Inlägg från: Mysmamma70 |Visa alla inlägg
  • Mysmamma70

December Bebis 2010 :)

Här får man en väldigt bra bok från BVC med råd och många fina recept

Örtkryddor är jättebra i barnmaten, jag brukar även koka med bitar av lök eller vitlök som jag tar bort innan jag gör puré, men det ger god smak.

Charlie har inte fått något sött förrän nu, när han är 1,5 år, och upptäckt att de stora syskonen äter godsaker. Läsk har han smakat och tycker om, men han får det inte och inte saft heller. Han dricker så gärna vatten, mjölk och juice.

• Mysmamma70

Ja, "vanlig" korv är inte nyttigt för någon.

Jag hade nog valt barnmatsburkar före färdigmat om jag inte kunnat/velat laga egen barnmat

Glutamaten sim finns som smaksättare i den mesta färdigmaten är inte hälsosam.

• Mysmamma70
    Momalicious skrev 2011-05-17 10:02:37 följande:
    Jag har hittills inte gjort nån egen barnmat utan bara gett burk men ska börja snart tänkte jag.

Ni som har barn sen innan, hur gör ni om ni ska iväg någonstans där ni inte vet om det finns micro? Med deras mat alltså. Mattermos känns ju sjukt omständigt med tanke på den lilla mängden dom äter.
    Charlie fick antingen äta kall mat (rumstempererad) eller så hade vi termos med varmt vatten med och gjorde gröt istället
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter -10 ~*~♥~*~
  • Mysmamma70
    delifi2 skrev 2011-05-17 09:44:53 följande:
    vkonstig att de ger så olika råd, fundetrar på om det kan ha varit för Willisam som åt precids allt när han var 5 månader. Köttbullar gör jag egna 
    Mysmamma70 skrev 2011-05-17 06:44:51 följande:
    Här får man en väldigt bra bok från BVC med råd och många fina recept

Örtkryddor är jättebra i barnmaten, jag brukar även koka med bitar av lök eller vitlök som jag tar bort innan jag gör puré, men det ger god smak.

Charlie har inte fått något sött förrän nu, när han är 1,5 år, och upptäckt att de stora syskonen äter godsaker. Läsk har han smakat och tycker om, men han får det inte och inte saft heller. Han dricker så gärna vatten, mjölk och juice.
    ett tips är att ha löken i en tesil, då slipper man pilla bort det 

smart!
  • Mysmamma70
    linasmama skrev 2011-05-17 10:13:16 följande:
    Jag orkar inte mer! Minns inte när jag fick sova mer än ett par timmar sammanhängande. Han vaknar 4-5 gåner per natt och gnäller. Han kan äta 100 ml och sen somna för att vakna efter 1-2 timmar för att äta lika mycket till. i natt var han vaken 4-6 och gnällde och pratade. Ville inte äta eller något annat, allt var bara fel.. Jag bryter ihop snart om jag inte får sova
    Oj vad jobbigt... har du ingen som kan avlasta dig?
  • Mysmamma70

Ett enkelt recept är omelett i micro:

1 ägg, 1 msk vatten, 1 tsk smör. Kör till lagom konsistens, rör om ibland.

I början kan man mixa äggröran så den blir slät.

Kan även blandas med potatispuré eller grönsakspuré.

• Mysmamma70

Mina flickor har varit lugnare än pojkarna. Det finns faktiskt någon vetenskaplig studie som visar att pojkbebisar skriker mer och sover mindre än flickorna

Min etta sov hela nätter när hon var tre veckor fast jag helammade. Pojkarna började inte sova hela nätter förrän de fått mer mat (3 mån och 4 mån).

Cornelia har sovit hela nätter mellan 3-4 mån, men nu sover hon dåligt igen så jag har börjat öka smakisarna och gröten.

• Mysmamma70

Jag har ändå haft lugna nätter med alla fyra, de har bara vaknat och ätit och sen somnat om, aldrig så att jag har behövt stuga upp med ledsen bebis.

De stora går i sjuan och åttan så de är ännu lite för unga för sommarjobb. 15-åriga dottern är inte att lita på, medan sonen stillsamt tränar handboll och spelar dataspel (än så länge...)

• Mysmamma70

Majsvälling kan man ge från 4 mån, det mättar mer än ersättning (enligt BVC).

• Mysmamma70

Gröt och majsvälling mättar bättre än ersättning

Svar på tråden December Bebis 2010 :)