Inlägg från: MajMamman08 |Visa alla inlägg
  • MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Momalicious skrev 2010-08-08 23:23:11 följande:
    Jag ska till BM imorgon, då får jag veta hur mycket jag gått upp. Dock så ångrar jag att jag inte visste vad jag vägde när jag skrev in mig för jag bara gissade så jag tror jag gissade ca 3 kilo för lite. Hon vägde mig inte nämligen. Men men...

Ah hon missa de....Men ja,gör kanske inte mycket om de diffar på  3 kg,e nog mest en själv som vill veta,hihi!
    Vet inte varför egentligen de skriver in vikten osv?? Alla e ju så olika hur man e byggd!
  • MajMamman08

Idag är jag ledig o Sambon har precis kört i väg sonen till sin morfar. Han ska sova där för första gången,(de bor 13 mil bort). E så nervös o saknar honom redan så mitt hjärta nästan blöder...lilla skrutten! Tänk om han e jätte rädd o ledsen,e inte så jätte lätt o åka o hämta direkt mitt i natten! Snyft!
    Men de kommer nog gå bra" peppar,peppar". Han älskar sin morfar o han e super me Wille.

Vi ska nämligen renovera som idioter nu när ja e ledig så vi får lite gjort....ligger redan efter enligt tidsschemat,
    köket kommer idag o vi har inte ens målatFörvånad. Va tvugna o slita ner all tapet o spackla o slipa o spackla o slipa som tar sån grymt lång tid. Hade vi inte behövt de hade allt varit klart nu. Ja sen e de ju miljoner andra saker som ska hinnas med. Men prio e kök o sen måla trappan, o slipa ek parketten, sen får man ta resten lite då o då!
    Går ju bo där åtminstone då.

Fy de e kämpigt nu, renovera,vara gravid med foglossning,jobba nästan 100%,hinna med Wille. E helt slut i bollen! Ska bli sååååååååå underbart skönt när allt e klart o man kan njuta!

Nepp dax o åka till huset o få något gjort
    Ha de så fint så länge tjejer=)

• MajMamman08

Emelle o Ludicrous: Har ni skrivit upp er till föräldragruppen (Dec)Såg de hade hängt upp den där boken nu som man kan anmäla sig i?? Ska ni gå??

• MajMamman08
    ludicrous skrev 2010-08-09 12:17:38 följande:
    Majmamman , jag kollade i den när vi var på UL, har ju fått 1/1 som datum, tror du det gör ngt om jag skriver upp mig i den ändå.. ? Får fråga BM.. Men då stod det typ "för dig som har  BF 1/11-1/12"..?

Jag ska gå, får se om jag får med mig min folkskygge karl.. Känns så otroligt dumt att sitta där själv :(
    Ja,men du borde få gå i Dec gruppen tycker jag,hihi Vore super skoj!
    Jag vill med gärna gå, kollade med o de såg så konstigt ut. Men antar att de bara e o skriva upp sig sen i den.
    När börjar F-grupperna?? v30?
  • MajMamman08
    Momalicious skrev 2010-08-14 00:12:13 följande:
    Sen avnavling är när man klampar och klipper navelsträngen efter den slutat pulsera. Klipper man tidigt, som av någon konstig anledning är väldigt vanligt i sverige, kan barnet få anemi och upp till halva barnets blodvolym kan stanna i moderkakan. Så det är väl det jag vill undvika.

Det jag skrivit hittills med sprickning så är det att jag dels är väldigt rädd för det. Så skrev jag även att jag vill ha perinealskydd (när bm håller emot där nere för att undvika att man spricker), använda ställningar som minskar risken för att spricka och ha bra vägledning när det gäller krysta; när jag ska krysta och när jag ska låta bli!

