• Lindis87

Dräktig katt,,

Jag har en katthona som är dräktig och om jag räknat rätt så är det en vecka och ca 1-2 dagar kvar till den/dom små tittar ut...

hon har alla symtom och hon har lite större mage hon är långhårig och pälsen på magen nästan härnger ner i backen då hon är ute och går,  och svansen rätt upp,, ser ut som en lemur då hon spatserar fram..haha. :)

men nu till det jag undrar, vad händer sista veckan för henne? några saker jag ska tänka på? (första kattdräktighet för mig)
    Det jag upptäckt är att hon har större tuttar men inte så värst röda som alla säger att dom får.. hon har som #hängtuttar" längst bak känns det som då man kliar henne på magen, (det älskar hon)  har inte känt det förut, vad är det? har det redan bildats mjölk så det är det jag känner?

vill ha lite tips vad jag ska tänka på de  senaste veckan. :)

• Svar på tråden Dräktig katt,,
  • skorpionen80
    ThildasMamma skrev 2010-04-06 12:35:20 följande:
    Jag har varit med om ett gäng kattöfrlossningar, de brukar sköta alling själva, har man möjlighet att vara i närheten är det bra.. men rekommendationen är att man ska låta katten vara under förlossningsförloppet.. annars kan de bli lätt stressade och värkarna avta! titta till henne lite ibland. Du kan även ge henne bebisfoder och kattmjölk, som är otroligt bra näring för både katten och ungarna... bebismat ska du ge henne i ca 6 veckor efter födsel, för att hon behöver den näringen och det fettet. Lägg fram lite filtar i någon låda elr liknande, men förvänta dig inte att hon lägger sig där... men lägg ut lite filtar varstans och när kattungarna sen börjar röra sig är en banankartong som du skär ur ett litet hål i så de kan ta sig ur och eventuellt börja träna sig på lådan och äta o dricka själv..
    Oj, rekommendationer från vem?

Banankartoner är OK om de är från ekologiska bananer, annars är bananerna hårt besprutade och jag hade inte vågat lägga små kattungar i en.
  • ThildasMamma
    skorpionen80 skrev 2010-04-06 12:43:33 följande:
    Oj, rekommendationer från vem? Banankartoner är OK om de är från ekologiska bananer, annars är bananerna hårt besprutade och jag hade inte vågat lägga små kattungar i en.
    Ifrån veterinär... ja ekologiskt eller inte... man har väl filtar och sen var det ett exempel...
  • skorpionen80
    ThildasMamma skrev 2010-04-06 12:45:30 följande:
    Ifrån veterinär... ja ekologiskt eller inte... man har väl filtar och sen var det ett exempel...
    Gäller det vilda katter?  Om inte, då hade jag bytt veterinär... Klart man ska vara med katten och "hålla tass" och se till att allt går bra! De flesta katter brukar även söka upp husse eller matte när det är dags, och protestera om de skulle gå ifrån dem.
  • Isnogood

O hur gör man då om man har en katt som är tjuvparad..? {#lang_emotions_undecided}
    -Har ju ingen ANING om när det skedde...och iom detta inte heller NÄR hon ska få...
    Hur gör man med ladugårdskatter..?
    Ingen möjlighet att vara med där...de beger sig ju iväg på skullen till platser man inte kan komma till om man inte är ca 30 cm hög o 20 bred...

(O ja kan ju erkänna att jag är en aningen större )

