ludicrous skrev 2010-12-03 14:09:56 följande:
Välkommen :) När är du beräknad?
Jag blir sååå trött på sjukvården!! Igår fick jag åka till akuten med mitt ben och det var rosfeber o jag fick antibiotika (heracillin). De ritade ut var svullnaden var och jag fick order om att höra av mig till VC om det svullnade mer än 1 cm utanför. Redan igår kväll hade det svullnat mer men jag väntade till imorse för att se, och jo, visst var det massa mer svullet. Kontaktade min VC och fick en tid och där tyckte dom jag var knäpp kändes det som,o som att dom på akuten varit knäppa som gett mig Heracillin ist för Kåvepenin... CRP låg igår på 29 tror jag och idag på 41, så infektion har jag ju men ska tydligen inte bry mig. På akuten sa dom att det var bra om jag höll igång lite, på VC sa dom till mig o ligga still med benet högt. FAN vad trött jag blir på sånt!!!
Och jag tycker du ska ta det lugnt med foten i högläge
när du vilar, men att det är bra att röra sig också

Att röra sig underlättar läkningen pga att du bibehåller en god cirkulation och högläge vid vila gör att du minskar svullnad och rodnad, i princip. Sen ska du ju inte springa runt som en yr höna, men att bli helt sängliggande rekommenderar inte jag, eller någon annan hoppas jag!
Jag tycker det är bra att dom gav dig Heracillin! Kåvepenin är ju ett bredspektra som KAN hjälpa dig med just din infektion, Heracillin är inte ett bredspektra och riktar istället in sig på bakterier typiska för rosfeber. Sen att ditt CRP inte är skyhögt rent infektionsmässigt tycker jag inte har med antibiotikat att göra, man vill väl få bukt på infektionen..