Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

miracle maker skrev 2011-06-09 09:39:28 följande:

Sousafon, K Kavat och Tootoolah:

tack för era svar!
    Mango, banan och melon är i princip de enda frukterna vi ger henne och det har hon aldrig haft minsta reaktion mot. Päron har hon ju som sagt reagerat på, men inte med eksem... 
    Laxallergi misstänkte vi redan när hon var tre månader då hon fick otäcka eksem efter amningen när jag ätit lax. Hon pricktestades då negativt mot "fisk" -som läkaren sa- men när jag ringde mottagningen och dubbelkollade resultatet nu så hade de bara testat torsk, inte lax... så trött man kan bli! Men jag ska testa med lite lax igen om någon vecka och se hur hon reagerar då, och sen ska hon även testas mot lax vid nästa besök på allergimottagningen i augusti.

Vad tror ni om att provocera med mjölk när hon har 1,22 på RAST?

Och en annan fråga: är det någon som har koll på ursprunget till glukossirapen i Piggelin?

Hur mår hon i övrigt tro?
    Tänker mig att man kan vara väldigt känslig mot mjölk trots låga resultat på RAST och då känns det ju extremt onödigt att provocera. svårt att avgöra eftersom man inte vet hennes reaktioner hon haft på mjölk innan?

När jag var på allergimott sista gången med min dotter sa de att vi inte fick provocera henne med mjölk förrens hon är 2 år. Vår läkare sa att han var väldigt känslig mot mjölk för att hon får blåsbildningar av mm stor ostbit på huden, klarar varken nutramigen eller althera men samtidigt så visar hon inget på provet ändå.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-09 11:25:35 följande:
    Bovetemjölet likaså. Särnärmärkt, står inget om soja.

Du har inte köpt i lösvikt eller? Låter märkligt... Du kan väl dubbelkolla vid tillfälle på din påse? Är det verkligen Risenta?
    Japp, har dubbelkollat. Risentas bovetemjöl och där står på högra sidan av baksidan, kan innehålla spår av soja.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-10 10:15:14 följande:
    På min bovetepåse står det inget om spår av soja. Bella är dessutom extremt känslig för soja och reagerar på spår av så det hade vi märkt isåfall..

Hur mår barnen annars ?? Hoppas det är lite bättre i allafall ! Kram
    Okej.. men då är ju det bara bra. då ska jag leta reda på en påse det inte står så på för alex älskade bovetemjölsvällingen. enda vällingen han godtagit hittills som inte innehåller massa han inte ska ha.
    Tycker det är lite underligt att det står så på min påse men inte på er andras, dessutom står det inget om det på risentas hemsida heller.

Barnen har varit isthlm med sin pappa i ett par dagar men nu idag har de varit goa och glada. Amanda var stenhård i magen igår men gav henne lite mer laktulos igårkväll och idag är det normalt igen. Antar hon får hålla sig på lite laktulos tills vi varit hos dietisten den siste.

Hur har ni det?
  • mithrandil
    miracle maker skrev 2011-06-09 15:27:23 följande:
    KAVAT: Klurigt att allergiprover är så osäkra! Jag ska testa att gehenne lite lax igen om ett tag och se hur det går. Känns lite stressigt att reda ut allt inför dagisstarten i augusti, det är mycket vi misstänker att hon inte tål men som hon bara fått vid enstaka tillfällen och som vi därför osäkra på. Sen har hon varit sjuk mest hela tiden och kanske haft 'falska' reaktioner pga. Det, o nu när hon väl är frisk och börjar hämta igen förlorad vikt vill jag inte göra henne dålig genom att provocera med saker hon kanske inte tål... Trist att piggelin innehåller vete, finns det någon glass utan mjölk ägg och vete? Druvsocker av vete klarar hon iaf inte så. Piggelinen får vi nog också undvika då. MITHRANDIL: nej jag har ingen aning om hur hon reagerar på mjölk nun eftersom hon bara fick via bröstmjölken de första två månaderna. Det är 15 månader sen nu och hon har aldrig fått i sig mjölk direkt via sin egen kost så just därför ä det jun extremt ovisst hur hon skulle reagera.men det kanske kan vara en ide att testa på huden först eller med ett eget lapptest? ursäkta mitt dåliga språk, skriver från en urkass mobil
    Ja, det vore en bra ide.
    Vår allergolog sa att vi skulle smeta in mjölk på underarmen på amanda första gången vi provade.
    fick hon rådnad skulle vi avvakta med att provocera mer men om hon inte fick någon som helst reaktion så skulle vi försöka ge pyttelite mjölk och sen hålla på så.
  • mithrandil

älsklingen: Lita på din egen känsla! Så uppsvälld mage som  hon har har jag svårt att tro enbart beror på att hon ätit förmycket. Här har vi ju märkt samband mellan mat och svullnad på alexanders mage och äter han inget med sädesslag i är han smal och fin, hur mycket han än stoppar i sig. Äter han en pytte portion med spagetti och köttfärssås så sväller hans mage upp direkt och han får uppenbart ont i magen. Sparkar med benen, ålar sig fram och tillbaka, vickar på tårna hela tiden och gungar fram och tillbaka.

Stå fast för din egen sak. jag är helt övertygad om att du har rätt!

Här är det skapligt. Ytterligare ett misstag skedde igår. amanda fick köttbullar och falukorv stekt i vanligt margarin. fattade inte först vad som var fel men så kom jag på att de bjudit henne på mat och ringde och frågade om de tänkt sig för och gett henne mat stekt i olja, men så var inte fallet. Får andningsproblem direkt och världens diarre. Idag är hon förstoppad igen och alexander åt pizza med sin pappa så den stackarn har hållt igång hela dagen. helt hyperaktiv och asgnällig och därimellan hysteriskt glad och högljudd.

