Inlägg från: LillSnurr82 |Visa alla inlägg
  • LillSnurr82

December Bebis 2010 :)

Lite salt är nog inte farligt, med vad är lagom salt? Är väl rätt mycket salt i både buljongtärningar och aromat? Fast man märker väl på barnen om dom klarar av det? Är väl magen som inte är färdig för salt ? eller vad är det som är farligt med salt egentligen?

• LillSnurr82
    LokesMammi skrev 2011-06-12 22:21:22 följande:
    Är det inte njurarna som inte är utvecklade för salt intag ännu.....eller.....?
    jo det stämmer nog, när du säger det.Har nog hört det.. undviker salt helt jag vill inte riskera nåt. Är ju en rätt onödig krydda även för oss vuxna, finns annat att smaksätta med som tex dill, persilja osv..
  • LillSnurr82
    Momalicious skrev 2011-06-12 22:46:28 följande:
    Hur gör ni för att minnas d-dropparna?! Jag blir tokig, sen vi började med mat mer och mer glömmer jag det hela tiden. Känner mig jättedum men det slinker verkligen ur tankarna. Kanske ska ställa flaskan vid hans matstol så ser jag den när han får mat.
    Jag är med SJUKT dålig på att komma ihåg dem, tom när dom står framme..
  • LillSnurr82

I morse flög jag upp fortare och vaknare än någonsin ur sängen av en smäll och ett ilvrål, lillan hade vaknat och krypit runt i sängen och trillat ner :( oj vad hon skrek, men mest rädd tror jag. Efter lite mamma kramar blev hon glad igen och börjar skratta åt hunden som låg i sängen :) men vad rädd jag blev när jag fatta att hon trillat ut..
    Nu blir det att bygga ännu högre berg runt sängen om hon ska fortsätta sova hos mig. Ett litet märke mellan ögonen och lite röd i pannan var allt som blev. Tur vi har låg säng och tjocka mattor vi sidan om.

Någon som har tips på hur man kan skynda på att sluta med nattamningen. Hon vaknar alltid mellan 00-01 och vill snutta (är inte direkt att hon är hungrig, känns mer som hon snuttar för att söva sig själv) Sen sover hon ända fram till 6-7 vill då amma (jag veeet för en del är detta redan morgon, men inte för mig som gärna sover till 12-13 om jag får och kan) men detta mål har jag nu bytt ut mot 100ml välling, då somnar hon om igen och sover till 8.30-9 i alla fall, då går vi upp och hon får 1dl gröt+ puré.

Är målet där vid 00-01 som jag nu vill få bort, är alltså det ända på hela dygnet jag ammar henne nu och eftersom hon inte äter då utan mest snuttar så känns det ganska onödigt. Nappen funkar inte att söva om henne med heller. Hört att det kan funka att ge vatten istället, vad tror ni?

• LillSnurr82
    sweet86 skrev 2011-06-13 15:11:08 följande:
    Någon vars bäbis ätit dåligt under perioden då vi hade så varmt?
    Min lille vill inte äta, har ätit en halv portion gröt på morgonen och lite fruktpuree. Sedan har jag försökt ammat honom men han har endast tagit några sug å sedan har det varit bra, försökt flera gånger under dagarna.. När han inte vill ha så biter han mej bara å kastar sig bakåt.
    Jag blir så frustrerad..

Även i dag då vi inte har fullt lika varmt matvägrar han..
    Tipps någon?
    Jag hade problem med amningen på slutet, (håller på att sluta amma helt nu) A gillar inte att bli varm så hon gilla inte att ammas sittande då man höll i henne, så funka bara att liggamma. Om du inte testat det kanske det kan funka?Annars vet jag inga tips tyvärr..
  • LillSnurr82
    sweet86 skrev 2011-06-13 15:53:14 följande:
    Oftast ligger jag och ammar, tycker det är lättast.. Provat alla sätt.
    Har tagit upp lite mjölk ur frysen, fårse om han tar flaskan nu då.. Träligt det är när det krånglar.
    ja visst är det jobbigt när dom inte vill äta..Jag blev ialla fall så frustrerad och ledsen. Kändes som det var mitt fel.. Hoppas det löser sig för er.. Använde mig också av flaska , speciellt de gånger vi skulle iväg och det inte fanns tillgång till att ligga och amma nånstans.
  • LillSnurr82

Här har jag med haft svårt att få i lilla A vätska, men kommit på att hon tycker det är kul att dricka ur vanligt glas. Då dricker hon bara för att det är kul. Prova det ni som bara testat vätska i flaska. Ur glas funkar all här :)

• LillSnurr82
    Haligh skrev 2011-06-14 23:00:13 följande:
    Min tjej gillar också att dricka ur pipmugg, går riktigt bra! Tycker det är roligt verkar det som Är inne i en väldigt intensiv fas nu, jag är hemma mkt själv för sambon har rest en del i jobbet, det är full fart! Fast S inte kryper så rullar hon snabbt som ögat och ligger inte många sekunder där man lägger henne. Hon är glad men kräver mycket mer uppmärksamhet, inte så poppis att leka själv en stund. Och ut med händerna för att försöka fiska tag i allt och stoppa in i munnen Det har kommit så snabbt så jag hänger knappt med! Men det är roligt också, man börjar mer och mer skönja en liten personlighet
  • LillSnurr82

Agnes kryper inte heller. Hon kan stå i krypställning men inte tillräkligt stark i armarna för att ta sig framåt på det sättet. I stället går hon med fötterna men ålar med armarna= rumpan rakt upp. Hon hatar att ligga på rygg, så blöjbyten är en kamp varje gång för hon ska bara rulla runt.. Up&go är vår räddning. Hon kan även sitta stadigt och även sätta sig upp själv. Hon kan stå om hon håller sig i något. I dag låg hon i sin spjälsäng, då satte hon sig först på knäna, tog tag i kanten och ställde sig upp själv.. duktig tjeja.! Inga tänder dock.

Har nu sovit 3 hela nätter...skööööönt säger mamma! Så amnings tiden är nu ett minne blott.. lite separations ångest har man allt.. :(

• LillSnurr82

och där blev man kvinna igen.. exakt 3 dagar efter att jag slutat amma helt kom mensen tillbaka som ett brev på posten..:( Inte direkt lägligt, ska ju på fest i morgon, hatar att ha mens när man är borta..Men bröstet (sista tiden har jag bara haft mjölk i ett bröst) gör inte så ont längre.. sköööönt..

Svar på tråden December Bebis 2010 :)