Inlägg från: Mysmamma70 |Visa alla inlägg
  • Mysmamma70

December Bebis 2010 :)

ÄlskarNova skrev 2010-09-15 18:09:36 följande:
    ge oss bild på hur det blev vetja! längtar själv tills man kan ställa iordning sängen och fått hem vagnen med!
    OT - Hur får man till sidfoten?
  • Mysmamma70
    Stefanie skrev 2010-09-15 17:49:01 följande:
    Usch, vad jag är ledsen.

Var ju hos bm i går, allt såg bra ut förutom att vi kom fram till att det var dags att börja knapra järn. Jag bad om att få en läkartid för att kolla att livmodertappen var oförändrad eftersom att jag fortfarande har mycket sammandragningar och tycker att det har känts annorlunda nere i magen på något vis på sistone och fick en tid redan idag.

Nu har jag varit där Läkaren kände på livmodertappen och kunde på en gång säga att den inte kändes som den skulle utan har blivit mjuk förkortad. Han sjukskrev mig i en månad och skickade en remiss till ultraljud för att mäta tappen.
    IUltraljudet blir redan i morgon men läkaren kunde redan nu säga att jag MÅSTE vila. Det här betyder att jag precis var tvungen att ställa in ett frilansuppdrag på Åland nästa vecka som hade gett mig rätt bra betalt. Jag kommer också att behöva ställa in en resa till Prag som vi skulle åkt på med några kompisar nästa helg och jag hade fullspäckat schema inför valet på söndag eftersom att jag stå på en lista och nu kan jag inte vara med alls...

Jag hoppas och ber till gudarna att jag inte öppnat mig något utan bara förkortats lite, blir så orolig för bebis och vill inte att den ska komma ut än på länge, det är ju alldeles för tidigt har precis idag gått in i vecka 26...

När de ringde och gav mig tiden för ultraljud så blev jag uppmanad att ta med mig en anhörig, det gör nästan att det känns ännu läskigare... Sambon skriver en tenta i morgon så jag bad mamma följa med. 
    Så jobbigt, Stefanie, nu är det bara vila, vila, vila för din del. Jag var på UL i söndags och läkaren sa att livmodertappen inte ska vara kortare än 3 cm (min var 4,7 trots sammandragningar), hoppas det går bra!
  • Mysmamma70
    Stefanie skrev 2010-09-15 19:06:09 följande:
    Tack..!

Trotsåldern är inte lätt. Jag är imponerad över er som har små barn och orkar med att vara gravida. Jag är helt slut hela tiden och tycker att det är skönt att inte behöva ta hand om någon annan än mig själv just nu.  
    Jag kan avslöja att trotsåldern är ingenting mot hormonstinna tonåringar Kyss
  • Mysmamma70
    Stefanie skrev 2010-09-15 21:59:29 följande:
    Haha! Jo, jag vet. har syskon i den åldern nu. Och i trotsåldern. Men jag var en lätt tonåring och hade aldrig varit särskilt jobbig så man kan ha tur också!
    Samma här, men mina tonåringar tycks brås på sin far, hihi {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Mysmamma70
    delifi2 skrev 2010-09-15 22:17:43 följande:
    ohhhh....tonåringar är hemska, de förvandlas över en natt.
    Från min gulliga, rara dotter till nåtmonster som bara skriker, gapar, allt är fel osv osv.... tur att det gick över snabbt iaf.
    Iaf för Emily, Felica hade ingen trotsålder nu när hon var tonåring men man vet ju aldrig vad som händer när hon flyttar hem igen.
    Hon bodde ju med sin pappa mellan 13-18 år men nu ska hon flytta hem till mig...
    Yep, folk undrar hur man orkar med en bebis i min ålder (40), men mina tonåringar ger mig betydligt mycket mer huvudbry just nu Foten i munnen
  • Mysmamma70
    Willes Mamma 08 skrev 2010-09-16 09:39:30 följande:
    Är det nån av er som ska köpa en bärsele till era små?? Vi hade en förra gången en lite äldre babybjörn,totalt värdelös.fick så ont i ryggen o bebis satt inte alls bra i den.
    Nu funderar vi på en Ergo istället. Ser så gosig o skön ut!!!
    Jag har en Minimundus bärsjal, funkade jättebra till Charlie de första månaderna tills han blev för tung för mig att bära på, runt 8 kg. Då tog maken över bärandet i en BabyBjörn och den funkar fortfarande perfekt (han är ju nu 10 månader).
  • Mysmamma70
    Saliva123 skrev 2010-09-16 12:50:12 följande:
    Hej på er!

