• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • Licebe

Hej!
    Längesen jag skrev nu, men jag hinner helt enkelt inte med i erat tempo=)
    Men jag läser det mesta=)
    Stort grattis till alla ni som fått och till alla er andra säger jag håll ut=)
    Trodde att jag själv skulle befinna mig i grattis-kategorin, men icke.

Så istället för att skriva lite varje dag kommer nu ett jättelångt inlägg med min nästanförlossningsberättelse:

Det började i måndagskväll med att jag började få ont i ryggen.
    När vi ska sova så har jag så ont att den enda ställningen som funkar är att stå på knä och halva ansiktet.
    Men efter ett tag inser jag att det blir lite svårt att sova i den ställningen, så jag välter försiktigt ner på höger sida i samma ställning som jag står.
    Ligger som en ostbåge men vågar inte röra mig en millimeter.
    Lyckas somna så i en eller två timmar.
    Vaknar av att jag jag vänder mig på vänster sida, kan vara det dummaste jag gjort i sömnen.
    Klockan är då två.
    Går upp för att försöka somna om i soffan, jovisst, nobelpriset till den som lyckas somna med den ryggen.
    Och det handlar inte om några värkar som kommer och går,
    utan mer som en enda lång värk som håller i sig i många timmar.
    Så att jag håller på med någon förlossning finns inte i min värld.
    Grinar en skvätt medans jag försöker komma på nya sätt att lindra smärtan.
    Har prövat bad, massage, värmekudde och alvedon. Men inget har hjälpt.
    Vid halv fem får jag nog och väcker sambon som får ringa och fråga om det är
    akuten eller förlossningen som gäller.

Förlossningen it is, där inne tar dom en ctg-kurva som följs upp av en vaginal undersökning av en läkare.
    Med sina händer i min puppa säger hon.
    -"Du ska föda barn du."
    -"Nej, jag har ont i ryggen." kontrar jag med.
    -"Men värkar kan kännas i ryggen." säger en bm som också är i rummet.
    -" Jo, men ska man inte få någon paus då?." frågar jag.
    Läkaren tittar på ctg-kurvan och säger att jag visst får pauser.
    Har lust att kasta ut både henne och apparaten genom fönstret, men det fanns inget.
    Min sambo frågar hur länge dom tror att det kan ta, om det handlar om dagar.
    -" I erat fall handlar det mer om timmar." säger läkaren.
    Min tapp är jättekort och mjuk.
    Chock...

Vi skyndar oss hem för att hämta bb-väskan som inte finns.
    Men vi lyckas slänga i lite saker i en väska och brummar tillbaka.
    Där inne får vi ett rum och samme läkare kommer tillbaka och gör en till undersökning.
    Det  har gått ungefär en timme sen den sista och hon kan nu få in ett finger också.
    Då fattar jag att vi ska till att föda.
    Följande timmar innehåller bad, akupunktur, kvaddlar och en massa ctg-kurvor.
    Alla är helt insnöade på mina sammandragningar,
    även fast jag har försökt att säga att jag har lika ont mellan dom som under dom.
    Men dom vill inte riktigt lyssna.
    När min bm för dagen ska göra en till undersökning visar det sig att det inte har
    hänt något mer med min tapp.
    Då vänder allt.
    Får smärtlindring och dom tycker att jag ska sova för att orka med en förlossning.
    Vaknar efter några timmar.

Händer inte mycket alls dom förljande timmarna.
    Ännu en ctg-kurva men inget mer.
    Dom glömmer även att säga till om min middagsbricka som står och blir gammal istället för uppäten.
    Får träffa en ny manlig läkare som ska mäta fostervattnet med ultraljud.
    Han tittar på en pöl utan att mäta och säger att jag inte alls ska föda barn och kan åka hem.
    På ett sånt där arrogant sätt säger han det som får en att känns sig
    som att man har hittat på att jag ska föda.
    Inga fler vaginala undersökningar har gjorts sen morgonen och jag undrar
    hur han kan veta att jag inte ska föda genom att titta en sekund på vattnet med ett ultraljud.
    Min sambo frågar läkaren hur länge han tror det dröjer innan förlossning.
    Enligt den läkaren kan jag lika gärna för två veckor efter bf.

