Inlägg från: Momalicious |Visa alla inlägg
  • Momalicious

December Bebis 2010 :)

Stefanie skrev 2010-08-19 14:15:13 följande:
    Usch, jag känner igen det där med drömmarna.

I natt vaknade jag och var livrädd. Jag drömde något om min mammas farmor och farfar som jag umgick mycket med när jag var lite, men de är inte i livet längre. De var och "hälsade på" och var jätteelaka, fast de alltid varit världens snällaste.

Farfarn sade något med:
    "Lev du ditt helvete till liv" och såg så otroligt elak ut. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men jag minns att de var bleka och hålögda.

När jag vaknade och kröp närmre sambon så pratade han i sömnen. Jag hörde inte vad han sa men det lät ungefär som om han sa "Mm." och höll med om vad farfarn sagt. Och han sade det om och om igen. Jag var tvungen att gå upp och kissa och var tvungen att tända varenda taklampa för att våga. Inte alls roligt.

För ett tag sedan drömde jag massa otrohetsdrömmar. Mest att jag var otrogen med en massa sjukt snygga killar, jag kände mig nästan skydlig när jag vaknade upp.

Jag känner med igen det där med drömmarna, vissa är skithemska och jätteverkliga. Har drömt flera gånger att jag varit otrogen, att sambon varit otrogen, att bebis har två huvuden... Allt möjligt konstigt och hemskt.
    Stefanie skrev 2010-08-19 14:28:31 följande:
    Jag kan tillägga att jag antar att det handlar mer om slumpen om det finns likheter kring graviditeten, men jag kan ändå inte låta bli att vara nyfiken.
    Graviditeten är ju olika från person till person till stor del, men vissa saker går säkert i arv. Min mamma mådde dock inte illa alls med mig (jag mådde illa hela tiden i princip), hon hade ingen foglossning, hennes rygg blev bättre än vanligt. Det enda var att hon gick upp typ 30 kilo, för att hon samlade så mycket vatten, och jag samlar väldigt mycket vatten så därav min stora viktuppgång men annars så är vi inte alls lika. 

Förlossningen kan jag inte jämföra med heller då jag föddes med säte, så det blir ju väldigt annorlunda. Det enda jag vet är att om bebis får för sig att ligga kvar i säte så blir det snitt, för jag VÄGRAR föda så. 

Jag har dock inte lätt att gå upp i vikt i vanliga fall, så när jag ökade såhär mycket i vikt som jag gjort innan bebis kom till (15 kg på ett par månader) blev jag chockad. Måste varit nån hormongrej eller nåt, för det bara sa poff så satt de där. Gick på kanske två månader utan att jag ändrade kosten. Dock åt jag p-piller då, vilket min kropp uppenbarligen inte klarar så kanske beror på det.
    Karttikeya skrev 2010-08-19 14:38:06 följande:
    Hurra! Skrattande Underbart!!

Är på lite bättre humör nu, men känner mig fortfarande riktigt dålig.. Obestämd Sen har jag inga kläder.. Tur jag ska till Ullared snart så jag kan köpa mig två till tunikor eller så, det kan man ju ha i vinter också Skrattande
    Jaaa! Så himla glad! Ska fira med fiskbullar nu hahaha. Konstiga jag.

Åh Ullared, lääängtar! Jag känner dock att jag har massor med kläder sen jag köpte mina mammabyxor. Jag har rätt mycket oversized linnen och toppar som passar finfint fortfarande och kommer göra det en stund till. Så där känns det inte som jag behöver nåt i alla fall, även om det alltid är trevligt med nya grejer! 
    På Ullared kommer det främst bli bebisgrejer, kanske vinterjacka, amningslinnen, amningsbehåar och sånt. Och lite inredningsgrejer säkert!

• Momalicious
    Ninnie81 skrev 2010-08-19 15:53:11 följande:
    nu är gräsmattan klippt men oj va jobbigt de var. fick flera gånger göra uppehåll för ja fick så mycke kramper. nu är magen som en kula och de värker endel. blir nog inte att klippa nå mer detta år. ska lägga mig ner lite och se om de blir bättre innan ja ska  börja med middag åt små monstrerna som är super gnälliga just nu

MOM: skönt att de verkar lösa sig med dina betyd
    Usch, ja du får försöka vila! Tack! :D
    ondar skrev 2010-08-19 16:10:37 följande:

Måste berätta något äckligt o fråga om någon vet något om det här.
    Jag fick plocka ur min navelpiercing väldigt tidigt, vecka 12 eller något för att det gjorde jätteont när livmodern började växa.

