December Bebis 2010 :)
Momalicious: Glukosbelastning går ut på att man utsätter kroppen för en sockerchock. Den mest snabbupptagna sockerform som finns är glukos, det sockret behöver inte brytas ner något i kroppen utan tas upp direkt. Därför chockar man kroppen med en stor dos flukos (jäkligt sött sockervatten helt enkelt, några deciliter) sedan väntar man ett par timmar och därefter kontrolerar man blodsockret för att se hur bra kroppen klarat av att hantera sockret. Om man inte klarar det så bra och alltså får ett högt blodsocker, så visar det att man har diabetes. har man låga siffror funkar kroppen precis som den ska och man har inte diabetes. Man kan få graviditetsdiabetes när man är gravid om man har anlag för det eller har några extra kilon på kroppen tex, eftersom kroppen påfrestas av att vara gravid. Ifall man får grav diabetes försvinner den efter förlossningen. Det är bara jag som har otur och upptäcker min alldeles äkta diabetes i samband med graviditet (den hoppade fram då pga belastningen). Det är viktigt att upptäcka om man har diabetes när amn är gravid eftersom det innebär lite större risker för mor och barn
Nu skall jag sluta lektionen, puss på er! Har lagt upp bilder i andra tråden =)
Malaki babe! Vi ses imorgon! Pöss!