Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2012-01-13 14:36:28 följande:
    Ja jag får väl hoppas det stämmer :) Bella fick ju neocaten i somras och strax därefter började vikten äntligen stabilisera sig.
    Men nu på sista kontrollen ( förra veckan ) så hade längdkurvan dalat ytterligare, det var då barnläkaren ville boka tid till barnmottagningen.
    Men jag har kontaktat hennes astma och allergiläkare istället så i februari ska vi dit :)

3bus : Bella har hoppat från +1 till -2/3 på vikten och från normal till snart -3 på längden :/
    Men är det inte något mer som ställer till det för henne då?
    Hon är ju sällan symtomfri?

Sen råkar ju stackarn ut för massa ofrivilliga provokationer hela tiden också och då börjar man liksom om från ruta 1.

3busfrön: Typiskt för sädesslagsallergier att man inte växer som man ska. Du ska se att han börjar skjuta ifrån nu när ni undviker det. :) 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    t0va skrev 2012-01-13 14:38:13 följande:
    Så nu har jag ägnat dagen åt att jaga vården, pratade med BVC och barnmottagningen, sket i att gå vägen via allergimottagningen och nu har vi fått läkartid åt Theo också, sköterskan tyckte det lät lite konstigt att han aldrig fått träffa någon läkare så det fixade hon direkt. Hoppas det leder till något vettigt, jag sa att vi ska söka vårdbidrag men så kanske det går att lägga upp en plan också så något händer. Fick veta att de inte planerat något för honom förrens i april, tydligen räckte det med pricktest i september och sen inte något alls förrens oktober då de vill göra nytt pricktest. Helt sjukt ju.
    Man gör nog inte mycket mer än så ändå va?
    Mina barns läkare är ungefär likadana.
    När Amanda var där när hon var 1 så hade hon nyligen haft en kraftig reaktion på mjölk, då sa läkaren att vi inte gör något mer förrens hon blir 2år. Därimellan har det inte varit varken provtagning eller läkarbesök.

Men ni skulle ju behöva dietistkontakt så jag hoppas ni får hjälp nu. Det är sjukt att ni inte fått en dietist innan.
    När man undviker så mycket som ni gör så är risken för näringsbrist påfallande tyvärr. 
  • mithrandil
    t0va skrev 2012-01-13 15:36:05 följande:
    Grejen är att en i mammagruppen har en son som har eksem och de har fått göra pricktest och lapptest för det var negativt på mjölk på prick och visade nu positivt på lapp, vi blev kallade till lapptest men väl där så sa de att de inte tänkte göra det.

Vi har träffat en dietist, hon satt med och frågade snabbt vad han åt just då och hur en vanlig dag ser ut, och sen frågade hon vad det var för bröd han fick. Hon ville sätta dit mig på att jag gav glutenfritt och inte vetefritt. Men sen gick hon och inget mer. Jag vill ju snacka mer om det hela och prata och se så han får i sig allt han behöver.
    Näringsberäknade hon honom aldrig?
    Det är ju det första en dietist ska göra.

Nä fy för vården ibland. Hoppas ni får en bra läkare nu när ni får komma till barn! 
  • mithrandil
    t0va skrev 2012-01-13 16:02:38 följande:
    nope, hon frågade "vad äter han på en dag" och jag sa lite kort hur han åt då, men nu äter han inte på samma sätt, något mer noggrant gic hon inte igenom utan säg att det tog 2min medans sköterskan förberedde pricktestet. Inte ett ljud om provoceringar eller hur vi ska göra förutom lappen om hur vi skulle provocera mjölk, som var rätt så tuff början så den sket jag i.

Så jag tror att det behövs att en läkare träffar honom och säger att vi ska träffa dietist, hon har varit grinig sen vi legat på om ersättning. var hon som sa att vi inte skulle få ersättning efter 6månader, nu ska jag ta en fajt till för hans ersättning är slut och han är ofta sjuk nu, går ju mycket på förskolan så han äter inte liak bra som förut.

Men kalktabletter eller livsmedelshänvisning har de inte sagt ett ord om, sånt vill man ju veta mer om. Har inte orkat bråka heller eftersom hon varit så negativ innan. Var inte förrens läkaren sambon pratade med i telefon som i sin tur pratade med dietisten som vi fick ersättning även efter 6månader.
    Ja helt sjukt! Sjukt!
    Hoppas ni får bra hjälp här nu då. Tillslut så ni kan få nån bukt på allting.
    När ska ni dit? 
  • mithrandil
    t0va skrev 2012-01-13 16:26:23 följande:
    31:a så det är ju inte så långt kvar. :)
    Skönt! Då börjar det nog ta fart här ska du se!
  • mithrandil
    t0va skrev 2012-01-13 16:56:38 följande:
    Får hoppas det, så ska jag försöka bli sjukskriven på tisdag så jag kanske kan få vila lite. Theo måste vara på förskolan till 14 annars kommer jag inte orka. Har sovit större delen av dagarna nu när han varit på förskolan, det tog ordentligt med energi julen när han var dålig hela tiden egentligen och jag fick sitta uppe på nätterna och trösta.

