• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • 3 barns mamma84
    Momalicious skrev 2010-12-03 13:05:13 följande:
    Jag måste berätta om min dag hittills, för det är så dumt så att det blir roligt!

Först skulle jag till barnmorskan på fastande mage för att ta prov. Jaha. Då är det stängt när jag kommer dit.
    Men jag ska ändå göra lite annat så det är okej.
    Jag åker och handlar. I affären kommer en från kassan och hjälper mig bära korgen då "det ser alldeles för tungt ut för dig" hahaha. Jaha. Hon tog även 6-packet med julmust jag bar. Hon sa skämtsamt "jag har inte lust att torka upp fostervatten idag, det är trots allt fredag". HAHA. Trodde jag skulle skratta ihjäl mig.

Nåväl. Sen åker jag till min mamma. Skulle kolla till min katt och skriva av ett recept. Myser med katten i en timme och sen åker jag. UTAN att skriva av receptet. Suck.
    Tar stora vägen hem, lite längre men bättre väglag. När jag har två tredjedelar kvar hem så börjar det skaka som fan i ratten. Eftersom vi bytt däck för några dagar sen så blir jag nervös att ett däck inte sitter på ordentligt så ut och kolla däcken. Som sitter som berget. Jaha. Får köra i 45 på 90-vägen till närmsta bensinmack där jag frågar en mekaniker vad han tror. Han testkör bilen och kollar däcken och säger "jadu, jag har ingen aning". Tryggt!
    Jag kommer iaf hem men jag kör i 45 hela vägen på 90-vägen och med påslagna varningsblinkers. Ändå tutar en snubbe efter att han har legat efter mig jättelänge. Hade god lust att köra ikapp honom och tala om vad varningsblinkersen betyder

Nu är jag iaf hemma, och det är skönt.
    Min sambo tror att det kanske sitter en iskaka bakom en fälg eller så men det får han kolla när han kommer hem. Känner mig inte riktigt smidig nog att kolla själv  
    små fnissar för mig själv när jag läser detta du e bara så rolig vilekn dag du har fått gå igenom
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Willes Mamma 08
    ÄlskarNova skrev 2010-12-03 10:15:00 följande:
    Willes mamma08: jag försöker väl mig på en vaginal förlossning hur eller hur. Han kommer väl allra mest väga 4,5kg om jag går över tiden t.o.m. Han hade ju som sagt bara gått upp 600g på 5veckor. Och nu i onsdags då 3,8kg. Känns ju helt överkomligt även om han är ngt större såklart. 

Det som känns surt är ju bilresan till Västervik som i detta väglag tar 2timmar! Och vägen mellan vimmerby och v-vik var förjävlig!! Kändes som man körde på ett järnvägsspår eller nåt. Från Vimmerby-Hultsfred sen var vägen som en dröm i jämförelse..att de kan vara så dåliga på att hålla efter vägarna! Ser ju inte fram emot att sitta i 2h med värkar på en hal, rugglig väg när det väl är dags! Obestämd 

Igår var jag på lite extrabesök på MVC, och visst hade jag ökat precis 2kg igen! på 10dgr! Så nu är det 4kg på 21dgr!! Det är ju inte klokt alltså... men blt och urinen var bra så jag får väl hålla koll på andra symptom isf och då skulle jag ringa förlossningen om jag blev sämre. 
    oh ja,ja vet inte hur ja skulle palla med o sitta i en bil i 2 timmar! Verkligen strongt gjort av dig i så fall!! Ja vägarna e helt galna, men va ni än gör om ni åker in....TA MED EN SNÖSKYFFEL I BILEN! Hihi...tänk om ni skulle fastna nånstans o inte kommer vidare!!!! Vore ju rena mardrömmen o föda bebis i bil!

Kan vikten ha o göra med dina sprutor o de då?! Jag har gått upp från 8 kg till 11 kg + på 2 veckor! Men de e ju kanske inte så mycket..e inte extremt svullen eller något sådant! Och känner mig inte risig mer än att jag har så ont i kroppen!
    MrsHelgesson skrev 2010-12-03 10:17:34 följande:
    Jag har bf imorgon men händer ingenting under helgen så vill jag helst bli igångsatt. Jag känner att jag är på bristningsgränsen både fysiskt och psykiskt. Det är jobbigt att ha ont hela tiden. Nu har jag ju haft ont i magen sen igår kväll men inget mer händer. Det får vara nog nu liksom.
    ok Nice! Ja då får vi vekrligen hoppas den lille där inne vill komma ut! Jag vill med bli igångsatt om ja inte fått innan BF som är 12 dec. För min kropp e med helt slut! orkar ingenting knappt och gör ja något så blir ja typ sängliggandes resten av dagen!
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-03 10:09:59 följande:
    willes mamma:
    Förstår dig min tapp var omogen i vecka 41+2 så jag skulle ha gått över massa massa dagar tills han skulle titta ut på riktigt..
    Men då skulle han väga ÖVER 6 kg
    Var bara öppen 2½cm men tappen var omogen för att våga sätta mig igång.

