• JsN

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Smultronhjärta skrev 2010-04-12 16:33:07 följande:
    Jo jag funderar ju på det där om man faktiskt kommer att använda denNär vi besökte vänner i helgen så nästan missbrukade jag deras apparat och vill då ha en egen just nu
    Dricker du bubbelvatten? Föredrar du bubbelvatten framför vanligt vatten? Hur är det med resten av familjen?

Alltså vi använder ju vår massor eftersom vi i princip inte dricker vatten utan bubblor, men om man inte dricker så mycket kolsyrat så blir det kanske bara en dammsamlare.

• JsN
    Zvartaliljan skrev 2010-04-12 16:36:01 följande:
    inte bättre  då vatten från kolsyremaskiner förstör tänderna något hemskt i flaskvatten har de tillsatser som gör att tänderna inte blir lika förstörda...men visst, dricker man med måtta så är det väl ingen fara. fast dricker man med måtta så lär man ju inte behöva någon maskin heller
    Nä, de tillsätter inte något i flaskvattnet som gör kolsyran mindre farlig för tänderna. (Det är vanligt vatten, antingen från kran eller från källa med tillsatt kolsyra, eller i några få fall naturligt bubbel) Däremot görs det ofta på grundvatten som naturligt har ett högre pH än ytvatten som ofta används till kranvatten. (Kolsyran är en syra och sänker ph-värdet)

MAn kan däremot hålla lite koll på saltinnehållet och fluoridinnehållet i de "naturliga mineralvattnena" eftersom det kan vara lite högt för barn att dricka regelbundet. Här står det hyfsat bra beskrivet varför http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article663422.ab
  • JsN
    Zvartaliljan skrev 2010-04-12 16:50:43 följande:
    vidarebefodrade bara vad sambons kusin (tandläkare) sa om flaskvatten vs. bubbelvatten från maskin hemma. men visst beror det på vad man har för vatten hemma och vilket flaskvatten man köper. det är just det tillsatta saltet som gör påverkan på tänderna mindre (fråga mig inte varför för det har jag glömt bort), han sa att man kan blanda i lite bikarbonat i hemmavattnet så blir det ungefär samma sak som flaskvatten.
    Alltså, bikarbonat höjer ph-värdet och gör vattnet mindre surt. (Höjer också alkaliniteten och ökar hårdheten, på vattenverken gör man detta med kalk och kolsyra) Nu har nästan alla kranvatten ett hyfsat högt ph eftersom man måste ligga rätt för att minska korrosionen på rören. Så den exakta kvaliteten beror ju både på ingående vatten och hur ledningarna ser ut i huset.

Mineralvatten har ALDRIG tillsatta salter eftersom det då inte får säljas som mineralvatten. Däremot finns det ställen där man får ett naturligt mineralvatten i kranen. *ler*
  • JsN

VAd vill du veta om ditt vatten Smultron? *måste lära mig mer om ditt vatten*

• JsN
    Smultronhjärta skrev 2010-04-13 20:13:45 följande:
    Äh jag har en svag känsla av att just "mitt" vatten är av en annan karaktär än vad stans anses vara...Kvartens rör känns ju sådär braIofs så tror jag att Stoff har testat vattnet på jobbet bara för att kolla så att det iaf inte är farligt!
    Så länge du inte använder varmvatten som livsmedel och spolar tills du får kallt vatten innan du tar kallvaten så händer det inte så mycket innanför tomtgräns. (Vill stoffe se något roligt på sina prover kan han dock testa silen i kökskranen...)
  • JsN
    SmillaMilla skrev 2010-04-13 20:33:16 följande:
    Men hörrni kom igen nu. Lägg ut lite snygga pojk klöder på fb!!!
    Du vill väl ha större än vad jag har?
  • JsN

lillronya, fick du måtten? Hur stämde de med dina?

• JsN

Everlonn, vad har hennes skola för back-up om man inte får någon praktikplats? JAg har för mig att man inte får kräva praktik för examen (dessutom i det här fallet under terminstid, dvs med studiemedel) om man inte har en lösning för de studenter som inte själv fixar det. Har hon pratat med studierådgivaren/kursansvarige?

Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17