Aja, vi går tillbaka till vårat rum.
    Därifrån vägrar jag att flytta mig inatt säger jag till min nya inte alls lika trevliga bm.
    Jag struntar i att jag inte längre ska föda, men jag tänker inte vara hemma
    och riskera att få lika ont i ryggen utan att kunna göra något.
    Vi får stanna.
    Klockan tre vaknar jag av en värk och slemproppen börjar lossna.
    Men inget ont i ryggen som natten innan så vi åker hem vid fem.

Såå, från att jag ska föda inom några timmar till att jag inte ska föda alls.
    Men slemproppen forsatte att lossna tills igår och jag har lite värkar ibland.
    Så enligt vad man läser så är en förlossning inte långt borta, men vi får väl se=)
    Jag har gärna lika ont igen, men jag ska ha mina pauser!:p

• Momalicious

God morgon på er. Igen. Gör som jag brukar och sover några timmar extra på förmiddagen. Skönt! 

Willesmamma: Det är skönt att någon känner igen sig. Försöker verkligen släppa tankarna på bebis, eller snarare att han ska komma tidigare än BF. Känns inte speciellt lovande när jag får MINDRE förvärkar av sex istället för tvärtom. Men får jag inte nästa vecka hoppas jag verkligen han stannar kvar tills efter nyår. Då kan värkarna starta runt tolvslaget på nyårsafton Förstår att det är ännu värre för dig som verkligen är nära BF nu. Jag har ju iaf tre veckor kvar, men å andra sidan så känns det bara som att det  är en vecka kvar när det är "okej" att han kommer för jag vill inte ha jul/mellandags/nyårsbebis haha. 

Ondar: Usch vad jobbigt för dig med alla turer fram och tillbaka! Förstår att du bara vill veta bu eller bä nu liksom. Och att dessutom bli bemött av nonchalant vårdpersonal är ju det värsta som finns. Typ som min barnmorska som bara borstade bort mina tidigare depressioner som ingenting när det faktiskt är en jäkligt stor grej. Det gjorde liksom att jag tappade lusten att gå till barnmorskan mer nu. Man tänker nog inte på hur jobbigt det är för er som har bebisar som ligger fel när ens egen har legat rätt sen vecka 30 typ. Usch. Jag hoppas verkligen att bebisen ligger kvar på rätt håll nu så du slipper det här!

Stefanie: Vad kul! Hoppas det går över till riktiga värkar då! :) 

BF 30 december 2010 ♥ momalicious.blogg.se/
  • Momalicious

Jag tror iaf att min slempropp, eller delar av den iaf, har släppt. Annars har någon snytit sig i min trosa. Ser grymt äckligt ut men men. Tror dock inte det betyder ett piss haha. Kan ju lika gärna återbilda sig och sådär. 

• ondar
    Momalicious skrev 2010-12-10 13:03:51 följande:

Ondar: Usch vad jobbigt för dig med alla turer fram och tillbaka! Förstår att du bara vill veta bu eller bä nu liksom. Och att dessutom bli bemött av nonchalant vårdpersonal är ju det värsta som finns. Typ som min barnmorska som bara borstade bort mina tidigare depressioner som ingenting när det faktiskt är en jäkligt stor grej. Det gjorde liksom att jag tappade lusten att gå till barnmorskan mer nu. Man tänker nog inte på hur jobbigt det är för er som har bebisar som ligger fel när ens egen har legat rätt sen vecka 30 typ. Usch. Jag hoppas verkligen att bebisen ligger kvar på rätt håll nu så du slipper det här!
     Tack Hjärta. Skönt att du iaf har en duktig kille där inne;), min brorsdotter låg också rätt väldigt länge och fixerade sig tidigt, dessutom kom hon redan i 37+2, synd att hon inte har en lika lydig kusin Tungan ute, e inte så frustrerad över att ha gått över tiden men just det där att den inte kan bestämma läget- det är jobbigt.