Här i Dk så om jag skulle få igångsättning får man det inte innan fast han e stor men jag skulle få gå in till läkaren samma dag på BF dagen och sen skulle dom pilla och hålla på INNAN nopp inte rör dom den.
    Och då skulle jag offra mitt liv till att få en klump på över 5 kg igen så nej nej jag tog inte denna risk.
    Så Dk o Swea e olika på detta sättet.
    Tror inte att man får bli igångsatt här heller tyvärr bara för att man inte orkar med graviditeten längre efter BF. MEn jag vill,ja vill såååååå!
    Ska verkligen försöka o böna o be att ja får de annars vet ja inte hur ja ska överleva! hi!
    Mamma till William 080419 ♥
  • Jaya
    Karttikeya skrev 2010-12-03 12:37:13 följande:
    Ja det kommer man nog aldrig ifrån, höhö. På tal om funktionshinder, ADHD är något som "går" i min släkt. Finns både på mammas och pappas sida och min bror har det. Får se om vi "slipper" det eller ej. Inte för att jag tycker det är någon "big deal" egentligen.. Sen har min syster Asperger också, det hoppas jag dock att vi inte för vidare. Är osäker på ärftfligheten där, vet ingen mer i släkten som har det eller något liknande i alla fall. Men man klarar nog allt, det är ju vårat barn det handlar om Glad
    vad jag vet så har en stor del, typ 75-80 % av de barn som har ADHD många i släkten som har ADHD.
    Barn som jag arbetat med som har den diagnosen har till 99% av fallen en mamma som har diagnosen.

Sedan är det en "modern" diagnos enligt mig.
    barn är stökiga okoncentrerade och har alltid vart i alla år. Med tyvär i dagens samhälle så krävs det att man ska ha en  diagnos för att få extra hjälp i skolan. Det räcker inte att ha svårt med vissa ämnen för att hamna i e lättare grupp/mindre klass, med det "hjälper" själva diagnosen till med.

Diagnos=rättigheter
  • MFJG
    sasty skrev 2010-12-03 13:35:15 följande:
    helt ny och helt lost på denna sida..  förstår inte detta med forum och dyl.
    Men mejl är jag hajj på :)
    men ändå nyfiken..

Jag ska som ni andra också ha en bebis detta december...  om han inte vill stanna längre :)

Finns det nå goa människor ifrån malmö kanske?
    andra är självklart välkomna att höra av sig.
    Jag bor i Malmö =)
  • ludicrous
    sasty skrev 2010-12-03 13:35:15 följande:
    helt ny och helt lost på denna sida..  förstår inte detta med forum och dyl.
    Men mejl är jag hajj på :)
    men ändå nyfiken..

Jag ska som ni andra också ha en bebis detta december...  om han inte vill stanna längre :)

Finns det nå goa människor ifrån malmö kanske?
    andra är självklart välkomna att höra av sig.
    Välkommen :) När är du beräknad?

Jag blir sååå trött på sjukvården!! Igår fick jag åka till akuten med mitt ben och det var rosfeber o jag fick antibiotika (heracillin). De ritade ut var svullnaden var och jag fick order om att höra av mig till VC om det svullnade mer än 1 cm utanför. Redan igår kväll hade det svullnat mer men jag väntade till imorse för att se, och jo, visst var det massa mer svullet. Kontaktade min VC och fick en tid och där tyckte dom jag var knäpp kändes det som,o  som att dom på akuten varit knäppa som gett mig Heracillin ist för Kåvepenin... CRP låg igår på 29 tror jag och idag på 41, så infektion har jag ju men ska tydligen inte bry mig. På akuten sa dom att det var bra om jag höll igång lite, på VC sa dom till mig o ligga still med benet högt. FAN  vad trött jag blir på sånt!!!
  • Karttikeya
    Jaya skrev 2010-12-03 13:56:01 följande:
    vad jag vet så har en stor del, typ 75-80 % av de barn som har ADHD många i släkten som har ADHD.
    Barn som jag arbetat med som har den diagnosen har till 99% av fallen en mamma som har diagnosen.

Sedan är det en "modern" diagnos enligt mig.
    barn är stökiga okoncentrerade och har alltid vart i alla år. Med tyvär i dagens samhälle så krävs det att man ska ha en  diagnos för att få extra hjälp i skolan. Det räcker inte att ha svårt med vissa ämnen för att hamna i e lättare grupp/mindre klass, med det "hjälper" själva diagnosen till med.

