Inlägg från: Mysmamma70 |Visa alla inlägg
  • Mysmamma70

December Bebis 2010 :)

Vi har varit på TUL idag och lilla prinsessan är ytterst välmående därinne, hon vägde 2,1 kg (32+1). BM viktupskattar till 3,8 kg, men följer hon storebrors utveckling så lär det bli närmare 4,5 kg Tungan ute

Sen igår har hon också vänt sig från säte till huvud ner och hon har samma söta lilla pussmun som storebror

~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Mysmamma70
    Sandragumman skrev 2010-11-01 16:35:07 följande:
    mfjg: vad är gbs???
    GBS är streptokocker typ B som 30 % av alla kvinnor bär på. Om man har GBS ska man ha penicillin under förlossningen för att undvika att bebisen smittas.

Min dotter höll på att avlida i blodförgiftning 1996 när hon föddes pga min GBS - man kollade inte det på den tiden. BM kollar GBS genom en urinodling, ska göras i början och slutet av din graviditet. Kolla med din BM.
  • Mysmamma70
    Sandragumman skrev 2010-11-01 18:41:15 följande:
    hmmm konstigt att hon inte kollat de på mig!
    har ju inte kissat nå under alla gånger jag varit där, de måste ju vara lite slarv då tycker jag om de kan ha sån tråkig utgång som de höll på bli för er.... huvva
    Ja, det måste du kolla upp! Även om det är få barn som smittas, så är dödligheten hög för dem som blir smittade. Jag vill inte skrämma upp dig nu, men en del landsting verkar slarva med riktlinjerna som Socialstyrelsen gett ut att man ska odla urinen för att hitta GBS och penicillinbehandla dem som är bärare vid förlossningen.
  • Mysmamma70
    MFJG skrev 2010-11-01 18:58:18 följande:
     Fast jag har för mig att det inte är rutin i alla län. Har man inte besvär av sin GBS behandlas den inte. Som nu har jag den i urinen, men jag behandlas inte just nu. För jag vill inte gå på antibiotika hela tiden heller, då den sorten jag får inte är testad på gravida kvinnor. Bara gravida djur. Men när jag har besvär behandlas jag. Lite som pest eller kolera för min del. 

.  
    Nej, den ska inte behandlas om den inte ger besvär för då riskerar man ju resistens, men vid förlossningen ska man ha behandling, minst fyra timmar innan bebisen föds.

Vad är det för sort du äter? Jag fick ampillicin mot mina sammandragningar och det hjälpte.
  • Mysmamma70
    Stefanie skrev 2010-11-01 19:29:59 följande:
    Det enda som inte kändes helt bra var att Liten ligger i säte fortfarande, vilket jag redan visste. Men bm trodde att det nog skulle kunna bli ordning på rätt lätt eftersom att Liten verkar ha ganska bra med plats där inne fortfarande.
    Min låg i säte igår och har huvud ner idag Hoppas din också hittar rätt snart
  • Mysmamma70
    MFJG skrev 2010-11-01 19:50:40 följande:
    Jag vet det där ;) Hade GBS förra graviditeten också och fick antibiotika då + att jag läst till sjuksyrra innan ;) 
    Skrev i förlossningsbrevet igår om just det där med 4 timmar för jag hann PRECIS få det sist och denna gången är det något som oroar mig. Att jag inte ska hinna få antibiotikan..

Jag är penicillinallergiker och får därför klindamycin. Testade cefradoxil men fick reaktion på den.  Har tagit 4 omgångar antibiotika denna graviditeten. SKIT JOBBIGT! Så tydligt när jag har det i urinen, sammandragningar som ökar i frekvens osv. Mycket molvärk. 
    Vad bra, men okunskapen verkar vara stor

Enligt Socialstyrelsen ska det dock räcka med 2 timmar.

När jag födde Charlie förra året missade de en injektion som jag skulle fått på natten, den blev en timme försenad. Jag var väldigt smärtpåverkad och hade inte full koll. Som tur var hann jag få sista sprutan i tid innan han föddes.

Jag ska också skriva det tydligt i mitt förlossningsbrev, denna gång får de inte slarva, med tanke på att jag nästan förlorat ett barn tidigare så är jag ju högriskare dessutom!

Jag har också instruerat min man att noga hålla koll på tiderna jag får sprutan, så han får ringa efter dem om jag inte "är med".
  • Mysmamma70
    Zeplien skrev 2010-11-01 20:06:26 följande:
    Kan man hoppa in här och tjata med lite andra som ska ha barn i december, såg att det var mycket skrivet redan Glad
    Välkommen!
  • Mysmamma70

Det finns en bra tråd med faktalänkar om GBS här. Länken till Socialstyrelsen funkar dock inte, men om man går in på Socialstyrelsen.se och googlar på GBS kommer riktlinjerna upp, som tydligen inte följs av alla landsting. I Lund, som jag tillhör, ger man numera alla gravida med GBS rutinmässigt penicillin vid förlossningen.

www.familjeliv.se/Forum-11-353/m51268085.html

• Mysmamma70
    SaraKlippan skrev 2010-11-02 06:22:08 följande:
    Hej allihopa! :) Igår kl 12:28 föddes vår lilla pojke med kejsarsnitt 5 veckor för tidigt. Han vägde 2455 gram och är underbart fin och klara sig jätte bra med andning o så. Vilken lycka när man hörde hans skrik när de plockade ut honom! Åh, så ljuvligt, stort grattis till er!!!

kram
    Åh, så ljuvligt, stort grattis till er!!!
  • Mysmamma70

Vi gjorde TUL i måndags (32+1) och fick se en otroligt söt liten prinsessa med pussmun, hon vägde 2,1 kg och hade vänt sig rätt (i söndags låg hon i säte)

Min BM tror att mina SD kan bero på att lillan är så vild därinne och retar livmodern när hon vänder runt och busar. Igår hade jag mycket SD, men de gick över under natten och nu är det lungt igen.

GBSs är kvar, trots penicillinbehandling Rynkar på näsan

Svar på tråden December Bebis 2010 :)