MFJG skrev 2010-11-01 19:50:40 följande:
Jag vet det där ;) Hade GBS förra graviditeten också och fick antibiotika då + att jag läst till sjuksyrra innan ;) 
Skrev i förlossningsbrevet igår om just det där med 4 timmar för jag hann PRECIS få det sist och denna gången är det något som oroar mig. Att jag inte ska hinna få antibiotikan..
Jag är penicillinallergiker och får därför klindamycin. Testade cefradoxil men fick reaktion på den.  Har tagit 4 omgångar antibiotika denna graviditeten. SKIT JOBBIGT! Så tydligt när jag har det i urinen, sammandragningar som ökar i frekvens osv. Mycket molvärk. 
Vad bra, men okunskapen verkar vara stor  

Enligt Socialstyrelsen ska det dock räcka med 2 timmar.
När jag födde Charlie förra året missade de en injektion som jag skulle fått på natten, den blev en timme försenad. Jag var väldigt smärtpåverkad och hade inte full koll. Som tur var hann jag få sista sprutan i tid innan han föddes.
Jag ska också skriva det tydligt i mitt förlossningsbrev, denna gång får de inte slarva, med tanke på att jag nästan förlorat ett barn tidigare så är jag ju högriskare dessutom!
Jag har också instruerat min man att noga hålla koll på tiderna jag får sprutan, så han får ringa efter dem om jag inte "är med".