14:54 följande:
    Usch det låter som att ni har hatf ett par tuffa dagar.
    Jag hade nog åkt in med henne i morgon om hon är så pass påverkad av en förkylning. Kanske är öroninflammation?

Ja Bella är nästan alltid påverkad i sin astma tyvärr =/ Trots massa mediciner. Men nu håller vi hoppet på hennes nya inhalator och på att våren snart kan komma.
    Att hon dessutom antagligen gått undermedicinerad hela vintern gör nog inte saken bättre.
    Ingen har ju förstått hur jobbigt hon haft det förens man tog syresättningen på henne. Hon visar ju aldrig när hon är påverkad utan kör sitt race ändå..min lilla höna =)

Hoppas lilla tjejen kryar på sig snart så ni kan få lite sömn <3
    Var inne med henne igår då hon inte hade kissat mer än några droppar på 12tim. fick en akuttid precis innan stängning på vc men det var inget fel på henne. de kollade inte ens om hon var uttorkad efter inte ha kissat på 12 tim utan han sa att det var för att hon inte åt eller drack så jag skulle tvångsmata henne med vatten. Och idag har hon faktiskt kissat mer efter att jag gjort som han sa. Sänkan var under 8, ingen öroninflammation, hon lät bra i lungorna, knappt något röd i halsen. Men ändå gråter hon konstant om hon inte blir buren, orkar knappt skratta eller gråta, åt 1-2flaskor välling per dygn i förrgår och igår. Men som sagt. inget var tydligt fel på henne så vi skulle avvakta över helgen. tycker det är hemskt konstigt faktiskt att hon är så otroligt påverkad ändå. Vi får se an imorn hur hon verkar. ibland är det kanske bättre att undersökas av en barnläkare än av en läkare på vc som har en som sista patient.

Men tack så mycket!
    Sköt om dig. Hoppas verkligen Bella blir bättre med sin astma.
    stackars raring.
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-02-25 22:38:59 följande:
    Har du testat att ge alvedon, hon kanske har ont utan att det syns. 

När theo var förkyld så var han jättehängig och rosslig så vi åkte in till jouren det var inget fel på honom kanske bara lite rosslig i lungorna men pyttelite. Så han fick alvedon hemma och blev lugnare. Gissar att han hade ont på något sätt.

tack,
    men ja. ger alvedon var 4-6tim dagtid. På nätten har hon fått ipren eftersom hon är så påverkad.
    Man kan ju varva alvedon och ipren. brukar vara väldigt sparsam med värktabletter men denna gången med amanda så har jag gett så mycket man får, just för hon är så påverkad.

• mithrandil
    Mela78 skrev 2011-02-26 06:55:16 följande:
    Skulle råda dig att se hur dottern reagerar på Ipren. Många med astma får sina astmaanfall utlösta av Ipren. Vi kan absolut inte ge Ipren till vår son med förkylningsastma.
    men oj! Kan det vara därför hon har blivit så knastrig?
    Tack, jag ska inte ge henne mer ipren nu för att se om det går över.

försökte precis räkna hennes andetag, det var ju inte helt lätt för hon fick hosta, började prata eller gäspa mitt i allting. Det bästa jag kunde komma till var 45 andetag/min med 3 små hostattacker i mellan.

Vad skulle de ligga på normalt och vad är för högt?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 08:25:54 följande:
    45 är lite högt , de ska helst ligga mellan 20-30. Men är hon förkyld eller febrig kan det påverka lite med.
    Och om hon är i rörelse blir det såklart högre det med.
    Har hon fortfarande indragningar? Verkar hon besvärad av att andas snabbt ?
    Ja, hon är ju både lite förkyld och febrig.
    Låter konstant här idag med men det låter inte så högt så när jag försökt få med det på video tycker jag det hörs dåligt när jag lägger in det på datorn.

Tycker hon verkar relativt opåverkad av det faktiskt. Sen alvedonen gjorde nytta har hon varit på golvet och faktiskt intresserat sig för att leka lite.så ork har hon ju iaf.

