• Lindis87

Dräktig katt,,

Jag har en katthona som är dräktig och om jag räknat rätt så är det en vecka och ca 1-2 dagar kvar till den/dom små tittar ut...

hon har alla symtom och hon har lite större mage hon är långhårig och pälsen på magen nästan härnger ner i backen då hon är ute och går,  och svansen rätt upp,, ser ut som en lemur då hon spatserar fram..haha. :)

men nu till det jag undrar, vad händer sista veckan för henne? några saker jag ska tänka på? (första kattdräktighet för mig)
    Det jag upptäckt är att hon har större tuttar men inte så värst röda som alla säger att dom får.. hon har som #hängtuttar" längst bak känns det som då man kliar henne på magen, (det älskar hon)  har inte känt det förut, vad är det? har det redan bildats mjölk så det är det jag känner?

vill ha lite tips vad jag ska tänka på de  senaste veckan. :)

• Svar på tråden Dräktig katt,,
  • Lindis87

alltså jag blir lite fundersam här, ena säger så och andra säger så.... alltså vad ska jag lyssna på och inte det vet inte jag så jag trodde jag skulle få några tips på denna tråd så jag skulle kunna känna mig lite säkrare, men nu är det bara en massa tjafs här så jag vet inte vad jag ska tro eller göra. blev så snurrigt allt...

Det jag har gjort nu är att fixat en låda som jag bäddat i med filtar och handdukar under så att inte klorna på de små bäbisarna kan fastna. jag har köpt handsprit till mig själv så jag är ren om händerna ifall att jag måste hjälpa till, jag ska koka saxen som någon här tog upp, jag ska alltså inte använda handspriten till saxen.
    Min hon katt är en ute katt men vill som tur är inte helst vara ute så mycket. så jag tvingar henne inte att vara ute. medans hanen jag har är ute jämt.
    Vi har två hundar varav ena är en jakt hund. han är uppfostrad men är lite skeptisk på nya saker. och då blir jag lite osäker om vad han skulle göra om han hittade kattungarna för mig. när han sedan fått se och känt vad det är så är det inga problem. eftersom katthonen är upp i mig HELA tiden vart än jag är så följer hon mig som en svans. så tycker inte jag det är nå problem om jag på nätterna sover med henne instängd i ett rum så hon får lugn och ro sista dagarna ifrån begge hundarna och den andra katten. jag kommer då ha båda katt låda och mat och vatten till henne och hennes bädd.  så jag tycker inte det är nå problem. hon är nöjd bara jag är där med henne.

När det gäller dem omtalade barnan kartongerna så har jag inte sådana. eftersom jag också hört att de är besprutade, jag har köpt en plast låda med lite högre kanter på som hon mer än gärna ligger i

är det nå mer än det här som jag ska tänka på??

• lennartsdotter
    Lindis87: Det låter super. Du har täckt det viktigaste. Om du inte redan har koll på jourveterinärer kan det vara bra att kolla vilka som finns tillgängliga om något skulle hända.
  • Isnogood
    skorpionen80 skrev 2010-04-06 19:04:41 följande:
    När människan inte blandar sig i varken avel eller förlossning så sker det naturliga urvalet. Dör mamman unde förlossningen så blir det helt enkelt inga ungar som överlever. I naturen dör många fler och även blir sjuka, vilket vi inte vill (de flesta av oss iaf) när det handlar om våra husdjur.
    OM du mår bättre av att se på mig som en mördare så bjuder jag på det
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • skorpionen80
    Isnogood skrev 2010-04-06 20:35:29 följande:
    OM du mår bättre av att se på mig som en mördare så bjuder jag på det
    Vill du inte förstå eller är du liksom okapabel till att ta till dig informationen?
  • ThildasMamma

Suck... i rest my case..

• ThildasMamma

TS, jag hade inte för avsikt att ha ihjäl dina kattungar med en banankartong. Jag lovar. Jag är en vanlig svensson, med 2 katter och en hund och ungar i hemmet... avel är inte riktigt mitt intresse just nu.. Jag ville bara ge dig små enkla tips som har funkat för mig, och alla katter är glada o friska katter i dagsläget. För som jag förstått det har du ingen avelskatt, utan det hände en liten "olycka" utomhus.. same here...