Inatt sova han visserligen riktigt bra, jag var inne 2 gånger bara och på söndag ska jag på egentid några timmar. Man behöver ju det med.
    egentid ja. Man inser inte hur viktigt det är egentligen.
    När jag och barnens pappa bodde ifrån varandra var jag mer utvilad och hade mer energi  trots att jag jobbade heltid och lite till. Det är inte alltid lätt att vara mamma. Allra minst när man har allergibarn och när man får göra det mesta av jobbet själv.
  • mithrandil

Idag var jag med barnen på gekås och eftersom vi alla blev hungriga så gick vi och åt.
    Jag vet ju att de aldrig blir dåliga av att äta ute men jag lär mig aldrig.

Alex åt pommes och jag såg under tiden han åt hur svullen han blev om magen så jag visste redan då hur det skulle bli. Efter maten var avklarad såg vi att han blivit röd/lila under ögonen och alldeles gul runt näsan.
    Han har varit gulaktig kring näsan nu och då hur länge som helst nu men det hade precis lagt sig och han såg helt bra ut i ansiktsfärgen.

Dagis var dessutom på mig om det i torsdags. Att de är oroliga för alexander för att han är så gul och för att de inte tror han får i sig tillräckligt med näring. Därför blev det kanske mer oroande nu när det kom tillbaka.

Kan gul hud ha med allergi att göra?

• mithrandil
    Sephyria skrev 2012-01-16 21:29:51 följande:
    Vi var hos sonens läkare idag och han skrev ut ventoline att ge oralt 3 gånger om dagen för att testa och se om det blir bättre. Lyssnade inte ens på honom utan vi skulle bara testa medicinen i ett par dagar och se om det hjälpte typ...

Han har alltid kräkts mycket, ända sedan han föddes. Vi har bara fått hört att han har en omogen magmun och att det ger sig när han blir ett halvår, sen sa de att det skulle ge sig när jag sluta att amma. När det inte heller hjälpte så sa de att det skulle ge sig när han lärde att resa sig upp själv för att han skulle kunna reglera det bättre då. Inget stämde dock. Det har visserligen blivit något bättre men det går lite upp och ner men vi ser inget samband med något.

Skulle inte tro att det beror på ägg. De gånger han testat ägg har han blivit förstoppad men enligt hans läkare så har inte förstoppning någonting med allergi att göra? Det konstiga är att han var mer eller mindre konstant förstoppad från att han började äta fram tills han var 8 månader (och jag slutade amma). Drygt 2 månader senare testade vi att ge ägg och då blev han förstoppad. Sen väntade vi ett tag och gav ägg igen och då blev han återigen förstoppad. Läkaren säger att det beror på att han har en lång tjocktarm men då fattar jag inte varför han var helt bra i över 2 månader...  

Dumheter. Min dotter blev superförstoppad av mjölk och enagos välling när hon var mindre. Innan hon fick mjölkallergin konstaterad. Man kan visst vara förstoppad pga allergi.
    älsklingens bella var ju konstant förstoppad men när hon fick bytt ut altheran mot neocate började hon kunna bajsa själv. Ja, jag vet fler barn som blir förstoppade pga allergier, men kan inte rabbla upp alla. :) 
  • mithrandil
    Sephyria skrev 2012-01-16 22:06:51 följande:
    Det var vad jag trodde också! Jag har ju sett flera som skriver här att deras barn blir förstoppade av olika allergier! Nån som vet om man kan bli det av ägg? Och hur lång tid brukar det ta innan förstoppningen ger med sig, från det att man slutat ge det som de inte tål? Här är det snart 3 veckor sen han fick ägg och han är fortfarande förstoppad. Har gett både laktulos å microlax men han blir hård direkt igen.
    Ja 3 veckor verkar i längsta laget tycker jag. Även om det säkert kan förekomma.
    Du ger ingenting annat som han kan reagera på? Varar det så länge så känns det lite mer som om det är något han får i sig regelbundet. Vad äter han?

Du ammar inte nu eller? 
Svar på tråden Allergitråden