Inlägg från: mamma smurfen |Visa alla inlägg
  • mamma smurfen

December Bebis 2010 :)

thegoddess skrev 2011-03-22 07:21:46 följande:
    jag fick reda på nyss att om man bara ger ersättning ska man börja med 2a direkt. men det är mer järn i den och det märktes när jag bytte.. stenhård i magen stackarn.
    så gå över 50/50 först så magen vänjer sig eller blanda i nån skopa med semper bifidus (laktulos)
    Momalicious skrev 2011-03-21 23:36:17 följande:
    Jag vet inte hur jag ska göra med ersättningen. Elliot blir tre månader nu i veckan så är ju en stund kvar men vi kör på NAN HA och det finns ingen 2:a, inte här iaf. Men hans eftersom han inte har ont i magen längre så borde vanliga nan funka lika bra. Ska testa när all HA tar slut, har nämligen ett vanligt NAN paket kvar hemma.

Apropå bebisar så hade jag fått blandade känslor. Vill verkligen ha en bebis till men vill absolut gå ner i vikt först, och dessutom så ska/vill jag börja plugga till våren och det går ju inte om jag blir gravid. Ja, finns massa goda anledningar till att låta bli men jag längtar så! Men den som väntar på nåt gott... ;)

Vill dessutom njuta av den familjen jag redan har. Hinna utbilda mig, gifta mig och lite så.
    vad är skillnaden på NAN och NAN HA?
    Du kan börja med NAN 2 direkt om du inte ammar ja, men när det gäller Baby Semp2 så är den inte föräns vid 4a mån...
    Semper å NAN är inte gjord efter samma "mall" nämligen, så läs på paketet är mitt råd... 
  • mamma smurfen

Skillnaden på Nan å NAN HA är laktosen, har jag för mig.

NAN HA är "snällare" mot känsliga magar/tarmar. 

• mamma smurfen
    thegoddess skrev 2011-03-22 07:58:14 följande:
    jag kör med NAN för den e billigare
    När jag blandar ersättningen till Ellie, så tar jag alltid i lite extra vatten isf 210 vatten, så tar jag 220.
    De är så lätt att ta för mycke pulver nämligen,
    å för mycke pulver ger ju hårda magar, så jag "safar" på de sättet, vatten är ju inte skadligt
    Samma gjorde jag med NAN, när Ellie fick det, men fick byta från NAN till Semper pga att hon blev skrikig/gnällig av NAN.
    När jag bytte till Semper, bara för å testa, så försvann gnälligheten, å hon sov hela nattenGlad , vilket hon fortfarande gör, nu somnar hon vid 20-tiden, å vaknar vid 8a på morronen, så 12 timmar sover lillfisan=)
  • mamma smurfen
    thegoddess skrev 2011-03-22 09:45:26 följande:
    jag e ganska nöjd med nätterna då hon tatt bort ett nattmål och äter runt 1-2 nu men sen e hon ju klarvaken vid 5-6 :( det är inte jag då haha
    ska ta å prova semper då.. skiter ju egentligen i vad det kostar om hon gillar nåt annat bättre. Bytte du rätt av då?

har fortfarande sånt problem på dan. hon bara vaknar hela tiden. hon är så lättväckt. somnar hon i vagnen när jag kör den i hallen så räcker det att min fot knakar till.. helt galet. hon somnar ju på promenad...som igår sov hur gott som helst hela promenaden på 40 min sen skulle jag bara hämta skötväskan för att sen promenera vdare till svärmor. hon stod still 1 min och vaknade :( tokfia!!
    Jag "provade" semper genom att köpa de färdig blandade 2 dl förpackningarna, å ja..jag bytte rakt av,
    det fungerade på Ellie iaf, men inte säkert att det fungerar så för alla bebbar, beror ju på hur kännsliga deras magar är också. 
  • mamma smurfen

Angående dop, så ska vi ha ett, men vi har inte haft tid/ork att planera något än...men "löst i luften planerna" är att vi ska döpa henne hemma, i trädgården...sedan ha buffé å dopkaffe/tårta  på maten.
    Antagligen blir det någon gång i juni/juli..
    Vi kommer bjuda både släkt å vänner, så de blir några pers*ler* men huset e stort, å altanen oxå så alla ska nog få platsGlad 
    Som gudföräldrar skulle vi vilja ha sambons morbror å fru...
    ( men de är på segeltur å vi vet inte när de beräknas komma hem, de har vart borta nu i 3 år, de byggde båten, sålde allt här i sverige, å seglade in i solnegången*ler* Just nu ligger de för ankar i Italien, å vågar inte riktigt lämna båten själv, eftersom de är rädda att något ska hända då de inte är där. )
    Kan inte de närvara så blir det sambons pappa med fru som blir gudföräldrar. 

