LillSkruttet skrev 2012-02-04 22:56:21 följande:
Vi har inte ägg hemma längre sedan han fått eksem när vi (som vi uppfattade det) knäckte ägg i rummet intill där han för stunden vistades....inga mer ägg efter det.
Men på dagis åt de kokt ägg förra fredagen när maken lämnade Leo. Men de plockade bort det direkt när maken påtalade att han nog kunde reagera. Det gjorde han dock inte, eksemen var lika....
Men nu i veckan kom detta alltså. Han är jättegasig (riktiga mansfisar!) och vaknar flera gånger. Och så bajset... tycker dock det verkar konstigt om han skulle ha symtom fortfarande om han fick i sig mjölk eller ägg tidigare i veckan.
Han hade positivt på vete vid första rast som gjordes. Men när man testade mot sädesslagen senare så var det negativt, så vi har, på läkarens inrådan, gett vete hela tiden.
Nej. det känns ju som om det skulle vara något han får i sig upprepade gånger.
Men ibland kan det ju ta tid innan magen rättar till sig. Efter Alex haft lapparna på sig så tog det 3 veckor för honom att komma i form.
Har läst om barn som reagerat på ägget i andras pannkakor så det skulle ju kunna vara något sånt. Dessutom, reagerar han luftburet så får er förskola plocka bort ägg från förskolan. Det ska inte finnas ägg där. Ägget finns kvar där i luften även om de plockade bort det när ni kom.
spatsy: Ja, jag är då av åsikten att eksem bara är en allergisk reaktion. Jag tror ju att all typ av eksem kan botas med rätt mat. Men jag kan ju ha fel också. :) Tror bara så för att min sons "så typiska böjveckseksem" försvann helt med rätt kost.