Usch, det e så förbaskat oproffsigt av dem. Jag har berättat en del av min bakgrund för min BM (inte allt för jag tycker det e för jobbigt o prata om) men jag antar att det står i min journal så de borde dessutom veta att jag har jäkligt svårt för undersökningar och varför, om de nu har bemödat sig med att läsa min journal så bryr de sig isf inte om det. Jag har valt att inte berätta så mycket av min bakgrund för Pappan så han kan inte stötta heller eftersom han inget vet så man hade ju lite förlitat sig på att iallafall DE skulle förstå. Pappan respekterar utan att veta och går utan tvekan ut ur rummen när jag ska undersökas o har helt accepterat att han ska hålla sig vid mitt huvud under förlossningen:).

Synd att din BM visade den här sidan rätt sent, annars hade man ju tyckt att du borde byta barnmorska, usch det som känns så viktigt att man trivs där. Sånna där nötter ska inte jobba med det de gör! Det förklarar ju så himla mkt om hur man hanterar saker och ting i nuläget och vilket sorts stöd man behöver ha:( {#emotions_dlg.flower}

Hoppas verkligen inte att någon har snytit sig i dina trosor förresten HAHA:), låter ju som att det iallafall händer _något_ i din kropp:), vem vet? Flört
  • LillSnurr82

Vi fick en dotter den 8:e december kl 22.43, 3530g och 49,5 lång 

Nu har vi äntligen fått komma hem.. Blev en jobbig förlossning på 11 timmar blev tappad 2 ggr och fostervatten som inte ville gå..men fick krystvärkar innan vattenavgång sen fick förlossningen avslutas med sugklocka då hennes hjärljud låg under 80 och ville inte stiga.. var 2 barnläkare med på slutet och 4 barnmorskor och en läkarstudent..så mycket folk. När hon kom ut var navelsträngen lindad runt hennes kropp och hon var mycket stressad och skrek inte..Hann knappt se henne, Hon fördes iväg och fick hjälp med andningen och ligga i kuvös.. min sambo fick då följa med, medans jag själv låg kvar på förlossningen och fick inte träffa henne på 2 timmar. Hon låg på avd 15 .Men hon kom snabbt igång med andningen och behövde inte ligga i kuvös längre då jag fick träffa henne 2 timmar efter förlossningen...Blev 2 nätter på special BB då dom ville hålla extra koll på henne och hennes andning. Men nu mår vi i alla fall bra alla 3 efter omständigheterna..

• delifi2

åå fy ondar vad jag tycker synd o,m dig. visste ju inte helletr hur lillfis låg innan vi åkte in, jobbigt att inte veta om å när man ska åksa in. mitt personliga råd är iaf att åka in tidigt så de kan göra ett vändningsförrsök iaf bebis ligger fekl. man återhämtar sig bättre när man föder vaginalt än om man genomgår en opration. skitjobbigt att inte  kunna vara mer på bena, ligga på sidan oav. hade jag fått vaginalt så hade hag varit som vanligt nu

• Momalicious
    ondar skrev 2010-12-10 13:18:19 följande:
     Tack Hjärta. Skönt att du iaf har en duktig kille där inne;), min brorsdotter låg också rätt väldigt länge och fixerade sig tidigt, dessutom kom hon redan i 37+2, synd att hon inte har en lika lydig kusin Tungan ute, e inte så frustrerad över att ha gått över tiden men just det där att den inte kan bestämma läget- det är jobbigt.

Usch, det e så förbaskat oproffsigt av dem. Jag har berättat en del av min bakgrund för min BM (inte allt för jag tycker det e för jobbigt o prata om) men jag antar att det står i min journal så de borde dessutom veta att jag har jäkligt svårt för undersökningar och varför, om de nu har bemödat sig med att läsa min journal så bryr de sig isf inte om det. Jag har valt att inte berätta så mycket av min bakgrund för Pappan så han kan inte stötta heller eftersom han inget vet så man hade ju lite förlitat sig på att iallafall DE skulle förstå. Pappan respekterar utan att veta och går utan tvekan ut ur rummen när jag ska undersökas o har helt accepterat att han ska hålla sig vid mitt huvud under förlossningen:).