Det jag skrivit hittills:

Sen avnavling - VIKTIGT Inte klippas Inte sugklocka Rädd för att spricka – VÄLDIGT Lugn och mörk miljö så mycket som möjligt Öppen för det mesta vad gäller smärtlindring Kommer förmodligen vilja ha EDA Vill kunna bada Vill testa ställningar som minskar risken att spricka, t.ex. sidliggande. Vill ha uppmuntran och stöd Vill gärna ha lavemang Studenter får gärna vara med, men vill undvika  att bli utsatt för onödigt många undersökningar. Vill INTE att studenter syr mig om det skulle vara nödvändigt att sys Vill inte att beslut fattas över huvudet på mig, utan jag vill vara delaktig i allt. Vill undvika oxytocin så långt det går. Inte negativ till snitt, men rädd för att sövas. Är rädd för axeldystoci. Vill ha perinealskydd Vill gärna få titta och känna när bebisens huvud är ute/nästan ute. Kanske tackar nej ändå, men vill få erbjudandet. Vill ha hjälp med när jag ska krysta när jag ska hålla emot och få hjälp med att hålla emot, allt för att motverka sprickor.Detta är dock bara en mall jag gjort, ska lägga upp det bättre sen Men ja, jag har en del önskemål kan man väl säga

Ser det diskuteras avnavling
    Jag ville att de skulle vänta med o klippa navelsträngen när ja väntade min första, de på förlossningen blev som frågetecken o  undrade varför, va tydligen inte så vanligt att man ville klippa den sent.
    De e ju annars så himla snabba på o klippa av den.
    Denna gången ska jag be om det med.

Sen födde jag på sidan (va egentligen inte meningen men orkade inte ligga på rygg,hehe) och jag sprack inget
    så det vill jag gärna göra igen,samt att BM håller emot där nere på bebisens huvud o tänjer ut. som de med gjorde

Hade en drömförlossning....o hoppas ju på en till,men e skita rädd denna gången då ja vet vad man kommer o gå igenom! Men de ska gå bra;.) hihi!
  • MajMamman08

Vi ska göra ett UL den 24/8 o kolla kön.....ska göra de på mvc! Ser vi inget kön så har vi bokat ett 3D den 25/8,hehe dagen efter

Men e de farligt o göra så täta UL`?????

• MajMamman08
    Momalicious skrev 2010-08-14 22:43:26 följande:
    Nej det är inte farligt. :) Det är väl mer antalet ultraljud som är "farligt", men det är ju inget som är bevisat liksom. 
    MajMamman08 skrev 2010-08-14 22:06:56 följande:
    Ser det diskuteras avnavling
    Jag ville att de skulle vänta med o klippa navelsträngen när ja väntade min första, de på förlossningen blev som frågetecken o  undrade varför, va tydligen inte så vanligt att man ville klippa den sent.
    De e ju annars så himla snabba på o klippa av den.
    Denna gången ska jag be om det med.

Sen födde jag på sidan (va egentligen inte meningen men orkade inte ligga på rygg,hehe) och jag sprack inget
    så det vill jag gärna göra igen,samt att BM håller emot där nere på bebisens huvud o tänjer ut. som de med gjorde

Hade en drömförlossning....o hoppas ju på en till,men e skita rädd denna gången då ja vet vad man kommer o gå igenom! Men de ska gå bra;.) hihi!
     Det lät fantastiskt bra det där! Hoppas på att det blir lika bra för mig!

ah ok ja har gjort 3 st VUL o sen 1 st RUL o sen nu då 1 till UL o om de inte går o se kön,blir de 1 3D. Så sammanlagt om jag gör alla blir 6 st.....e de för mycket o skadligt???
  • MajMamman08

Fick för några veckor sen moderskapsintyget från BM, (har totalt glömt bort) men skulle man skicka in de till F-kassan?? när o till vilken F-kassa??? inläsningscentralen i östersund el till sin F-kassa där man bor??

Och om man är berättigad hevandeskap, vart får man tag i sådana papper?? o ska man skicka in de tillsammans med moderskapsintyget då??

Och kan man skicka in moderskapsintyget för o sen havandeskaps??

Hahaha...ja som ni ser e ja rätt lost
    Hoppas nån klok veT???

