Inlägg från: Momalicious |Visa alla inlägg
  • Momalicious

December Bebis 2010 :)

ondar skrev 2010-08-15 19:25:05 följande:
    Pappan ringde förut o ville ha lite råd angående sin mammas katt som e sjuk (jag läste djursjukvård på gymnasiet)
    Han frågade efteråt om ja börjar bli tjock än o jag sa att magen har växt MKT sen han såg mig sist i vecka 18, är i 23+4 nu och att bebis sparkar varje dag så vi borde faktiskt ses snart så han får känna bebissparkar.
    Han blev helt tyst först å sa sen att det har ja inte sagt.
    Svarade då att han inte heller har frågat.
    Han sa att han inte visste att man kände sparkar "så här tidigt".

Så ja kände mig samtidigt lite elak sen men man ska väl inte behöva tvinga sig på barnets pappa heller.
    Nu frågade han iaf när ja ska till BM nästa gång o när ja sa tid o datum sa han att han skulle kolla om han kunde följa med o isf ringa mig nu i veckan. Tror att han själv inser att bebis snart är här o han inte har hunnit med nånting.
    Samtidigt känner ja inte att han måste med till Bm, jag har berättat om saker för henne som inte han vet och inte behöver veta om min barndom som jag känner att ja behöver prata mer med henne om- vilket vi iof kan göra nästa gång istället för jag vill ju att han ska vara så delaktig han bara vill.

Personligen längtar jag efter honom och önskar mer än allt att han ska vilja träffa oss mera men mest är det för hans skull. Så att han hinner få in att det snart kommer en liten personlighet som är halva han o halva mig som kommer behöva honom och att jag kommer behöva honom.
    Han inser allt det där själv egentligen, speciellt om man pratar om det, men samtidigt är han bara en sån där person med tusen saker i görningen hela tiden och sånt där som borde vara viktigast kommer alltid "sist", det har vart så så länge jag känner honom o ja undrar när det ska förändras...

Förlåt om ja gnäller men ja har ingen o prata med det här om utan att få massa blickar o oförstående svar...

Jag vet att han kommer bli en toppenpappa när bebis är här, men bebis är ju inte här än och det känns lite ensamt ibland att behöva vara gravid själv när så många andra faktiskt är gravida ihop med sin partner.

Var på ettårskalas till min ljuvliga brorsdotter idag och bebis sparkade så jag försökte låta min andra bror känna, ingen har ju känt sparkar än men då slutade bebis:P. Så kanske kanske att bebis Pappa får bli först iallafall
    Jag förstår att det är jobbigt. Är helt hundra på att jag inte fullföljt graviditeten om det inte var för min sambo. Jag mådde ju hur dåligt som helst de första 17 veckorna i princip. Mår fortfarande illa på mornarna, nästan varje dag. Min sambo är min klippa alltså. Tycker du är såååå duktig som klarar det själv alltså! Du kommer garanterat bli en jättebra mamma
    Tycker det är synd att det ska vara sån tabu att skaffa barn med någon man inte är tillsammans med. Jag tycker det är modigt! 

Vi finns iaf här för dig om du behöver prata. Du förresten, vi bor ju rätt nära varandra. Vad sägs om att ses någon dag? Majorima kanske vill haka på också? Hade varit kul att träffa andra gravida i verkligheten också

Kram på dig!
  • Momalicious
    Stefanie skrev 2010-08-15 20:09:05 följande:
    Usch. Nu blev jag sur. 

Jag har sedan vi började prata barn suttit och läst på om barnvagnar på nätet och försökt hitta en jag gillar. Efter mycket om och men har jag kommit fram till att jag skulle vilja ha en barnvagn med svängbara framhjul. Sambon sade tidigt att han ville ha fyra hjul hellre än tre och rabblade fördelarna med det och jag kunde hålla med. Han har också länge sagt att han vill ha stora hjul.

Jag kom för ett bra tag sedan fram till att jag nog vill ha en brio sing eller go. Det enda som talar emot egentligen är att svängbara framhjul innebär mindre framhjul och det kan bli jobbigt om vi får samma snöfall i år som förra vintern. Jag presenterade Brio sing för honom och han har inte sagt något dåligt om den. Förrän nu.