Diagnos=rättigheter
    Ja det är en modern diagnos, men visst är det "tur" att den ändå finns.
    Ibland räcker det inte med en diagnos för att få hjälp. Du måste orka kämpa som föräldrar för att få din vilja igenom ändå. Min bror och min syster har tur som har så bra föräldrar som mina, som orkar bråka med försäkringskassa, skola osv.. Men det är klart att en diagnos underlättar, och att du har föräldrar som förstår innebörden och inte försöker förneka en eventuell problematik. Jag ser det som en "fördel" att ha det så nära inpå, ifall det skulle "drabba" mina egna barn. Glad
  • Karttikeya
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-03 13:34:50 följande:
    Visste faktist inte om detta

Nej vissa läkemedel tar man nog för givet att det inte ska vara någon fara. Visste inte detta om en vanlig nässpray heller förrän nu. Däremot är jag lite "skadad" så jag kollar alltid på fass innan jag tar något. *kram*

Momalicious skrev 2010-12-03 13:23:51 följande:
    Jag städade häromdagen. Orkade mer än jag gjort på typ hela graviditeten, dock kunde jag inte gå dagen efter men ändå! Idag behöver det dock städas igen. Jäkla kattungar som typ producerar damm.

ALLTSÅ NU GÅR MITT BÄCKEN SÖNDER, AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAJ! Gråter

Hahaha, javisst orkar jag städa! Men inte fan är det värt det efteråt ens, uhh! Då är jag hellre bråkig och "tvingar" min karl att göra det. Faktum är att han hjälper mig med det mesta så jag ska verkligen inte klaga, men just städningen tror jag att vi kvinnor har ett skarpare öga för.. Han kanske tänker "oj, det behöver dammsugas", jag tänker :"Nu ska jag dammsuga för det behövs". Så en liten spark i röva är vad min karl behöver. Att jag känner mig värdelös och allmänt klen är en annan sak. Hellre det än att bli MER värdelös och klen, hoho.

• ÄlskarMina
    ludicrous:  oj, så konstigt att de ger så olika besked om samma sak! Förstår att du blir trött! Skönt förresten med ett TUL för att kolla bäsen Baby 

willesmamma08: hihi, okej, snöskyffel ska jag komma ihåg! Annars får man väl ringa ambulans om det skulle vara så.. tur att vi har 4-hjulsdriven bil iaf. Kommer fram där andra slirar har jag märkt-skönt! 
    ja, vikten ja. Nja, tror det snarare har att göra med att jag samlar vätska nu. Vet att det var såhär innan Nova kom också..men då var det ju sommar..
    Så sista 1,5v var jag på förlossningen 3ggr tror jag för koll och tillslut då blev jag igångsatt där-men det var pga att fostervattnet börjat sina och jag hade ändå gått över 9dgr
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Lillebror BF 7/12-10*.¸¸.·*¨`· langtanefterpyret.blogspot.com
  • Karttikeya
    ludicrous skrev 2010-12-03 14:09:56 följande:
    Välkommen :) När är du beräknad?

Jag blir sååå trött på sjukvården!! Igår fick jag åka till akuten med mitt ben och det var rosfeber o jag fick antibiotika (heracillin). De ritade ut var svullnaden var och jag fick order om att höra av mig till VC om det svullnade mer än 1 cm utanför. Redan igår kväll hade det svullnat mer men jag väntade till imorse för att se, och jo, visst var det massa mer svullet. Kontaktade min VC och fick en tid och där tyckte dom jag var knäpp kändes det som,o  som att dom på akuten varit knäppa som gett mig Heracillin ist för Kåvepenin... CRP låg igår på 29 tror jag och idag på 41, så infektion har jag ju men ska tydligen inte bry mig. På akuten sa dom att det var bra om jag höll igång lite, på VC sa dom till mig o ligga still med benet högt. FAN  vad trött jag blir på sånt!!!
    Och jag tycker du ska ta det lugnt med foten i högläge när du vilar, men att det är bra att röra sig också Flört Att röra sig underlättar läkningen pga att du bibehåller en god cirkulation och högläge vid vila gör att du minskar svullnad och rodnad, i princip. Sen ska du ju inte springa runt som en yr höna, men att bli helt sängliggande rekommenderar inte jag, eller någon annan hoppas jag!

Jag tycker det är bra att dom gav dig Heracillin! Kåvepenin är ju ett bredspektra som KAN hjälpa dig med just din infektion, Heracillin är inte ett bredspektra och riktar istället in sig på bakterier typiska för rosfeber. Sen att ditt CRP inte är skyhögt rent infektionsmässigt tycker jag inte har med antibiotikat att göra, man vill väl få bukt på infektionen.. Skrikandes
Svar på tråden December Bebis 2010 :)