December Bebis 2010 :)

GBS är streptokocker typ B som 30 % av alla kvinnor bär på, de allra flesta utan att veta om det, men för en del ger det uvi (jag har dock aldrig haft någon). GBS upptäcks på en urinodling som BM gör rutinmässigt.
Nu vill jag inte skrämma upp någon, men det finns en liten, liten risk att GBS startar värkarna för tidigt eller att vattnet går för tidigt. Men den största risken är att barnet ska smittas vid förlossningen, vilket kan ge blodförgiftning. Därför ger man rutinmässigt (iallafall i Skåne) alla kvinnor som ska föda penicillin minst 6 timmar innan barnet föds. Hinner man inte övervakar man barnet noga efter födseln.
När min dotter föddes -96 tog man inga GBS-prover, och hon hade blodförgiftning när hon föddes och var nära döden. Men efter tre dagar och tre peniciliinkurer vände det och hon har varit frisk sedan dess

Förra året när jag fick min son hade jag inga komplikationer under graviditeten, utan fick penicillin under förslossningen var sjätte timme och det gick jättebra.
Om du har GBS ska det stå i din journal. Ofta testar BM i början av graviditeten och i slutet.
Hoppas du inte blir orolig nu, det är jättevanligt och orsakar sällan problem, men man ska vara uppmärksam på det!

tror inte ja har de eftersom ja inte haft de med mina söner och min bm har inte nämnt nå om de nu heller. har aldrig haft uvi tidigare. ska till bm på tis ska kanske prata med henne då om de bara för att höra efter
 tror inte ja har de eftersom ja inte haft de med mina söner och min bm har inte nämnt nå om de nu heller. har aldrig haft uvi tidigare. ska till bm på tis ska kanske prata med henne då om de bara för att höra efter