Inlägg från: Momalicious |Visa alla inlägg
  • Momalicious

December Bebis 2010 :)

ludicrous skrev 2010-07-17 15:34:46 följande:
    Hur går det för er med vagnar?
    Jag e inne på en Emmaljunga Edge Duo, men att slänga ut typ 7000 ca på en helt ny vagn när det inte blir fler barn sen vettefaan om jag vill, så letar lite begagnat...
    Kollar lite på andra också såklart,men hur tänker ni med små svängbara hjul fram mitt i vintern ? :S
    Vi ska ha en brio. Vet inte vad den heter men det är en med vanliga stora hjul. Våran är begagnad, dock oanvänd och då känns det JÄKLIGT bra att få den för 1500. Vet inte vilken årsmodell det är men den var ny till deras 11-månaders och den är som sagt oanvänd. Precis den färgen jag vill ha med, den är typ beige/sandfärgad, kanske med någon annan färg också men jag kommer inte ihåg, var så länge sen vi tittade på den. Hade aldrig lagt ut så mycket pengar på en vagn. Möjligtvis om man har massor med pengar men jag är arbetslös och då lägger vi hellre pengarna på nåt annat som är viktigare/roligare för oss.

De som vi köper vagnen av har dessutom varenda tillbehör som finns  så det behöver man inte heller oroa sig för haha.
  • Momalicious
    Karttikeya skrev 2010-07-17 18:27:34 följande:
    Och jag ska köpa en Crescent Comfort eller Crescent Classic ^^

Idag fick jag en jättespark från bebis. Var lite stressad just då pga en incident på jobbet..

Var hos en vårdtagare som vi tar blodsocker på varje morgon. Denne sticker sig själv med en nål som sitter på en plastgrej, vet inte vad dom heter. Man bryter iaf av en del så blottas en nål. När pat stuckit sig så skulle jag slänga nålen åt patienten, eftersom denne inte kommer åt avfallsburken själv. Så jag sträcker mig efter avfallsburken och håller samtidigt fram handen till denne, varpå pat misstolkar mig och släpper nålen i min hand så jag råkar på något sätt sticka mig i pekfingret.. Tilläggas bör att denna patient har Hepatit C.. Så idag har jag varit nere på Östra för att ta blodprov och för att få vaccin.. Risken att jag blivit smittad är i princip obefintlig eftersom nålen inte var blodig, jag hade handskar och att patienten med ganska stor sannolikhet inte smittar eftersom denne går på behandling och inte haft symptom på väääldigt många år (pat blev smittad på 80-talet ungefär). Men visst blir man orolig.. Fick pratat med både en underläkare och överläkare som båda försäkrade mig om att jag inte behöver vara orolig för vare sig mig eller barnet och skulle jag mot förmodan vara smittad finns det behandling och att det överförs via förlossningen har ännu inte rapporterats i något fall. Men som sagt.. Jag tror inte jag är smittad. Men läskigt var det och känns lite fortfarande. Som om man är smutsig.. Obestämd
    Åh fy! Förstår att det är läskigt. Men som du säger så är ju chansen att du blir smittat sååå liten. Men klart man oroar sig ändå.

Idag har jag mått illa HELA dagen. Urk. Nu de senaste dagarna, kanske en vecka, har jag bara mått pyttelite illa på morgonen men det har gått över när jag ätit och jag har gjort frukost på kvällen som jag packar in och lägger i kylväska vid sängen. Funkat bra men idag, nej. Och jag är hungrig precis hela tiden. Sambon gör kallops medans jag sitter i sängen och lider och dricker kall saft. Magen bubblar äckligt också. Idag som vi skulle ha det så mysigt för sambon har fått semester.. Jädra skit! Är i vecka 17 idag och har bestämt att jag inte ska må illa efter vecka 20, 19+0 där går gränsen.
  • Momalicious
    MajMamman08 skrev 2010-07-17 19:59:53 följande:
    Hello Girls!

Vi ska köpa en ny Phil & Teds sport...kostar väl ca 7- 8000kr o då ingår syskonsits,regnskydd och coccon.
    Har en babytravel singel till sonen nu,men den e så sliten då vi haft den som dagis/sova vagn,så vi funderar på o bara ha den på dagis o sen köpa till en Urban jungle vagn som kompliment till syskonvagnen...haha ja e vagntokig;)

Tog en tur idag till Linköping för o beställa kök till nya huset=)
    Passade även på o köpa mina första MAMA byxor (för denna grav då) Köpte även 2 BH..gud så brösten växt! Fick köpa 85D,haha. Hade C först men efter nr 1 fick jag B-kupa....kommer ja sen få A-kupa då?? haha!
    Åh, kök är så kul att fixa. Inte gjort det med nåt eget ställe än men när mamma köpte hennes hus så fick jag vara med och titta. Dock har vi verkligen inte samma smak så jag tyckte ändå inte hon valde rätt haha ;D Men det var ju tio år sen.