Har följt er utan att kommentera som vanligt ett tag nu... Tänkte bara höra om någon av er som är så kloka kan göra mig lite klokare...

Jag är gravid i v.27 nu. Går på kontroller av blodtrycket varannan vecka, och efter v.30 kommer jag att gå varje, eftersom att trycket var högt med mitt första barn. Var hos mvc i fredags, och då låg trycket som det gjort de senaste gångerna stabilt på 130/70, men jag hade äggvita i urinen och jag fick komma in på måndag morgon med ett morgonurin-prov.  På måndag morgon vaknade jag och hade samlat jättemycket vatten, så att fingret blev blått när jag försökte få av ringen med tvål och vatten. Jag vägde då också ett kilo mer naken, än vad jag gjorde i fredags med skor och kläder på. Vaknade idag, torsdag, med ont i huvudet och har känt mig yr och trött och idag när jag var hos läkare av en annan orsak bad jag att få ta ett tryck när jag ändå var där. Då hade det stigit till 160/90. Har inte hört något om resultat av kissprovet.

Min första fråga: Min bm har ingen telefontid förrän imorgon,  borde jag kontakta sjukvård på annat sätt, eller vänta?

Min andra fråga: Med mitt första barn blev jag sjukskriven i perioder pga. liknande tryck som jag har idag, och för att mitt jobb som lärare är stressigt. Jag har dock läst om andra som inte blivit sjukskriven för högt tryck utan istället medicinerats. Någon som vet mer hur det funkar och hur man brukar göra? 

Man blir ju lite orolig när det förändras så snabbt...
    Här där jag bor är gränsen för högt blodtryck 140/90, har man högre än så och inte får tag i sin BM ska man kontakta förlossnigen. Det är undertrycket som är det "allvarligaste", så 90 är inte så farligt, men om jag hade varit du hade jag iallafall åkt in på en kontroll.

Har du inte fått stickor med hem så du kan testa äggvita varje dag i morgonurinet?

Jag fick stickor + låna hem en BT-apparat så jag själv kunde mäta varje dag. Blev till slut inlagd på BF och igångsatt, då var trycket 155/100.

Att bli sjukskriven idag verkar vara svårt, men kolla upp möjligheten!
  • Mysmamma70
    ludicrous skrev 2010-09-16 12:12:35 följande:
    Senare hade vi en ringsjal. men ringen sitter uppe vid axeln o gör sjuhelvetes ont.. Jag tycker knytsjalar verkar mysigt o bekvämt, men ett himla ståhej o knyta?
    Jag har en långsjal och man lär sig snabbt att knyta den, tycker den är toppen första tiden, man får ju bebisen mycket närmare kroppen och med lite träning kan man amma i den också när man inte är hemma
  • Mysmamma70

Fick veta idag att min senaste urinodling visar GBS, det kan förklara mina besvär med tidiga sammandragningar. Ska käka en kur penicillin nu så hoppas jag att det hjälper

Jag har gått upp 8 kg, är lite mer än de tidigare barnen, men helt ok.

• Mysmamma70
    Momalicious skrev 2010-09-16 18:24:22 följande:
    Tillbaka från BM!
    Allt gick fint.

Blodsocker: 5,1 (tror jag)
    HB: 109
    BT: 140/70
    SF-mått: 26
    Hjärtljud: 142

Allt såg finfint ut! Går in i vecka 26 imorgon :)
    Kommer lägga in magbild i magbildstråden nu. 
    Fint
Svar på tråden December Bebis 2010 :)