• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • Mama Jessie
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-02 17:35:41 följande:
    Shit jag vet inte jag delammar bara likom.
    Och nu har man fått detta som pågått ett tag och molvärk kraftig jävlar ibland vill man bara gråta av smärta man får.
    Men sen är det borta igen.
    Massa Massa flytningar hej vilt.

Jag skulle inte VÅGA bli gravid nu jösse namn !!
    Men du födde vaginalt men jag födde snitt så jag MÅSTE vänta 1 år men jag vill vänta minst 4-5 år
    Dags att hitta ett preventivmedel som passar dig nu kanske :)

jag undrar också om jag börjar få mens igen, slutade blöda från avslaget för flera veckor sen men de senaste dagarna har det kommit lite blod igen. Ska på efterkontroll nästa vecka så får väl se. Men lite längre kunde man väl få slippa den där mensen, jag helammar juRynkar på näsan
    Anton 101201
  • LillSnurr82
    linasmama skrev 2011-02-02 17:56:12 följande:
    Willes mamma 08: jag har inte heller någon sexlust. Vi har inte haft det än fast sixten är 8 veckor. Jag vågar inte ha sex, är såå rädd att det ska göra ont. Jag sydde inte efter dottern så antar att det är skillnad. Vi har inte haft sex på 5 månader tror jag, min stackars sambo...

Sixten har varit hemsk idag har sovit två timmar totalt sen han vaknade kl 8.30 och har bara gnällt. Jag är helt slut för Sixten sov jätte dåligt i natt också.. 
    Här är en till som inte vågat sig på sex ännu.. och har heller ingen sexlust varken nu eller när jag var gravid. Tycker såååå synd om min sambo, men ändå kan jag bara inte tvinga mig själv till sex..vad ska man göra?? Var nog ett halvår sen vi hade sist senast..
  • ÄlskarMina

och vi försöker oss på att ha sex...triggar upp varandra på dagarna för att sen på kvällen vara helt slut så vi inte orkar. plus att det är ngn liten som ligger vaken sent på kvällarna
    Hoppas hoppas man får till det snart! Har haft sex 2ggr sen förlossningen bara och nu var det iaf 2v sen sist. Saknar det..

Varför skulle man inte få bli gravid inom 1år efter ett snitt 2barnsmamma? Jag vill ju bli det, men ska fråga imorgon då jag träffar en gynläkare. Vad har du fått förklarat för dig och av vem?

Här går man också och känner att man håller på att få mensen igen..det moler i magen som innan den kommer. Verkar vara tajm för många nu! haha! 

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid 8/12-10*.¸¸.·*¨`· langtanefterpyret.blogspot.com
  • Mysmamma70

Helamning är inget säkert skydd, jag fick tillbaka min mens åtta veckor efter Charlie föddes trots helamning. Men det var vi glada för och kunde då tillverka Cornelia snabbt (13 mån mellan dem)

Jag hade molvärk i ett par veckor innan mensen kom.

• ludicrous

Månadsskiftet är min egentliga menstid och jag har haft sårvätska ett tag men idag kom det färskt blod o jag har ett grymt chokladsug o ett helvetes humör. HELAMMAR, Emil är 6 veckor... Tror tyvärr mensen är tillbaka, eller så är det stressblödning. Brukar ligga deckad i mensvärk andra dagen på mensen så vi får väl se imorrn..

• Mama Jessie

Jag har haft molvärk ett par veckor så det är väl menstajm nu.. Skulle också kunna tänka mig att göra nya barn snart men eftersom jag är singel så får jag nog vänta ett tag ;)

Anton 101201
  • Haligh

Jag har fortfarande avslag, men hoppas verkligen mensen låter vänta på sig några månader. Jag är ju 32 år och vill absolut ha flera barn, men inte än så det blir definitivt skydd när det vankas sex igen. Ett par år mellan barnen känns bra i tanken, men man vet ju aldrig. Hade inte så lätt att bli gravid!

• 3 barns mamma84
    ÄlskarNova skrev 2011-02-02 18:42:55 följande:
    och vi försöker oss på att ha sex...triggar upp varandra på dagarna för att sen på kvällen vara helt slut så vi inte orkar. plus att det är ngn liten som ligger vaken sent på kvällarna
    Hoppas hoppas man får till det snart! Har haft sex 2ggr sen förlossningen bara och nu var det iaf 2v sen sist. Saknar det..