Ska avvakta lite till tills min sambo vaknar så får vi prata om ifall vi ska ge oss till halmstad ändå.

Hon har lite indragningar, men hon har världens dubbelhaka så man ser inte riktigt halsgropen hela tiden om man inte lägger henne i ett visst läge. Magen häver sig också men jag tycker inte det ser hälften så illa ut som det gjorde på din film så det kan likaväl vara jag som överreagerar bara.
  • mithrandil

Tack för peppningen.
    väntar nu på att lillan och sambon ska vakna så ska vi se om vi åker till halmstad ändå.
    Andreas och Alexander kan passa på att åka till busfabriken så åker vi inte helt i onödan.
    Har lagt in en video under galleri. Vet inte om man hör något eller om det är för jag vet hur det lät som jag hörde.
    När hon sover är andningen lugn men knastrandet finns där.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 15:09:35 följande:
    Mithrandil : jag hörde :) hoppas allt går bra och att hon kan få lite ventolin ! Och stå på er angående en astmautredning.
    Uppdatera gärna om hur det gick!
    Lycka till :) kram
    Lillan har varit jättebra här idag sen de vaknade så vi åkte aldrig in. Men nu börjas det igen, värre än innan och med djupare indragningar. Min sambo säger att jag inbillar mig och att det beror på förkylningen men jag är helt säker på att det är något fel. antagligen har hon förkylningsastma så jag ska, som du skriver, kräva en ordentlig utredning. De andra gångerna vi varit på våra tider har hon ju låtit bra så vi har fått åka hem igen, men de måste ju lyssna på vad en förälder säger också. Klart hon inte rosslar när man får en tid "på onsdag kl 14"
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 18:15:09 följande:
    Filma indragningarna och ha med dig när ni får en tid nästa gång... Så gjorde jag! Så fick faktiskt läkaren själv se hur hon ser ut.. Ett litet tips bara!

Men jag tycker det låter som att ni ska in ändå :( inte roligt när de har det jobbigt de små liven. Och ser du att hon har indragningar så är det säkert så med!
    Tack för tipset.
    Har försökt hela dagen att filma in indragningar men får inte riktigt till det ordentligt. Hon är ju så rund och har så mycket veck så hon måste absolut ligga i exakt rätt ställning och jag måste liksom dra ner huden lite vid bröstet för att halsgropen ska synas något så att inte hakan ligger för :-P Fick till det ganska bra på 3 indragningar sen ålade hon sig ur mitt grepp. Men ska fortsätta filma så jag har något "bevis" att visa upp om de säger att "hon är så frisk så". En läkare i halmstad som vi träffade sa till mig att om hon hade astma så skulle hon inte vara "bra ibland och dålig ibland" utan att hon skulle vara dålig och behöva medicineras för att bli av med sina symptom. Stämmer det som han sa? För i så fall kan det ju inte vara astma hon har.

Min sambo vill inte åka in med henne, han säger att vi redan varit inne så många gånger och alltid blivit hemskickade. Har varit in 3 gånger, Enda gången vi åkte in akut var hon tät i lungorna och fick bricanyl oral lösning med sig hem. Har kört på det nu i 3dagar men det ger ingen bättring. Jag har sagt att jag ger henne natten, är hon likadan imorgon bitti så åker jag med eller utan honom.

Jag tycker bara det är så konstigt. Ibland är det ju bara lite knaster som man hör men andningen är helt lugn. Sen så förvärras det så hon blir snabbandad och knastrar ännu mer, för att tillslut lugna ner sig igen.
    Jag förstår inte riktigt. Om det nu vore astma så borde det väl inte "gå över av sig självt"?