• MajMamman08

Snyft,hänger inte riktigt med här längre bland er goa tjejer! Hinner aldrig läsa ikapp Jobb o jobb o e de inte jobb så e de renovering....puh!!!
    Men ser ett slut på de o då kan jag hänga på er lite bättre,hihihi

• MajMamman08
    NhjärtaD skrev 2010-08-15 21:31:15 följande:
    Ja hon blev spärrad några månader, skaffade ett nytt nick, men har inte sett henne använda det på länge...men hon skulle komma tillbaka...
    Sandragumman skrev 2010-08-15 16:30:07 följande:

Nu har de börjat spåra för mig tror jag.....

Jag har kommit in i den där "boa tiden" nu och vill fixa och dona med allt som har med bebis att göra....
    nu har jag tvättat lite kläder och ska packa BB-väskan så jag har nå att göra....
    skulle jag så skulle jag sätta ihop spjälsängen och bädda den oxå men då kommer den ju stå ivägen i flera månader juh.... Åååå så jobbigt!
    kommer ju säkert packa om bb-väskan ett par gånger oxå men packa till barnet är ju lätt med sitt eget kan mna ju ändå inte packa fören de är dags.....

har putsat fönstren nu inför vintern och snart ska jag väl byta gardiner oxå tror jag.....

Oj vad tidigt

Men jag är med sugen

Jag var ensam under min andra grav, & jag kände mej jätte ensam stundtals...man läser & hör om andra som delar glädjen med sin partner & själv sitter man där ensam på kvällarna & bara vill att nån håller om en & tar på magen....

förstår dej till fullo!!!

Stefanie skrev 2010-08-15 20:09:05 följande:
    Usch. Nu blev jag sur. 

Jag har sedan vi började prata barn suttit och läst på om barnvagnar på nätet och försökt hitta en jag gillar. Efter mycket om och men har jag kommit fram till att jag skulle vilja ha en barnvagn med svängbara framhjul. Sambon sade tidigt att han ville ha fyra hjul hellre än tre och rabblade fördelarna med det och jag kunde hålla med. Han har också länge sagt att han vill ha stora hjul.

Jag kom för ett bra tag sedan fram till att jag nog vill ha en brio sing eller go. Det enda som talar emot egentligen är att svängbara framhjul innebär mindre framhjul och det kan bli jobbigt om vi får samma snöfall i år som förra vintern. Jag presenterade Brio sing för honom och han har inte sagt något dåligt om den. Förrän nu.

Han: "Jag vill ha stora hjul"
    Jag: "Men stora hjul innebär fasta hjul och jag vill ha svängbara om jag ska åka en massa kollektivt när jag inte har något körkort"
    Han: "Men det finns fler nackdelar med svängbara hjul. Till exempel, om man går i en brant backe så måste man hålla emot så att vagnen inte svänger"

Va?! Jag undrar då om någon överhuvudtaget upplevt det problemet. Hur ofta kommer vi att gå i branta backar? Jag skulle bra gärna vilja veta om någon förälder med en vagn som har svängbara hjul har upplevt det här som ett problem.

Så nu vill han ha fast hjul och kommer att vilja vinna kampen trots att det är jag som kommer att vara mammaledig och hemma med ungen i princip hela tiden. Det är jag som kommer att använda barnvagnen mest och jag kan rabbla tusen själ till varför jag vill ha någon av vagnarna jag nämnde.
    De är smidigare, mer lättkörda, LÄTTARE vilket känns viktigt när jag har en dum rygg.

Hur knäcker jag honom? Någon som har några argument för svängbara hjul som han inte kan knäcka? Eller emot fasta?

Någon som har några tips?
    Har ni haft liknande åsiktsskillnader när det gäller barnvagn med era respektive? 

Brukar väl gå & låsa de svängbara?`Kan juh han göra det när han använder den?