Han: "Jag vill ha stora hjul"
    Jag: "Men stora hjul innebär fasta hjul och jag vill ha svängbara om jag ska åka en massa kollektivt när jag inte har något körkort"
    Han: "Men det finns fler nackdelar med svängbara hjul. Till exempel, om man går i en brant backe så måste man hålla emot så att vagnen inte svänger"

Va?! Jag undrar då om någon överhuvudtaget upplevt det problemet. Hur ofta kommer vi att gå i branta backar? Jag skulle bra gärna vilja veta om någon förälder med en vagn som har svängbara hjul har upplevt det här som ett problem.

Så nu vill han ha fast hjul och kommer att vilja vinna kampen trots att det är jag som kommer att vara mammaledig och hemma med ungen i princip hela tiden. Det är jag som kommer att använda barnvagnen mest och jag kan rabbla tusen själ till varför jag vill ha någon av vagnarna jag nämnde.
    De är smidigare, mer lättkörda, LÄTTARE vilket känns viktigt när jag har en dum rygg.

Hur knäcker jag honom? Någon som har några argument för svängbara hjul som han inte kan knäcka? Eller emot fasta? 

Någon som har några tips? 
    Har ni haft liknande åsiktsskillnader när det gäller barnvagn med era respektive? 
    Äsch, som alla säger så går ju hjulen att låsa och dessutom tycker jag att du borde vara den som får bossa eftersom du kommer använda vagnen mest. Tänk om han aldrig kör vagnen i princip, men han ändå ska ha en sån vagn han vill ha. Heldumt ju!
    MajMamman08 skrev 2010-08-15 20:55:24 följande:
    Snyft,hänger inte riktigt med här längre bland er goa tjejer! Hinner aldrig läsa ikapp  Jobb o jobb o e de inte jobb så e de renovering....puh!!!
    Men ser ett slut på de o då kan jag hänga på er lite bättre,hihihi 
    Kämpa på! Du är så duktig! Och tänk vad härligt det kommer vara sen när det är färdigt!
    NhjärtaD skrev 2010-08-15 21:11:26 följande:
    MOMA:
    Oj vilka punkter du redan kommit på & första gångs föderska  du är påläst 
    Haha, jag har en tendens att läsa ALLT jag kommer över när det gäller saker jag vill/är intresserad av. Så ja, jag har nog koll på rätt mycket Tack!
    Karttikeya skrev 2010-08-15 22:58:51 följande:
    JAVISST Skrattande
    Fan vad bra!
    Jessika82 skrev 2010-08-16 05:02:12 följande:
    Hej på er. Är snart på väg till jobbet. Känns lite jobbigt att börja igen efter 4veckors ledigt.... Klockan är 5 på morgonen och jag har inte sovit bra... Först levde bebisen rövare i magen (det var mysigt) sen när man väl somna så vaknade man stup i kvarten... Hoppas alla har det bra. Kram från mig
    Förstår att det är jobbigt. Jag kan inte sova, massa tankar som snurrar. Inte så värst kul heller.
  • Momalicious
    ondar skrev 2010-08-16 08:34:13 följande:
    Tack det värmde något enormtHjärta
    Man förstår ju samtidigt varför folk tycker att man ska vara två, men det ska vi ju vara också, på något vis:). Jag är helt säker på att det blir lättare när bebis är ute, men som ni säger så är det enormt att vara gravid också och det tror jag inte riktigt att pappan förstår.
    Är väldigt glad att ni andra har bra stöd i era partners iaf {#emotions_dlg.flower}
    Karttikeya skrev 2010-08-15 22:58:51 följande:
    JAVISST Skrattande
    Det hade vart superkul att ses i verkligheten! Efter flytten första september har jag ingenting längre som är uppbokat eller planerat, vi kanske skulle kunna försöka få in en dejt då:)??