• mamma smurfen

Jag ger Ellie ersättning blandat på 210ml vatten de flesta ggr, men har även börjat ge några flaskor gjorda på 240ml vatten, de är främst 1a målet efter natten, hon sover ju 12 timmar isträck lillan så hon är helt tom i magen då....
    Hon äter 1a målet kl 8a ca, sedan en vid 12, 16 å sista vid 20, sedan sover hon för natten.

Ellie blir ju 3mån och en vecka på fredag, så jag har börjat att blanda ut Baby semp 1 med semper 2, då blandar jag på 240, med fördelningen 5 skopor av 1an å 3 med 2an, vilket verkar fungera bra med henne å magen.

Jag har ökat ersättningen när jag märkt att hon inte bajsar som vanligt,
    dvs hon brukar bajja 1gång/dag, men har hon inte bajjat på 2 dagar så har jag get mer ersättning..å då har bajjandet kommit"i fas" igen...
    Min teori är att om hon bajar mindre så är det för att kroppen tar upp ALL näring, viklet gör att hon behöver MER då.... om du förstår hur jag menar...så svårt att förklara så det blir begripligt ibland.....

• mamma smurfen
    Karttikeya skrev 2011-03-22 11:50:49 följande:
    Funderar på om jag ska testa babysemp.. Har ju kört nan från start men tycker fortfarande han är så gnällig.. Som om något gnager honom liksom. Han kanske bara "är" sån iof.. Men man kanske ska testa ändå? Vad tycker ni Tungan ute
    Tycker du ska testa...

Ellie var ju oxå "gnällig/orolig" innan jag bytte från NAN till Babysemp, men inte längre, har använt mig av Baby semp sedan hon var en månad...
    Jag provde med hjälp av tetra först, skadar ju inte å testa, eller hur?Glad 
  • mamma smurfen
    Karttikeya skrev 2011-03-22 12:05:50 följande:
    Då ska jag köpa mig lite babysemp på tetra och testa idag ^^ Märkte du skillnad med en gång?
    Om jag kommer ihåg rätt, så sov hon hela natten redan första dagen jag testade, å som jag kommer ihåg märktes det att hon blev bättre i magen...
    hon var "lugnare", innan så drog hon ihop kroppen en massa, å "böka/grina illa" men det upphörde då jag bytte ersättning.

Sedan VET ju inte jag om det var själva bytet som gjorde de, eller om hon helt enkelt blev bättre av sig självt, men...en sådan "slump" känns lite overklig tycker jag. 
  • mamma smurfen
    Karttikeya skrev 2011-03-22 12:14:32 följande:
    Som sagt, skadar ju inta att testa.. förutom lite mer gnäll och byta tuillbaka igen då :P
    *S* ja precisGlad

Är det känsligt i magen så blanda 50/50 först kanske...

jag gjorde de inte,
    för tänkte att är det bra, så märks det tydligare...
    å e de dåligt så LÄR jag märka de ganska fort,  så att sägaTungan ute
  • mamma smurfen
    Jenni78 skrev 2011-03-22 12:23:55 följande:
    Huvaligen! Vilken dag. Ja, ni kan ju läsa själva...
    www.familjeliv.se/Forum-23-411/m57998433.html 
    Fy, va obehagligt..

Men jag har för mig att det i varje kommun ska finnas en jägare anställd för att "skjuta av" djur som ingen äger/ som skadar andra... inget kul å skjuta en katt, men om det är en vildkatt som gör såhär så är det ju en olägenhet för er som bor där....kolla med kommunen.

( Har katt själv så är absolut ingen katthatare, om nu någon trodde de)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)