Synd att din BM visade den här sidan rätt sent, annars hade man ju tyckt att du borde byta barnmorska, usch det som känns så viktigt att man trivs där. Sånna där nötter ska inte jobba med det de gör! Det förklarar ju så himla mkt om hur man hanterar saker och ting i nuläget och vilket sorts stöd man behöver ha:( {#emotions_dlg.flower}

Hoppas verkligen inte att någon har snytit sig i dina trosor förresten HAHA:), låter ju som att det iallafall händer _något_ i din kropp:), vem vet? Flört
    Ja men precis. Håller med dig till fullo. Man får ju ingen större lust att berätta nånting för någon när man möts av sånt ibland. Och det är ju trist för det finns ju många som är bra inom vården också. Men ibland undrar jag varför folk inom sjukvården väljer det jobbet dom har, när dom helt uppenbart inte gillar människor eller har empati. Himla konstigt.

Nää, hoppas också att ingen snytit sig i trosorna hahaha. Ja nånting händer säker men inte tillräckligt!
    Licebe skrev 2010-12-10 12:56:22 följande:
    Hej!
    Längesen jag skrev nu, men jag hinner helt enkelt inte med i erat tempo=)
    Men jag läser det mesta=)
    Stort grattis till alla ni som fått och till alla er andra säger jag håll ut=)
    Trodde att jag själv skulle befinna mig i grattis-kategorin, men icke.

Så istället för att skriva lite varje dag kommer nu ett jättelångt inlägg med min nästanförlossningsberättelse:

Det började i måndagskväll med att jag började få ont i ryggen.
    När vi ska sova så har jag så ont att den enda ställningen som funkar är att stå på knä och halva ansiktet.
    Men efter ett tag inser jag att det blir lite svårt att sova i den ställningen, så jag välter försiktigt ner på höger sida i samma ställning som jag står.
    Ligger som en ostbåge men vågar inte röra mig en millimeter.
    Lyckas somna så i en eller två timmar.
    Vaknar av att jag jag vänder mig på vänster sida, kan vara det dummaste jag gjort i sömnen.
    Klockan är då två.
    Går upp för att försöka somna om i soffan, jovisst, nobelpriset till den som lyckas somna med den ryggen.
    Och det handlar inte om några värkar som kommer och går,
    utan mer som en enda lång värk som håller i sig i många timmar.
    Så att jag håller på med någon förlossning finns inte i min värld.
    Grinar en skvätt medans jag försöker komma på nya sätt att lindra smärtan.
    Har prövat bad, massage, värmekudde och alvedon. Men inget har hjälpt.
    Vid halv fem får jag nog och väcker sambon som får ringa och fråga om det är
    akuten eller förlossningen som gäller.

Förlossningen it is, där inne tar dom en ctg-kurva som följs upp av en vaginal undersökning av en läkare.
    Med sina händer i min puppa säger hon.
    -"Du ska föda barn du."
    -"Nej, jag har ont i ryggen." kontrar jag med.
    -"Men värkar kan kännas i ryggen." säger en bm som också är i rummet.
    -" Jo, men ska man inte få någon paus då?." frågar jag.
    Läkaren tittar på ctg-kurvan och säger att jag visst får pauser.
    Har lust att kasta ut både henne och apparaten genom fönstret, men det fanns inget.
    Min sambo frågar hur länge dom tror att det kan ta, om det handlar om dagar.
    -" I erat fall handlar det mer om timmar." säger läkaren.
    Min tapp är jättekort och mjuk.
    Chock...

Vi skyndar oss hem för att hämta bb-väskan som inte finns.
    Men vi lyckas slänga i lite saker i en väska och brummar tillbaka.
    Där inne får vi ett rum och samme läkare kommer tillbaka och gör en till undersökning.
    Det  har gått ungefär en timme sen den sista och hon kan nu få in ett finger också.
    Då fattar jag att vi ska till att föda.
    Följande timmar innehåller bad, akupunktur, kvaddlar och en massa ctg-kurvor.
    Alla är helt insnöade på mina sammandragningar,
    även fast jag har försökt att säga att jag har lika ont mellan dom som under dom.
    Men dom vill inte riktigt lyssna.
    När min bm för dagen ska göra en till undersökning visar det sig att det inte har
    hänt något mer med min tapp.
    Då vänder allt.
    Får smärtlindring och dom tycker att jag ska sova för att orka med en förlossning.
    Vaknar efter några timmar.