Kram på er båda!
    Låter bra det! Fram tills den 20 september är jag ledig mest hela tiden så det ska mycket till för att jag inte ska kunna då. 20 september börjar jag intensivkursen i kungälv så då kommer allt handla om körkort körkort körkort i princip Men som sagt, innan dess kan jag, och efter körkortet är färdigt kan jag säkerligen någon dag också, och då har jag ju förhoppningsvis garanterat (låt mig vara positiv somfan) körkort med så då blir det lättare!
    Kram på dig! Hjärta
  • Momalicious
    jinxy skrev 2010-08-16 08:39:16 följande:
    Första dagen på jobbet för mig med idag. Idel kommentarer om att magen växt. Visst är det roligt att den syns men det blir lite tjatigt med alla kommentarer :(

Eller hur tycker ni andra om det?
    Glömde svara! 
    Tycker också det blir tröttsamt när det är många som har samma frågor och samma kommentarer. Typ släktkalas är blä, alla ska fråga samma saker och alla ska ha samma kommentarer. Skitsegt. Nästa kalas ska jag samla alla och ha frågestund så slipper jag upprepa allt hundra gånger
  • Momalicious
    ondar skrev 2010-08-16 08:56:48 följande:
    Å va roligt! Jag har helt missat att det blev bestämt med körkort iaf:D:D:D. UNDERBART ju!
    Kram!!

Måste fresten fråga om det här med föräldrapenning..

Pappan ringde nyss igen o så släppte han att det bara är ca tre månader kvar tills bebis är här, grattis tänkte jag:). Vi kom då in på föräldrapenning, och den här killen o jag tänker väldigt olika ibland:)..
    Så han föreslog iaf att han skulle ta ut pappadagar även när han är ledig för det har han läst att man får, "lite extrapengar är ju bra". När jag då sa att han bara har tio dagar och att han borde spara dem så sa han att han ju har sextio.
    Så jag förtydligade mig o sa att han bara har tio dagar som han kan ta ut samtidigt som mig o att det inte är så mkt pengar att tala om så det e bättre att han tar ut dagarna så som det behövs än att se dem som "extrapengar" för så kommer det inte vara.

Då sa han att hans arbetskompis får ut 1200 om dagen, det kan väl inte stämma???
    Skulle han då vara hemma i trettio dagar så skulle ju han ha en _enorm_ pappapenning, Pappan måste väl ha missförstått nånting? Eller har jag det?

Han tyckte dessutom att det då är bättre att han tar ut dagarna som tjänar mer än mig o jag försökte förklara att det är min enda inkomst och att jag behöver ta ut mina mammadagar för att klara _min_ hyra och _mitt o bebisens_ levende. "vi löser det på nåt sätt" var svaret.

Oj vad vi har mkt att prata om till december Drömmer
    Bestämde mig väl igår när mamma sa att jag får låna hela beloppet till körkortet av henne på obestämd tid. Då kändes det lättare för då blir det ingen extra kostnad just nu, är ju en del ändå med tanke på bebisen! Och sambon blev positivt överraskad också, eftersom han inte lyssnat på vad jag sagt när jag sagt att jag räknat på det och det kommer kosta ca 10 000 hela altet. Han trodde det bara var intensivkursen som kostade det, men den kostar i själva verkat 6700, så han tyckte allt var jättebra haha. TACK! Känns super!

Det där med FP är jag rätt mossig på, men gissar att hans kompis har en jäääkla bra inkomst om han får ut så mycket om dagen. Jag kanske har helt fel nu, men om han får ut 1200 om dagen som är skattade så borde hans lön vara skyhög! Känns rätt saftigt mot minimibeloppet på 180 kronor om dagen INNAN skatt Tycker ni ska gå på såntdär infomöte på FK. Bara att gå in på deras hemsida och leta reda på länken. Hittar du inte kan jag länka! Annars kan ni ju boka möte med en handläggare på FK som kan förklara och hjälpa er.
  • Momalicious
    ondar skrev 2010-08-16 09:24:07 följande:
    Haha jaa den lille bebisen kostar ju lite den också:), hehe super att sambon blev glatt överraskad:P, kan vara bra att inte lyssna ibland alltså ;). Underbart snällt av mamma din:).

Haha jaa, nog för att de tjänar bra men jag har svårt å se att de skulle tjäna SÅ bra:P. Pappan tjänar dessutom mer än sin kompis så han var helt säker på att han minsann skulle få en halv förmögenhet lät det som. Jag försökte komma in med något om 80% på sjukpenning men han lyssnade inte- såklart:).
    Tack, jag ska genast studsa in och läsa, har gjort det förut men minnet är ju som ett såll så du har nog rätt i att ett sånt infomöte kan va bra. Hittar ja inte tjoar jag:)

Vi måste ju boka tid hos familjerätten innan bebis kommer också och skriva papper på att Pappa är Pappa, komma överens om vårdnad o sånt tråkigt också:(. Ni i tråden som inte är gifta måste skriva papper på att barnets pappa e pappa också va?, fast kan vänta tills efter bebis kommit? Eller e ja ute o cyklar nu igen:)
    Vi måste också skriva papper på att min sambo är pappa ja. BM rekomenderade att vi gjorde det innan barnet är fött pga man kanske inte har lust att springa och gör det med en nyfödd bebis. Så vi ska göra det så snart som möjligt Lättare för oss kanske eftersom vi ska ha gemensam vårdnad så det är bara att gå dit och skriva under på att han är pappan i princip.

