Inlägg från: Mysmamma70 |Visa alla inlägg
  • Mysmamma70

December Bebis 2010 :)

Ninnie81 skrev 2010-09-19 08:09:59 följande:
    alltså ursäkta min duma fråga men va är GBS?
    Ingen fråga är för dum

GBS är streptokocker typ B som 30 % av alla kvinnor bär på, de allra flesta utan att veta om det, men för en del ger det uvi (jag har dock aldrig haft någon). GBS upptäcks på en urinodling som BM gör rutinmässigt.

Nu vill jag inte skrämma upp någon, men det finns en liten, liten risk att GBS startar värkarna för tidigt eller att vattnet går för tidigt. Men den största risken är att barnet ska smittas vid förlossningen, vilket kan ge blodförgiftning. Därför ger man rutinmässigt (iallafall i Skåne) alla kvinnor som ska föda penicillin minst 6 timmar innan barnet föds. Hinner man inte övervakar man barnet noga efter födseln.

När min dotter föddes -96 tog man inga GBS-prover, och hon hade blodförgiftning när hon föddes och var nära döden. Men efter tre dagar och tre peniciliinkurer vände det och hon har varit frisk sedan dess

Förra året när jag fick min son hade jag inga komplikationer under graviditeten, utan fick penicillin under förslossningen var sjätte timme och det gick jättebra.

Om du har GBS ska det stå i din journal. Ofta testar BM i början av graviditeten och i slutet.

Hoppas du inte blir orolig nu, det är jättevanligt och orsakar sällan problem, men man ska vara uppmärksam på det!
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Mysmamma70
    Ninnie81 skrev 2010-09-19 08:27:53 följande:
    aha..ok nu när du beskriver så vet ja vad de men man glömmer mellan åt tror inte ja har de eftersom ja inte haft de med mina söner och min bm har inte nämnt nå om de nu heller. har aldrig haft uvi tidigare. ska till bm på tis ska kanske prata med henne då om de bara för att höra efter

men va bra att din dotter klara sig och att du fick pencillin med sonen,
    Ja, fråga din BM så du vet

När jag väntade min andra son hade jag ingen GBS, så den kommer och går. I denna graviditet hade jag det inte vid första testet, men nu när jag fick lite problem tog BM om odlingen och då visade sig bakterierna.
  • Mysmamma70
    Ninnie81 skrev 2010-09-19 09:33:50 följande:
    ok ja de skadar ju inte att fråga.

en liten fråga: har ni känt om eran bebis ligger med rumpan eller huvudet neråt. här har bebis legat med huvudet neråt de sista mån. kanske den snart börjar bestämma sig för att ligga så och börja borra sig neråt.
    När jag gjorde UL på förlossningen för en vecka sedan låg hon i säte, men de senaste två dagarna har jag känt ett väldigt tryck neråt, så det kan betyda att hon börjar vända sig. Det är ju fortfarande gott om plats därinne att svira runt på
  • Mysmamma70
    Ninnie81 skrev 2010-09-19 10:00:57 följande:
    ja de där trycket neråt har man känt länge de är inte skönt för 5 öre. jo inte skulle de förvåna mig om bebis i sista sekund bestämmer sig för att ligga i säte resten av grav
    Haha, det får vi ändå hoppas du slipper
  • Mysmamma70
    ludicrous skrev 2010-09-19 12:29:50 följande:
    En snabb fråga!! Barnet brukar väl inte ligga på samma sida som moderkakan e på? Om ni fattar hur jag menar
    Ingen aning faktiskt, jag har alltid haft moderkakan i framvägg
  • Mysmamma70

Mina barn är födda i februari, juli, november och nu beräknad december - så jag är nog fertil året om

Alla barnen har blivit till på första-andra försöken, tur jag aldrig har chansat med oskyddat sex Tungan ute

• Mysmamma70
    SaraKlippan skrev 2010-09-19 14:54:47 följande:
    Tvättar du gosedjur o sånt också? Funderar på hur man ska göra när man får av släktingar o sånt när man kanske fortfarande ligger på bb... ska man då säga att barnet inte får den för ja måste tvätta den först!?

Du kan ju lägga gosedjuret i sängen hos bebisen och tvätta när du kommer hem från BB, bebisen kommer ändå inte att kunna gosa med det på ett bra tag 
  • Mysmamma70
    SaraKlippan skrev 2010-09-19 14:58:12 följande:
    Jag har köpt ett nytt själsydd... men funderar på om ja kanske ska tvätta det också... kanske är lika bra.
    Fabrikerna anväder ofta kemikalier för att tygerna inte ska mögla under fuktiga transporter, så tvätta för säkerhets skull.

Vi använder parfymfritt sköljmedel.
  • Mysmamma70

Någon undrade om FK, hur lång tid de behöver på sig. De uppger att det ska ta max 30 dagar att handlägga ärenden om allt man skickar in är komplett. Min erfarenhet är att de är mycket snabbare.

När jag skickar in min begäran om FP den första i månaden brukar jag få pengar för dag 1-20 utbetalda redan runt den 9:e, sedan kommer resten den 27:e

• Mysmamma70
    linasmama skrev 2010-09-20 18:32:31 följande:
    De säger att det ska ta 30 dagar men jag väntar fortfarande på besked om min sjukskrivning och de sista papperna fick de för långt över en månad sen.
    Vad trist, har du ringt och kollat?
    Ninnie81 skrev 2010-09-20 18:25:16 följande:

grattis till er som fått hp och ja ska hålla tummarna för er som väntar att de går vägen. sj har ja inte sökt om de eftersom jag vet att de är gode så omöjligt att få de som springvikarie.

var som sagt och fick göra ett ul förra vecka, gjorde även ett 3D ul med. tycker bebis sen ut som en lite apunge så nu tänkte ja dela med mig av min lilla apkille...(vet inte om de är de, men de ser ut som en kille)

Gode så omöjligt, hihi, är du norrländska?

Häftigt med 3D-bilder
Svar på tråden December Bebis 2010 :)