Lalalong skrev 2011-04-03 21:24:01 följande:
Ja, det gör ju tyvärr det. Han bodde ju (och mormor bor) 60 mil i från oss, så det är ju inte som att jag kunnat hälsa på varje dag direkt... Men vi har ju i alla fall varit uppe 4-5 gånger om året. Nu blev det väldigt långt mellan gångerna denna gången... nästan 6 månader sen jag såg honom sist.. Min storebror lider oerhörda samvetskval nu eftersom han veckopendlar till sthlm men bor då på hotell inne i stan och har väl inte riktigt haft ork och tid att åka ut till mormor och morfar så ofta som han egentligen skulle kunnat. Han hann inte upp i tid och han mår tyvärr väldigt dåligt över det...
Wow, 102 år! Det var inte dåligt det!! Jag håller alla mina tummar för att du får ha kvar honom så länge. Min morfar skulle fyllt 85 i maj så han var ju inte purung men inte heller jättegammal...
Måste vara ännu jobbigare när han är den sista "länken" kvar till din mammas släkt...
Min mormor lever ju som sagt fortfarande, och kommer säkert göra så i många många år till (om inte detta knäcker henne för hårt...). Sen har jag jättegod kontakt med min ena morbror och hans fru och alla mina kusiner där. Vi satt hemma hos mormor igårkväll allihopa och bara umgicks och pratade minnen och det var väldigt fint!
Men mormor är väldigt nere... Så klart! Men inte bara för att hon förlorat sin livskamrat utan det är andra omständigheter kring det.. Jag vet inte, det låter kanske konstigt att hon tänker så nu, men jag förstår henne faktiskt. Fram till i februari bodde dom i en villa. Dom sålde den med hennes älskade trädgård och flyttade till en lägenhet som dom köpte. ALlt för morfars skull. Huset låg ganska långt från tunnelbana och affärer och han fick ingen färdtjänst eftersom det går buss (en gång i timmen mellan 10-16 på dagen...). Så dom flyttade för att han skulle få lättare att ut och röra på sig. Gå till affären och handla, komma till sin gympa, ha nära till vårdcentralen och sånna saker. En månad... sen dog han. Nu sitter hon i en lägenhet hon egentligen aldrig villle flytta till, alldeles ensam. Hon sa iförrgår, "Vad ska jag i lägenheten att göra... Om jag ändå hade haft min trädgård att pyssla med...".
Och som sagt, jag förstår henne...
Förstår henne också faktiskt! Såklart hon saknar sin trädgård nu, blir ju liksom inget kvar av det hon vill nu då