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • ThildasMamma
    skorpionen80 skrev 2010-04-06 12:51:07 följande:
    Gäller det vilda katter?  Om inte, då hade jag bytt veterinär... Klart man ska vara med katten och "hålla tass" och se till att allt går bra! De flesta katter brukar även söka upp husse eller matte när det är dags, och protestera om de skulle gå ifrån dem.
    Jag har inte skrivit någonstans, att man inte ska vara närvarande... utan titta till då och då.. men det beror ju på hur katten själv vill ha det... Är du där och o sitter me dina förberedelser i högsta hugg kan du påverka värkarbetet!!!
    Absolut inget fel på min veterinär!
  • ThildasMamma
    Isnogood skrev 2010-04-06 12:54:50 följande:
    O hur gör man då om man har en katt som är tjuvparad..? -Har ju ingen ANING om när det skedde...och iom detta inte heller NÄR hon ska få... Hur gör man med ladugårdskatter..? Ingen möjlighet att vara med där...de beger sig ju iväg på skullen till platser man inte kan komma till om man inte är ca 30 cm hög o 20 bred... (O ja kan ju erkänna att jag är en aningen större )
    det räknas väl som en "vildkatt" då.. haha..
  • skorpionen80
    O hur gör man då om man har en katt som är tjuvparad..? -Har ju ingen ANING om när det skedde...och iom detta inte heller NÄR hon ska få... Hur gör man med ladugårdskatter..? Ingen möjlighet att vara med där...de beger sig ju iväg på skullen till platser man inte kan komma till om man inte är ca 30 cm hög o 20 bred... (O ja kan ju erkänna att jag är en aningen större )
    Äh, du får väl banta lite? ;)

Man får ta ansvar för de djuren man skaffar sig. Varför inte kastrera ladugårdskatten så den slipper genomgå dräktighet och förlossning?
  • Isnogood
    skorpionen80 skrev 2010-04-06 12:56:43 följande:
    Äh, du får väl banta lite? ;)Man får ta ansvar för de djuren man skaffar sig. Varför inte kastrera ladugårdskatten så den slipper genomgå dräktighet och förlossning?
    Njae, hon är omplaceringskatt och enligt info steril....

-Vilket INTE var fallet {#lang_emotions_undecided}

Hon har gått som utekatt här i nästan ett år utan att det hänt något, det plus förra ägarens info gjorde att jag inte alls räknat med detta...
    Alla andra av mina katter är kastrerade.
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • lennartsdotter
    O hur gör man då om man har en katt som är tjuvparad..? -Har ju ingen ANING om när det skedde...och iom detta inte heller NÄR hon ska få...Hur gör man med ladugårdskatter..?Ingen möjlighet att vara med där...de beger sig ju iväg på skullen till platser man inte kan komma till om man inte är ca 30 cm hög o 20 bred...(O ja kan ju erkänna att jag är en aningen större )
    Ja, har man inte haft koll på kattens löp går det alldeles utmärkt att pallra sig iväg till veterinären och få en uppskattning om hur långt gången honan är. Sedan håller man honan instängd runt den tid hon beräknas få ungar så att hon inte går och gömmer undan kattungarna för dig.

Alternativet är ju att skita i allting, be till högre makter och hoppas på att kattungarna visar sig självmant någon gång men det är ju inget vidare bra alternativ.

Man kan ta ansvar eller så gör man det inte.
  • Dundermamman

Usch, blir ju rent mörkrädd när jag läser vissas rekommendationer {#lang_emotions_surprised}!!!

TS, läs vad skorpionen80, Majsan70, TochC har skrivit och strunta helt i resten av inläggen!

ThildasMamma skrev 2010-04-06 12:45:30 följande:
    Banankartonger är INTE okej, om de inte har innehållit ekologiska bananer! Även filtar man lägger i lådan får gifterna från besprutning på sig...vet tyvärr flera oförstående huskattuppfödare som misst kattungarna just pga de besprutade lådorna! Skaffa en vanlig flyttlåda från närmaste bygghandel ist!
    ThildasMamma skrev 2010-04-06 12:35:20 följande:
    Du kan även ge henne bebisfoder och kattmjölk, som är otroligt bra näring för både katten och ungarna... bebismat ska du ge henne i ca 6 veckor efter födsel, för att hon behöver den näringen och det fettet. Lägg fram lite filtar i någon låda elr liknande, men förvänta dig inte att hon lägger sig där...
    Kattungefoder ska kattmamman äta under hela dräktigheten och minst så länge hon har kattungar som diar!

Jag har i början av året lämnat min 10:e skogiskull och alla kattmammor har alltid tytt sig till sin bolåda! Likaså vill de ha mig intill lådan sista dygnet innan ungarna föds...visar mycket tydligt hur oroliga de blir om man inte finns inom synhåll!
    *Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
Svar på tråden Dräktig katt,,