Äsch, han är man och begriper inte bättre! Du får researcha lite och lära honom!

• Momalicious

Oj oj vad ni skriver, får svara mer sen/ikväll/imorgon.

I eftermiddag ska jag på handledarkurs och jag har inte lust alls. Kommer vara hemma skitsent och sen måste jag upp tidigt som skam för att åka till arbetsförmedlingen. Blä! Har ingen alls lust.
    Ikväll vet jag kommer suga eftersom det är totalt onödigt och trist och dessutom varar till mitt i natten, och imorgon kommer suga av flera olika anledningar. 
    Saknar sambon som är på jobbet också, hua.

Nu ska jag äta lunch i alla fall och göra mig iordning så är det bara att åka när svärfar kommer sen. 

• Momalicious

God morgon tjejer!

Var på såndär handledarkurs igår, och det var tråkigt och alldeles för utdraget. Förstår inte ens varför eleven ska vara med, det är ju för HANDLEDAREN. Totalt onödigt, men nu är det överstökat i alla fall :)

Är helt död, kom hem vid 22.30 igår och sen bums i säng, men kunde inte somna förrän 00.30. Sen glömde sambon stänga av sitt alarm på mobilen (som låg i vardagsrummet långt från sovrummet) i morse så det stod och tjöt i ett par minuter när han var ute i bilen och hämtade något, så jag var sådär måttligt glad när han kom in igen. Kunde inte somna om heller så nu sitter jag här och är vaken alldeles för tidigt och har hosta.

Ska ta bussen om lite mer om än timme för jag ska till arbetsförmedlingen för att gå på ett alldeles totalt onödigt infomöte. Kan ju ge ett exempel på varför jag vill ha körkort.
    Bussen från oss går 08.00 och är framme på en hållplats där jag ska byta buss 08.20. Sen får jag vänta i 40 (!) minuter (43 om vi ska vara petiga) innan nästa buss kommer. Så för att jag ska hinna in till arbetsförmedlingen till klockan 10 så måste jag åka klockan 8. Det är en resa som tar en halvtimme med bil dessutom, så RÄTT onödigt.

BLÄ, ursäkta mig, men jag blir så sur på hur obra allt funkar.  

• Momalicious

Glömde ju skriva det enda positiva jag har att berätta ju... 

Igår kväll så sparkade bebis under hela handledarkursen i princip, vilket var mysigt när jag inte känt knappt alls på ett par dagar. Sen på kvällen när vi låg i sängen så frågade Tomas om bebisen sparkade och jag sa "Nej, den rör sig bara" och han bara "JAHA, DET ÄR DÄRFÖR DET KÄNNS SOM NÅGOT ÄR UNDER DIN HUD" hahahaha. Bästa kommentaren nånsin. Men ja, jag fick känna också för jag trodde inte det kändes på utsidan, men mycket riktigt, man känner väldigt väl när bebisen ålar omkring och byter plats i livmodern. Kan för övrigt tala om att den brukar göra en grej, vad vet jag inte, så det känns som den ska slita av ligamenten. Aj aj aj!

Men det var myyyyysigt! Ikväll blir det magbild! Hjärta 

• Momalicious

Jinxy: ja säkert men nu är den gjord i alla fall. :) min sambo har känt sparkar innan men igår var första gången han kände att den rörde sig bara. Men visst är det kul när de får känna också, de blir ju så glada! :)

Ansi: det är vårt första barn också. Vi köpte begagnat av vänner. Känns så onödigt att köpa nytt när det används en såpass kort tid. Vet dock att de har billiga babyskydd på Ellos om man vill ha nytt men ändå vara ekonomisk. :)

Svar på tråden December Bebis 2010 :)