Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2012-01-12 21:44:56 följande:
    Mithrandil : kom på idag när jag handlade att jag glömt meddela dig om bovetemjölet.
    Jag kollade men även våran affär hade satt upp varning om spår av soja :/ i alla mjöler dessutom. Vad i hela fridens namn ska vi använda nu istället för rismjöl?

Förlåt att jag glömt :( har varit lite mycket nu med graviditet och mamma som är sjuk..

Har du fresten provat med spår av soja på barnen så att du vet att det inte funkar ?

Ja. Nu vet jag att Amanda reagerade på spår av soja.
    Hon blev ju dålig av bovetevällingen jag gjorde till henne på den första påsen jag köpte som innehöll spår av.
    trodde det var bovetemjölet hon reagerade på men nu åter hon bovetevälling gjord på saltåkvarns hur bra som helst. Samma med alexander. Han såg jag inga jättetydliga reaktioner på egentligen, men magen svullnade alltid efter vällingen och tillslut började han vägra äta den och han sa att han fick ont i magen men nu äter han också saltåkvarns utan problem. inte ens svullen mage.

Vi började försöka ge Amanda bovetevälling bara för att vårt rismjöl börjar ta slut. Känns hopplöst. Vi som använder rismjöl så mycket.

Ingen orsak vännen! Har glömt att jag frågat. :) 
    Grattis till din graviditet också föresten. Har glömt att gratulera dig. Förlåt. :)      
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2012-01-12 21:53:25 följande:
    Vi tror att han reagerar på luftburet. Men han har inte tidigare reagerat på tydligt på kyckling när vi gjort den själva. Nu blev det nog lite kaka på kaka med dagis och annat idag.

Ja, har ni tur så var det bara tomaten som var för stark för redan drabbade kinder! :)

älsklingen: Jo, vad jag har förstått är det väl ovanligt med reaktion på kyckling. Men jag vet inte vad annars det skulle vara. 4 gånger börjar bli för många gånger för att vara en tillfällighet.   
  • mithrandil
    Tibell skrev 2012-01-12 21:53:58 följande:
    Mithrandil : skönt iallafall att de kan äta saltåkvarns. Jag hade fått för mig att de kan innehålla spår av vete ?
    Har jag drömt det kanske ? Inte helt omöjligt ;)
    Tack ! ingen fara att du glömt.. Inte lätt att hålla reda på allt och alla :)

Nej, inte deklarerat iaf. Skulle inte ge alexander spår av vete ännu.

jag tror att det pratas om att bovetemjölet kanske förvaras i samma lager som vete gör. Men senast jag hörde något om det så är saltåkvarn påväg att försöka särnär märka sina produkter. Alex har iaf inte reagerat så vi kör på. han får svullen mage och skriker som en idiot av smulor.

Men bella är ju superkänslig för vete så kanske inte lönt att testa för er innan ni hört er för?

Hade kanske inte provat på alex heller om det inte var så att han inte dricker annat än bovetevälling så jag är oerhört tacksam att det funkade. :)     
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2012-01-12 22:08:59 följande:
    Men va? Står inget på förpackningen!!
    Va tusan......ska inte sonen få äta nåt längre!!! Demon

Finns inga mätbara spår. Ger du och inte har märkt någon reaktion så fortsätt att ge.
    Dumt att undvika spår av om man inte vet att de reagerar på det.

älsklingen: Nja, vi äter nästan aldrig kyckling ändå så för mig spelar det inte så stor roll. Han har aldrig velat ha kyckling iaf. :)    

det går faktiskt bra med amanda. Tycker jag. Hon har vuxit i storlek 80 här nu efter att ha haft 74 sen hon var 6mån så man ser ju att hon verkligen vuxit på hur kläderna sitter. :) Astman kommer och går. Blir hon förkyld blir hon ju mer eller mindre rosslig men börjar vi medicinera henne direkt vid minsta tecken så går det ändå hyffsat bra. Inga direkta indragningar och inte såmycket knaster. Man hör ju att hon låter som en perkulator, men hellre det än att man hör att det sitter fast. :)  
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2012-01-12 22:23:17 följande:
    Läkaren har sagt att han inte ska äta spår av! Han är aldrig helt exsem fri...fast idag så han bra ut. Bäst hittills! *peppar peppar*. Smorde inte med kortison nu på kvällen........
    Man kan knappast nämna spår av i sammanhanget eftersom det inte är deklarerat. :)

• mithrandil
    Tibell skrev 2012-01-12 22:23:44 följande:
    Mithrandil : ja då kan likaväl den där kycklingen kvitta :)
    Skönt att hon växer. Här hoppas jag snart de ska börja fundera på varför hon växer dåligt..
    Hon är väl inte jätte liten egentligen men kurvorna ser inte så roliga ut.
    Väger lite drygt 10 kg och är 81 lång, är mest längden som sackar efter lite.
    Hon är 2 år och 3 månader.
    Hur stor är Amanda ?

Hur stora de är spelar ju egentligen ingen roll. Det är väl kurvorna som är viktigast egentligen.
    Vissa barn är ju normalt pyttesmå, även om de följer sina kurvor perfekt.

Vet faktiskt inte riktigt hur mycket hon väger eller hur lång hon är nu. Det var Andreas som var med henne på 18mån kontrollen och han mindes inte riktigt. Han tror hon vägde nästan 9kg och var typ 74cm. Men hon följde sin kurva så jag brydde mig inte om att ringa och fråga. :)    
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2012-01-13 08:16:41 följande:
    Hur många kanaler ligger hon under?

Här är lokes kurva på ett år!

Senaste tiden ser väl kurvan ganska okej ut eller vad säger dom?
    Längden är ju egentligen det man ser till mest, vikten har inte lika stor betydelse bara de går upp i vikt. Ifall det stämmer som alla läkare sagt till oss.  På längdkurvan ligger han ju mellan de 2 streck (kurvorna) som är tillåtna att pendla mellan?

Ser inget jätteoroväckande. Sådär ser Amandas kurvor också ut, men de säger att eftersom hon ligger mellan de två är det inget problem. 
  • mithrandil

suzzy: men man undrar ju lite. Har ni fått bort allt? Med tanke på hur kurvorna ser ut och att hans eksem inte ger med sig.

vad äter han? 

• mithrandil

älsklingen: Vart låg hon när ni började? Alltså vart på kurvan hon låg vid födseln. :)

• mithrandil
    Tibell skrev 2012-01-13 14:07:41 följande:
    Hon låg på +1
    Vikten är jag inte jätte orolig för nu har hon följt ett sträck i ett par månader faktiskt ( blev stabilt sedan vi fick byta till neocate )
    Det är längden som bara dalar och dalar..
    det tog mycket längre tid för Amandas längd att stabilisera sig än vikten.
    De sa att det brukar vara så. När de väl kan börja tillgodogöra sig igen så går det mesta till vikten, sen när vikten är stabiliserad så kommer längden att stabilisera sig efter hand.

Vet inte om det stämmer, men på amanda gjorde det det. När vikten varit stabil kanske 3mån så började längden hitta sig en kurva också. 
Svar på tråden Allergitråden