Varför skulle man inte få bli gravid inom 1år efter ett snitt 2barnsmamma? Jag vill ju bli det, men ska fråga imorgon då jag träffar en gynläkare. Vad har du fått förklarat för dig och av vem?

Här går man också och känner att man håller på att få mensen igen..det moler i magen som innan den kommer. Verkar vara tajm för många nu! haha! 

Enligt överläkaren och kirurgen och barnmorskan ska man hälst vänta 1 år för då har livmodern blivit starkare och klarar då att bli gravid igen.
    Nu om jag eller du skulle nu bli gravida visst skulle det gå men man skulle få så många kontroller och läkarna barnmorskorna och ja dom som har detta med graviditet att göra blir väl inte så glada.

När jag skulle åka hem med elias nu på bb kom läkaren till mig (manlig ung kille) och började prata om p piller och så och sa du ska hälst vänta 1 år innan du ska bli gravid igen men ajg sa till honom näääh jag vill INTE bli gravid nu haha
    Han sa det bästa för kroppen för dig och bebisen är att man väntar tills kroppen har fått sin styrka tillbaks..
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84
    Älskarnova:

Det finns ingen definitv övre gräns för antalet kejsarsnitt en kvinna kan göra, men det är sällsynt att samma kvinna gör fler än tre. Men man bör inte påbörja en ny graviditet innan ett år har gått sedan ett tidigare kejsarsnitt för att läkningsprocessen ska vara helt klar.

De allra flesta kejsarsnitt görs med ett horisontellt snitt i livmoderns lägre del. Denna typ av snitt läker vanligtvis bra om kvinnan för övrigt är av god hälsa och man tror att de i princip är läkta tre månader efter förlossningen.

Resultatet av flera studier som gjorts pekar mot att ärret på livmodern blir starkare med tiden och orsakar färre problem när längre tid har gått. Detta kan vara av särskilt intresse om du vill föda vaginalt nästa gång, s k VBAC. Det finns en mycket liten risk att livmodern brister vid VBAC och det finns vissa bevis på att risken för att ärret brister minskar ju längre tid som går mellan graviditeterna.

I en studie som omfattade 170 kvinnor påvisades att risken för att ärret skulle brista vid VBAC var markant högre om det gått mindre än sex månader mellan graviditeterna. En annan, större studie där 2409 kvinnor deltog visade att de kvinnor som valde VBAC och hade blivit gravida inom 18 månader efter ett kejsarsnitt löpte tre gånger så stor risk att ärret brast än kvinnor som valt VBAC och hade längre uppehåll mellan graviditeterna. En tredje studie visade ökad risk för ärrbristning hos kvinnor som förlösts innan fullgången graviditet med kejsarsnitt, särskilt om de aldrig tidigare genomgått förlossningsarbete och mellanrummet mellan förlossningarna var mindre än två år.

Dessa forskningsresultat kan verka oroande, men risken för ärrbristning vid vaginal förlossning efter tidigare kejsarsnitt är mycket liten, vilket innebär att de flesta kvinnor som haft kortare mellanrum mellan graviditeter inte får några problem vid VBAC.

Problem med moderkakan kan vara vanligare vid graviditet efter kejsarsnitt om det inte gått så lång tid. Risken för föreliggande moderkaka och moderkaksavlossning är större om man blir gravid inom ett år efter ett kejsarsnitt. Dessa forskningsresultat är från en mycket stor amerikansk studie där 187577 deltog, så det är värt att påpeka att risken fortfarande är liten.

Det finns andra fördelar med att få barn med längre mellanrum, kejsarsnitt eller ej. Läs vår artikel om olika ålderskillnader mellan barnen så får du veta mer.

I vissa delar av Sverige gör man kejsarsnitt i en av fem graviditeter. Det är viktigt att vara medveten om den tid det tar att återhämta sig och hur det påverkar en. Kejsarsnitt är ett omfattande kirurgiskt ingrepp och många kvinnor känner sig mycket trötta efteråt. Det kan ta många veckor innan man orkar med saker som tidigare igen efter kejsarsnitt.

Reviderad i februari 2007

• 3 barns mamma84

Bjuder på oss
Svar på tråden December Bebis 2010 :)