• Lindis87

Dräktig katt,,

Jag har en katthona som är dräktig och om jag räknat rätt så är det en vecka och ca 1-2 dagar kvar till den/dom små tittar ut...

hon har alla symtom och hon har lite större mage hon är långhårig och pälsen på magen nästan härnger ner i backen då hon är ute och går,  och svansen rätt upp,, ser ut som en lemur då hon spatserar fram..haha. :)

men nu till det jag undrar, vad händer sista veckan för henne? några saker jag ska tänka på? (första kattdräktighet för mig)
    Det jag upptäckt är att hon har större tuttar men inte så värst röda som alla säger att dom får.. hon har som #hängtuttar" längst bak känns det som då man kliar henne på magen, (det älskar hon)  har inte känt det förut, vad är det? har det redan bildats mjölk så det är det jag känner?

vill ha lite tips vad jag ska tänka på de  senaste veckan. :)

• Svar på tråden Dräktig katt,,
  • CTMT
    Lindis87 skrev 2010-04-08 19:39:36 följande:
    Är jätte förvirrad nu..hon har nu gått hela dagen runt och jamat, kurrar och pratar och ska ut. lägger sig helt plötsligt ner på golver och rullar runt på rrygg fram å tillbaka, duttar jag på rumpan så ställer hon sig som dom gör när dom parar sig, jag är så förvirrad om hon är i höglöp eller om hon ska föda snart? hankatten är inge intresserad alls då hon pratar med han och biter på han. ena stunden är hon sur på han och slår till han med tassen andra så fjäskar hon.. han fattar ingenting å går och lägger sig.? Jag är nu jätte förvirrad. när hon kom hem då hon var borta 5 dygn då hon löpte som nu är 9 veckor sedan ca, då var hon super nöjd och sårig i hela nacken, sedan dess har hon ju varit jätte lugn och bettet sig som hon var dräktig. då hennes mage vuxit och allt, till i går kväll... då hon började bete sig så som jag skrev ovanför.Är måttligt förvirrad..
    Varför inte ta henne till en veterinär som får bedöma?
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Lindis87
    CTMT skrev 2010-04-08 20:02:34 följande:
    Varför inte ta henne till en veterinär som får bedöma?
    jag bor långt ifrån vetrinär som har öppet nu.. men jag ska till våran vetrinär i morgon och prata med dom om ingenting hänt i natt....

jag misstänker mer och mer att min lilla hona bara spelat mig ett spratt dessa veckor......
  • skorpionen80

Ja, gör ett ultraljud så vet du. Om hon är dräktig och på väg att föda borde ju något ha hänt tills nu.

Uppdatera gärna vad som händer =)

• Lindis87
    skorpionen80 skrev 2010-04-09 07:22:01 följande:
    Ja, gör ett ultraljud så vet du. Om hon är dräktig och på väg att föda borde ju något ha hänt tills nu. Uppdatera gärna vad som händer =)
    blir mer och mer säker på att hon bara spelat mig ett spratt nu de senaste veckorna.... hon har gapat och pratat och ålat sig på golvet och i sängen hela natten.... har inte sovit en blund..  så fort jag duttar på baken så ställer hon sig med rumpan upp i luften och trampar..
    JUst nu sitter fröken i fönstret i hallen och gapar och ska ut... tänk om dom kunde prata så man fattade vad hon vill.... men jag tycker fortfarande att det är konstigt att hanen jag har inte är nå intresserad alls... men han är ju för den delen lite drygt ett år.. hade hälst velat att han var pappan... men j<ag står inte ut en dag och natt till med denna gapande katt! Har inte sovit på två dygn nu....

är mest rädd att hon bara haft en kattunge opch den fastnat eller nå... men troligen inte bara jag som är nojjig....
  • CTMT
    Lindis87 skrev 2010-04-09 08:23:33 följande:
    blir mer och mer säker på att hon bara spelat mig ett spratt nu de senaste veckorna.... hon har gapat och pratat och ålat sig på golvet och i sängen hela natten.... har inte sovit en blund..  så fort jag duttar på baken så ställer hon sig med rumpan upp i luften och trampar.. JUst nu sitter fröken i fönstret i hallen och gapar och ska ut... tänk om dom kunde prata så man fattade vad hon vill.... men jag tycker fortfarande att det är konstigt att hanen jag har inte är nå intresserad alls... men han är ju för den delen lite drygt ett år.. hade hälst velat att han var pappan... men j<ag står inte ut en dag och natt till med denna gapande katt! Har inte sovit på två dygn nu.... är mest rädd att hon bara haft en kattunge opch den fastnat eller nå... men troligen inte bara jag som är nojjig....
    Hoppas veterinären kan ge dig svar! Om det är så att hon inte är dräktig så boka in en tid för kastrering direkt.
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Lindis87

Har redan gjort klart här att jag ska ta en kull på min honkatt sedan kastrera både henne och hanen. så ni som tänker börja tjafsa om att det är fel å hit och dit behöver inte ens läsa denna tråd och ännu mindre svara. får hon några kattungar har jag redan köpare, eftersom jag redan ordnat det eftersom jag trodde hon var dräktig.

Vetrinär assistenten trodde hon löpte, men blev fundersam då jag talade om att min 1- åriga hankatt inte alls är intresserad av henne.. Väntar på att vetrinären ska ringa upp mej så får jag höra vad hon tror.

• Lindis87

Hur vet man om han är fertil då?

han är ju absolut inte kastrerad iaf.. 1 år är han med. så han har ju iaf blive könsmogen..

• LunaLunatic

Du VET att han blivit könsmogen alltså? Urinen luktar etc?

• mosterYster

Du skrev tidigare att spenarna inte var "så röda". Detta gör ju att jag direkt tänker "skendräktig". Varje gång min katt varit dräktig så har spenarna varit svullna och mörkare rosa.

En viktig sak att tänka på när man ska avla är att ha allt under kontroll kostnadsmässigt via försäkringar. Superduperviktigt. Du ska även försäkra dig själv mot ekonomisk förlust om en unge blir sjuk eller dör inom 3 år (alltså när den bor hos de nya ägarna). Det kallas doldafelförsäkring.

Om du redan har koll på allt detta ber jag om ursäkt, i annat fall rekommenderar jag att du läser på och försäkrar inföär en riktig dräktighet.

Svar på tråden Dräktig katt,,