• Lindis87

Dräktig katt,,

Jag har en katthona som är dräktig och om jag räknat rätt så är det en vecka och ca 1-2 dagar kvar till den/dom små tittar ut...

hon har alla symtom och hon har lite större mage hon är långhårig och pälsen på magen nästan härnger ner i backen då hon är ute och går,  och svansen rätt upp,, ser ut som en lemur då hon spatserar fram..haha. :)

men nu till det jag undrar, vad händer sista veckan för henne? några saker jag ska tänka på? (första kattdräktighet för mig)
    Det jag upptäckt är att hon har större tuttar men inte så värst röda som alla säger att dom får.. hon har som #hängtuttar" längst bak känns det som då man kliar henne på magen, (det älskar hon)  har inte känt det förut, vad är det? har det redan bildats mjölk så det är det jag känner?

vill ha lite tips vad jag ska tänka på de  senaste veckan. :)

• Svar på tråden Dräktig katt,,
  • Lindis87

men dom blir ju det runt 6 månader sade vetrinären, och jag vet inte om hans urin luktar eftersom han oftast gör sina behov ute.

• Lindis87
    mosterYster skrev 2010-04-09 13:45:55 följande:
    Du skrev tidigare att spenarna inte var "så röda". Detta gör ju att jag direkt tänker "skendräktig". Varje gång min katt varit dräktig så har spenarna varit svullna och mörkare rosa. En viktig sak att tänka på när man ska avla är att ha allt under kontroll kostnadsmässigt via försäkringar. Superduperviktigt. Du ska även försäkra dig själv mot ekonomisk förlust om en unge blir sjuk eller dör inom 3 år (alltså när den bor hos de nya ägarna). Det kallas doldafelförsäkring. Om du redan har koll på allt detta ber jag om ursäkt, i annat fall rekommenderar jag att du läser på och försäkrar inföär en riktig dräktighet.
    Tack för tipset, har redan lite koll och hon är försäkrad så det är lungt men sådana försäkringar var inte mina två katter då jag köpte dom, det är ju inte raskatter, de har norsk skogskatt i sig då de är långhåriga begge två,
  • skorpionen80
    Lindis87 skrev 2010-04-09 13:49:45 följande:
    Tack för tipset, har redan lite koll och hon är försäkrad så det är lungt men sådana försäkringar var inte mina två katter då jag köpte dom, det är ju inte raskatter, de har norsk skogskatt i sig då de är långhåriga begge två,
    Även huskatter kan varal ånghåriga, det betyder inte att de har raskatt bakom sig =)
  • Lindis87
    skorpionen80 skrev 2010-04-09 13:55:29 följande:
    Även huskatter kan varal ånghåriga, det betyder inte att de har raskatt bakom sig =)
    Jo honan har det. hon har 50% skogis i sig..
    fast hanen är jag mer osäker på.. jag tror han bara är en vanlig långhårig bondkatt:)
  • Lindis87

Jag har provat i dag att ha katterna instängda rillsammans i ett rum, har hört och läst att man kan göra så med dom för att dom ska para sig.... gjorde det igår med. men då sov dom bara hela tiden...

Nu när jag komme upp dit för jag skulle byta vatten åt dom som så ser jag att min lille hane äntligen fattat galoppen på vad han ska göra. :) så nu får dom vara ifred där inne få se hur det går.. :) :) :)

• LunaLunatic

Om han är fertil har han säkert hunnit para en massa andra honor; du vet aldrig vilka sjukdomar han för vidare till din hona. Lycka till.

• Lindis87
    LunaLunatic skrev 2010-04-09 14:20:12 följande:
    Om han är fertil har han säkert hunnit para en massa andra honor; du vet aldrig vilka sjukdomar han för vidare till din hona. Lycka till.
    vi bor i en liten by och det är 4 hushåll här i byn, varav alla har han katter, plus min hona som är själv hona i byn.. så jag är rätt säker på att han inte kan föra något vidare.
  • mosterYster
    Alltså, en doldafelförsäkring är för DIN skull! Om du säljer en kattunge (skit samma om det är för 100 spänn eller 1000) och den dör ett och ett halvt år senare, av en sjukdom som var medfödd men som inte kunde upptäckas förrän i vuxen ålder, då kan köparen kräva ersättning. Är de duktiga att formulera så kan du få punga ut med mer än de köpte kattungen för. Doldafelförsäkringen står då för den utgiften.
  • Kastrull
    Jag tror inte de behöver vara av någon särskild ras för att man ska kunna omfatta dem i de försäkringsskydd som finns vid avel. Rätta mig någon om jag har fel.
    Det vore ju f.ö. för bedrövligt om bara rasrena katters ungar skulle kunna skyddas av försäkrningar.
  • mosterYster
    Kastrull skrev 2010-04-09 14:50:10 följande:
    Jag tror inte de behöver vara av någon särskild ras för att man ska kunna omfatta dem i de försäkringsskydd som finns vid avel. Rätta mig någon om jag har fel. Det vore ju f.ö. för bedrövligt om bara rasrena katters ungar skulle kunna skyddas av försäkrningar.
    Lite olika premier bara skulle jag tro. Som sagt ts, ta reda på detta INNAN du parar. Man får nämligen inte utöka försäkringen när katten redan är dräktig (tror jag). Det är inte mycket pengar och sedan har du trygghet rent ekonomiskt iaf. Ha inte så bråttom!
  • Lindis87
    Kastrull skrev 2010-04-09 14:50:10 följande:
    Jag tror inte de behöver vara av någon särskild ras för att man ska kunna omfatta dem i de försäkringsskydd som finns vid avel. Rätta mig någon om jag har fel.Det vore ju f.ö. för bedrövligt om bara rasrena katters ungar skulle kunna skyddas av försäkrningar.
    Jag har haft katt i 22 år, alltså då vanliga bondkatter, dom har aldrig vare försäkrade då vi köpt dom, har inte nes tänkt på det så att man kan göra det med kattungar då man har avel,
    Å jag tycker det är hur bra som helst att man kan göra det.

Håller med att det vore bedrövligt om det bara var raskatter det handlar om... "vanliga" katter är lika mycket liv det med. Tycker iaf jag. 
  • Lindis87
    mosterYster skrev 2010-04-09 15:05:46 följande:
    Lite olika premier bara skulle jag tro. Som sagt ts, ta reda på detta INNAN du parar. Man får nämligen inte utöka försäkringen när katten redan är dräktig (tror jag). Det är inte mycket pengar och sedan har du trygghet rent ekonomiskt iaf. Ha inte så bråttom!
    Ska ringa å kolla läget på if och agria strax och jämföra lite. ifall jag ska byta om det är bättre..
  • mosterYster
    Lindis87 skrev 2010-04-09 15:09:27 följande:
    Ska ringa å kolla läget på if och agria strax och jämföra lite. ifall jag ska byta om det är bättre..
    Bra!
Svar på tråden Dräktig katt,,