Inlägg från: thegoddess |Visa alla inlägg
  • thegoddess

December Bebis 2010 :)

lägger in ett tidigare meddelande jag skrev

jag började ge ronja katrinplommonpure det rekomenderade tom bvc när hon var 13 veckor. bara ja blandade ut det med vatten lite grann. det gick bra. sen gav jag lite banangröt ch det har oxå gått bra. sen har hon smakat på majskrok som hon slickar på. gott tydligen. idag fick hon prova smörgåsrån som jag tog liten bit och smulade mellan fingrarna och la på tungan. roliga grimaser men tyligen helt ok. sen gav jag några små bitar och det gick allt ner. å så fick hon mutta lite vatten med. nu är hon 15 veckor.

så här har jag uppfattat det: (dietist har vart på vårt bvc)

att tanken med smakisar är att dom ska känna smaken inte äta sig mätta på det. men krånglar dom med flaska måste man ju få ge dom lite mer om det nu funkar för dom med gröt så är det väl bättre att dom äter gröt än inget.

att det rekomenderas med smakisar från 4 mån om dom får ersättning och 6 mån om man ammar. efter 6 mån behöver dom alltså äta lite mera än bara bröstmjölk.

i samband med att man börjar med smakisar kan man även börja med majskrokar och smörgåsrån. smörgåsrån innehåller gluten vilket man behöver vänja dom vid med små mått.

man ska ge en sak i taget. alltså tex 3 dagar ger du plommonpure. därefter 3 dagar med potatis osv. så ser du hur din bebis reagerar på det dom får. annars vet du inte vilket dom blev kass av om dom blir det.

man ska ge smakis när dom är mätta efter amning eller ersättning för då är dom glada och nyfikna mer än när dom är super hungriga eller trötta.

• thegoddess

ni som bara ger gröt på kvällen.. hur mycket ger ni, vilken tid ch hur länge sver dom sen?
    jag ger själv fortfarande ersättning

ronja har blivit mycket lättare att ha å göra med på dagarna nu. har ju kört med nan pro 1 ett par dagar kan det vara så enkelt. eller kanske e det bara ett nytt steg i utvecklingen. hon har bättre humör och är lättare att söva.
    kan ju iof vara så att jag har fått in rutinerna bättre. har ju tex insett att det inte e nån ide att tänka på att hon ska kunna sova mer än 1 timma på dagen

• thegoddess

jag vill ju gärna ge ronja mer på kvällen så hon står sig längre men hon spyr ju så förbannat!! 3 stora pölar och en himla massa små spyor mellan varje måltid... ur jobbigt!

funderar på att ge gröt och kolla om hon inte spyr då. på natten när hon äter så spyr hon inte alls..

• thegoddess

Banangröten... Ronja gillar den men den e ju jobbig. Först är det gröt konsistens sen efter en liten stund e det helt löst. Allt har ju typ runnit av när det når munnen.

Har vart på vc nu. Har inte sovit i natt för smärtan. Inflamation i leder och muskler mellan revbenen. Gör ont när jag andas och lyfta bebis ska vi inte tala om.

• thegoddess

Är det inte järn i jordgubbar lite grann?

• thegoddess

Då ska jag prova torka skeden emellan

• thegoddess
    ÄlskarNova skrev 2011-04-08 11:09:24 följande:
    Majorima: Ja, håller med om att de blir stora direkt när de får sitta i en stol sådär! Ser ut att trivas där?

Idag är Arvid jätterosslig i halsen och har svårt att dricka då det slemmar hela tiden. Vill inte lämna honom utan uppsikt så han får sova på soffan bredvid mig på en kudde så han halvligger. Stackars!! Var hos doktorn i morse så han har fått Bricanyl utskrivet. Ska ge det sen när han vaknar. 
    Idag blir min plutt också 4månader! Hjärta 
    har han fått bricanyl mot slem?? borde han inte få nåt slemlösande då
    hoppas han blir bättre snarast
    grattis på 4 mån dagen :)
  • thegoddess
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-07 22:31:52 följande:

Älskar att ha finglarna och hela handen inne i sin mun och massa massa dreggel rinner ner haha
    haha känner igen det där. helst ka hela handen in haha. så är hon uppe å petar ut nappen hela tien men ändå ska hon ha nappen haha
  • thegoddess

Ok Kanske funkar men har själv problemet när jag är förkyld att medicinen inte värkar.

Moma hur gör du?? Hehe

Svar på tråden December Bebis 2010 :)