Apropå BH:ar ja.. Jag har D-kupa normalt tror jag, är uppe i E nu. Hoppas hoppas mina går ner till en B-kupa som jag hade för ca två år sedan innan mina tuttar exploderade i storlek efter en viktuppgång. Gick ner i vikt, brösten var kvar :(
  • Momalicious

Ni som är oroliga för att ni inte känner sparkar, barnet kanske ligger med ryggen utåt och när de sparkar inåt är det inte säkert man känner. 

MajMamman08 skrev 2010-07-18 11:17:58 följande:
    Min ligger fortf under navel om jag trycker!
    ÄlskarNova skrev 2010-07-18 06:55:06 följande:
    majmamman: jag bor i virserum så har ju en bra bit att åka när det väl är dags. Är hugget som stucket när det gäller avstånd till Kalmar vs.Västervik. Men Nova föddes i V-vik och jag tyckte det gick bra så tar nog det denna gång med. 

Ser att vissa pratar om sammandragningar..har också upplevt det redan och känner att hela magen blir stenhård -särskilt när jag stressar,har bärt tungt osv..känns som alldeles för tidigt! Känner ibland att man borde slå av lite på takten-skulle vara gutt att få igenom HP sen iom mitt jobb på psyk-boende så innebär detta en risk och tror ju att det går igenom, men man vet aldrig.

Nähä, nu måste jag dra iväg till jobbet! suck..surt att jobba helg.
    Hörs ikväll igen! 
    aha ok Ja födde med
     på v-vik o tyckte de va bra Oj E,ja tuttarna växer som bara den,synd de krymper sen i varje fall på mig...efter ja slutat amma såg de ut som platta pannkakor som man kunde rulla  upp i bh:n
    Mina är tyvärr redan rätt hängiga pga den massiva storleken så det lär väl inte bli bättre efter amning. Men men, ska göra tuttoperation efter vi skaffat de barn vi ska ha :)
    Emelle skrev 2010-07-18 11:49:22 följande:
    Har ni fått moderskapsintyg från era bm än?
    Jag ska inte träffa min förrens sent i september och jag vill ju söka HP from 24 Oktober...
    Känns som om det blir kort om tiden...
    Med de andra barnen har jag fått intyget tidigare...
    Nej inte än, men frågade min BM på inskrivningen och hon sa att jag skulle få det på nästa besök som är 9 augusti tror jag. Ring din  BM och kolla om du inte kan träffa henne tidigare pga detta?
  • Momalicious

Jag befarar att jag fått njurbäckeninflammation. På hö sida. Har ont på hö sida på baksidan som strålar både upp och ner, känns som jag har spräckt en äggstock/äggledare och det svider lite när jag kissar. Sån skit! Har dock ingen feber men efter allt jag läst så behöver man inte ha det alternativt så kan det komma efter ett tag.

Gör verkligen dödenont. Blä. Får väl ringa BM imorgon! :(

2 barnsmamma: ska kolla!