Du är sååååå duktig!!!

linasmama skrev 2010-08-15 21:12:52 följande:
    Jag mår så dåligt så jag orkar inte vara gravid längre, jag mår så dåligt att jag inte ens glädjs åt att bebis sparkar och har sig hela tiden, jag ser utanpå magen hur han lever om. Vi har kommit överens om att inte skaffa några fler barn fast vi egentligen vill ha ett till. Det är inte värt att vara helt handikappad i 9 månader.
    Jag orkar inte ens rabbla upp alla fel men det värsta som kommit nu är ångestanfall, ska ringa om att få prata med en psykolog/kurator, kanske känns bättre efter det?! Kan iaf inte bli mycket sämre.
    Har knappt sovit alls på en hel vecka så är helt slut nu Har en läkartid i morgon em, får se vad hon har att säga.. 

Jobbigt & tråkigt....

Har med det jobbigt faktiskt...fast kanske på annat vis, men det är nästan så jag med känner att det  är sista gången...men så tror jag inte det blir, men är deppig över massa saker....vill bara att bebis ska komma ut nu & hoppas det blir bättre med allt & alla!!

Tack söt
  • MajMamman08
    NhjärtaD skrev 2010-08-15 21:34:56 följande:
    Igår suprisade min sambo mej med konsert juh

Var så trevligt & roligt att se dem, hade tur med vädret med!

Men idag är en skit dag...han är så sur & hjälper inte till med nånting....jag är med deppig juh, så han orkar väl inte mer han heller....men det är han som ska stötta upp mej juh   

inget känns kul nu....
    hihi är han skengravid   Hoppas deppigheten går över...kramizar!
  • MajMamman08
    ondar skrev 2010-08-16 08:56:48 följande:
    Å va roligt! Jag har helt missat att det blev bestämt med körkort iaf:D:D:D. UNDERBART ju!
    Kram!!

Måste fresten fråga om det här med föräldrapenning..

Pappan ringde nyss igen o så släppte han att det bara är ca tre månader kvar tills bebis är här, grattis tänkte jag:). Vi kom då in på föräldrapenning, och den här killen o jag tänker väldigt olika ibland:)..
    Så han föreslog iaf att han skulle ta ut pappadagar även när han är ledig för det har han läst att man får, "lite extrapengar är ju bra". När jag då sa att han bara har tio dagar och att han borde spara dem så sa han att han ju har sextio.
    Så jag förtydligade mig o sa att han bara har tio dagar som han kan ta ut samtidigt som mig o att det inte är så mkt pengar att tala om så det e bättre att han tar ut dagarna så som det behövs än att se dem som "extrapengar" för så kommer det inte vara.

Då sa han att hans arbetskompis får ut 1200 om dagen, det kan väl inte stämma???
    Skulle han då vara hemma i trettio dagar så skulle ju han ha en _enorm_ pappapenning, Pappan måste väl ha missförstått nånting? Eller har jag det?

Han tyckte dessutom att det då är bättre att han tar ut dagarna som tjänar mer än mig o jag försökte förklara att det är min enda inkomst och att jag behöver ta ut mina mammadagar för att klara _min_ hyra och _mitt o bebisens_ levende. "vi löser det på nåt sätt" var svaret.

Oj vad vi har mkt att prata om till december Drömmer
    Föräldrapenning e skit...man fattar ingenting av alla regler o lagar,hihi
    Men de där 10 dagarna,är endast i samband med förlossningen,alltså han kan inte spara de 10 dagarna o ta ut dem tex 1 år senare.
    Efter det har han 60 dagar.
    Sen får man inte ta ut F-penning samtidigt för samma barn.
    Sen hade ju jag hellre haft lite dagar o ta ut än extra pengar,för de försvinner så fort ändå de där pengarna
    Man har ju sina dagar tills barnet fyller 8 år...o de e ju ett tag,hihi!!
    Hoppas du blev lite klokare
  • MajMamman08
    MajMamman08 skrev 2010-08-16 09:23:56 följande:
    Föräldrapenning e skit...man fattar ingenting av alla regler o lagar,hihi
    Men de där 10 dagarna,är endast i samband med förlossningen,alltså han kan inte spara de 10 dagarna o ta ut dem tex 1 år senare.
    Efter det har han 60 dagar.
    Sen får man inte ta ut F-penning samtidigt för samma barn.
    Sen hade ju jag hellre haft lite dagar o ta ut än extra pengar,för de försvinner så fort ändå de där pengarna
    Man har ju sina dagar tills barnet fyller 8 år...o de e ju ett tag,hihi!!
    Hoppas du blev lite klokare
    förtydligar mig...alltså man får inte ta ut F-penning samtidigt för samma barn ,undan tag de 10 dagarna då i samband med förlossningen
  • MajMamman08
    Ninnie81 skrev 2010-08-16 09:30:48 följande:
    för de första ska han veta att de där 10 pappa dagarna han får efter de att bebis är född kan han ta ut inom 3 mån.