Har sett att "hudsträngen" mellan hålen har vart knallröd några dagar o har mest tänkt att det har vart föra tt huden såklart stramar mer nu när magen börjar bli stor.

Nu såg jag dock att det rinner vitt var ur nedersta håletKräks. Vad är det som händer?

Har haft piercingen i tio år så den var verkligen fullt läkt nu när jag fick ta ur den.

Kan tillägga att jag varar lätt om jag får sår osv, men vad har hänt här, har huden spruckit? Och vad ska ja göra åt det? Tvätta o hoppas att den inte spricker igen?

Försökte få tid hos vårdcentralen förut angående sjukskrivning, hade ju kunnat fråga där samtidigt men de vägrade ge mig en inför nästa vecka så som det ser ut nu dröjer det många dagar innan ja kommer dit.

Kan mycket väl vara så att det spruckit lite nånstans. Om du kan så försök "trycka ut" huden som är innuti hålet och titta på den. Kan mycket väl vara så att den spruckit där inne och det därför varar. Läste rätt mycket om det när jag var nygravid för jag funderade på hur det skulle bli med piercingen. Men ja, försök hålla rent och titta om du kan se några sår liksom.
  • Momalicious
    Karttikeya skrev 2010-08-19 17:22:41 följande:
    Haha, ja, alla firar vi ju på olika sätt.. Cool

Mmmmm, om jag håller mig i storlek uptill ska jag köpa en till behå och massor av underkläder.. Vill ha såna man kan dra upp lite, hahaha... Skäms

En vinterjacka behöver man också. Men HUR kul är det att köpa en jättestor som knappast kommer användas inom snar framtid igen? Bättre man lånar pappas? Haha..
    Haha. Gott var det iaf! Nu lagar jag middag, gottigottgott.
    Ja, jag ska köpa mammatrosor med, det verkar väldigt skönt.
    Jag har ju då ingen pappa så jag får nog allt köpa mig en billig jacka. Alternativt har min mamma nån skitstor jag kan ta, men den är så gräsligt ful att jag hellre köper en som är mindre ful haha.

Jag glömde skriva det här förut förresten, men jag tror MVC har en läkare. När jag ringde min BM om mitt illamående sa hon att hon skulle prata med läkaren, så det lät lite så. Men jag har ingen aning.
    Här görs ultraljudet på sjukhuset och inte på BMM.  
  • Momalicious
    Mrs TH skrev 2010-08-19 21:26:37 följande:
    Flicknamn: Vi är egentligen ense om ett namn som den lilla ska heta, men velig som jag är så vill jag ha några till namn på listan.

Aili vad tycker ni om det?
    Hm, jag förknippar det med aoili haha. Det är så svårt, för alla har vi så olika smak! Gå efter vad du/ni gillar för det är bara ni som kan avgöra vad ni gillar. Finns säkert folk som tycker att vår tjejfavorit Ella är hemsk, men det skiter jag i
    Hur uttalar man det? Typ "Ajli" eller "Ajlee" eller nåt annat? 
  • Momalicious
    ansi skrev 2010-08-20 09:52:14 följande:
    Jag har gått upp ca 5 kg sen jag plussade. Jag försöker verkligen att äta nyttigt och bra, men jag är ju så vansinnigt hungrig och sugen HELA tiden, så jag antar att det kommer att sluta på ganska många kil+ för min del. Men det är ok, så länge jag mår bra.

Jag hade visst ganska stort sf-mått. Vet inte om det betyder stor bebis eller bara att jag bär den högt upp. Jag hoppas på det sista. Jag är nämligen inte så stor själv...

I eftermiddag åker och sambon till Kreta för en veckas underbar solsemester! det är bäst att passa på ;)
    Åh, vad härligt det lät! Hade jag gärna med gjort

God morgon tjejer!
    Idag är jag i vecka 22 vilket betyder att bebis räknas som ett barn och inte ett foster längre! WOW! I Sverige har man ju räddat barn som fötts i vecka 22, helt galet att föreställa sig!
    Min katt bestämde att jag skulle gå upp för en stund sen. Hon är också gravid och rätt galen måste jag säga. Jag är inte riktigt sådär konstig än
    Längtar tills småkissarna kommer, dom kommer bli sötast gissar jag. Dom borde bli svarta och långhåriga precis som mamma och pappa.

