Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-05-31 21:37:15 följande:
    Aha okej
    Det vore ju något att testa lite längre fram
    För det finns i det allra mesta och enligt vår läkare tål de flesta veteallergiker det ( fast ingen i denna tråden vad jag minns ?? )

Reagerade hon dåligt på vällingen med eller har det kommit nu i efterhand ?
    Jobbigt när ens små inte få må bra :(
    Vet inte. Hon mådde ju dåligt redan innan hon fick vällingen. Slutade med välling och mjölk samtidigt så samband finns inte. Hon blev iaf jättedålig när hon fick gröt så därför fick vi sluta ge det vid 3 olika tillfällen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:43:36 följande:

mithrandil : Nej det är skitsvårt =( Ibland blir man så less på allergier och astma att man bara vill kräkas på allt,

Det är en jäkla balsgång mellan symtom och icke symtom. Jag är av den typen som verkligen inte vill plocka bort något om det inte behövs... Samtidigt som barnen ska må bra! Jag försöker alltid gå på allmäntillståndet och försöker tänka logiskt. Att får tex Bella en reaktion på något försöker jag tänka om hon reagerat på det innan. Har hon inte gjort det och kunnat äta det hela tiden väntar jag lite innan jag testar igen och många gånger funkar det då. Då kan reaktionen bero på att hon kanske är förkyld, eller petat i sig något annat eller helt enkelt vara helt normalt men när man är inne i denna allergidjungel är risken för tunnelseénde stor ;)

Ja det är väl så man får göra. Amanda har fått tillbaka sitt rossel och skriker mest hela dagarna här hemma nu. Sover dåligt igen efter att ha sovit hela natten i ett kort tag. Slutat växa. Ja, massa som säger att något inte är bra.
    Då är havre det enda jag kan komma på är annorlunda än innan när hon mådde bra.

Hon blev ju jättedålig av enagos välling också när vi testade den så för mig känns det logiskt att utesluta alla sädesslag ett tag när vi ändå inte ska ge gluten före hon blir 2år.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 22:01:54 följande:
    Ja ska ni inte ge gluten tycker jag du gör helt rätt i att utesluta alla sädesslag!
    hoppas hon kryar på sig snabbt <3

inhalerar ni henne fresten ??
    ja, jag har börjat ge enkel dos med pulmicort eftersom hon rosslat och hostat i över en vecka.
    Har inga indragningar och låter inte så farligt tät så därför har jag inte gett airomir.

Hon blir säkert bra.. värre känner jag ändå att det är med alexander som får äta en massa jag skulel kunna utesluta om bara alla prover blev tagna och jag fick ett intyg till dagis.
    Han har diarreer var och varannan dag. uppsvälld mage. klagar på magont hela tiden. Börjat sova oroligt på nätterna. Ja, jag oroar mig nog mer över honom. Amanda är jag itne så orolig för. Henne är vi ju redan pågång så för henne kan det ju bara bli bättre.

vad är det för ytterligare prover vi kanske väntar på eftersom vi inte får ta bort något ur alexanders kost ännu?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 22:16:29 följande:
    äter han mjölkfritt fresten ??
    Nej, han äter allt. Behöver intyg till dagis och det känns onödigt att bråka med honom hemma om han vill ha ett glas mjölk. Hemma vägrar han äta massa livsmedel, men på dagis äter han mycket av allt och är alltid dålig när han går på dagis. Helgen blir han okej, men den är så kort.

Men nu ringer de förhoppningsvis snart. Lämnade det nya provet de ville ha igår och sist tog det nog bara 3dagar ungefär innan de ringde tillbaka för att lämna provsvar.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 22:23:59 följande:
    Men läkaren ni går hos måste ju kunna skriva ett tillfälligt intyg ??
    Märker ni någon skillnad när han dricker mjölk ?
    Har ni "tur" är det bara mjölk som besvärar honom..
    Så jag tycker nog ni ska utesluta det samtidigt som ni tar bort sädesslagen sen!