Eli: tack för ditt svar.
    Jag kommer åka in med henne imorgon om hon inte blivit bättre. Det är så dumt att närmsta akutmott som tar emot barn ligger så långt bort. Kommer självklart åka in innan imorn om hon skulle bli sämre, men hittills så lugnar andningen ner sig när hon ligger och sover. Brukar det göra det om det är astma barnet har?
    det känns så dumt att åka in, framförallt som jag redan träffat läkare om det här och de sagt att hon absolut inte kan ha astma eftersom hon varit pigg och glad och inte minsta andningspåverkad när de träffat henne.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-26 20:25:49 följande:
    mithrandil: min son får mer panik när han ligger ner för att lungblåsorna trycks ihop mer då. Han får sämre andning på nätterna. Han har sällan panik på nätterna och får mer pipig andning nattetid, men det kanske är olika jag vet inte?

oftast blir det ju sämre när de rör sig också om de är väldigt rörliga dagtid.
    Okej. Ja det är ju så man tänker sig att det ska fungera men jag är helt novis i ämnet så jag vet inte alls.
    Amandas andning blir alltid lugnare när hon sover. knastrandet finns kvar men inte lika högljutt som när hon är vaken. Hon ligger alltid på sidan och med en kudde under madrassen så hon ligger i lutning.
    Det här med panik som du skriver, kanske är det hon har för hon vaknar varje natt och vägrar somna om igen. får kanske hålla på med henne i 1-2tim. Hon vill inte ha välling, vill inte ligga och vill inte bli buren. Verkar som om hon är halvt sovande men gråter ändå.

Jaja.. så extremt jobbigt det här.
    Känner mig som jag nämnt innan så fruktansvärt hypokondrisk. Alla jag försökt prata med om detta säger det också. att jag inbillar mig och ojjar mig så mycket. Så jag får be om ursäkt för jag klagar men här hos er är enda stället jag får respons på mina tankar, funderingar och rädslor. Ni ska ha ett stort tack för ert tålamod. Kan inte vara alltför roligt med en trådkompis som oftast bara skriver om sig själv.

Har lagt in ett klipp på amandas indragningar under video, fick inte med mer än så för amanda krånglade sig ur mitt grepp. Ska försöka få någon till att hjälpa mig för det är inte lätt att styra barnet, kameran och hålla undan alla valkar samtidigt.

Vad tror du? Är det någon "fara" med de indragningarna eller är de normala och bara jag som ojjar mig?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 21:25:27 följande:
    Mithrandil = Var jätte svårt att se .. Men visst ser jag indragningarna. Sen kan jag tyvärr inte uttala mig om det är normalt eller inte för Bella andas alltid så..

Hade hon varit i rörelse innan? För hade hon varit aktiv hade jag nog inte oroat mig.
    Men som sagt. super svårt att avgöra på en sådan kort film...
    Hur ser hon ut nu ? Har hon dessa indragningar nu med ?

Hur som tycker jag du ska visa läkaren dessa filmer när ni ska på astmautredning.
    Jag tycker det låter som att hon har förkylningsastma..för dessa problem kommer väl i samband med infektioner kan jag tro ?
    Ja jag vet, det var så svårt att få till det ordentligt. amanda har bara sådana indragningar när hon är knastrig i övrigt. I friskt tillstånd så rör sig inte halsgropen en mm.
    Hon hade bara varit i min famn innan, vi var in för att plocka upp pappa och storebror på buslandet när jag kände att magen började häva sig. Ska försöka få till det bättre nästa gång så jag har rejält bagage. Vill iaf bli tagen på allvar och få en utredning så man kan lägga det bakom sig. Har hon ingen form av astma är ju det super, men då vet jag ju det på utredningen istället för att gå här och tvivla på att läkarna tagit sig tid nog.

Nu när hon sover ser jag inga direkta indragningar. iaf inga djupa.

Första gången jag blev oroad av hennes andning så var det ingen förkylning inblandad. Då var hon rosslig, tungandad och pipig i 2 mån, konstant. Då var vi ju till flertal läkare men de sa att det inte var något fel på henne. Sen försvann det när hon var 5mån och efter det har det bara dykt upp igen i samband med förkylningar.
Svar på tråden Allergitråden