• Momalicious
    Karttikeya skrev 2010-07-18 13:34:38 följande:
    Du har inte märkt symptom på uvi? Börjar ju med det för att sedan vandra uppåt. Kan tydligen vara smårt att märka uvi på gravida. Låter inte som något trevligt iaf. Hoppas du får hjälp snabbt.
    Det har svidit några gånger när jag kissat men liksom inte ALLS som vid UVI så jag har tänkt att det säkert inte varit nåt. Men jag vet inte, behöver ju inte vara njurbäckeninflammation, hoppas inte det, men med tanke på hur ont det gör så misstänker jag det :(
  • Momalicious
    3 barns mamma84 skrev 2010-07-18 13:06:15 följande:
    Har ni set mina bilder ? befinner sig på bildtråden
    Jag har verkligen ingen aning, svårt att avgöra. Men de verkar ju hålla koll på dig med tanke på din historik och ev snitt över en månad tidigare, så tror inte du behöver oroa dig för stort barn, de lär ju fixa så det kommer ut innan det blir för stort ändå :)
  • Momalicious
    3 barns mamma84 skrev 2010-07-18 13:40:43 följande:
    aj aj aj jag får ont när jag bara hör dettaRynkar på näsanring imon och fråga om du inte klarar av detta får du nog ringa vårgaiden och komma in på akut.
    Hoppas det inte är något annat.
    ja, jag klarar det bara inte direkt roligt. har dock lyssnat på bebis hjärtljud och den lever och har normal puls så det är i alla fall ingen fara Solig
    Karttikeya skrev 2010-07-18 13:41:27 följande:
    Som sagt, symptomen kan te sig olika när man är gravid mot när man inte är det. Vi får hoppas att det inte är njurbäckeninflammation, men då undrar man ju vad det är. Känns som mest trolig förklaring.
    Precis, jag har ingen aning. Är ju inte läkare direkt men kan en del ändå. Vi får se helt enkelt. Vill in och ta UVI test imorgon i alla fall. Är det negativt får man ju undersöka lite mer. Men bebis mår bra i alla fall
    3 barns mamma84 skrev 2010-07-18 13:43:17 följande:
    Det e ju det jag vill inte jag vågar inte jag vet inte vad jag vill och vågarGråter
    Bilden med bebisen rygg eller rumpa hehe kan det verkligen vara det ? som om den ligger på tvären på bilden.
    Klart den kan ligga på tvären. Säkert därför du inte känner av den så mycket heller. Men är du så orolig så ring sjukvårdsupplysning (om ni har nåt sånt i dk) eller vänta till imorgon om du klarar det och ring din BM. Tror absolut inte det är någon fara men jag vet hur nervig man kan bli!
  • Momalicious
    3 barns mamma84 skrev 2010-07-18 14:34:53 följande:
    Tänkte fråga jag e ju så nojigt men skönt att man har en sambo som kan göra en lugn iaf.
    Hjärat slog i vecka 13+ ul hjärtat slog vecka 15+9 svårt att hitta hjärtat men det gick ju.
    Så om man set hjärtat slå 2ggr kan den så bara sådär lägga av ?
    Eller är det bara så att bebisen ligger på tvären men har självklart nu ändrat plats men sparkar inet utan det är som vanligt när man inte är gravid alltså.
    Eller är det mkt möjligt att moderkakan ligger framvägg för då e det svårare.

Idag ska vi äta pankakor med glass grädde och hallonsylt
    Hihi super gott och jätte nyttigt
    Ja, klart att det KAN sluta slå, det är ju möjligt tyvärr. Men det är ju inte vanligt att om bebis ser frisk ut och hjärtat slår så sent som vecka 16 att hjärtat lägger av, även om det KAN hända. Chansen är ju lika liten hela graviditeten efter vecka 12 att nåt ska gå fel, men det är ju väldigt lite.

Att moderkakan ligger i framvägg borde de ju upptäckt när de gjorde UL på dig. Men det kanske går att missa? Jag vet inte.

Tror dock fortfarande att det inte är nån fara.
    Emelle skrev 2010-07-18 14:28:45 följande:
    Det är inte bra att ah njurbäcken inflammation om man är gravid. ring vårdcentralen direkt om du misstänker det. Vänta inte tills i morgon!!
    Jag har haft det tre ggr och lämnar urinodling minst 1 ggn i månaden för att inte missa en ny uVi som kryper uppåt.

Vill inte skrämma dig, men vänta inte.
    Tyvärr måste jag vänta till imorgon om jag inte vill åka in till akuten och det har jag ingen direkt lust med då den ligger på samma ställe som förlossningen, ca 1 timmes bilfärd härifrån.

Känns inte som att det är någon hemsk fara heller, inget som inte kan vänta till imorgon när vårdcentralen är öppen i alla fall. Men skulle det bli värre så ringer jag och hör med sjukvårdsupplysningen.
  • Momalicious
    3 barns mamma84 skrev 2010-07-18 15:46:50 följande:
    moma:
    Ja hon såg nog men tänkte inte på att säga det till mig bara.
    Jag har försökt och gå igenom ul papprena men hittar inget om moderkakans plats i magen.
    Mne på fredag jag kommer vara så nojjig så rädd fy 17 men jag hoppas allt ser bra ut.
    Tack för dina ord vännen{#emotions_dlg.flower}
    Klart det ska se bra ut, det har varit för mycket olycka i forumet så nu ska alla få fina, friska, underbara bebisar!
Svar på tråden December Bebis 2010 :)