Jag har bestämt mig. Blir baskost, den allra snävaste + att jag kanske behåller ett par varor till som jag vet att ingen av de reagerat på innan. Tex Griskött och äpple. Alex hatar nötkött och något kött måste han ju få i sig. eller vad tror ni? På det blir det matdagbok. Ni vill inte ge mig några bra tänkvärda tips eller funderingar?

Så jag tar tacksamt emot alla tips ni har på goda maträtter??
    Vad kan vi äta som frukost tex? Mellanmål? Vad tror ni blir en bra och god välling till Alex?
    Kommer bli svårt detta, speciellt med fantasin, men det kommer gå bra. Känns skönt nu när jag bestämt mig.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-06-11 22:35:56 följande:
    Mithrandil - jag tror det är ett bra beslut!

jag antar att du har koll på recepten på miralicias blogg? Man borde kunna göra ngn slags glass på risdryck och rivet äpple? Om du har såna formar alltså, jag hittade på Ica maxi för 10 kr jag har helt snöat in på att göra glass på oatleys havredryck med apelsin och mango och barnen älskar det! Perfekt mellis varma dagar! Men det borde ju funka att göra med risdryck smaksatt med äpple också
    tack! Ja, jag tror också det. Känns på något vis enklast än att hålla på och gissa och plocka bort hela tiden.
    Sen blir det enklare att skicka med en lapp till dagis med några få grejer han får äta än en hel lista med saker han inte kan äta.

Toppen förslag det här om glassen. Var lite ledsen för hans skull eftersom att han verkligen börjat få smak på lite sötsaker här nu. Ska genast köpa formar och börja prova mig fram. Men hur gör man med lördagsgodiset?

älsklingen: Ja, jag håller med. Alltid skönt med lite stöttning och peppning när man känner sig som en inbillningssjuk kärring och alla andra man känner bara pratar emot.
    Tycker inte du ska ge henne mer sädesslag alls så snälla du, hoppa över pastan. Jag är redan övertygad.

Ja, Amanda får alltid problem med andning. Inga supersvåra och de kommer efter ett par timmar.
    Dels blir hon alltid tät i näsan? Sen börjar rosslet och så blir hon anfådd och tungandad. brukar ge med sig efter nån dag ungefär. Läkaren tycker inte det behövs ta några fler prover, hon säger att det är konstaterat att hon är superkänslig. Barn som inte är extremt känsliga reagerar inte så som Amanda menar hon på.
    Dels att hon reagerade på både althera och nutra och sen att hon fick blåsbildning på ett jättestort område, diarre och uppfrätt rumpa av en mm stor ostbit i halsvecket. Hon säger att misstag inte får ske och att amanda ska få prova mjölk på huden först vid 2års ålder. Men nu händer ju misstag hela tiden känns det som.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-06-12 12:45:42 följande:
    Lolo21 - du kan ha risdryck i maten. Det är ju samma som med vanlig mjölk, det ska man ju inte heller ge som dryck till barn under 1 år men i mat är det ok. Saltat smör är också ok, det är främst att tillsätta salt i maten man ska undvika, så sa i alla fall vår BVC-sköterska.
    Jag har uppfattat det precis likadant.

älsklingen: Stackars Tilde! Ser man inte skillnaden så är man väl ändå blind om bilderna är tagna först på morgonen och sen efter pasta eller liknande.
  • mithrandil
    ViFrånLandet skrev 2011-06-12 14:30:39 följande:
    Beror helt på hur känslig man är skulle jag säga, vår Gabriel dricker den utan problem (allergisk mot havre och vete... inte provat de andra sädeslagen). Tycker ni det är värt att testa, så testa. Om ni inte vill riskera - ta carlshamn istället... Blev du nå klokare? ;)

Haha.. Nä. Men eftersom vi ska äta baskost så hoppar vi över det för ett litet tag. Onödigt då om de skulle reagera på något när de ändå ska äta så strikt kost.

Dummaste är bara att det inte går att få tag på carlshamn här där vi bor, men vi får väl åka till nån annan stad och leta.

• mithrandil

älsklingen: Gud så skönt för dig! Underlättar en hel del att ha pappa bakom sig i sina beslut.

Amanda har fått i sig skit idag igen. Blir så trött! Detta var 4e gången på 2 veckor nu. Men idag flyttade Andreas ut så nu blir det inga fler misstag eftersom vi inte kommer ha något hemma som hon inte tål.
    Alexander hade ätit smörgås med smör och kaviar på och kastat på golvdet. Andreas hade ju givetvis inte städat upp efter honom så jag hittade Amanda smaskandes under bordet. Stackarn har haft diarre och ont i magen hela dagen. Lite flåsig och vägrar sova och nu innan sängdags var det som ett öppet sår i blöjan igen. fast mest i de främre trakterna. Men men, sånt är livet. Nu är det iaf slut på misstag.

Fast.. Alexander vägrade äta sin nya välling. Testade ge honom bovetemjöl i enbart vatten, med vatten och neocate och även risdryck men han ville ingen ha. Helgen hemma hos mamma åt han ju för glatta livet.
    Men men, hoppas det var neocaten som avskräckte honom och att han tar bovete+risdryck imorn för annars vet jag inte vad jag ska göra.

Träffade vår bvc sköterska i affären förut och hon avråder från att börja med baskost tills att vi träffat dietisten så jag antar att vi gör så. Men det får bli utan allt. Sädesslag, mjölk, ägg, soja, baljväxter nötter och fisk. Även kyckling eftersom alex reagerar luftburet på ägg så får vi se vad dietisten säger.

Svar på tråden Allergitråden