Idag ska jag plugga körkortsteori och greja här hemma. Tycker den här veckan gått otroligt fort! 
  • Momalicious
    ansi skrev 2010-08-20 10:31:11 följande:
    Om jag inte minns helt fel var det 24 cm i v. 21 (20+1). Det var lite tidigt att mäta men hon gjorde det ändå och då hamnade jag på den övre linjen i kurvan. När vi gjorde ultraljud var det första bm sa att jag nog gått längre än vad jag räknat med, men när hon hade mätt och mätt så kom hon fram till samma datum som jag redan räknat ut, minus en dag. Men då blev jag förståss orolig och tänkte att då är nog min bebis stor! Jag kan känna min livmoder ca 5 cm ovanför naveln och jag växer himla fort nu!  Men BM tröstade mig och sa att det inte behöver betyda att bebis är stor, jag hoppas det inte gör det. Skönt att höra att det inte gjorde det för din bekant!

Skönt att ha hundar, då måste man ju ut. Jag skyller alltför ofta på regnet som faller i alldeles för stors mängder denna sensommar!
    Nej, det behöver ju inte alls bero på stort barn. Det kan bero på mängden fostervatten, hur din livmoder ligger..
    Jag är också rädd för ett stort barn, inte för att jag är väldigt liten eller så, men jag är rädd för att gå sönder mycket, så kommer det en 4,5 kilos bäse så är det klart att det är mer som ska tryckas ur. Själv hoppas jag på en liten 3 kilos som jag själv var. 
    delifi2 skrev 2010-08-20 10:32:11 följande:
    är i vecka 24 nu har jag för mig, bm sa det till mig igår men jag har redan glömt :)

Är hungrig hela tiden känns det som, jättejobbigt tycker jag :

Fick reda på min bm igår att min mage kunde vara så stor som den är nu pga magmusklerna, antagligen har magmuskelaturen inte riktigt dragit ihop sig sen förra gången så drf kunde det bero på att jag har sån stor mage.
    JObbigt är det iaf när man är van vid att ha liten mage.

Ligger på samma vikt som när nu som när jag skriv in mig med WIlliam
    jag är också hungrig hela tiden, skitjobbigt!
  • Momalicious

Ligger på hallgolvet. Min katt har värkar och tycker under hallmöbeln var det bästa stället att föda fastän jag gjort fina krypin till henne överallt. Nu ligger hon i princip oåtkomlig på ett inte speciellt rent golv. Jag ligger med en slev och ger vatten då och då.

Känner mig som den nervösa partnern. Önskar sambon var hemma så jag slapp detta själv!

• Momalicious

Jaaa! Men sambon är nog hemma runt fyra så hoppas hon kan vänta med krystandet tills dess haha! Nu har hon flyttat till ett bättre ställe iaf!

• Momalicious

Herregud, traumatiskt och hemskt är det att vara kattbarnmorska.
    Katten höll på att krysta i nästan två timmar och det enda som hände var att en fosterhinna syntes lite grand, jag fick panik och ringde djursjukhuset och de tyckte vi skulle komma in.
    Jag sprang runt och grät och försökte sansa mig tillräckligt för att få ihop lite saker, och då säger min sambo att hon kissat på en stol. Men det var fostervattnet som gått.
    När katten hoppade ner från stolen kom ungen i farten och det såg skithemskt ut eftersom navesträngen var av, förmodligen pga att den kom i farten. Men den lever och mår bra vad vi kan se. Dock ska min katt vara på det minsta utrymmet möjligt så det är omöjligt att se om kattungen får dia eller om det kommer fler. Men pust!
    Jag hoppas jag får mindre panik när jag ska föda för herregud, det där var fruktansvärt.
    Nu är jag iallafall mormor till en kolsvart liten långhårig katt.  

• Momalicious
    NhjärtaD skrev 2010-08-20 20:43:13 följande:

Grattis

Usch ja det kan se otäckt ut men de brukar lösa det rätt bra ändå

Ja, bara jag som är sjukt nojig haha
    Nu har det kommit en till! En långhårig liten grå, och de är såååååå söta!
    Men nu är det stopp, inga nya på nästan två timmar och det känns tomt i magen och mamma katt verkar lugn och fin. Nu är dock jag helt utmattad och vill bara sova, puh vad jobbigt!  
Svar på tråden December Bebis 2010 :)