Men du får bli mörkrädd om du vill... men jag är ingen expert på området, vilket dessa "pekafinger" chicks är...

Men hoppas att allting går bra med ungar och hundar!

Lycka Till!

• Isnogood
    skorpionen80 skrev 2010-04-06 21:58:29 följande:
    Vill du inte förstå eller är du liksom okapabel till att ta till dig informationen?
    {#lang_emotions_dreamer}
  • Lindis87
    ThildasMamma skrev 2010-04-07 11:27:00 följande:
    TS, jag hade inte för avsikt att ha ihjäl dina kattungar med en banankartong. Jag lovar. Jag är en vanlig svensson, med 2 katter och en hund och ungar i hemmet... avel är inte riktigt mitt intresse just nu.. Jag ville bara ge dig små enkla tips som har funkat för mig, och alla katter är glada o friska katter i dagsläget. För som jag förstått det har du ingen avelskatt, utan det hände en liten "olycka" utomhus.. same here... Men du får bli mörkrädd om du vill... men jag är ingen expert på området, vilket dessa "pekafinger" chicks är... Men hoppas att allting går bra med ungar och hundar! Lycka Till!
    som sagt jag har inte en banankartong till mina bäbisar, för jag får då säkert höra det som du fått höra..
    jag har ingen avelskatt, men det var med flit jag slutade att ge henne P- piller då jag vela prova och se hur det går ifall det finns samma intresse på att avla katter som det gör för mig med hundar. så man måste ju få prova utan att få vara en dum jävel som inte tänker sig för som vissa brukar kasta ur sig då det gäller katter.

och jag står för det jag gör... och jag sköter mina djur som jag tar på mig!!!
  • Isnogood
    Lindis87 skrev 2010-04-07 17:19:39 följande:
    som sagt jag har inte en banankartong till mina bäbisar, för jag får då säkert höra det som du fått höra..jag har ingen avelskatt, men det var med flit jag slutade att ge henne P- piller då jag vela prova och se hur det går ifall det finns samma intresse på att avla katter som det gör för mig med hundar. så man måste ju få prova utan att få vara en dum jävel som inte tänker sig för som vissa brukar kasta ur sig då det gäller katter.och jag står för det jag gör... och jag sköter mina djur som jag tar på mig!!!
    Vilket många tyvär har svårt att förstå bara för att man inte gör precis som dom.
    Tycker att det låter som om du har fixat massor för katten

Ska inte skriva vad jag tycker, men många är de kullar katterna mina har fått genom åren o (peppar peppar) så har alla gått bra hittills, självklart så är man beredd på att något kan gå fel, vilket jourvetnr finns för
    Har hittills bara haft en katt som fött när jag varit där, dom andra har gjort det på natten när alla i huset sover. En katt smet o var borta en vecka innan hon kom tillbaka o var då inte tjock längre...Tre dagar senare lyckades vi hitta hennes gömställe, en gammal kartong under massa bråte {#lang_emotions_undecided} Ungarna var pigga o friska men hade tyvär sällskap av en död skata som mamman fångat o lagt till dem, kan säga att det tog tid innan lukten släppte ur pälsen {#lang_emotions_throwup} 

Det jag vill ha sagt är att jag tror du  (ni) kommer fixa det här gallant
    (O bli inte ledsen om kattmamman inte vill hålla tass uner tiden )
  • LillTussa

Fick kattungar själv för en vecka sen. Det enda vi gjort i förväg var att bädda en låda o ha telnr till veterinären tillgängligt ifall det skulle hända nåt.

Upptäckte att hon höll på föda under soffan i vardagsrummet (hade 3 hundar som alla låg på varsitt ställe med nosen åt samma punkt, de visste lååångt före mig) och 2 ungar var redan födda när jag upptäckte det. Hon gnällde inte, ville inte hålla tass och städade upp så snyggt själv. Det enda jag gjorde var att kolla att kattungarna mådde bra och hade börjat leta sig di samt att kasta ett öga åt kissemamma så hon verkade klara sig. Hon fick själv bita av navelsträng o städa upp. 
    1.5 timma senare o 4 kattungar senare låg de alla i sin låda och allt gick bra. 
    Katter brukar klara sina förlossningar väl. Håll bara öga o ring veterinären om det inte känns bra! De brukar ge bra råd!
Svar på tråden Dräktig katt,,