fp är beräknad på vilken årsinkomst man har men de finns ett minimum på hur lågt man kan ha oxå. ja har min fp beräknad på 191000 om året så om ja tar ut 7 dagar i veckan får ja ut ca 9000 i mån efter skatt.

min sambo tjänar över 300000 per år och får ut en mycket bättre fp än mig.

och om han ska ta ut fp måste han ha barnet annars får han ju inte ta ut nå fp.
    menar att de är ju du som kommer ha bebis så då är de ju du som ska ta ut fp. han får ta ut de dagar han har bebis.
    tycker som sagt att ni ska fara på en fp träff eller ringa fp och höra ordentligt hur de är.

sen en liten sak som ja fick veta av min sambos systerdotter. hon läste att när man inte är gifta och man skulle gå skilda håll så är de mamman som har hela vårdnaden enligt lag. sen är de upp till varje parter att komma överense hur man vill göra med vårdnaden. trodde före de att när man skaffa barn så hade man alltid delad vårdnad men icke sa nicke..
    Man får ju skriva på ett faderskapsintyg på att man bekräftar att pappan e just de barnets pappa. Och då fick i varje fall vi även skriva på om vi ville ha gemensam vårdnad om barnet, och de ville ju ju självklart
    Sen kanske det är annorlunda när bebis är liten o tex ammas,men att mamman får rätt till ensam vårdnad gäller väl bara om man inte skrivit på några sådana papper då antar jag??? el att beslutet tex omprövas?
  • MajMamman08
    ondar skrev 2010-08-16 09:41:34 följande:
    Haha du säger det ja:), har försökt o ringa o prata med FK, skickat efter papper, googlat, frågat folk o här på FL men fortfarande tror ja inte att ja hänger med:P.

Nä precis, det har jag förstått om de där tio dagarna, och det vill ja ju också såklart, att han ska ta ut dem med en gång och vara hemma med mig o bebis. Men måste det vara tio dagar på raken eller kan man lägga dem så att de täcker upp för tex tre veckors ledighet- om man nu jobbar sällan tex?
    Han vill använda de där tio dagarna som så att han lägger dem på alla dagar utom på helgen efter bebis kommit för då vill han jobba (säger han nu iaf;)) Så säg att han jobbar mån,tis,tors,lör,sönd tex.

Håller med, och det sa jag till honom också, att dagarna är bra mkt bättre än pengar, han jobbar ju dessutom o tjänar bra så fattar inte varför han ska plocka ut dagar i "onödan" för att få ännu mer "så att vi kan hitta på något om vi vill". Det är väl viktigare att leva nu:P. Men eftersom han inte har träffat oss så har han ju heller än så länge inga band alls till barnet som det verkar o då e det kanske klart att han fortfarande bara tänker på pengar, karriär och party:/..