Och tack detsamma =)
    Det är mest troligt sädesslagen på honom också.
    gluten visade neg. Han blir dålig om han äter eller finns runt ägg och om han äter pasta, smörgås eller pizza och liknande. Han hade kolik sina första 9mån så mjölk kan väl vara troligt det också.
    det var först nu när amanda började med sin diet som jag insett att han också har nånting. Nu syns det tydligt när han reagerar mot något som han vanligtvis inte äter mycket av. Han har ju också eksem och får nässelutslag lite nu och då men jag har inte vetat att nässelutslag är en allergisk reaktion.

Tidigare när alla läkare trodde han hade allergi pga kolik och förstoppningsproblematiken så släppte jag det när proverna visade neg när han var 5mån. Ingen som berättade för mig att man behövde utesluta och provocera.
  • mithrandil

Nä, klarar inte det här längre!
    Amanda är skrikig som fan, skiker hela dagarna om man inte har 120% uppmärksamhet på henne och låter henne klättra över en. Magen funkar inte alls. Vägrar sova. Jag förstår inte. Vad kan jag ge henne att äta? Hur får jag ordning på magen?

• mithrandil

älsklingen: Jobbigt! Nä, jag vet inte vad det är här hemma alls. Tycker vi äter ungefär samma som alltid fast sen har hon fått prova massa olika saker hemma hos mamma fick jag veta idag. Saker hon aldrig ätit innan.
    Hon får bara ut små små harpluttar här hemma och spyr mer och mer. Vill inte äta och bara gnäller.
    Gett henne 3ml lactulos morgon + kväll i 3 dagar nu men enda bättringen är att hon fått bajsa 3 gånger idag fast det är fortfarande stenhårt.

Hon brukar äta neocate, rapsolja, mjölkfritt margarin, ris, kött, äpple, päron, majs, gurka. det har funkat som en klocka fram tills nu.
    Oftast äter vi köttfärssås och ris här hemma, otroligt fantasilöst, men vad gör man? förut åt vi mycket korvstroganoff men nu går inte det eftersom hon "reagerar" på havreprodukterna och risgrädde och sådär får man inte tag på här där vi bor.

Hemma hos mamma hade hon fått jordgubbar, tomat, lax, glutenfri pasta som visst innehöll ärtprotein och bovetemjölsvälling som innehöll spår av soja. Lailas gula och no egg. Men även dagar hon inte får i sig något så är hon ju inte bra alls.

kavat: Stort tack! Jag har faktiskt kört fast helt. skulle helst vilja ge henne enbart neocate för att få fart på henne men hon vill inte ha och blir svinsur om hon inte får vanlig mat också.
    Innerst inne känns det som om det måste bli baskost ändå, men jag vet inte. Blir så rådvill, förstår ju ingenting. Vad tycker du vi ska göra? Hur går man vidare för att få henne bra så fort som möjligt?

Nån som har bra tips på välling som inte berikas med ersättning? Den måste vara lite lik hans vanliga välling för annars vill han inte ha. maizena blandat med havredryck ratade han direkt.
    Gjorde bovetemjölsvälling till alex blandat med rismjölk och han älskade den, men så såg jag ju att den innehöll spår av soja och det är kanske lämpligast att utesluta precis allt tills de är helt bra igen?

• mithrandil

Verkar som om laktulosen gjort nytta här nu. Idag kom det två småkulor och sen lite bra konsistens.

Vad gör vi, slutar ge laktulos eller ska vi dra ner på dosen lite (3ml morgon och kväll) eller hålla kvar samma ett tag till?

• mithrandil

Kavat: Vi köpte risentas bovetemjöl och på baksidan står det att den kan innehålla spår av soja.
    Det var inte risdrycken jag menade som innehöll något, utan bovetemjölet. Hittar inga risprodukter här i närheten. Får kanske åka till halmstad eller något för att hitta det eller köpa på mig när vi är hemma hos mamma.

Nu är barnen i sthlm med sin pappa så jag får försöka tänka ut något tills att de kommer hem ikväll eller imorn.

Svar på tråden Allergitråden