Händer inte mycket alls dom förljande timmarna.
    Ännu en ctg-kurva men inget mer.
    Dom glömmer även att säga till om min middagsbricka som står och blir gammal istället för uppäten.
    Får träffa en ny manlig läkare som ska mäta fostervattnet med ultraljud.
    Han tittar på en pöl utan att mäta och säger att jag inte alls ska föda barn och kan åka hem.
    På ett sånt där arrogant sätt säger han det som får en att känns sig
    som att man har hittat på att jag ska föda.
    Inga fler vaginala undersökningar har gjorts sen morgonen och jag undrar
    hur han kan veta att jag inte ska föda genom att titta en sekund på vattnet med ett ultraljud.
    Min sambo frågar läkaren hur länge han tror det dröjer innan förlossning.
    Enligt den läkaren kan jag lika gärna för två veckor efter bf.

Aja, vi går tillbaka till vårat rum.
    Därifrån vägrar jag att flytta mig inatt säger jag till min nya inte alls lika trevliga bm.
    Jag struntar i att jag inte längre ska föda, men jag tänker inte vara hemma
    och riskera att få lika ont i ryggen utan att kunna göra något.
    Vi får stanna.
    Klockan tre vaknar jag av en värk och slemproppen börjar lossna.
    Men inget ont i ryggen som natten innan så vi åker hem vid fem.

Såå, från att jag ska föda inom några timmar till att jag inte ska föda alls.
    Men slemproppen forsatte att lossna tills igår och jag har lite värkar ibland.
    Så enligt vad man läser så är en förlossning inte långt borta, men vi får väl se=)
    Jag har gärna lika ont igen, men jag ska ha mina pauser!:p
    Men jösses vad jobbigt. Snacka om att bli förvirrad och att försöka ställa om sig från att "du ska föda" till "du ska inte alls föda" måste ju vara skitjobbigt. Men det låter ju som att du kommer föda närsomhelst iaf. :) Men fy vilken läkare. Ytterligare ett exempel på ett jäkla stolpskott inom svensk sjukvård.

Håller tummarna att det sätter igång på riktigt för dig nu! :)
  • Momalicious
    LillSnurr82 skrev 2010-12-10 13:51:40 följande:

Nu har vi äntligen fått komma hem.. Blev en jobbig förlossning på 11 timmar blev tappad 2 ggr och fostervatten som inte ville gå..men fick krystvärkar innan vattenavgång sen fick förlossningen avslutas med sugklocka då hennes hjärljud låg under 80 och ville inte stiga.. var 2 barnläkare med på slutet och 4 barnmorskor och en läkarstudent..så mycket folk. När hon kom ut var navelsträngen lindad runt hennes kropp och hon var mycket stressad och skrek inte..Hann knappt se henne, Hon fördes iväg och fick hjälp med andningen och ligga i kuvös.. min sambo fick då följa med, medans jag själv låg kvar på förlossningen och fick inte träffa henne på 2 timmar. Hon låg på avd 15 .Men hon kom snabbt igång med andningen och behövde inte ligga i kuvös längre då jag fick träffa henne 2 timmar efter förlossningen...Blev 2 nätter på special BB då dom ville hålla extra koll på henne och hennes andning. Men nu mår vi i alla fall bra alla 3 efter omständigheterna..
    Grattis till flickan! Jobbigt att det blev så traumatiskt men skönt att allt är bra med er nu! :)
  • LokesMammi
    LillSnurr82 skrev 2010-12-10 13:51:40 följande:

Grattis. Skål Vilken liten sötnos! =)
    Bebis 16/1-11
  • 3 barns mamma84

Bilderna tog jag i torsdags då vi kom hem från sjukhuset
    Hna första bilder kommer in idag på bloggen och ja magbilden oxå
    Så tänka sig 2 veckor förtidigt kom han ut och var 4150g och 51cm huvud 35cm han är vår BEBIS vår underbara pojk nu har vi tre UNDERBARA barn och denna var TOPPEN nu vill jag uppleva detta 1 gång till
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden December Bebis 2010 :)