Tack för svaret:)
    Emelle skrev 2010-08-16 09:27:19 följande:
    Först och främst vill jag bara säga att du är tuff och stark som går igenom detta näst intill ensam. Jag lovar att du kommer få ett mycket speciellt band till ditt barn! Hjärta
    ska du sen ha ensam vårdnad om barnet kommer du ha rätten till alla 480 dagarna själv. annars är det så att 60 dagar är låsta till pappan och han kan inte överlåta dem till dig.
    Tror INTE att någon får ut 1200:-/dag dock. Men kolla upp allt du undrar direkt med FK för att vara på säkra sidan!
    TackHjärta
    Vi ska, som det är tänkt idag ha delad vårdnad-efter bebis fyllt ett år. De där sextio dagarna vet jag om, men det är väl också så att om han vill vara hemma hälften av tiden med barnet så har han sin fulla rätt till det? Och ibland låter det som att han vill det o ibland låter det som att han inte vill det, idag nämnde han bara de där 60 dagarna. Mkt kan man väl fråga på familjerätten också? Eller är det endast FK som kan det?
    Nä det låter sjukt mkt... Tack för svaret:).
    ne han kan lägga de dagarna lite hur som, som du sa Vissa gör ju så att de  tex e lediga i 4 veckor,beroende på röda dagar,hur de jobbar osv Men tror de ska finnas en max gräns,nån skrev 3 måndader o de kan nog stämma
    Hoppas allt löser sig,e ju som sagt en djungel av paragrafer o dylikt,hihi!
    Vi fick skriva på ett faderskapsintyg o i samband med då så fick vi skriva i om vi ville ha delad vårdnad,men i ditt fall så skulle jag nog höra med dem, som du säger kanske familjerätten?? Att ni skriver att efter 1 års ålder så har ni delad innan dess så har du ensam vårdnaden?? kramen!
  • MajMamman08
    ondar skrev 2010-08-16 09:47:12 följande:
    Då är det precis så som jag trodde och har läst mig till:) tack.
    Ska bara få _honom_ att förstå det här också, har upprepat detta i ett halvår nu men det är som att prata med döva öron:). Han ser bara pengars värde känns det som, tänker inte på bebis och bebis bästa.

Är själv skiljsmässobarn så det där om vårdnad vet jag tyvärr lite för väl.
    Vi har redan fått papper till familjerätten från BM och ska dit innan bebis är född just för att fixa allting, jag vill ju att han ska ha halva vårdnaden. Kan man ha en bra pappa i sitt liv så ska man ha det också, jag hade det inte så tycker det känns extra viktigt att mitt egna barn får chansen till det:/
    du låter så klok o finHjärta
  • MajMamman08

Hej girls=)

En snabbis fråga;) Nån som vet gällande o måla med färg och vara gravid?? Vi målar med vattenbaserad på väggarna i huset...e de farligt?? ångorna m,m??

Ska även måla trappan med lackfärg...e de farligt som gravid??

nån som vet???

Hoppas ni har de bra!....kramizar så länge!

• MajMamman08
    delifi2 skrev 2010-08-19 17:58:23 följande:
    Vattenbaserad färg går bra så länge du vädrar men INTE lackfärgad, det luktar för mycket. Vet att en del säger att det går bra så länge man vädrar men jag personligen skullehålla mig undan från det, det rådde jag mina mammor iaf när jag jobbade inom det
    ah ok.....vad är det som e farligt för bebisen?? när man andas in färgen?? får måla väggarna så får sambon måla trappan
  • MajMamman08

Pust Snart flyttar vi...nämligen i helgen,men känns som om vi inte ens e halvfärdiga i huset! Ja,vi kommer o få ta mängder efter vi flyttat in. Huvudsaken att entreplan e klart (förutom nya dörrar o lister då,som vi får ta sen).
    Så får vi spackla o måla och lägga golv,nya lister o dörrar på övervåniningen efter vi flyttat in och sist men inte minst....när orken kommer tillbaka....hehe man då e la magen i vägen så då e man väl för klumpig istället!

Känner mig osocial o utslängd från världen nu mera Hinner som sagt bara jobba,jobba o renovera o renovera!
    Skiten man har ska ner o sen ska den upp,haha!
    Blir nog inte flytt nu på många,många,många,många år! E så trött på o flytta nu! 3:e gången på 3 år...haha!

I morron smäller de Då ska vi på UL (RUL)  och idag går jag in i v 25......HÄRLIGT!!!  Hoppas vi får veta kön denna gången. E såååååå sjukt sugen nu på o köpa o beställa massa fint till bebisBaby

Ha de så fint tjejer så länge....så hörs vi mer när jag e tillbax från allt kaos,hehe!

Svar på tråden December Bebis 2010 :)