Inlägg från: LillSnurr82 |Visa alla inlägg
  • LillSnurr82

December Bebis 2010 :)

Min bvc säger det sista man ska ge är det söta, som frukt osv, pga att de kanske inte vill äta det icke söta som potatisen o det sen. Jordgubbar och citrus ska man också tydligen ge när de är äldre för det är det som är vanligast att dom reagerar på.. och magen har dessutom svårt att ta hand om det syrliga i dessa saker. (enligt min bvc sköterska alltså)

Är inte banangröten från 6 månader? De jag sett är från den åldern, kanske finns olika?

Jag kommer nog följa min bvc sköterskas råd, tycker det hon säger låter vettigt..

mammasmurfen: Agnes fick en sån och jag har inte märkt av nåt ärr/skorpa varken nu eller när hon var nyfödd. Men kanske är pga att Agnes har så mycket hår..? Men är säkert ingen fara om skorpan är kvar fortfarande.

• LillSnurr82
    mamma smurfen skrev 2011-04-07 15:04:30 följande:

*ler* det är pga allt hår Ellie har, som gör att vi inte sett den föränns nu.

Hon verkar ju inte ha ont av den, och den är fin i färgen, inte röd eller så, får kolla upp det på BVC när vi ska dit nästa gång.

hehe ok, då kanske Agnes har också.. säkert ingen fara som du säger.
  • LillSnurr82
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-08 09:36:08 följande:
    Idag är Elias 4 månaderstora pojken
    Idag ska jag göra potatis + morötter + frysta gryddor till honom.
    Få se om han gillar det
    Grattis till Elias!! Nalle

Agnes blir också 4 månader i dag Hjärta 
  • LillSnurr82
    2barnsmamma: Allt det där kan ju vara symtom på att mensen är på g också. Jag fiser och har massa gaser i magen också, men det är efter förlossningen. Men som sagt, bara vänta och se och ta ett test när du får pengar om inte mensen kommit då..

Själv har jag inte fått tillbaka min mens efter förlossningen, men ammar ju än- dessutom har vi inte haft sex än.. *suck* Kommer inte till skott.. känns så fel på nåt sätt när Agnes sover bredvid..eller är i närheten på dagen. Jag tyckte det var jobbigt med sex bara hunden eller katten titta på.. haha..
  • LillSnurr82

Jag har lämnat bort Agnes hos hennes mormor och morfar över natt 2 ggr. Ena gången var även hennes kusiner Elin (10 år) och Jacob (7 år) där..Elin tyckte det var JÄTTE kul att passa Agnes och mata henne med nappflaska och byta blöjor.. som en levande docka.. hehe. Skrattande Agnes är dock väldigt van vid att vara hos mormor och morfar då vi bor väldigt nära och ofta är där och hälsar på osv.. Hon brukar även vara hos morfar när jag och min mamma är i stallet och Agnes pappa måste jobba.

Jag tror det är nyttigt både för barnen och för oss att vara hos någon annan lite då och då.. Så dom inte blir så borta kinkiga (hade en kompis som liten som varje gång skulle sova över hos nån verkligen inte kunde somna borta..utan hennes mamma fick komma på kvällen/natten och hämta henne) och att vi föräldrar inte blir så hönsiga..haha.. dom överlever ju faktiskt hos nån annan också..

Jag tycker i alla fall att det är JÄTTE skönt att ha mina föräldrar som jag kan lämna henne hos och jag kan verkligen vara trygg och kunna slappna av under tiden. 

• LillSnurr82

Oj, nej jag skulle inte må bra av att aldrig få någon egen tid på ett helt år. Sen måste jag ju vara borta från lillan varje dag några timmar eftersom jag har mina hästar jag måste och vill ta hand om. Oftast är hon ju hemma hos min sambo, sin pappa..så får dom lite egen tid och mysa lite tillsammans.. funkar kanon...Men när hennes pappa måste jobba så lämnar jag henne till morfar och det går lika bra det..Hon är nöjd och glad ändå.

Men alla gör vi så klart som vi tycker är bäst! Men själv tror jag bara det skulle blivit svårare och svårare att lämna bort henne första gången ju äldre hon blir.. 

Skönt att det funkar för dina barn att sova borta sen, men jag vill verkligen INTE riskera att få en liten mamma/pappa gris som bara kan sova när vi är i närheten. Vill från början få henne att känna sig trygg bland andra (speciellt sina släktingar).

Sen ÄLSKAR ju mina föräldrar att passa henne, så gör ju dem glada när hon får vara hos dem..

• LillSnurr82
    Mysmamma70 skrev 2011-04-09 13:49:20 följande:
    Ja, det är suveränt när man hittar lösningar som passar jag hade hästuppfödning när mina stora var små, men de var ju med pappan när jag var i stallet, eller med i vagnen.

Jag tror dock att man inte ska förutsätta att barnen blir otrygga att sova borta bara för att de inte gjorde det som små spädbarn. Alla barn är olika
    Nej Agnes kanske blir otrygg ändå. Men menar att jag tror hon blir mindre otrygg av att redan nu sova borta och det minskar nog risken att hon blir en mamma/pappa gris som äldre..men det är ju vad jag tror, ingen behöver ju hålla med..Skrattande
  • LillSnurr82
    Mysmamma70 skrev 2011-04-09 15:18:07 följande:
    LillSnurr - om ni är trygga så blir Agnes trygg - det är vad jag tror

Ville bara berätta att även motsatt kan göra barnen trygga så att ingen här får panik för att de inte låtit sina små ögonstenar sova borta ännu
    håller med Skrattande
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-09 15:25:49 följande:
    Jag och mannen ska lämna bort Elias för första gången när vi ska ut tillsammans när vi är i sverige så kommer min mamma att hand om honom 1 kväll men vi kommer hem på natten och då tar jag över
    Kommer bli spännade.

Ebba var 2 vckor när jag lämnade henne men jag bodde hos mamma då
    Amadeus lämnade jag när han var 2 månader hos mamma
    Båda två flask barn.
    Agnes är inte flaskbarn, men har sen 3 veckors ålder även druckit bröstmjölk ur flaska + ammat.
    De 2 gånger Agnes har sovit borta så har jag och min sambo vart på(födelsedags) fest.. Har då velat att Agnes sovit hela natten hos mormor då jag inte vill umgås med Agnes onyktert (nån cider lr så okej men inte festpåverkad så att säga) . Har då pumpat ut mjölk så det  räckt till även morgon och förmiddag dagen efter så jag har inte ammat henne dagen efter förrens jag vart helt nykter. Pumpat ut och kastat mjölken fram tills jag vart nykter också..
  • LillSnurr82

Det mesta av gröten hamnar dock utanför munnen.. Skrattande

• LillSnurr82
    LokesMammi skrev 2011-04-09 20:34:02 följande:
    Vilka blåa ögon och va mycket hår! =) Så söt! =)
    Ja dom är verkligen blå. Men både jag och min sambo har blå-gröna ögon.. så dom kanske ändrar färg?
    Nån bäbis som redan bytt ögonfärg än?
    Intressant och se vad dom får för färg på ögonen..
Svar på tråden December Bebis 2010 :)